Pelkään nykyään liikenteessä - mikä autoilijoita vaivaa?!
Taustaa: Minulla on ollut kortti 26v ja kilometrejä tulee vuodessa nykyään 15 tuhatta. Olen ihan hyvä autoilija, ennakoin, en kaahaa, en aja alinopeutta, yritän huomioida muuta liikennettä mahdollisimman hyvin, pidän turvavälit. Aiemmin en ole joutunut ajamaan työmatkaani juurikaan ison kaupungin kehäteillä/keskustassa ( joo, sanotaan nyt kaupunkikin eli Tampere jossa liikennekulttuuri on kyllä todella alhaisella tasolla ) mutta viimeisen vuoden olen ajanut työmatkani näillä teillä ja huh huh. Tämä liikenne on aivan sairasta. Toki olen Tampereella ajanut paljon ennenkin mutta nyt kun ajan juuri ruuhka-aikoina niin liikennemäärään suhteuttaen meno on täysin villistä lännestä.
Joka viikko on kolari, siis joka viikko joku kolari ja motari tukossa. Turvavälit on minimalisitiset, rampilta tulijoille ei anneta tilaa. Siis omaa kaistaa painetaan pää punaisena vaikka joku yrittää ruuhkassa liittyä ihan samaa nopeutta kuin sinä.... ei voida sen vertaa nostaa jalkaa kaasupolkimelta että toinen saisi liityttyä turvallisesti tielle. Talvella kun oli huonoja kelejä ( ja niitä oli usein ) meno tuntui aivan järkyttävältä. Liukkaalla kelillä oltiin puskurissa kiinni ja kyllähän se näkyi kolareiden määrässä. Jotenkin ajattelin että kesä toisi muutoksen mutta olin väärässä! Nyt kun on kuivat kelit ja hyvät tiet niin kaahataan kahta kovempaa ilman mitään järjen häivää.
Tässä viikon sisällä olen kaksi kertaa ollut liittymässä isolle tielle/moottoritielle tilanteessa jossa en tiedä rytiseekö pelti, joudunko tekemään äkkijarrutuksen vai mitä. Toisella kertaa tulin aamuvarhaisella hiljaiselle moottoritielle ( lähdin aiemmin töihin ), kiihdytyskaistalla nostin vauhdin päälle sataseen eli turvalliseen nopeuteen liittyä moottoritielle. ja kas, motaria ajaa maasturiaudi, vauhtia saman verran kuin minulla. Ei vähennä kaasua niin että saisin liityttyä sujuvasti motarille, mutta ei myöskään paina kaasua niin että jättäytyisin suosiolla taakse. Ei myöskään vaihda viereiselle typötyhjälle kaistalle ( juu tiedän ettei ole pakko, mutta usein kyllä jouduttaa liikennettä ) vaan siinä tullaan rintarinnan ja mulla alkaa hiki kirvota otsalle kun kiihdytyskaista päättyy. Äkkijarrutus ja sitten pääsen audin perään....
eilen sama homma ison kuorma-auton kanssa, liityn kantatielle ( jossa 80 nopeus ) yli yhdeksääkymppiä.... takaa tulee kuorma-auto eikä anna tietä. En edes tajua miten nopeudenrajoitin tms. ei ole päällä vaan kuorma-auto tulee tuollaista vauhtia :( Juuri kiihdytyskaistan päässä pääsen liittymään kantatielle. Lapsi kyydissä ja itku kurkussa reilua ylinopeutta. Ja ymmärrän kyllä että isot autot eivät jarruttele varsinkaan ylämäissä, mutta tässä oli tasainen pitkä suora, pelkkä pieni kaasun himmaaminen olisi antanut minulle tietä.
