Tässä lista turhakkeista, ei kai sinulta löydy mitään näistä?
2017 Fleece -kangas
2016 Muovipussi
2015 Muovinen munakenno
2014 Hyönteisansa
2013 Hajustettu roskapussi
2012 Saippua-automaatti
2011 Flush&Go -vessapaperihylsy
2010 Turkis
2009 Ilotulite
2008 Pantiton pullo
2007 Mönkijä
2006 Tuplapuhelinluettelot
2005 Kaupunkimaasturi
2004 Juotava jugurtti -minipakkaukset
2003 Hampurilaisaterian kylkiäiset
2002 Pullovesi
2001 Vaipankätkijä
2000 Lehtipuhallin
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Minusta muovipussi ei ole turhake. Jollakin ne roskat pitää kärrätä roskiin kuitenkin, meillä ei ole roskikset molokkeja vaan niitä perinteisiä laatikko-roskiksia, jonne ei tosiaankaan voi vain kaataa roskia sikinsokin sekaisin.
Mutta ylenmääräinen muovinkäyttö joka paikassa on kyllä turhaa esim. kurkkujen kääriminen muoviin, paprikoiden yksittäispakkailu jne.
Muuten samaa mieltä, mutta elintarvikkeiden pakkaaminen muoviin ei aina ole automaattisesti huono asia. Monissa tapauksissa se ympärillä oleva muovi suojaa sitä elintarviketta ja parantaa säilyvyyttä. Pois heitetty vihannes tms. on ympäristön kannalta pahempi kuin pala muovia sen ympärillä, joka käytön jälkeen kierrätetään asiallisesti.
Fleeceä on sekä kankaana että valmiina vaatteina. Olkoon vaan turhake, mutta miellyttävä materiaali, kun kuivuu nopeasti eikä kutita. Muivipussejakin on sekä jätepusseina että muovikasseja. Kasseja käytän niin kauan kuin pysyvät ehjinä. Niillä on mm. mukava kuskata kierrätyspaperi keräyslaatikkoon. Kaupassa käydessä minulla on oma kori tai kestokassi ja lisänä usein vielä siisti muovikassi. Ruokakaupasta ei meille kulkeudu muovikasseja, mutta sen kerran kuin hankin jonkun vaatteen, niin muovikassiinpa se pakataan. Muistan lapsuudesta ja nuoruudesta, että ostos paketoitiin paperiin ja paremmat leningit pahvikoteloihin. Kaikki muut luettelemasi turhakkeet loistavat poissaolollaan meidän huushollista. Mitkäs kaikki sinulla itselläsi on?
On mulla joku yli 10 vuotta vanha fleecetakki. Käytän kovilla pakkasilla paidan ja toppatakin välissä, niin eipä tuota pahemmin tarvitse pestä. Ulkomailla ostan myös pullovettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkää ymmärrä tuota saippua-automaattia.
Ensinnäkin se vähentää muovijätettä kun ostat viiden litran pönikän nestesaippuaa, teet annostelijan kanteen reiän ja täytät sitä annostelijan saippuasäiliötä sitä kautta.
Toisekseen se on hygieeninen.
Kolmanneksi ei tarvitse ostaa noita pumpatravia saippuapulloja.
Samaa mieltä. Sairaaloissa on näitä, ja myös käsidesiautomaatteja.
Sairaaloissa nyt pitää estää bakteerien leviäminen kaikilla tasoilla ja pitää olla muutenkin ihan eri tason hygienia kuin normaaleissa kotioloissa. Ei tuo yksinkertaisesti ole normaalille ihmiselle mitenkään tarpeellinen laite.
Pantittomia pulloja ja tölkkejä on kaapit täynnä, koska tilaan alkoholit ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Pullovesi maailmanlaajuinen turhake? Onnea vaan Afrikassa ja Aasiassa matkaaavat, jotka järvi- tai vesijohtovettä juotte
Suomessa se on turhake, kun on puhdas juomakelpoinen hanavesi, josta ei ole pulaa. Tämä lista on Suomen luonto- lehden järjestämä "kilpailu", jossa haetaan suomalaista tai suomalaisilla markkinoilla olevia turhakkeita.
