Mitä sinä haluaisit syödä YO-juhlissa, jos tulisit meille kahvijuhliin?
Eli laitatko omat suosikkisi, mitä ottaisit pöydästä?
Mietin sitä, kun usein tulee tehtyä pöytään hirveä määrä eri tarjottavia, mutta itse juhlissa käydessä en kyllä maistele kuin paria lajia, ehkä yhtä suolaista, yhtä makeaa, ja ehkä pikkuleivän. Että millaista te muut kaipaatte tarjoiluksi?
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea tarjotaan karjalanpiirakoita juhlissa? Olen pohjanmaalta ja meilläpäin tämä ei ole tapana.
Ennen sotia karjalanpiirakat (joita nimitettiin yksinkertaisesti piirakoiksi tai piiraiksi) tosiaan kuuluivat vain karjalaiseen juhlapöytään.
Sattuneista syistä karjalaiset sitten sotien jälkeen hajaantuivat kaikkialle Suomeen. Näiden evakkojen mukana karjalanpiirakat alkoivat sitten valloittaa juhlapöytiä muillakin alueilla.
Itse olen syntynyt sodan jälkeen evakkoperheeseen Hämeessä, mutta suvun juuret ovat Karjalankannaksella. Koko ison sukumme kaikissa juhlissa on niitä piiraita (ja munavoita) aina tarjolla.
Kun tuli sukuun uusi vävy Pohjanmaalta, hänelle ja hänen sukulaisilleen tämä piirakkatarjoilu tuli ihan yllätyksenä. Mutta ovat vuosien varrella tottuneet ja jopa opetelleet itsekin piirakkaleipureiksi. Niin että kun viime keväänä olin ylioppilasjuhlissa Lapualla, eikös vain löytynyt pöydästä itse tehtyjä karjalanpiirakoita. :)
Kalavoileipäkakkua, ehkä jotain salaattia, lusikkaleipiä tmv pikkuleipiä ja kakkua.
Lohivoileipäkakkua, salaattia, ekä suolaista piirakkaa tms. täytekakkua, kirsikoita
Lohi/katkarapu voileipäkakku
Kääretorttu täytteellä kermavaahto lakka
Kasvispiirakkaa
Tuoreita mansikoita
Joku raikas salaatti
Hyydytetty juustokakku
Vadelmasorbettia
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakkua ja useampaa makeaa :)
Kaikki tietenkin laktoosittomina.Trendipelleily on ällöttävää, eli joka paikkaan ei tarvitse tunkea avokadoa, siemeniä ja pähkinöitä ja härkistä.
Entä jos ei mitään trendipelleile vaan oikeasti tykkää noista aineksista?
Inhoan voileipäkakkuja! Haluan tuulihattuja suolaisella täytteellä, sulhaspiirakoita ja munavoita, täytekakkua, mutta ei voikreemillä! Lusikkaleipiä tai yliopplaita tai greta garboja pikkuleiviksi. Juomana kahvia, mehua tai limpparia tietysti pillillä. N62
- voileipäkakku liha/lohi
- karjalanpiirakka + munavoi
- lusikkaleivät
- juustokakku
- mehevä kermakakku
Yksissä juhlissa oli sekä voileipäkakku että voileipiä. Voileivät jäi liki kokonaan syömättä, koska kaikki halusivat voileipäkakkua.
Aina kun on suvun juhlat eniten odotan voileipäkakkua, ne on niiiin hyviä että vois melkein yksin syödä sen kokonaan.
Mansikkakakkua ja kunnollista voileipäkakkua. Kunnon täytteet, joiden koostumuksesta on vielä mahdollista päätellä, mitä se sisältää. Liian usein voileipäkakku pilataan ihan sillä että vedetään täyteaineet yhdeksi mauttomaksi liisteriksi. Yököttää syödä sitä sen koostumuksen takia..
