Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanoin juuri ex-vaimolle etten ota lapsia enää ollenkaan

Vierailija
22.05.2018 |

Niin, meni hermo jatkuvaan kitinään. Mukulat on nyt olleet erosta lähtien joka toinen viikonloppu minulla, mutta exä haluaa että olis viikko ja viikko. Sanoin että tarttee sitten toinen mukula siirtää virallisesti mun luo asumaan, lapsilisistä toisen lisät mulle, ja elarit pois, niin sopii. Ei kuulemma käy. Ei sitten. Onneksi on tulossa muutosta nähtävästi tähänkin limboon
https://yle.fi/uutiset/3-10206368

Kommentit (279)

Vierailija
61/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin luin että hylkäät lapsesi.

No se ei käy. Ei mitenkään. Olisit "mies"

Sitten ymmärsin että kyse on rahasta jolloin onkin aivan omituista jos viikko viikko systeemi ja vain toinen maksaa elarit. Kyllä silloin yksi lapsi per vanhempi jolloin ei elareita ja lapsilisät puoliksi.

Kuulostaa reilulle.

Lapset tarvitsevat turvallisen kasvuympäristön johon aikuiset eivät omia ongelmiaan tuo.

Vierailija
62/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei saa käyttää kiistakapulana.

Toisaalta olen aina luullut, että viikko viikko systeemissä ei ole mitään elareita ollenkaan.

Kannattaa tavata lastenvalvoja ja keskustella vaihtoehdoista.

Oma miegäheninon tosi hyvä isä ja hoitaa paljon ex suhteensa lapsia. Hän joutui kuitenkin hakemaan elarien kohtuullistamista, kun tulot romahtivat ja hän joutui ostamaan ruokaakin velaksi, mutta ex vaimo vaati elarien nostoa! Lastenvalvoja onneksi oli fiksu ja teki oikeudenmukaisen päätöksen ja laski elareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostat lapsillesi yhteiskunnan vääryydet. Oot kyllä hieno mies.

Vierailija
64/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe logiikkaa ap:n exän ja ap:n toiminnan välillä. Miksi ap lakkasi tapaamasta lapsia kokonaan?

Moneen kertaanhan hän on jo kertonut että on vain sanonut exälle niin. Oikeasti ei aio toimia sillä tavoin.

Itsekin tekisin juuri noin, mikäli exä kaipaa enemmän sitä kuuluisaa "omaa aikaa", ja meinaa sekä dumpata lapset isälle, että maksattaa omat menonsa hänellä. Taitaa exälle kovempi pelko olla se että lapset jää kokonaan änen vastuulleen, eikä rahaakaan tule silti sen enempää ;)

Ap:n exä saa lapsesta n. 190€/kk elareita. Ihan oikeesti, kuka kuvittelee, että tolla summalla sekä elättää sen lapsen että makselee vielä omatkin menot? Mitä sillä muuta saa, käy ulkomailla, maksaa talolainat. Näinhän tällä palstalla kerran yks nyxä väitti. Siis että miehensä exä sai maksettua 150€ elareilla talolainansa, kävi baarissa joka toinen viikonloppu, teki pari ulkomaanmatkaa uuden miehen kanssa ja vielä elätti sen lapsen. Siinä on kyllä exällä rahankäyttö hanskassa. Ehkä ap:nkin kannattais kokeilla lähihuoltajuutta. Oppis käyttämään rahaa tehokkaasti. Eikä se sullekaan olis pahasta kokeilla.

Kyse onkin siitä, että jos hoidan lapset 50%, niin rahan ei tule liikkua vanhempien välillä. Voin alkaa lähihuoltajaksi vaika heti, ja mukulat voi tavata äitiään joka toinen viikonloppu. Tämä vaan ei käy ex-vaimolleni. Jos lapset asuisivat 50/50, niin eikö se sitten olis ex-vaimonkin syytä maksaa minulle sen päälle 190€/kk? Tätähän en ole pyytämässä, toisin kuin hän, vaan ettei kumpikaan maksaisi mitään toiselle.

ap

Vierailija
65/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe logiikkaa ap:n exän ja ap:n toiminnan välillä. Miksi ap lakkasi tapaamasta lapsia kokonaan?

Moneen kertaanhan hän on jo kertonut että on vain sanonut exälle niin. Oikeasti ei aio toimia sillä tavoin.

