Mitä sinä haluaisit syödä YO-juhlissa, jos tulisit meille kahvijuhliin?
Eli laitatko omat suosikkisi, mitä ottaisit pöydästä?
Mietin sitä, kun usein tulee tehtyä pöytään hirveä määrä eri tarjottavia, mutta itse juhlissa käydessä en kyllä maistele kuin paria lajia, ehkä yhtä suolaista, yhtä makeaa, ja ehkä pikkuleivän. Että millaista te muut kaipaatte tarjoiluksi?
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Olen äärimmäisen järkyttynyt ihmisten voileipäkakkuhimosta. Miksi?!? Söisin itse melkein mitä muuta tahansa suolaista piirakkaa tms. mieluummin, vaikka voileipäkakku onkin yleensä ihan kaunis. Ehkä ei vain kuulu Itä-Suomen ruokaperinteisiin, niin tuntuu kovin vieraalta. En tainnut nähdäkään voileipäkakkua ennen aikuisuutta ja maistoin ensimmäistä kertaa noin viisi vuotta sitten. Ihan kuin kaupan kolmioleivät maultaan, kauniimpi vain.
Itse haluaisin juhlavan kakun, ei väliä mitä mallia tai makua. Lisäksi esim. suolaisia piirakoita (vaikka savulohi ja kasvis)/cocktailkarjalanpiirakoita ja munavoita sekä salaattibuffet, josta voisi itse valita salaattipohjan päälle täytteet. Salaattibuffetin lisäksi ei tarvisisi kuin vaikka sämpylät ja itse tehtyjä levitteitä (esim. herne-wasabitahna, aurinkokuivattu tomaatti hummus ym). Jotain pientä makeaa voisi myös olla niille, jotka eivät kakusta välitä.
Muakin ihmetyttää, en koske pitkällä tikullakaan. Olen joskus lapsena saanut jo kammon.
Paljon parempaahan joku suolanen piirakka on, kun joku leivistä rakennettu vetinen ja haiseva läjä. Yhhyh.
Tuskin oomme ainoita jotka kiertävät moiset kaukaan.
En ainakaan voileipäkakkua.
Täytekakkua kyllä.
Jos suolasta pitää olla, niin jotain karjalanpiirakoita, tai voileipiä.
Perinteinen mansikkakakku. Laktoositon.
Ei pullaa, ei kermakakkua, ei kuivakakku.
Kyllä brita, suklaakakku, voileipäkakku ja vaikka puffet suolaisille
Mansikka- tai lakkakermakakkua
Tuulihattuja
Macaronleivoksia
Britakakkua
Lusikkaleipiä tai herrasväenpikkuleipiä
Leipäjuustoa ja lakkoja
Voileipäkakkua
Ruisnappeja savulohitäytteellä
Jotain salaattia
Hyvää vaaleaa leipää ja tuorejuustoja
Pasteijoita, esim. pinaatti/feta
Ehkä vielä karjalanpiirakoita ja munavoita.
Jos lämmintä ruokaa tarjottaisiin niin sieni- tai savuporokeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen äärimmäisen järkyttynyt ihmisten voileipäkakkuhimosta. Miksi?!? Söisin itse melkein mitä muuta tahansa suolaista piirakkaa tms. mieluummin, vaikka voileipäkakku onkin yleensä ihan kaunis. Ehkä ei vain kuulu Itä-Suomen ruokaperinteisiin, niin tuntuu kovin vieraalta. En tainnut nähdäkään voileipäkakkua ennen aikuisuutta ja maistoin ensimmäistä kertaa noin viisi vuotta sitten. Ihan kuin kaupan kolmioleivät maultaan, kauniimpi vain.
Itse haluaisin juhlavan kakun, ei väliä mitä mallia tai makua. Lisäksi esim. suolaisia piirakoita (vaikka savulohi ja kasvis)/cocktailkarjalanpiirakoita ja munavoita sekä salaattibuffet, josta voisi itse valita salaattipohjan päälle täytteet. Salaattibuffetin lisäksi ei tarvisisi kuin vaikka sämpylät ja itse tehtyjä levitteitä (esim. herne-wasabitahna, aurinkokuivattu tomaatti hummus ym). Jotain pientä makeaa voisi myös olla niille, jotka eivät kakusta välitä.
Karjalanpiirakoita, suolaisia piirakoita yms voi koska tahansa leipoa kotonakin, voileipäkakkua tehdään yleensä vain juhliin. Ainoaksi suolaiseksi tarjottavaksi sitä ei kannata tehdä, mutta kyllä minä ilahdun aina kun lohivoileipäkakkua tarjotaan juhlissa!
