Kasvissyöjätyttären ylppärit: kinkkua ja kalaa voileipäkakkuun vai ei?
Tyttärelle on kuulemma ihan sama - sukulaiset ovat hänen mielestään "elämänkouluja" eikä jaksaisi kuulemma kuunnella mitään nirsoilua, jos tarjolla on vain kasviskakkua. Tiedän kuitenkin, että eritoten sianlihaa tyttö karsastaa aika paljonkin, enkä haluaisia tarjota juhlissa ruokaa, joka on lapsen periaatteiden vastaista. Ajatuksia?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska miten se on ok että kasvissyöjäperheen juhlissa tarjotaan vain kasvisruokaa, mutta sekasyöjien pitää ehdottomasti ottaa huomioon kaikki mahdolliset lakto-ovo-vege-ruokailijat.
No johtuiskohan se vaikka siitä että sekasyöjät voivat aivan hyvin syödä kasvisruokaakin, kasvissyöjät taas eivät syö lihaa. Mikä siinä on niin kamalaa jos yksissä juhlissa ei saa lihaa syödäkseen? Tungetteko puuronkin päälle pekonia ja pinaattikeittoon jauhelihaa ettei varmasti tule syötyä kasvisruokaa?
Johtuu varmaan siitä, että sekasyöjän mielestä kasvisvaihtoehdot eivät maistu hyvälle, eivätkä ole aina trrveellisinkään vaihtoehto.
Voisiko voileipäkakun tilalla tarjota suolaisia piirakoita: tomaatti-mozarella, kinkku, kala, kasvis jne. Ovat helppoja tehdä itsekin ja olisi sitten valinnanvaraa. Itse teen tosi usein tuota tomaatti-mozarella piirakkaa, ostan valmispohjia (pakaste) ja sitten lisään täytteet yms. sinne ja uuniin. Samalla metodilla tulee helposti kinkku-piirakka tehtyä ja muita versioita. Noita tehtailee useampia aika nopeasti ja mahtuvat hyvin päällekkäin jääkaappiin yms. Eli voi tehdä edellisenä päivänä jo tai sitä edellisenä niitä valmiiksi. Ainoa asia on kun laittaa tarjolle, niin olisi ehkä hyvä vähän lämmittää uunissa (tai mikrossa, kokonainen ei vaan tahdo mahtua mikroon, mutta jos on vaikka palastellut jo valmiiksi)... tai no makuasia, mutta itse tykkään lämmittää vähän.
Ruoalle ihan se ja sama mutta enemmän mua ihmetyttää tuo ap:n tyttären asenne. Ihanko oikeasti te kasvatatte tuollaisia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska miten se on ok että kasvissyöjäperheen juhlissa tarjotaan vain kasvisruokaa, mutta sekasyöjien pitää ehdottomasti ottaa huomioon kaikki mahdolliset lakto-ovo-vege-ruokailijat.
No johtuiskohan se vaikka siitä että sekasyöjät voivat aivan hyvin syödä kasvisruokaakin, kasvissyöjät taas eivät syö lihaa. Mikä siinä on niin kamalaa jos yksissä juhlissa ei saa lihaa syödäkseen? Tungetteko puuronkin päälle pekonia ja pinaattikeittoon jauhelihaa ettei varmasti tule syötyä kasvisruokaa?
Johtuu varmaan siitä, että sekasyöjän mielestä kasvisvaihtoehdot eivät maistu hyvälle, eivätkä ole aina trrveellisinkään vaihtoehto.
