Mitä sinä haluaisit syödä YO-juhlissa, jos tulisit meille kahvijuhliin?
Eli laitatko omat suosikkisi, mitä ottaisit pöydästä?
Mietin sitä, kun usein tulee tehtyä pöytään hirveä määrä eri tarjottavia, mutta itse juhlissa käydessä en kyllä maistele kuin paria lajia, ehkä yhtä suolaista, yhtä makeaa, ja ehkä pikkuleivän. Että millaista te muut kaipaatte tarjoiluksi?
Kommentit (342)
Itse pidän suolaisista tuulihatuista, esim. kylmäsavulohi-piparjuurijuusto tai aurajuusto-ananastäytteellä. Myös perinteinen mansikka- kermakakku ja itsetehdyt lusikkaleivät maistuvat.
Toivon, että raaka-aineet olisivat kotimaisia. Esim. Monet pähkinättulevat nykyään Kiinasta. Tuotteet on todennäköisesti Kiinasta, jos pakkauksessa ei lue alkuperämaan kohdalla Italia, USA tms. Usein alkuperämaan kahdalla lukee nykyään "tuotettu EU:ssa/ EU ulkoulkopuolella.
Kissanruoista tulikin jo eilen ilmi, että esim kiinalaiset kanatuotteer voi aiheuttaa myrkkyineen munuaisvaurion!
Summa summarum, toivon pakkausmerkintöhen tarkastelua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi voileipäkakun pitää olla kalatäytteellä?
Ei kala ole kasvis. Ihan samalla tavalla siinä eläin tapetaan.Muutenkin kaikki ehdottaa täällä samoja. Esim. juustokakku on niiiin nähty. Eikä edes ole hyvää.
Ei kukaan niin ole väittänytkään. Tässä kysyttiin omia mieltymyksiä ja vastasin kalatäytteisen voileipäkakun, koska tykkään siitä.
Maurizin kakkua (ei saa kuin Hollannista) mutta niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kala ole kasvis. Ihan samalla tavalla siinä eläin tapetaan.Muutenkin kaikki ehdottaa täällä samoja. Esim. juustokakku on niiiin nähty. Eikä edes ole hyvää.
Onko joku väittänyt kalan olevan kasvis? Kala on ainut liha, jota syömme (tätäkin enää vain vierailla ja juhlissa jne) ja yksinkertaisesti maistamani kasvisvoileipäkakut eivät vain ole olleet yhtä hyviä kuin kala.
Monet ehdottavat samoja, koska ilmeisesti monet pitävät näistä samoista. Juustokakkujakin varmaan ehdottaa ne, jotka niistä pitävät. Sinun mielestäsi ne eivät ole hyviä, monien muiden on.
Niinpä. Kovasti ollaan eettisiä kasvissyöjiä, mutta kala kuitenkin maistuu, samoin juustokakut, jotka on tehty maitotuotteista ja usein myös liivatteesta.
Voileipäkakkua, täytekakkua ja suolaista piirakkaa
Karjalanpiirakat ja mansikkakakku.
Minä valmistun maisteriksi ja tarjoilut on seuraavat: mansikkakakkua, mustikkamuffineita, salaattia, poropiirakkaa, patongin paloja erilaisilla levitteillä, itse leivottu pullapitko, erilaisia keksejä, karjalanpiirakoita munavoilla.
Voileipäkakut on ällöjä mössöjä, ei niitä enää! Suolaisesta jotain ihania graavilohi/ruisleipä"kakkusia" esim, tai sit joku kiva suolanen piirakka tyyliin parsa-aurajuusto. Makeasta joku ihana juustokakku, vaikka marjojen kanssa niin raikastaa!
Kaffetta ja paljon. Ei se syöminen niin tärkeetä oo, kun saa kirmasta paikasta toiseen. Ja skumppalasillinen tietty.
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakku sanottu aika monta kertaa, mutta korostetaan vielä, että ei sitten mitään vegeversiota, vaan kalaa ja/tai lihaa thank you. Ruokahan tehdään vieraille, ei itselle. Tätä peruskäytöstapoihin kuuluvaa asiaa eivät monet vaan ymmärrä, ja pelottaakin suuresti meneminen yo-juhliin, joissa on suurehko riski kasvisruokaan.
Mä en uskalla mennä sukulaispojan yo-juhliin ollenkaan, koska olen kasvissyöjä eikä juhlan järjestäjät ymmärrä tällaista ollenkaan. Mua ei haittaa se, että mulle ei olisi mitään syötävää - se on tuttu juttu ja osaan varautua - mutta se tuomitseminen ja loukkaantuminen siitä kun en ota mitään, on liikaa.
