Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kastikkeita syötte spaghetin kanssa?

Vierailija
22.05.2018 |

Onko ruskea jauhellihakatsike se teidän perus kastike?

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin harvoin syödään spagettia, en muista milloin viimeks, monta vuotta siitä siitä on. Yleensä siis tagliatelle tuorepasta bolognesekastikkeella tai broileri-tai herkkusienikermakastikkeella. Välillä pelkän peston kera.

Vierailija
62/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööööö, kuka syö pastaa? :D mahdatte kyllä olla lihavia ja sairaita.

Niii... esim. aika monet urheilijat, aika monet italialaiset, minä ja mieheni... ja hyvin voidaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin harvoin syödään spagettia, en muista milloin viimeks, monta vuotta siitä siitä on. Yleensä siis tagliatelle tuorepasta bolognesekastikkeella tai broileri-tai herkkusienikermakastikkeella. Välillä pelkän peston kera.

...ja jos muuta vegeä kuin tuo pesto, niin ihan pelkkä tomaatti-valkosipuli-basilika/rucola- tai tomaattinyhtökaurakastike

Vierailija
64/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpas täällä hienoa väkeä. Eikö kukaan muka syö enää perus ruskeaa jauhelihakastiketta spagetin kanssa? Epäilen suuresti näitä vastauksia. On se kumma kun pitää anonyyminäkin valehdella :D

Ei sitä spagetin kanssa syödä. Perunoille se on tarkoitettu. Jos jauhelihaa pastaan haluaa, niin silloin tehdään bolognesekastike.

Vierailija
65/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpas täällä hienoa väkeä. Eikö kukaan muka syö enää perus ruskeaa jauhelihakastiketta spagetin kanssa? Epäilen suuresti näitä vastauksia. On se kumma kun pitää anonyyminäkin valehdella :D

Epäile ihan vapaasti. Mun mielestä tuo on lapsiperheruokaa, eli meillä vanhempien luona asuessa sitä syötiin, aikuisena oon tainnut pari kertaa laittaa. Nykyään aina tuorepastaa, ja jollain ihan muulla soosilla.

Vierailija
66/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonnikalakastike-kermaa, tonnikalaa ja tomattipyrettä. Hieman pippuria ja sitten pastan ja ketsupin kanssa lautaselle.

Normaali tomaattijauhelihakastike joko purkista tai itse alusta

Perinteinen ruskea jauhelihakastike

Juustoinen jauhelihakastike-paistetaan ja maustetaan jauheliha. Tehdään valkokastike johon laitetaan törkeästi juustoa ja sit lopuksi jauheliha perään. Ketsuppia omaan annokseen.

Kuulostat köyhältä keravalaiselta.

Vierailija
67/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruskea kastike on yllättävän yleinen. Meillä on aina bolognese. Kavereilla on aina tuo ruskea kastike. Itse välitä ruskeasta jauhelihakastikkeesta varsinkaan spagetin kanssa.

Luulin, että ei suomalaiset enää syö ruskeata kastiketta. Luulin väärin. En keksi mitään ruokaa sen kanssa.

Vierailija
68/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että ei suomalaiset enää syö ruskeata kastiketta. Luulin väärin. En keksi mitään ruokaa sen kanssa.

Ruskea kastike taipuu moneen; jauhelihakastike, läskikastike, palapaisti, nakkikastike, makkarakastike nyt ainakin. Ja lisukkeeksi kuoriperunoita tai muusia.

Vierailija
69/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän keskusteluun liittyy se ajatus että tietyllä tavalla ravintonsa valmistavat ihmiset ovat parempaa sosiaaliluokkaa. Valitettavasti Suomessa se ei ole mahdollista.

Vierailija
70/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aglio, olio e peperoncino.

Vierailija
71/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikokki kirjoitti:

Itse teen. Ekana raastan kaksi porkkanaa ja paistan porkkanat, jauhelihan ja valkosipulin. Käytän tomaatit kuumassa vedessä, kuorin ne ja lisää keitokseen. Alan sitten lisäilemään lisää potkua, eli yksi lihaliemikuutio, ripottelen vehnäjauhoja. Annan tekeytyä sellaiset puoli tuntia ja lisäilen vettä tarpeen putkaan. Silpon persiljan ja inkivääriä rakasstan sekä maistelen pikkuhiljaa mitä muuta vois lisäillä. Kermaa tietty (pippurikermaa tai monen yrtin kermaa esim.) kastikkeen tulee olla kuitenkin paksua. Lisään ripauksen chiliä. Juustoa maun mukaan. Kyllä siitä paksun ja herkullisen saa kun ite tekee. Toi porkkana on se mun juttu. Voi sitä enemmänkin raastaa ja vähentää jauhelihan määrää.

Lihaliemikuutio, jauhoja, makukermoja... Ei hitto ei.

Vierailija
72/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ruskean kastikkeen tekeminen nyt niin tavallista enää ole. En ole aikuisena tehnyt koskaan ruskeaa jauhelihakastiketta, mikä nyt johtuu paljolti siitäkin, etten kauheasti syö lihaa ja olen ollut vuosia syömättä sitä ollenkaan.