Kasvisruoka on lähtökohtaisesti epäterveellistä, sillä ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä yleistää. Monet sekasyöjät pitävät myös kasvisruoista. Itsekin tykkään pinaattikeitosta ja -letuista, hernekeitosta, kasvissosekeitosta, puuroista, sienikastikkeesta, salaateista, joululaatikoista, pannukakusta, letuista, ratatouillesta, kasvilasagnesta, hernekeitosta, kasvispihveistä, nuudeleista, ja perunoista maistuvat erityisesti uudet perunat, ranskalaiset, lohkoperunat, muusi. Joten ei pidä yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka on lähtökohtaisesti epäterveellistä, sillä ihmisen luontainen ruokav
Juhlissa syödään myös leivonnaisia, kuten täytekakkuja ja pikkuleipiä. Juhlasyötävän ei aina tarvitse olla terveysruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ihan sukulaisia ajatellen tarjoaisin myös lihaisan(ja/tai kala) vaihtoehdon. Kyllähän kasvissyöjätkin juhlissa olettavat saavansa oman vaihtoehtonsa lihalle, miksei sama päde toisinpäin. Ja onhan se nyt kiva saada vastinetta juhliin tulolle edes ruuan muodossa. Kuitenkin lahjovat tyttären. Mulle juhlien emäntänä on tärkeää, että vieraatkin lähtee tyytyväisinä kotiin.
Ei oleteta. Eikä läheskään tarjota. Kasvisruokaa voi syödä kuka tahansa, siinä on se vissi ero.
Ei voi syödä lähes kuka tahansa.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ihan sukulaisia ajatellen tarjoaisin myös lihaisan(ja/tai kala) vaihtoehdon. Kyllähän kasvissyöjätkin juhlissa olettavat saavansa oman vaihtoehtonsa lihalle, miksei sama päde toisinpäin. Ja onhan se nyt kiva saada vastinetta juhliin tulolle edes ruuan muodossa. Kuitenkin lahjovat tyttären. Mulle juhlien emäntänä on tärkeää, että vieraatkin lähtee tyytyväisinä kotiin.
Ei oleteta. Eikä läheskään tarjota. Kasvisruokaa voi syödä kuka tahansa, siinä on se vissi ero.
- eri
Jep, suurin osa allergioista ja ruoka-aineiden aiheuttamista sairauksista johtuu kasviksista. Hyvin harva on lihalle allerginen - taitaa olla mahdollista vain jos saa vääränlaisen entsyymin elimistöön punkin puremasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Jep, suurin osa allergioista ja ruoka-aineiden aiheuttamista sairauksista johtuu kasviksista. Hyvin harva on lihalle allerginen - taitaa olla mahdollista vain jos saa vääränlaisen entsyymin elimistöön punkin
No jos nyt sattuu olemaan vaikka sitrushedelmille allerginen, niin voi sitä silti kasvisruokaa syödä. Ihan samoin se liharuoka pitää jättää väliin, jos siihen on sitruunaviipaleita laiteltu. Aika harva kuitenkin aikuisista on allerginen ruoka-aineille, ainakaan niin, että mikään kasvisruoka ei kelpaisi. Tai jos on, niin sulkee se pois monet liharuoatkin. Aika usein liharuoka sisältää tomaattia, sipulia, sieniä, porkkanoita, paprikaa jne.
Monet isommat juhlat järjestäneenä antaisin voileipäkakkujen suhteen vinkin. Niitä ei missään tapauksessa kannata laittaa pöytään kahta erilaista. Joko kaikille tarjotaan kasvisvoileipäkakkua tai sitten pöydässä on esim. kinkkuvoileipäkakkua, ja kasvissyöjät saavat kakkunsa keittiöstä erikseen. Monet syövät voileipäkakkuja aivan hurjan suuria paloja. Ja lihaa syövät, jotka eivät halua syödä ja parjaavat täällä suureen ääneen kasviskakkua, ottavat aina molempia, sekä kasviskakkua että lihavoileipäkakkua, jos niitä on tarjolla, eli kakkuja menee tuplamäärä, jos on kahta laatua.
Prosessoimatonta kalaa eli raakaa ja maustamatonta? Ei tuo ihan diabeetikon ruokavaliolta kuulosta. Olen itse diabeetikko ja voin kyllä syödä ihan mitä vain juhlissa.