Kasvissyöjätyttären ylppärit: kinkkua ja kalaa voileipäkakkuun vai ei?
Tyttärelle on kuulemma ihan sama - sukulaiset ovat hänen mielestään "elämänkouluja" eikä jaksaisi kuulemma kuunnella mitään nirsoilua, jos tarjolla on vain kasviskakkua. Tiedän kuitenkin, että eritoten sianlihaa tyttö karsastaa aika paljonkin, enkä haluaisia tarjota juhlissa ruokaa, joka on lapsen periaatteiden vastaista. Ajatuksia?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sekasyöjien pitää aina järkätä kasvissyöjille erikseen syömiset, mutta kasvissyöj'n ei vastaavasti tarvitse huomioida sekasyöjiä?
Varmaan ihan käytännön syistä siksi, että kasvisruoassa ei ole ainesosia joita sekasyöjien ruokavalioon ei kuulu eli sekasyöjät syövät myös kasvista, kun taas kasvissyöjien ruokavalioon kuuluu vain se kasvis ja jäävät kokonaan ilman ruokaa jos ruoassa on lihaa.
Vähän kuin jos tarjoaa laktoositonta niin sitä voi kaikki syödä, jolloin ei ole pakko (ja vain harvoin nykyisin onkin) olla erikseen tarjolla laktoosipitoista ruokaa.
Älä ikinä rinnasta ruoka-aineallergiaa muotioikkuihin!
Minun ”muitioikkuni” on ihan puhtaasti terveydellisistä seikoista johtuvaa. Elimistöni ei kestä lihaa eikä maitotuotteita, ne tekevät minut kirjaimellisesti sairaaksi perussairauksieni takia.
Kerro lisää.
Refluksitauti ja astma. Molemmat pahoina.
Muista välttää myös tomaattia ja voimakkaita mausteita. Jos refluksi on oikeasti paha, niin siihen ei auta kuin leikkaus. Turha syyttää lihaa.
Meillä juhlittiin vegaanityttären ylppäreitä pari vuotta sitten. Muuten tarjottavat olivat vegaanisia mutta tarjolla oli myös kalavoileipäkakkua ja kana-tomaatti-mozzarellapiirakkaa.
"junteimmatkin" sukulaiset pysyi kurissa näillä.
Mulla pojan kanssa sama tilanne. Päätin, että omassa juhlassaan syömisten on oltava sellaisia, ettei tarvitse kesken juhlan kysellä, mitä missäkin on. Meillä tarjotaan siis vain kasvisherkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sekasyöjien pitää aina järkätä kasvissyöjille erikseen syömiset, mutta kasvissyöj'n ei vastaavasti tarvitse huomioida sekasyöjiä?
Varmaan ihan käytännön syistä siksi, että kasvisruoassa ei ole ainesosia joita sekasyöjien ruokavalioon ei kuulu eli sekasyöjät syövät myös kasvista, kun taas kasvissyöjien ruokavalioon kuuluu vain se kasvis ja jäävät kokonaan ilman ruokaa jos ruoassa on lihaa.
Vähän kuin jos tarjoaa laktoositonta niin sitä voi kaikki syödä, jolloin ei ole pakko (ja vain harvoin nykyisin onkin) olla erikseen tarjolla laktoosipitoista ruokaa.
Minun ”muitioikkuni” on ihan puhtaasti terveydellisistä seikoista johtuvaa. Elimistöni ei kestä lihaa eikä maitotuotteita, ne tekevät minut kirjaimellisesti sairaaksi perussairauksieni takia.
Kerro lisää.
Muista välttää myös tomaattia ja voimakkaita mausteita. Jos refluksi on oikeasti paha, niin siihen ei auta kuin leikkaus. Turha syyttää lihaa.
Liha aiheuttaa minulle oireita, ihan turhaan sinä minulle vänkäät mikä minulla vaikuttaa ja mikä ei. Itse minä oman elimistöni tiedän ja sen, mikä sairastuttaa ja mikä ei. Jokaisella refluksipotilaalla on ne omat jutut, jotka aiheuttavat oireita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä juhlittiin vegaanityttären ylppäreitä pari vuotta sitten. Muuten tarjottavat olivat vegaanisia mutta tarjolla oli myös kalavoileipäkakkua ja kana-tomaatti-mozzarellapiirakkaa.
Yritätkö kertoa, että sekasyönti on junttia ja kasvissyönti sen vastakohta? Että yli 90% suomalaisista on juntteja? No sinähän melkoinen itsesi ylentäjä olet. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää.
Liha aiheuttaa minulle oireita, ihan turhaan sinä minulle vänkäät mikä minulla vaikuttaa ja mikä ei. Itse minä oman elimistöni tiedän ja sen, mikä sairastuttaa ja mikä ei. Jokaisella refluksipotilaalla on ne omat jutut, jotka aiheuttavat oireita.