Ihan oikeasti ihmiset - miksi ajatte noin itsekkäästi??! Muistan kun aikanaan ajoin jenkeissä autoa autolomalla ja miten sen pelotti alkuun. Miksi suotta.... siellä liikenne soljuu tasaisesti. Kun laitat vilkkua niin näet heti kun viereisen kaistan auto himmaa vauhtia että pääset siihen eteen. Toki täällä liikennemäärät ovat pienet verrattuna miljoonakaupunkeihin, mutta tämä itsekäs asenne on pelottava! Odotan kauhulla sitä kun olen ensimmäisessä ketjukolarissani. Se tuntuu tuolla liikennekäyttäytymisellä jota ainakin täällä Tampereella harjoitetaan, vain ajan kysymys :(
Onko muilla samanlainen fiilis tuolla liikenteessä?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Ja sen vielä totean, että vaikka olenkin päälle nelikymppinen ikäloppu joka on nyt alkanut jostain syystä ahdistumaan liikenteessä, niin eikö teitä muita ahdista yhtään ne jatkuvat vaaratilanteet? Vai oletteko te jotka alapeukutitte aloitukseni juuri niitä jotka näpyttelette whatsapp viestejä ratin takana 100 km/h? *Ap
Jos ahdistuu noin paljon ihan arkisista tilanteista kannattaa laittaa automyyntiin ja leikata ajokortti palasiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tähän väliin on pakko sanoa, että nyt on omassa ramppikäyttäytymisessä vikaa ja paljon. Sinun kuuluu itse suhteuttaa oma nopeutesi muuhun liikenteeseen rampilta tullessasi ja ennakoida väli mihin aiot liittyä. Suoraan sanottuna vituttaa ihan törkeästi nämä tolvanat, jotka tunkevat eteen alle nopeuden jota itse ajan tai kaahaavat rampin loppuessa eteen vaikka takana olisi tilaa. Ei ole tiellä ajavan vastuulla muuttaa nopeuttaan eikä etenkään väistää ja vaihtaa kaistaa! Tämä on kaiken lisäksi laitonta ja poliisi voisi nähdessään sakottaa turhasta kaistanvaihdosta.
Rampilla oleva 100 nopeusrajoitus EI tarkoita, että tielle on liityttävä samalla nopeudella kuin sillä jo ajava auto, valoja päälle! Sinä väistät ja piste.
Siinä ei vaan suhteuttaminen auta, kun aika moni valopää tuolla liikenteessä vetää ne välit minimiin liittymän lähestyessä. Ja kun suhteutat vauhtisi siihen ainoaan minimaaliseen koloon, joka letkasta löytyy, niin eiköhän se viimeinenkin valopää vielä paina kaasua sen verran, että se ainoakin rako katoaa ennen kuin kukaan ehtii siihen teiden ritarin eteen vaihtamaan. Eli vika ei ole läheskään aina siinä rampilta tulijassa, vaan ainakin täällä pk-seudun kehäteillä on edelleen itsekeskeisiä pikkukakkiaisia ratin takana, joiden tärkein agenda liittymien kohdalla on hankaloittaa muiden pääsyä liikenteen joukkoon. Tosin täällä pk-seudulla väittäisin tilanteen viimevuosina parantuneen. Kymmenisen vuotta sitten vielä todella suuri osa oli näitä itsekeskeisiä kakkiaisia, joilla sukupuoleen katsomatta se auto oli väline "liian pienen munan" kompensointiin. Nykyään löytyy jo huomattavasti enemmän niitä, jotka huomioivat liiikenteen kokonaisuutena, ja liittymien kohdalla jättävät väliä ketjuun, jotta rampeilta pääsee helposti mukaan, eikä liikenne turhaan töki jarrutteluun ja kiihdyttelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän väliin on pakko sanoa, että nyt on omassa ramppikäyttäytymisessä vikaa ja paljon. Sinun kuuluu itse suhteuttaa oma nopeutesi muuhun liikenteeseen rampilta tullessasi ja ennakoida väli mihin aiot liittyä. Suoraan sanottuna vituttaa ihan törkeästi nämä tolvanat, jotka tunkevat eteen alle nopeuden jota itse ajan tai kaahaavat rampin loppuessa eteen vaikka takana olisi tilaa. Ei ole tiellä ajavan vastuulla muuttaa nopeuttaan eikä etenkään väistää ja vaihtaa kaistaa! Tämä on kaiken lisäksi laitonta ja poliisi voisi nähdessään sakottaa turhasta kaistanvaihdosta.
Rampilla oleva 100 nopeusrajoitus EI tarkoita, että tielle on liityttävä samalla nopeudella kuin sillä jo ajava auto, valoja päälle! Sinä väistät ja piste.
Luitko aloitukseni? En aja rampissa alle nopeusrajoitusten! Jos edessäni ei aja ketään rampissa kiihdytän ihan reippaasti niin että en ainakaan kiilaa ketään moottoritiellä ajavaa. Kaiken lisäksi siinä rampilla on pari kolme sekuntia aikaa todeta se että jättäytyykö taakse vai kiihdyttääkö eteen. Jos päätietä ajava ei tee elettäkään siihen suuntaan että nostaa vähän jalkaa kaasulta tai kiihdyttää reilusti, niin on hiton vaikea tietää kumpaan väliin yrittää. Tiedän hyvin että rampilta tuleva väistää - mutta se että päätietä ajava ei voi yhtään ennakoida ja himmata kaasua sen verran että toinen pääsee sujuvasti liittymään on Tampereen seudulla enemmän sääntö kuin poikkeus. Ei päätietä ajavan tarvitse jarrutella ja varoa rampilta tulevia, mutta sinä taidat olla juuri näitä itsekkäästi ajattelevia joilla on vain oma napa. Jenkeissä menettäisit henkesi varsin nopeasti tuolla asenteella.