Itsekin tekisin juuri noin, mikäli exä kaipaa enemmän sitä kuuluisaa "omaa aikaa", ja meinaa sekä dumpata lapset isälle, että maksattaa omat menonsa hänellä. Taitaa exälle kovempi pelko olla se että lapset jää kokonaan änen vastuulleen, eikä rahaakaan tule silti sen enempää ;)

Ap:n exä saa lapsesta n. 190€/kk elareita. Ihan oikeesti, kuka kuvittelee, että tolla summalla sekä elättää sen lapsen että makselee vielä omatkin menot? Mitä sillä muuta saa, käy ulkomailla, maksaa talolainat. Näinhän tällä palstalla kerran yks nyxä väitti. Siis että miehensä exä sai maksettua 150€ elareilla talolainansa, kävi baarissa joka toinen viikonloppu, teki pari ulkomaanmatkaa uuden miehen kanssa ja vielä elätti sen lapsen. Siinä on kyllä exällä rahankäyttö hanskassa. Ehkä ap:nkin kannattais kokeilla lähihuoltajuutta. Oppis käyttämään rahaa tehokkaasti. Eikä se sullekaan olis pahasta kokeilla.

Kyse onkin siitä, että jos hoidan lapset 50%, niin rahan ei tule liikkua vanhempien välillä. Voin alkaa lähihuoltajaksi vaika heti, ja mukulat voi tavata äitiään joka toinen viikonloppu. Tämä vaan ei käy ex-vaimolleni. Jos lapset asuisivat 50/50, niin eikö se sitten olis ex-vaimonkin syytä maksaa minulle sen päälle 190€/kk? Tätähän en ole pyytämässä, toisin kuin hän, vaan ettei kumpikaan maksaisi mitään toiselle.

ap

Onko teillä suunnilleen samat tulot? Jos tuloero vanhempien välillä on suuri, niin saatetaan maksaa elareita viikko-viikossakin, mutta ei missään nimessä 190e per lapsi.

Vierailija
66/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä valtavat erot tuloissa vai miten hän tuon oikein perustelee? Vai jätitkö ja hän on katkera ja kaipaa ns hyvitystä vääryyksistä?

Tuossa kohtaa varmaan itse palkkaisin asianajajan. On myös olemassa joku elatusvelvollisten liitto, johon liittymällä saa neuvontaa.

Vierailija
67/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarithan ei automaattisesti katoa vaikka olisi viikko-viikkosysteemi.

Vierailija
68/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä valtavat erot tuloissa vai miten hän tuon oikein perustelee? Vai jätitkö ja hän on katkera ja kaipaa ns hyvitystä vääryyksistä?

Tuossa kohtaa varmaan itse palkkaisin asianajajan. On myös olemassa joku elatusvelvollisten liitto, johon liittymällä saa neuvontaa.

Eihä ap tarvitse neuvontaa tai asianajajaa, kun ei exänsä voi pakottaa häntä mihinkään. Exä haluaa, että lapset siirtyisivät viikko-viikko järjestelyyn, mutta ap maksaisi edelleen elarit, jotka on laskettu 2 vkl/kk järjestelyn mukaan, mutta ei ap:n tarvitse tähän suostua.

Vierailija
69/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se raha on niin hemmetin tärkeää ihmisille? Olen yh-äiti ja voisin vaikka maksaa lapsen isälle elarit ja lapsilisät ja kaikki, jos vaan joskus ottaisi lastaan hoitoon, mutta kun ei ota! Ja en tosiaan edes saa elareita lapsen isältä, vaan Kelasta, koska hän on varaton. Silti se oma aika olisi itselle paljon rahaa arvokkaampaa. Sitten, kun saisi vähän "lomaa" ja omaa aikaa, niin voisi paremmin ja jaksaisi olla myös parempi äiti. *tut rahasta.

Vierailija
70/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkökulma kirjoitti:

Miksi se raha on niin hemmetin tärkeää ihmisille? Olen yh-äiti ja voisin vaikka maksaa lapsen isälle elarit ja lapsilisät ja kaikki, jos vaan joskus ottaisi lastaan hoitoon, mutta kun ei ota! Ja en tosiaan edes saa elareita lapsen isältä, vaan Kelasta, koska hän on varaton. Silti se oma aika olisi itselle paljon rahaa arvokkaampaa. Sitten, kun saisi vähän "lomaa" ja omaa aikaa, niin voisi paremmin ja jaksaisi olla myös parempi äiti. *tut rahasta.

Hoitoon??

Muuten sama tilanne mutta olisin halunnut isän vanhemmuuden lapselle.

Hoidot voi järjestää mutta tuota asiaa en saanut isää ymmärtämään.

Vierailija
71/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole isoa eroa tuloissa. Olen tuon elarin päälle laittanut lasten säästötileille rahaa joka kuu vähän, maksanut osan harrastuksista, kuskannut niihin silloinkin kun lapset eivät ole luonani, osallistunut isompiin hankintoihin. Nyt  vain loppuu tämä. Ei enää.

Ex-vaimo jätti minut toisen miehen takia. Katkeruuksista en tiedä, mutta nyt oikeustajuni ei enää riitä.