Salaattia ja jotain suolaista piirakkaa, juustokakku ja keksejä
Leipäjuusto ja lakkahillo, karjalanpiirakat ja munavoi, ihan perinteinen mehevä täytekakku jossa kunnolla hilloa välissä (en pidä mistään sokerimassa- / marsipaanikuorrutteista). Noita oikein odottaisin pääseväni syömään. Joku marjapiirakka vois olla kyllä hyvä kans, ottaisin kyllä jos sitä olisi. Sellaisia kämmenen kokoisia pikkupizzoja ottaisin myös jos olisi.
Voileipäkakkua en ota koskaan, ja mitään peruspullia, peruskeksejä tai suolaisia piirakoita en välttämättä ottaisi jos on parempiakin herkkuja tarjolla.
Muita lukematta
Paljon riippuu säästä ja siitä, kuinka monella vastaanotolla käymme.
Hellepäivänä kaipaan kylmää, alkoholitonta juotavaa, kuten kivennäisvettä ja/ tai itsetehtyä jääteetä. Tietenkin kuoharimaljakin käy. Kahvi kuivattaa ja janottaa (minua siis), joten sitä voisi siemaista puoli kuppia. Saa olla kunnollista, eli vahvaa.
Olet ihan oikeassa siinä, että syötävää tuntuu aina olevan vähän liikaa. Helpiosti seisten syötävää sormiruokaa. Esim pieniä, kreikkalaistyylisiä voitaikinapiiraita, joiden täytteenä esim mozzarellaa ja pestoa (itsetehtyä, valmis pesto on valuvaa litkua) tai fetaa ja aurinkokuivattuja tomaatteja. Pieniä pizzoja, joilla maltillisesti täytettyä, ruisnappeja + kalaa ja jotain, porkkana- ja kurkkutikkuja + esim. hummusta …
Salaatit ovat hankalia syödä, vaativat lautasen ja mieluiten tasaisen istumapaikan.
Makeita olen huono syömään, joten ehdottaminen on vaikeaa, mutta vanhanajan pikkuleivät – Hanna-tädin, lusikka- ja ässät – ovat aika hurmaavia.
Paljon servettejä!
Hauskoja juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakku ja lusikkaleivät
Tykkäisin juuri tuollaisista lusikkaleipien kaltaisista pikkuleivistä, joissa on muutakin kuin silkkaa taikinaa, eli jotain pientä täytettä. En ole niin makean ystävä että söisin sitä paljon, jolloin lusikkaleipä tai kaksi riittäisi tyydyttämään sen lajin tarpeen ihan hyvin. Kunhan pohjalle olen saanut voileipäkakkua!
Joku pullapitko taas tuntuu kuivalta ja arkiselta juhlatarjottavaksi. Pullaa syödään silloin kun saavutaan sukulaispaikkaan ja juodaan kahvit, silloin se maistuu, mutta juhlatarjottavaksi sopii paremmin juuri vaikka ne lusikkaleivät.
Voeleipäkakku, karjalanpiirakkaa, munavoe. Ja jotain muuta suolaista ja tietenki kahvit. 👍🙂
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakku on se väsyneistä väsynein vaihtoehto juhlaruuaksi. Tehkää vaikka ruokaisa salaatti tai valikoima sellaisia.
Jos haluat loistaa ja saada kehuja, valmista itse. Valmiina ostettua voileipäkakkua ei kehu kukaan.
Annatko vinkin, mikä ruokaisa salaatti sopii kahvin kanssa?
Mansikoita tai muita tuoreita marjoja tai hedelmiä ja pieni pala tuhtia suklaakakkua.
Suklaakakusta löytyy myös maidottomia ja munattomia helppoja ohjeita joten tämä sopisi myös esim. maitoallergisille tai vegaaneille.
Voileipäkakku (lohi & katkarapu on lyömätön yhdistelmä) ja joku kahvinmakuinen kakku (ei kuiva) jossa tuoreita vadelmia päällä.
Juustokakkua ja jotain pientä suolaista. Ehkä nyhtöpossuleipiä.
Voileipäkakut paiskaisin hysteerisesti itkien lattialle. Vihaan niin voileipäkakkua.
Pavlovaa, lusikkaleipiä, vadelma täytekakkua, sulhaspiirakoita ja munavoita
En haluaisi niinkään syödä vaan haluisin paljon älliä ja kukkia.
T.Jenna
Kaikki nämä mansikkakakkua toivoneet: yo-juhlien aikaan ei ole kuin mauttomia ulkomaisia mansikoita - siis tarkoitatteko jotain mansikkahillo- /pakastemansikkakakkua? Siitä on kyllä raikkaus kaukana.