Tässä lista turhakkeista, ei kai sinulta löydy mitään näistä?
2017 Fleece -kangas
2016 Muovipussi
2015 Muovinen munakenno
2014 Hyönteisansa
2013 Hajustettu roskapussi
2012 Saippua-automaatti
2011 Flush&Go -vessapaperihylsy
2010 Turkis
2009 Ilotulite
2008 Pantiton pullo
2007 Mönkijä
2006 Tuplapuhelinluettelot
2005 Kaupunkimaasturi
2004 Juotava jugurtti -minipakkaukset
2003 Hampurilaisaterian kylkiäiset
2002 Pullovesi
2001 Vaipankätkijä
2000 Lehtipuhallin
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm mihin roskat sitten tulis kerätä jos ei muovipussiin?
Meillä kompostoidaan ja poltetaan.
Roskien kotipoltto saastuttaa ja on useimmissa kunnissa ankarasti kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Fleece-kangas (lämmin, kuivuu nopeasti) ja lehtipuhallin (kätevä isolla pihalla) eivät kyllä ole turhakeita.
Fleece-vaatteet ovat todellakin mukavia ja käytännöllisiä, eivätkä sen puolesta millään tapaa turhakkeita. Niiden raaka-aineena on käytetyt vesipullot, mikä jo itsessään on hyvä juttu. Mutta fleece-materiaali on yksi pahimmista mikromuovin lähteistä kotona. Aina, kun peset fleece-materiaalia, tolkuton määrä mikromuovia uiskentelee vesitöihin - jopa puhdistamoiden prosessien läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullovesi maailmanlaajuinen turhake? Onnea vaan Afrikassa ja Aasiassa matkaaavat, jotka järvi- tai vesijohtovettä juotte
Onko se todella ajatuksena niin käsittämätön, että pulloa voisi käyttää useamman kerran? Sen yhden pullon valmistamiseen kuluu moninkertainen määrä puhdasta vettä kuin siihen edes mahtuu sisälle.
Eli siellä Afrikassa täytän tyhjän vesipulloni paikallisella hanavedellä?
Mietin tätä ihan samaa :D Ei helkutti kuinka tyhmiä jotkut ihmiset ovat :D
Helkutin tyhmiä tosiaan. Kuvitellaan, ettei koko Afrikassa ole tarjolla hanavettä :D
Trollailetko? Kirjaimellisesti koko Afrikassa ei ole turvallista hanavettä, Etelä-Afrikassa oli (ei joka paikassa kuitenkaan), mutta vesikriisin takia heidänkään hanaveden puhtauteen ei voi enää luottaa. Ihan omalla riskillä voit toki juoda hanavettä mistä huvittaa, anna mennä vain.
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkää ymmärrä tuota saippua-automaattia.
Ensinnäkin se vähentää muovijätettä kun ostat viiden litran pönikän nestesaippuaa, teet annostelijan kanteen reiän ja täytät sitä annostelijan saippuasäiliötä sitä kautta.
Toisekseen se on hygieeninen.
Kolmanneksi ei tarvitse ostaa noita pumpatravia saippuapulloja.
Samaa mieltä. Sairaaloissa on näitä, ja myös käsidesiautomaatteja.
Muovipusseja löytyy, enää puuttuu että lähden erikseen merenrantaan, jotta voisin heittää ne mereen. Näinhän se ajatus kulkee, vai mitä?
Pantittomiakin pulloja saattaa olla, kuka niitä kyttää? Samaan automaattiin ne palautetaan kumminkin, en minä niitä erottele. Vaikka pitäisi varmaan ne pantittomat käydä lähimetsään viskaamassa niin että syyllisyys olisi varmemmalla pohjalla.
Pullovettä juon päivittäin pari litraa, nimittäin Hartwallin Vichyä lasipullossa. Siinä pysyy hapot, vaikka jättää ilman korkkia yöksi keittiön pöydälle. Metallitölkkien vichy on kalanmakuista ja muovipullojen vichyssä ei ole heti avattaessakaan tarpeeksi happoja. Vesijohtovettä en nykyisellä paikkakunnallani juo, sillä se on pahaa ja jostain syystä siitä tulee nielu kipeäksi.
Fleece on, taisin ostaa kuusi vuotta sitten ja edelleen on kestävä ja aion käyttää seuraavatkin kuusi vuotta. Fleece ei tunnu kuluvan sitten millään? Kevyt pesu ja linkous, ja taas se on kuin uusi.
Listan muut artikkelit eivät ole tuttuja, mutta aidon turkin voisin kyllä ostaa, tai edes stoolan tai turkissomisteet takkiin. Tekoturkkeja epäekologisempaa ei olekaan, niitä ei voi käyttää.