Kyllä luin ja enemmän ihmettelen vaahtoamistasi suomalaisten ajokulttuurista, kun et pääse rampilta liittymään hiljaiselle moottoritielle yhden huom. YHDEN maasturin takia! Kiitos huolenpidostasi, mutta olen ajanut Yhdysvalloissa isoissa kaupungeissa ja hengissä ollaan edelleen ilman yhtäkään läheltäpiti-tilannetta. LAn liikenne ei ole edes verrattavissa Tampereeseen.
Niin, ei jenkeissä tule niitä läheltäpiti -tilanteita kun siellä on pelisilmää ja joustetaan. Tampereen seudulla on kolareita joka viikko ja välillä useampiakin. Olisikohan sillä tekemistä liikennekäyttäytymisen kanssa. On täällä sentään joku Tampereen seudulla asuva huomannut saman. Ehkä muualla ajetaan fiksummin kuin täällä. .
Siinä kohtaan kun alkaa pelkäänmään peli on menetty ja kortista kannattaa luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myöskään vaihda viereiselle typötyhjälle kaistalle...tieliikennelaissa kielletty toimenpide.
Kyllä, tiedän. Mutta silti usein liikenteen sujuvuutta lisäävä toimenpide jota hyvin moni harrastaa.
Mitä siitä tulisi, jos kaikki joustaisi säännöistä? Jokin idea siinäkin on, että esim. rampista tulijalla on vastuu sovittaa vauhtinsa muuhun liikenteeseen (huom! nopeusrajoitus ei ole oikea mittari)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko aloitukseni? En aja rampissa alle nopeusrajoitusten! Jos edessäni ei aja ketään rampissa kiihdytän ihan reippaasti niin että en ainakaan kiilaa ketään moottoritiellä ajavaa. Kaiken lisäksi siinä rampilla on pari kolme sekuntia aikaa todeta se että jättäytyykö taakse vai kiihdyttääkö eteen. Jos päätietä ajava ei tee elettäkään siihen suuntaan että nostaa vähän jalkaa kaasulta tai kiihdyttää reilusti, niin on hiton vaikea tietää kumpaan väliin yrittää. Tiedän hyvin että rampilta tuleva väistää - mutta se että päätietä ajava ei voi yhtään ennakoida ja himmata kaasua sen verran että toinen pääsee sujuvasti liittymään on Tampereen seudulla enemmän sääntö kuin poikkeus. Ei päätietä ajavan tarvitse jarrutella ja varoa rampilta tulevia, mutta sinä taidat olla juuri näitä itsekkäästi ajattelevia joilla on vain oma napa. Jenkeissä menettäisit henkesi varsin nopeasti tuolla asenteella.
Kyllä luin ja enemmän ihmettelen vaahtoamistasi suomalaisten ajokulttuurista, kun et pääse rampilta liittymään hiljaiselle moottoritielle yhden huom. YHDEN maasturin takia! Kiitos huolenpidostasi, mutta olen ajanut Yhdysvalloissa isoissa kaupungeissa ja hengissä ollaan edelleen ilman yhtäkään läheltäpiti-tilannetta. LAn liikenne ei ole edes verrattavissa Tampereeseen.
Niin, ei jenkeissä tule niitä läheltäpiti -tilanteita kun siellä on pelisilmää ja joustetaan. Tampereen seudulla on kolareita joka viikko ja välillä useampiakin. Olisikohan sillä tekemistä liikennekäyttäytymisen kanssa. On täällä sentään joku Tampereen seudulla asuva huomannut saman. Ehkä muualla ajetaan fiksummin kuin täällä. .
Juurihan sinä väitit, että ajokäyttäytymiselläni pääsisin hengestäni, joten koita nyt jo hyvä ihminen päättää. Fakta on se, että sinä itse olet enemmän vaaraksi liikenteelle kuin minä vakionopeudensäätimeni kanssa.