Itsekin ostan pullovettä satunnaisesti myös Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä korvaisi fleecen? Ei mikään.
Täh, ihan mikä vaan? Mulla on yksi fleece-paita, saatu lahjaksi kymmenisen vuotta sitten. Harvoin käytän, on mulla muitakin lämpimiä vaatteita.
Listalta toinen mitä löytyy on pantiton pullo, kun ostin tiivistemehua kaupasta. Valitsin lasisen pullon, enkä muovista (suo siellä, vetelä täällä). Vien sen lasinkeräykseen kun on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Hmm mihin roskat sitten tulis kerätä jos ei muovipussiin?
Mä ainakin kerään kuivajätteen aina ihan siihen roskalaatikkoon ilman pussia ja vien sellasenaan roskapönttöön.
En voi elää ilman tuplapuhelinluetteloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm mihin roskat sitten tulis kerätä jos ei muovipussiin?
Mä ainakin kerään kuivajätteen aina ihan siihen roskalaatikkoon ilman pussia ja vien sellasenaan roskapönttöön.
Täällä ainakin tuo on kielletty, roskien kuuluu olla pussissa.
Vierailija kirjoitti:
Lehtipuhallin ilmoittautuu.Yksi parhaista härpäkkeistä jos normi kodinkoneita ja autoa ei oteta mukaan.
En perustele,haravahipit eivät kuitenkaan ymmärtäisi.
Jos tykkää pölystä ja melusta, mutta naapurit ei välttämättä arvosta.
Onko noi tuplapuhelinluettelot joku uusi juttu? Mulle tulee vaan mieleen sellaset vanhat kirjanmalliset, kaksin kappalein. Mut ei kai se nyt sitä voi tarkottaa.
Jos tarkottaa, ni myös puhelinkortit on aika turhia. Ja hevoskärryt aika monilla. Ja isorokkorokotukset.
Muovipusseja, veneeltä on muuten hankala tuoda roskia maihin, samoin viiden litran vesipönttöjä on muutama mukana hanavesipönttöjen lisäksi.
.
Vierailija kirjoitti:
Onko noi tuplapuhelinluettelot joku uusi juttu? Mulle tulee vaan mieleen sellaset vanhat kirjanmalliset, kaksin kappalein. Mut ei kai se nyt sitä voi tarkottaa.
Jos tarkottaa, ni myös puhelinkortit on aika turhia. Ja hevoskärryt aika monilla. Ja isorokkorokotukset.
Kyllä se tarkoittaa niitä ”kirjanmallisia”. Puhelinluetteloita tungettiin tuplina asuntoihin vaikka kukaan ei niitä enää käyttänyt.