Eikös niitä vegeversioita tarjota usein juuri siksi, että niitä pystyvät useammat syömään; esim. vegaanista ruokaa voivat syödä myös laktoosi-intolerantit ja maito- ja kala-allergikot. Monesti vegeruuasta tehdään myös gluteeniton.
Miten niin tarjottavat eivät ole juhlakalulle vaan vieraille? Kyllä minä omissa juhlissani tarjottavia söin. Olen kasvissyöjä+maidoton ja gluteeniton joten tarjoilut oli toteutettu suurilta osin näin, tosin tuorejuustoja oli ruisnappien päälle. En minä tee liharuokia vieraille kun en itsekään niitä syö. Eikä ollut muuten voileipäkakkuakaan :) jos jotakuta harmitti niin ei ainakaan sanonut, kaikki keskittyivät yhdessäoloon ja hyvään seuraan.
Jäätelöbaari, eli saa itse valita erilaisista jäätelöistä mieluisimman joko pakastimesta tai kylmäcoolerista tms. Voisi olla oma "jäätelöjanette" tai "jäätelöjantteri" niitä tekemässä, jos olisi myös annosvaihtoehtoja. Kun näköjään tulee kuuma päivä ja joka paikassa on se kahvi/kakku -juttu, niin olisi erilaista ja rentoa. Sopii kaikenikäisille, ei vaan lapsille. Olen monet yo-juhlat järjestänyt ja tällainen olisi tämän vuoden versioni. Tv Mummu
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tarjottavat eivät ole juhlakalulle vaan vieraille? Kyllä minä omissa juhlissani tarjottavia söin. Olen kasvissyöjä+maidoton ja gluteeniton joten tarjoilut oli toteutettu suurilta osin näin, tosin tuorejuustoja oli ruisnappien päälle. En minä tee liharuokia vieraille kun en itsekään niitä syö. Eikä ollut muuten voileipäkakkuakaan :) jos jotakuta harmitti niin ei ainakaan sanonut, kaikki keskittyivät yhdessäoloon ja hyvään seuraan.
Ihan oikein meni.
Ehkä noi äänekkäät, vaativat sekasyöjät olisivat sitten tyytyväisiä, jos jokaiseen ruokaan olisi ängetty jotain eläinperäistä. Mitenhän ne voivat tavallisia, usein lakto-ovo-vegetaarisia (kauhistus!) leivonnaisiakaan syödä, en kyllä tajua (mutta hyvin tuntuvat pötsiin uppoavan). Kahvi tarttis varmaan tehdä lihaliemeen ja laittaa porsaanpalasia kuohuviiniin, jotta eivät olisi mitään pelottavia ja sekasyöjiä syrijiviä KASVISjuomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku väittänyt kalan olevan kasvis? Kala on ainut liha, jota syömme (tätäkin enää vain vierailla ja juhlissa jne) ja yksinkertaisesti maistamani kasvisvoileipäkakut eivät vain ole olleet yhtä hyviä kuin kala.
Monet ehdottavat samoja, koska ilmeisesti monet pitävät näistä samoista. Juustokakkujakin varmaan ehdottaa ne, jotka niistä pitävät. Sinun mielestäsi ne eivät ole hyviä, monien muiden on.
Niinpä. Kovasti ollaan eettisiä kasvissyöjiä, mutta kala kuitenkin maistuu, samoin juustokakut, jotka on tehty maitotuotteista ja usein myös liivatteesta.
Kuka on sanonut, että luokittelen itseni kasvissyöjäksi? Ja kasvissyöjät syövät kyllä maitotuotteita, vegaanit eivät. En muuten syö liivatekakkuja. Itse teen aina liivatteettomina.
Suolaisista tykkään monesta, esim. ruisnapit täytteillä ja voileipäkakku on herkkua. Kermakakut on ainakin näillä lämpimillä ilmoilla helposti turhan äklöjä (ja/tai lämmenneitä) niin makeista jutuista valitsisin mieluiten raikasta juustokakkua tai vaikkapa pavlovaa tuoreilla marjoilla. Lisäksi olisi ihanaa jos tarjolla olisi jotain raikasta juotavaa, kuten jäävettä/-kivennäisvettä, jossa limeä/sitruunaa/minttua/mansikkaa tms. makua antamassa. Mehut on aina liian makeita tai jotenkin inhottavan keinotekoisen makuisia.
Vierailija kirjoitti:
Kala on hyvää ja terveellistä. Siksi moni ehdottaa sitä. Itse et ehdottanut yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on olevinaan kasvissyöjä? Ehkä olet itse tällainen teeskentelijä ja kuvittelet muidenkin toimivan vastaavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kala on hyvää ja terveellistä. Siksi moni ehdottaa sitä. Itse et ehdottanut yhtään mitään.
Niin on lihakin monen mielestä hyvää ja terveellistä. Miksi kala olisi parempi vaihtoehto?
Pizzaa