Tekis mieli päästää hörönauru. Yksi maasturi ja ap tulee rinnalle. Ja luonnollisesti olettaa etuajo-oikeutetun maasturin antavan tilaa. =D=D=D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ajanut yhdysvalloissa. Mm. A1:stä ruuhka-aikaan San Fransicoon. Olenpa ajanut myös Italian ja Ranskan suurakaupungeissa, Lontoossa ja Vancouverissa, Sakan autobahneilla ja jopa Kreikan liikennettä on tullut kokeiltua. Tiedätkö, mikä oli suurin ihmetyksen aiheeni, kun ensimmäistä kertaa San Fransicon ruuhkassa ajoin ja kuvittelin, etten ikinä pääse sinne, minne haluan siinä täpötäysien kaistojen viidakossa? Se, että joka kerta, kun joku laittoi vilkun päälle halutessaan vaihtaa kaistaa tai tullessaan liittymästä mukaan motarille, kuin taikaiskusta sille kohtaa tietä muodostui rako, johon mahtui vaihtamaan ilman mitään stressiä. Ja tämä sama pätee kaikkiin noihin muihin ajamiini maihin ja kaupunkeihin.
Kas, kun se ero noiden suurkaupunkien liikenteessä verrattuna Suomen kaupunkien liikenteeseen on se, että kellään ei ole varaa olla itsekeskeinen kakkiainen, joka pitää kiinni omista oikeuksista jääräpäisesti, vaan kaikkien etu on joustaa. Suomen liikennemäärillä edes täällä pk-seudun teillä ei olisi ruuhkia, jos täällä liikennekulttuuri olisi samaa kuin noissa oikeasti isoissa kaupungeissa. Täällä ruuhkat johtuvat kalataisistasi ihmisistä, jotka ovat liikenteessä näyttämässä, että heillä on oikeus, eivätkä pelaamassa yhteispeliä. Onneksi pikku hiljaa näyttää siltä, että myös täällä asennevammaisten määrä on vähenemässä. Kenties osin siksi, että yhä useampi on käynyt jossain muualla maailmassa katsomassa, miten liikenteessä oikeasti kannattaa käyttäytyä.
Välinpitämättömyys ja itsekkyys on kyllä kasvanut ihan parissa vuodessa. Eikä siis pelkästään liikenteessä vaan ihan kaikkialla ihmiset on itsekkäämpiä ja muista piittaamattomia. Minä-minä-ihmisten määrä on kasvanut hurjasti ja jotenkin tuntuu että tosi monet näkee muut ihmiset suurinpiirtein vihollisina, porukalla on joku selviytymismoodi päällä eikä muita kohtaan olla kohteliaita eikä edes kohdella ihmisinä. Ihmiset kuvittelee omaavansa ainoastaan oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia ja että säännöt koskee vain muita, minä-itte sen sijaan voin tehdä mitä vaan huvittaa muista piittaamatta.
Jotenkin tuntuu, että tässä maassa olisi kunnollisen kurinpalautuksen aika.
N41
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita joiden mielestä liikennekäyttäytyminen on nykyään täysin holtitonta ? Olenko vain vellipepa nelikymppinen perheenäiti joka pelkää ajaa autolla.... en siis tosiaan aiemmin ole pelännyt, vaan tämä on tullut vuoden sisään. Ajokilometrejä tulee sentään jonkun verran vuodessa, eli en ole mikään "aina miehen autolla pelkääjän paikalla" -matkustaja. t. Ap
Olen samaa mieltä. Liikennekäyttäytyminen muuttunut täällä Tampereella parin viimevuoden aikana selvästi. Ajan työnvuoksi lähes viikoittain myös pääkaupunkiseudulla, Seinäjoen ja Turun suunnilla. Niissä en ole huomannut samanlaista muutosta ja liikennekulttuuri mielestäni niissä huomattavasti kohteliaampaa ja joustavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin tulla samaa kirjoittamaan, mutta ehdit ensin !
Hetkinen nyt...kaksi autoa liikenteessä ja sinusta sen jolla "ei ole mitään velvollisuutta" väistää pitäisi joustaa? :D
Miten itsekäs ihminen voi olla?
Siinä olen samaa mieltä kanssasi ap, että liikennekäyttäytyminen on monella usein ihan retuperällä. Ollaan liikenteessä sillä mielellä että "minä olin täällä ensin", "minulla on oikeus", tai sitten ihan oikeasti ei ole sellaista hyvää pelisilmää liikenteen seuraamiselle ja ajellaan niinkuin oltaisiin yksin siellä köröttelemässä. Kuitenkin nuo sinun antamasi esimerkkitilanteet eivät olleet mitään vaaratilanteita, vaan ihan jokapäiväisiä tilanteita joissa vastuu oli sinulla. Se joka liittyy, vaikka nyt sinne moottoritielle, on velvollinen sovittamaan oman nopeutensa muiden mukaan. Tai se joka sitä kaistaa vaihtaa, katsoo sopivan kolon. Tällaiset säännöt on olemassa, jotta liikenne olisi mahdollisimman sujuvaa ja turvallista.