Kasvis tai kalavoileipäkakkua, kasvispiirakkaa ( kaikki "lihaton" kelpaisi jos vaan edes jotain löytyisi) Kakkua ilman "liivatekuorta", suklaakakku oma lemppari. Lusikkaleivät ja oikeastaan kaikki pikkuleivät kelpaisivat. Karjalanpiirakka tai jotain kasvispasteijoita. Oikeastaan kaikki kelpaa missä ei lihaa. Kermakakuista en oikein pidä. Tietysti jos kukaan ei satu olemaan "lihattomalla" lihjalla niin voivat nämä tarjottavat jäädä syömättä eli vähän hankalaa ottaa kantaa enemmistön mieltymyksiin.
Suolaisista tarjottavista parhaiten uppoaa juhlissa esim. (rukiiset) cocktailpiirakat kylmäsavulohi-punasipuli-smetana -täytteellä.
Tuore ruohosipuli, tilli ja mäti juhlistavat lopputulosta. Piirakoidenn sijaan käyvät myös jo edellä mainitut ruisnapit yms. Ja tietysti perinteinen munavoi on aina varma vaihtoehto piirakoille.
Makeista kahvipöydän herkuista jo myöskin aiemmin huomioitu mansikkakakku tai vaikka joku raikas sitruunarahkakakku missä voi olla myös niitä mansikoita ja vaikka limen kuorta väriä ja makua tuomassa. Lusikkaleivät ovat suosikki vuosien takaa mutta niiden täytyy olla tuoreita eikä maistua muovirasialle kuten harmikseni yleensä nykyään on.
Lohi- ja kinkkuvoileipäkakkua
Vihersalaattia
Juustokakkua
Valkoviiniä
Sitä mitä on tarjolla ja jos ei ole mitään, mistä tykkään juon vain kahvia. Yleensä otan sen pikkuleivän, esim. jos on paljon maitotuotteilla päällystettyjä juttuja, kun niistä en oikein tykkää. Voileipäkakkua en siis syö, riippumatta siitä mitä on täytteenä, enkä kermakakkua. Mutta mä en tule juhliin syömään, joten se kahvi ja keksi riittää mulle kyllä. Juustokuorrute mulla menee, joten pizza tai suolainen piirakka on ok ja täytteistä käy lähes mikä tahansa. On täysin mahdotonta ottaa kaikki huomioon, joten tehkää mistä itse tykkäätte. Toki muutama ruokavaliorajoite on hyvä ottaa jo valmiiksi huomioon.
Sushia, tulista katkarapukeittoa ja jälkkäriksi kiinalaisia onnenkeksejä.
Voisin murista äidin ja tyttären muffinssiin.
Mikä vaan täällä lueteltu sopisi, mutta hyvä voileipä ja täytekakku/pulla kermakahvin kanssa riittäisi vallan mainiosti.
Itse otan juhlissa aina kuivakakkua kahvin kanssa jos sitä on tarjolla. Sellainen vaalea kuivakakku on parasta mitä tiedän. En vaan yrityksistä huolimatta ole oppinut sellaista leipomaan.
Lohivoileipäkakku ❤️❤️❤️
Makeana kakkuna mansikkakakku tai kinuskikakku. Ei liian makea, mieluummin semmonen raikas. Juustokakut myös erittäin hyvä valinta, itse asiassa ehkä vieläpä parempi. Mansikkajuustokakku!
Suolaiset:
- kana-mozzarella salaatti
- voileipäkakku (lohi tai kasvis)
Makeat:
- raikas mansikkakakku tai mansikkajuustokakku
- suklaapaloja kipossa
Mä syön just sitä mitä tarjotaan ja tämä koskee kaikkia tilaisuuksia.
Olen suolaisten herkkujen ystävä joten maistuisi joku suolainen piirakka, pasteijat, pikkupizzat tms.
-pikkuleipiä (mieluiten lusikkaleipiä)
-perinteistä täytekakkua (raikas, paljon hedelmiä/marjoja, ei marsipaaneja/sokerimassoja/rähmäkäpälin nysvättyjä "koristeita")
-mansikoita
-ei voileipäkakkua!