Minulla on hyvä elämä kolmatta vuotta avopuolisoni kanssa, ja ihanat lapset.

ap

Vierailija
72/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole isoa eroa tuloissa. Olen tuon elarin päälle laittanut lasten säästötileille rahaa joka kuu vähän, maksanut osan harrastuksista, kuskannut niihin silloinkin kun lapset eivät ole luonani, osallistunut isompiin hankintoihin. Nyt  vain loppuu tämä. Ei enää.

Ex-vaimo jätti minut toisen miehen takia. Katkeruuksista en tiedä, mutta nyt oikeustajuni ei enää riitä.

ap

Voithan sanoa hänelle, kun tilanne rauhoittuu, että viikko-viikko sopii sinulle, mennään lastenvalvojalle sopimaan yksityiskohdista. Aivan varmasti lastenvalvoja selittää hänelle faktat.

Vierailija
73/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En voi uskoa, että tuossa olisi sitten elareita viikko viikko huoltajuuden päälle.

Kirjoitin ylempänä miehestäni, joka on hyvä isä lapsilleen ja jolta ex yritti nyhtää lisää elareita, vaikka miehen tulot romahtivat.

Siinäkin juurikin ex vaimo oli jättänyt mieheni toisen miehen takia. Heti erotessa miehestäni oli tuntunut, että lastenvalvoja oli ollut täysin naisen puolella jo lähtökohtaisesti. Silloin ei siis ollut tuulut ilmi ihan mm se, että nainen itse hylkäsi perheensä.

Toisella kerralla oli eri lastenvalvoja ja aikaa kulunut ja uudet elämäntilanteet tulivat näkyviksi. Mies oli myös hankkinut oikeusneuvontaa ja pystyi osoittamaan kaikki laskeneet tulonsa ja sen, mitä extraa oli vuosien varrella maksanut. Lastenvalvoja näki heti todellisen tilanteen.

Se on myös valvojan henkilöstä kiinni tosin.

Itse jos olisin vastaavassa tilanteessa, hankkisin oikeusapua jo hyvissä ajoin ennen lastenvalvojan tapaamista.

Vierailija
74/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Voithan sanoa hänelle, kun tilanne rauhoittuu, että viikko-viikko sopii sinulle, mennään lastenvalvojalle sopimaan yksityiskohdista. Aivan varmasti lastenvalvoja selittää hänelle faktat.

Olen jo sanonut että sopii, mutta toinen mukula muuttaa silloin virallisesti meille. Tämä ei käy ex-vaimolle, joten mitä sopisimme lastenvalvojalla? 

Vierailija
75/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkökulma kirjoitti:

Hoitoon??

Muuten sama tilanne mutta olisin halunnut isän vanhemmuuden lapselle.

Hoidot voi järjestää mutta tuota asiaa en saanut isää ymmärtämään.

Sama tilannehan tuo. Kyllä se lapsen hoitaminen ja huolehtiminen on vanhemmuutta. Mutta kun ei isä halua tällaista vastuuta ottaa, niin eipä sille mitään mahda. Pointti oli lähinnä se, että ei minua raha kiinnosta, vaan se, että isä jakaisi vastuun. Itsellä se oma aika on kuitenkin se, mitä eniten kaipaa. Eihän tässä rahaakaan mene, kun on lapsen kanssa jumissa kotona eikä mitään muuta elämää ole. Olen täysin uupunut vallitsevaan tilanteeseen.

Vierailija
76/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia kommentteja. Totta kai lapset voi jättää äidin hoidettaviksi, itsepä on ne synnyttänytkin. Ei mieskään voi tuosta vaan jotain amerikanrautaa lykätä ex-hoidon pihalle ja käskeä vaihtamaan siihen viikonlopun aikana kaasari. Jokainen hoitaa omat projektinsa.

Eiii vitsejä tänne, koska niitä ei ymmärrä kuin 3 ihmistä.

Vierailija
77/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Näinhän se olisi reilua ja monet vanhemmat niin sopivatkin. Tuo, että toisen lapsen kohdalla etä rupeaa lähiksi on varmaan virallista tietä ainoa keino olla maksamatta. Muuten ohjeistuksen mukaan lähille pitäisi maksaa elarit (ja hän tekee sitten lasten kaikki hankinnat ja maksaa päivähoidon ym.) Etä saa vaan mitättömän luonapitovähennyksen maksuihin. Toivotaan, että tähän saataisiin muutosta.

Vierailija
78/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen jo sanonut että sopii, mutta toinen mukula muuttaa silloin virallisesti meille. Tämä ei käy ex-vaimolle, joten mitä sopisimme lastenvalvojalla? 

Mä ajattelin enemmän niitä elareita - virallisen tahon kanta asiaan voisi saada exäsi ymmärtämään tilanteen, onhan hänen vaatimuksensa täysin absurdi.

