Oletko poppari, hämy, discohile, punkkari vai diinari?
Kommentit (103)
Minula ei ole tarvetta kuulua massaan joten en ole mikään noista.
Itse olin 1970-luvulla enemmänkin rock-musan kuuntelija, se tarkoitti silloin bändejä kuten Led Zeppelin, Black Sabbath, Deep Purple yms. Hämyt kuuntelivat sellaista musaa kuin esim. Jethro Tull (joka kuitenkin oli mun mielestä myös loistavaa), mutta JT:n nokkamies Ian Anderson oli sellainen protohämy tyyliltään :)
Olen ulkoisesti kukkahattutäti mutta sisäisesti hämyn ja punkkarin ristisiitos. Ounaniska diinari en ollut edes 1980-luvulla.
Minä olen 43v. ja nuo vaikuttaa aika vanhanaikaisilta jutuilta, ei mun nuoruudessa ollut kuin punkkarit jotka oli erilaisia kuin muut, sitten alkoi tulla gootteja, siinä se.
En ole koskaan itseäni lokeroinut mihinkään eikä kukaan tutuistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Diinari = James Deanin tyyliä emuloiva. Fiftari siis.
Enpä olis tienny. Koskas se Dean kuoli? Taisi olla mun nuoruudes jo aikaa sitten kuollut.
43v
Olen oman nuoruusvuosikymmeneni ernu :D Siinä teille dinosauruksille pähkinä purtavaksi. J-rock 4evah~ \,,/,
Vierailija kirjoitti:
Punkkari jo vuodesta -77.
rispektii
Olen liian nuori noihin hämy-diinari-punkkari -juttuihin, olen varmaan poppari :)
Teddy ja tigers,Matchbox,Cavan jne.on kovia bändejä vielä tänäkin päivänä,mutta en nyt diinariksi itseäni kutsuisi,vaikka noita kuunneltiinkin -70/80 lukujen taitteessa päivittäin.
Aatteet ei oo mun vaatteet, joten olen keski-ikäinen hippijuppipunkkari. Rakastan musiikkia, vaikka olen nykyään ihan oma yksilöllinen itseni.
Tai siis "mikä näistä olit Vietnamin sodan aikaan?"
Vierailija kirjoitti:
Mikä helv on diinari?
Ne oli niitä Yhdysvaltain 50-luvun ns. rockabilly-musiikin kuuntelijoita ja ihailijoita Suomessa joskus 1970-luvun loppupuolella.
Legendaarinen amerikkalainen 1950-luvun näyttelijä James Dean (joka itseasiassa ei liittynyt ko. 'nikottelu'-musiikkityyliin, eikä mihinkään muuhunkaan mitä nämä 'diinarit' ihailivat, millään tavalla) oli kuvana ja julisteena nostettu diinarien symboliksi heidän paikoissaan. Etelän konfederaation lippukin oli palvonnan kohteena usein niissä.
He olivat enimmäkseen sellaisia n. 12-18 ikäisiä teinipoikia ja jotkut 'kingit' heistä jatkoivat kai ajokortti-ikäänkin ja ehkä muutaman vuoden sen jälkeenkin, sillä pitivät jenkkiautojen rassailuista ja niillä, amerikan malliin, 'cruisailuista' Hessburgerille (silloin muotia heidän keskuudessaan).
Tappeluista tykkäsivät myös ja erityisesti sen ajan punkkarinuorten kiusaamisesta.
Myöhemmin heistä kai on tullut jotain autotalleissa Chevrolettinsa kanssa puuhastelevia Mobilisti-pappoja jenkkiautonäyttelyineen, jossa kai tapaavat toisiaan vieläkin.
Kyseinen 'diinarit' nimellä silloin puhekielessä tunnettu (retro-ilmiö) kuitenkin katosi ja hävisi kokonaan katukuvasta joskus jo1980-luvun alkupuolella .
(...onneksi)
Pelle Miljoona-niminen artisti on laulanut näkemyksensä heistä:
("Suomesta ei saa Amerikkaa; tästä päivästä viiskyt lukua")
siinä se olennainen niistä heidän silloisista pyrkimyksistään kiteytyykin hienosti oivalletusti juuri hänen laulussaan.
Punk oli joka tapauksessa sen ajan nuorisokulttuuria, mutta ns. 'diinarit' taas missään tapauksessa eivät.
Hehän elivätkin vain jengeissään ja 1950-luvun Amerikan palvonnan mielikuvitusnostalgioissaan (hehän kuitenkin itse olivat vasta 1960-luvulla syntyneitä)
Ilmiö oli 'vastakultturinakin' siis melkoisen jälkijättöinen ja veti lähinnä sen mukaista nuorta porukkaa jengeihinsä.
Olen juppihippipunkkari ja vaihdan paitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat hämyt?
Jotain varhaisia hevareita 70-luvulla?
Hipin ja hevarin välimuoto.
Hämy, todellakin.