2017 Fleece -kangas - on yksi liivi ja kolme vilttiä, ne tosin ovat jo vuosia vanhat, en osta lisää
2016 Muovipussi - on, pyrin kyllä välttelemään kestokassien ja ohuiden roskapussien muodossa
2015 Muovinen munakenno - ei ole, täysin tarpeeton vempele
2014 Hyönteisansa - millainen? mulla on sellainen lasinen, itse täytettävä
2013 Hajustettu roskapussi - onko tällaisia oikeasti? :o
2012 Saippua-automaatti - ei todellakaan ole, palasaippua tai täytettävä pumppupullo käytössä
2011 Flush&Go -vessapaperihylsy - ei todellakaan, jessus sentään
2010 Turkis - ei ole ollut sitten 80-luvun häntähatun! ^_^
2009 Ilotulite - en ole koskaan ostanut, mielestäni voitaisiin luopua yksityisten ilotulitteista
2008 Pantiton pullo - todella harvoin, mutta palautan nämäkin esim. Lidliin
2007 Mönkijä - ei ole, kuka tällaisia edes ostaa?
2006 Tuplapuhelinluettelot - ei ole enää, mutta nämä pystyi pistämään paperinkeräykseen
2005 Kaupunkimaasturi - ei ole eikä tule
2004 Juotava jugurtti -minipakkaukset - liian pieniä muutenkin, en käytä
2003 Hampurilaisaterian kylkiäiset - en käy hampurilaispaikoissa
2002 Pullovesi - hyvin, hyvin harvoin ja käytän pulloa uudestaan ja uudestaan
2001 Vaipankätkijä - ei ole lapsia, joten en ole tarvinnutkaan
2000 Lehtipuhallin - inhokkini: kovaääninen, haiseva pörisijä joka lisäksi lihottaa ihmisiä (haravointi on hyvää liikuntaa!)
Ohis, mutta mielestäni Postinen-läpyskä pitäs valita vuoden turhakkeeksi. Ei mitään virkaa sillä ja tuleeko peräti kahdesti viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtipuhallin ilmoittautuu.Yksi parhaista härpäkkeistä jos normi kodinkoneita ja autoa ei oteta mukaan.
En perustele,haravahipit eivät kuitenkaan ymmärtäisi.Kyllä! Mäntypuuston ympäröimänä tietää että puhallin on tiettyihin hommiin ainoa järkevä apuväline. Vastustin ensin mutta nyt en luopuisi.
Mitä hittoa? Ihanko oikeasti ne männyn neulaset haittaavat elämääsi? :D
Pieni fakta: neulaset maatuvat ja ruokkivat maaperää. Ei tarvitse ostaa lisälannoitetta puille tai pensaille tai nurmikolle.
(Siis oikeasti, jos esteettinen silmä ei kestä tavallista luontoa, on ehkä parempi muuttaa jollekin täysin asfaltoidulle parkkipaikalle asumaan tms. Se siitä "suomalaisten erityisestä luontosuhteesta" sitten, kun neulaset ja pudonneet puun lehdet ovat hirveä ongelma joka pitää äkkiä lakaista tai puhaltaa moottorilla roskikseen...)
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mielestäni Postinen-läpyskä pitäs valita vuoden turhakkeeksi. Ei mitään virkaa sillä ja tuleeko peräti kahdesti viikossa.
Kyllä! Postinen jaettiin viimeksi tänään. Menee aina suoraan roskiin. Onko kukaan lukenut yhtään läpyskää?
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkää ymmärrä tuota saippua-automaattia.
Ensinnäkin se vähentää muovijätettä kun ostat viiden litran pönikän nestesaippuaa, teet annostelijan kanteen reiän ja täytät sitä annostelijan saippuasäiliötä sitä kautta.
Toisekseen se on hygieeninen.
Kolmanneksi ei tarvitse ostaa noita pumpatravia saippuapulloja.
Mulla on sellainen pumpattava saippuapullo, jonka mä täytän juuri sellaisesta nestesaippuapönikästä uudelleen. Ei siihen mitään hemmetin uusavuttomien "hygieenistä" saippua-automaattia tarvita. Sairaalat ja vanhainkodit ovat eri asia.
Huom: joskus käytän jopa palasaippuaa nestesaippuan sijasta! Vielä ei kukaan vieraistani tai itsekään ole saanut mitään hyppykuppaa tai isorokkoa siitä. Miten ihmeessä me selvisimme hengissä 1980-luvusta, jolloin ei ollut edes pahemmin nestesaippuaakaan tarjolla (Bliw oli sikakallista, joten sitä oli lähinnä jossain leikkipuistojen vessoissa tms.) ja kaikilla oli vessassa tai kylppärissä palasaippuaa..?
Itselleni saippua-automaatti on turha, mutta ymmärrän täysin sen hyödyt. Olin avustajana vanhukselle, jolla ei ollut voimia edes painaa tavallista saippuapumppua, joten hänelle saippua-automaatti oli todella kätevä.