Mun täytyy sanoa, että en varmaan itsekään suostuisi siihen, että lapset olisivat kirjoilla eri vanhemmilla. Olen valitettavasti nähnyt tilanteita, joissa tämä johtaa sisarusten erottamiseen.

Vierailija
79/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset asuu viikko-viikko, niin ei kai siinä kuulu elareita maksella?

Kyllä täytyy maksaa. Meillä on ihan samat tulot, ja elämäntilanteet exän kanssa, ja hänellä uusi mies, joten ei lasten elatukseen tarvitse mitään rahaa minulta, kuten en minäkään häneltä jos puoliksi hoidetaan. Silti haluaa pennosistaan pitää kiinni, kun on talo ja kaikki. No niin on minullakin. Enkä edes pyydä häneltä elareita minulle, vaan pelkästään että kumpikaan ei maksa toiselle, niin ei.

Ja hei, sanoin ex-vaimolle etten ota lapsia enää, en lapsille. Mukulat kyllä tietää etten niitä ikinä hylkää. Exä vaan saa nyt miettiä hetken että haluaako hän rahaa lapsista, vai haluaako hän että hoidan ne puoliksi. Molempia ei tule saamaan.

Teit ihan oikein. Minä olen ainakin ihan kurkkuani myöten täynnä näitä lapsilla ja rahalla kiristäjiä. Tämähän on nyt täysin ex-vaimosi päätettävissä, että haluaako kiukutella niistä rahoista ja vaikeuttaa isän ja lapsien suhdetta, vai sopia kanssasi. 

Ap on lapsilla kiristäjä. Haluaa elarit pois, joten ottaa lapset pelinappuloiksi. Vaihtoehtona on, että tappelis asiasta siellä lastenvalvojan luona sen exän kanssa ihan kaksistaan lasten jäädessä riidan ulkopuolelle. Mut ei, ap valitsi ottaa lapset mukaan riitelyyn. Ex-vaimo on käsittääkseni päästänyt lapset aina tapaamisiin ja noudattanut tehtyä tapaamissopimusta. Ainoa joka sitä rikkoo on ap. Ja tekee sen lapsia vahingoittaen. Vaikka kuinka väittää, että lapset ymmärtää. Noin ei van tehdä lapsille. Aikuiset riitelee, mutta lapsia ei siihen vedetä mukaan.

Eihän ole. Exähän tässä on ottanut lapset pelinappuloiksi, on työntämässä niitä isälle puoliksi, ja samalla vetää toisella kädellä rahat omiin juttuihin. Hyi mikä akka! 

Lastenvalvoja ja oikeushan ne elarit lopulta määrää. Miksi siis alkaa kiristää lapsilla kun asiat voi hoitaa virallisten reittien kautta. 

Lastenvalvojalla EI OLE oikeutta määrätä elareita. Lastenvalvojan tehtävä on vahvistaa vanhempien tekemä sopimus. Lisäksi hän voi neuvoa kumpaakin osapuolta tarvittaessa laskelmien tekemisessä.

Vierailija
80/279 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En voi uskoa, että tuossa olisi sitten elareita viikko viikko huoltajuuden päälle.

Kirjoitin ylempänä miehestäni, joka on hyvä isä lapsilleen ja jolta ex yritti nyhtää lisää elareita, vaikka miehen tulot romahtivat.

Siinäkin juurikin ex vaimo oli jättänyt mieheni toisen miehen takia. Heti erotessa miehestäni oli tuntunut, että lastenvalvoja oli ollut täysin naisen puolella jo lähtökohtaisesti. Silloin ei siis ollut tuulut ilmi ihan mm se, että nainen itse hylkäsi perheensä.

Toisella kerralla oli eri lastenvalvoja ja aikaa kulunut ja uudet elämäntilanteet tulivat näkyviksi. Mies oli myös hankkinut oikeusneuvontaa ja pystyi osoittamaan kaikki laskeneet tulonsa ja sen, mitä extraa oli vuosien varrella maksanut. Lastenvalvoja näki heti todellisen tilanteen.

Se on myös valvojan henkilöstä kiinni tosin.

Itse jos olisin vastaavassa tilanteessa, hankkisin oikeusapua jo hyvissä ajoin ennen lastenvalvojan tapaamista.

Meillä valvoja oli viimeksi exäni kaveri, että tuttua on. Samalle tyypille en mene enää koskaan.

Mulle sopii että jatketaan näin, ja olen sellaisen sopimuksen kirjoittanut, ja voin pitää siitä kiinni. Exä haluaa sen muuttaa. Mulle ei käy 50/50 tapauksessa pienikään maksaminen, eikä edes se että molempien lapsilisät menee exälle. Jos huolto on 50/50, niin tasan täytyy jakaa. Muu ei vaan käy.

ap