Itse kyllä saatan esimerkiksi pahimpaan ruuhka-aikaan päästää jonkun eteeni liittymään, jos katson että se sujuvoittaa liikennettä, eikä siitä koidu vaaraa tai harmia muille.
Vierailija kirjoitti:
Välinpitämättömyys ja itsekkyys on kyllä kasvanut ihan parissa vuodessa. Eikä siis pelkästään liikenteessä vaan ihan kaikkialla ihmiset on itsekkäämpiä ja muista piittaamattomia. Minä-minä-ihmisten määrä on kasvanut hurjasti ja jotenkin tuntuu että tosi monet näkee muut ihmiset suurinpiirtein vihollisina, porukalla on joku selviytymismoodi päällä eikä muita kohtaan olla kohteliaita eikä edes kohdella ihmisinä. Ihmiset kuvittelee omaavansa ainoastaan oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia ja että säännöt koskee vain muita, minä-itte sen sijaan voin tehdä mitä vaan huvittaa muista piittaamatta.
Jotenkin tuntuu, että tässä maassa olisi kunnollisen kurinpalautuksen aika.
N41
Sopii hyvin aloittajaan, joka tulee rampilta minä minä asenteella :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea kysymys on - anteeksi karu sananvalinta - että mikä sinua vaivaa. Aina liikenne on ollut samanlaista mutta jostain syystä olet opettanut itsesi pelkäämään sitä. Nyt pitäisi keksi miten voit oppia olemaan pelkäämättä.
Ei ole.
Koska nykyautot ovat hiljaisempia ja "turvallisempia" joten hyöty ulosmitataan ja ajetaan kovempaa/vaarallisemmin.
Jep. Itse ajelen pk-seudulla ja olen kotoisin täältä. Meno on mennyt ihan holtittomaksi ja velka-audeilla ajetaan raivopäisesti. Harva se päivä joku on kolaroinut. Annetaan heikosti tilaa liittyä tielle ja toisaalta kiilataan väkisin sieltä liittymiskaistalta oman hengen uhalla ja nostamalla nopeus johonkin kahteen sataan sillä velka-audilla jos ei muuten meinaa onnistua (tiedoksi että nopeusrajoitukset koskevat myös sitä liityntäkaista).
Yksi ongelma on se ettei suomalaisia liikennejärjestelyjä ole suunniteltu näille automäärille eikä suomalainen jäykkä aikakäsitys ymmärrä esim. ruuhkan takia myöhästymistä. Se aiheuttaa ahdistusta ja aggressiivista käytöstä.
Ap joutui ottamaan oikein oivalliset ja mielenkiintoiset lelut aikuistenkin käyttöön tarkoitetut värikynät esille puolustaesssaan omia heikkouksiaan. Jos pelko tuo epävarmuutta siihen omaa käyttäytymiseen kannattaa harkita muita kulkuneuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita joiden mielestä liikennekäyttäytyminen on nykyään täysin holtitonta ? Olenko vain vellipepa nelikymppinen perheenäiti joka pelkää ajaa autolla.... en siis tosiaan aiemmin ole pelännyt, vaan tämä on tullut vuoden sisään. Ajokilometrejä tulee sentään jonkun verran vuodessa, eli en ole mikään "aina miehen autolla pelkääjän paikalla" -matkustaja. t. Ap
Olen samaa mieltä. Liikennekäyttäytyminen muuttunut täällä Tampereella parin viimevuoden aikana selvästi. Ajan työnvuoksi lähes viikoittain myös pääkaupunkiseudulla, Seinäjoen ja Turun suunnilla. Niissä en ole huomannut samanlaista muutosta ja liikennekulttuuri mielestäni niissä huomattavasti kohteliaampaa ja joustavampaa.
*reps*
t. turkulainen
Muuhun ottamatta kantaa sanon aloitukseen sen verran, että ne kuorma-autot eivät voi jarrutella ja laskea rampilta ohi. Ne eivät pysähdy eivätkä kiihdy uudelleen samalla tavalla kuin pieni auto. Ylinopeutta eivät toki saa hekään ajaa, se on sanomattakin selvää ja monet ovatkin riskinä liikenteessä liian suurella nopeudella ison massan kanssa.
Tulimme kerran yömyöhään kotiin moottoritiellä. Ajoimme 100, niinkuin kuului. Hetken päästä ohi meni ihan älytöntä vauhtia Postin rekka ja sen perään Onnibussi. Molemmat katosivat näkyvistä yhtä nopeasti kuin tulivatkin. Tuolloin oli vieläpä talvi ja pakkaset..
Mutta ei missään nimessä tarvitse lain mukaan tehdä.