Vaikuttaa psykosomaattiselta oireilulta.
Nämä aloitukset on aina järjestään kettutyttöjen " syökää kasviksia, liha on murhaa"-mielipidepakotuksia.
Ja aina samat jankkaukset.
Tomaatti-mozzarella-pasta salaattia, patonkia ja tuorejuustoja, couscous falafel salaattia, feta-pinaattipiirakka, joku marjaisa kakku, suklaaseen dipattuja mansikoita, suklaata ja pikkuleipiä. :-)
Eikai kukaan tule oikeasti nälkäisenä juhliin. Niissähän napostellaan lähinnä seuraksi.
Mua ei kyllä omissa lakkiaisissa kiinnostanut yhtään lahjat eikä vieraat (noin 40v minua vanhemmat poskista puristelijat). En olisi halunnut juhlia ollenkaan. Tärkeitä ihmisiä näkee muutenkin. Äiti halusi juhlat lähinnä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää.
Vaikuttaa psykosomaattiselta oireilulta.
Juu, kuten laktoosi-intoleranssi, ärtynyt suoli ja muut ovat myös vain psykosomaattista oireilua? Missään nimessä ihmisten elimistöt eivät voi erota siinä suhteessa, mikä ruokavalio sopii kenellekin kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin suhteen? On vain päätöksestä kiinni mitä voi syödä?
"sukulaiset ovat hänen mielestään elämämkoululaisia" Mä heittäisin tuolla tavalla sanovan tyttären ulos talosta välittömästi! Ap:n tytär on luultavasti kuitenkin jo n. 19 vuotias ja ajattelutyyli on suorastaan kuvottava.
Vierailija kirjoitti:
Jos ehdottomasti pitää olla voileipäkakku, niin kasviskakku ja porokakku, vähän freshimpää kuin mikään kalakakku. Ja lihaversio nyt onkin teillä ehdoton nounou.
Kerron salaisuuden, porokin on lihaa...
Asiasta huvittunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö kertoa, että sekasyönti on junttia ja kasvissyönti sen vastakohta? Että yli 90% suomalaisista on juntteja? No sinähän melkoinen itsesi ylentäjä olet. 😂
Tytär on vegaani, ei missäön vaiheessa ollut puhetta kirjoittaja itse olisi, eli se siitä ylennyksestä.
Kun juhlia järjestää, niin on kohteliasta ottaa kutsutut vieraat huomioon. Ei se juhlittava niitä pöydän antimia yksin syö. Miksi ei voisi olla rinnan kasvisvaihtoehto ja sitten kala/lihavoileipäkakku?
Näiden ”elämänkoulujen” rahalahjat kuitenkin kelpaavat tyttärellesi?
Ylimielinen asenne tällä ylioppilaalla.
Minullakin pisti silmään tuo "elämänkoulut", ei kovin fiksu asenne.
Mutta teidän juhlat, tarjoatte mitä parhaaksi näette. Jos joku ei tykkää niin sitten ei syö.
Lohi. Anteeksi jos pilaan ruokahalunne mutta lohet kasvatetaan kalakasseissa, siis häkeissä! Oletko kalastanut? Minä olen, ei enää ikinä. Tottakai kalat kärsivät hitaan ja tuskallisen kuoleman. Mene kalareissulle tai kalankasvattamoon niin lohi ei maistu.
No, kysy tyttäreltä, mikä on ok ja mene sen mukaan.
Oma ylioppilaani parin vuoden takaa on vegaani, ja hänelle pidettiin täysin vegaaniset lakkiaiset. Hyvin maistui kaikki, ja luulenpa ettei suurin osa vieraista edes tajunnut, että missään ei ollut mitään eläinperäistä.
Vierailija kirjoitti:
No, kysy tyttäreltä, mikä on ok ja mene sen mukaan.
Oma ylioppilaani parin vuoden takaa on vegaani, ja hänelle pidettiin täysin vegaaniset lakkiaiset. Hyvin maistui kaikki, ja luulenpa ettei suurin osa vieraista edes tajunnut, että missään ei ollut mitään eläinperäistä.
Kyllä tajusivat, mutta kohteliaisuuttaan eivät maininneet.
Kiittämättömälle nulikalle? Et järjestäisi omalle tyttärellesi ylioppilasjuhlia? Kuulostaa provolta. Eikö AP:n tytär ollut sitä mieltä että hänelle käy mitkä vaan tarjottavat.
Ja kinkkuvoileipäkakku ei tosiaan ole ainoa vaihtoehto juhlatarjottavaksi.