Muovinen munakenno, turhake? Haen munat tilalta, aina siihen samaan muoviseen kennoon minkä olen sieltä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Pullovesi maailmanlaajuinen turhake? Onnea vaan Afrikassa ja Aasiassa matkaaavat, jotka järvi- tai vesijohtovettä juotte
Afrikassa ja Aasiassa matkustelu onkin ensi vuoden turhake.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Muovinen munakenno, turhake? Haen munat tilalta, aina siihen samaan muoviseen kennoon minkä olen sieltä saanut.
Mikset käytä pahvista?
Sinkkumies
Jänniä tuotteita valikoitunut, tosin varmaan ihan aiheellisia, ei siinä! Itselle tulee turhakkeesta mieleen mm. maidonvaahdotin, shampanjavispilä, melonipallolusikka (onkohan tälle oikeakin nimi - tarkoitan siis sellaista pientä "jäätelökauhaa" jolla saa melonista pikku palleroita kaavittua), kananmunankeitin, ja mm. sellainen aparaatti jolla keitetyistä kananmunista saa neliön muotoisia. :'D Tulee mieleen se Don Rosan Aku Ankka -strippi, jossa kaikki oli kulmikasta.
Muovipusseja tulee jonkin verran, mutta käytän niitä useaan kertaan sekä eri tarkoituksiin ja lopuksi roskapusseina. (Sekajätettä ei kyllä tule minulla paljoa, koska lajittelen lähes kaiken.)
Yksi turkis minulla on: valkoinen kettupuuhka, jonka olen ostanut käytettynä vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se todella ajatuksena niin käsittämätön, että pulloa voisi käyttää useamman kerran? Sen yhden pullon valmistamiseen kuluu moninkertainen määrä puhdasta vettä kuin siihen edes mahtuu sisälle.
Mitä luulet, että palautettaville pulloille tapahtuu?
Kertakäyttöpulloissa on suuria bakteeripitoisuuksia, joten niitä ei pidä käyttää uudelleen vaan tätä varten hankkia esim. teräspullo.
Bakteerit sulla on housussas.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kuvittelet veden olevan peräisin niissä Afrikassa myytävissä kertakäyttöpulloissa?
Tuotu varmaan helikopterilla raikasta lähdevettä Alpeilta.
Et kai oikeasti luule, että pullovedet on peräisin hanasta? :D
Vierailija kirjoitti:
Villa ei sovi vegaanille.
Sopii kun ei vaan kerro vegaanille.
Sinkkumies
Siis kuvitteletko ihan oikeasti, että minulla on edelleen olemassa joku hiton 2003-vuoden hampurilaisaterian kylkiäiset????! :DDD
Turkis ja kaupunkimaasturi löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Näistä meillä on fleecekangas, muovipussi ja pantiton pullo.
Fleece on ainakin kissan nukkuma-alustana, saattaa löytyä muutakin.
Muovipusseja ostan, koska käytän niitä roskapusseina ja kissan jätöksiin ja pantiton pullo on tiivistemehua, jota mies juo.
Pullot kyllä laitetaan pullokeräykseen vaikkei niistä panttia maksetakaan.
Mulla on muuten suomalaista keskiarvoa pienempi hiilijalanjälki. Oli muistaakseni HS tuo testi.
Kannattaa pestä sitten jalat, mulla ei jää kävellessä mitään jalanjälkiä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä ihan samaa :D Ei helkutti kuinka tyhmiä jotkut ihmiset ovat :D
Helkutin tyhmiä tosiaan. Kuvitellaan, ettei koko Afrikassa ole tarjolla hanavettä :D
Trollailetko? Kirjaimellisesti koko Afrikassa ei ole turvallista hanavettä, Etelä-Afrikassa oli (ei joka paikassa kuitenkaan), mutta vesikriisin takia heidänkään hanaveden puhtauteen ei voi enää luottaa. Ihan omalla riskillä voit toki juoda hanavettä mistä huvittaa, anna mennä vain.
Aina juon ja hyvin olen voinut.
Sinkkumies
Honky kirjoitti:
Nyt minulla on pantiton pullo, koska kävin pääsykokeissa. Piti ottaa etiketit suitsait helvettiin pullon kyljestä. Tungin roskikseen. Hävisin 0,4€. F...
Olisit tollo säästänyt etiketin ja palauttaessa teipannut sen vain takaisin kiinni.
Ei vissiin noilla aivoilla mennyt pääsykoe kovin hyvin?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Miten se on kuluttajan vika jos pullossa ei ole panttia?
Ei millään tavalla. Lisäksi niistä voi käyttää vaikka vertikaaliviljelyyn, kun ilmaisia ovat.
Onhan täällä jollakin älyäkin.
Sinkkumies
Joten muovi on ihan fine?