Vierailija
73/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jonkinlaista runsasta, papupitoista bolognesea (kikherneitä, valkoisia papuja, kidneypapuja jne.). Siihen paljon vahvaa tomaattipyreetä ja paseerattua tomaattia, joskus keittelen nuokin itse. Punasipulia, valkosipulia, ehkä pientä silppua punaista paprikaa ja/tai porkkanaa ja selleriä. Lisään ruokaan monesti myös jotain juustoa, esim. parmesaani, mozzarella, vuohenjuusto, lohkeava kermajuusto. Paljon mausteita ja yrttejä, kastikepohjaan aina ehdottomasti mustapippuria, paprikamaustetta, korianteria, juustokuminaa, maustepippuria, cajun-maustetta, herbes de provencea, timjamia, kurkumaa, lipstikkaa ja laakerinlehteä. Pieni liraus punaviiniä, kookoskermaa ja hunajaa passaa myös hyvin. 

Vierailija
74/133 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööööö, kuka syö pastaa? :D mahdatte kyllä olla lihavia ja sairaita.

Niii... esim. aika monet urheilijat, aika monet italialaiset, minä ja mieheni... ja hyvin voidaan.

Olen lihava ja syön silloin tällöin pastaa. Lihominen ei kuitenkaan johdu tuosta kohtuullisesta pastan syömisestä. Söin pastaruokia toisinaan normaalipainoisenakin, eivätkä ne minua lihottaneet sen enempää kuin muukaan ruoka. Riippuu ihan siitä kuinka muuten syö ja miten pastan valmistaa. Ok, jos pastassa on pelkkää voita, sikanautaa ja valkoista spagettia, niin eihän se nyt kaikista terveellisin ateriamalli ole. Tomaatti, kasvikset, täysjyväpasta ja laadukas naudan jauheliha painivat aivan eri sarjassa. Tuollaista kastiketta voi myös ottaa suhteessa enemmän kuin otta sitä pastaa. 

Vierailija
75/133 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7-luokan kotitaloustunnilla tein viimeksi ruskeaa kastiketta, lapsuudenkodissakaan ei sitä juuri koskaan ollut. Ei meillä silti mitään gourmet-ruokaa tehdä, vaan ihan tavallista.

T. 40 v.

Vierailija
76/133 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spaghettia ja jauhellihaa vai? Opettelisit edes kirjoittamaan.

Vierailija
77/133 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7-luokan kotitaloustunnilla tein viimeksi ruskeaa kastiketta, lapsuudenkodissakaan ei sitä juuri koskaan ollut. Ei meillä silti mitään gourmet-ruokaa tehdä, vaan ihan tavallista.

T. 40 v.

Meillä taas ei tehty kotitaloudessa ollenkaan ruskeaa kastiketta, olen pari vuotta sua nuorempi. Mulla oli kotsa (eli köksä) valinnaisena, joten tuli opiskeltua sitä joka luokalla. Kysyin opettajalta, eikö sitä tehdä koskaan, ja hän sanoi, ettei se kuulu enää opetussuunitelmaan, koska se on niin epäterveellistä.

Kyllä mä ihan mielelläni syön ruskeaa kastiketta, jos sitä joku tekee, mutta en itse tee. 

Vierailija
78/133 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ruskea kastike kuulu pastaan vaan perunoihin!

Vierailija
79/133 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään käytetä jauhelihaa.  Pastan kanssa perheen suosikki on paahdetuista munakoisoista tehty kastike jossa myös mm. valkosipulia ja parmesania. Usein tehdään myös sienikastike tai linssikastike.

Vierailija
80/133 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin hienoa? Carbonara on mun mielestä helpompi tehdä kuin ruskea kastike. Ruskeakastike on todella hyvää lihapullille ja läskisoosiin.

En tiedä miksi, mutta mä saan aina lasagneen juustobechamelin onnistumaan täydellisesti, mutta ruskea kastike ei onnistu, ei sitten niin millään. Jotain teen väärin.

Niinpä joskus teen sen pussista ja laitan hippasen kermaa ja viherpippuria sekaan ja sitten lihapulleroiden päälle.

Mut hei, ei hyvän ja "hienon" ruoan tarvitse olla edes kallista - rohkeasti kokeilemaan uusia makuja! Tee vaikka seuraavalle spagetille tämmöinen:

Naudan jauhelihaa (10% rasvaa), paista pienissä erissä erittäin hyvin (eli älä laita kylmälle pannulle koko 400g ja keitä harmaaksi). Sipulia pienenä hakkeluksena, 1 iso tai puolitoista pienempää, paista lihan jälkeen samalla pannulla, hieman saa antaa karamellisoitua.

Kun sipuli on valmista, lisää yksi keskikokoinen hienoksi raastettu porkkana, kuullota hieman. Valkosipuli: raasta yksi kynsi valmiiksi, älä paista, sekoita vain valkosipuli mukaan. Valkosipuli palaa herkästi ja muuttuu liikaa paistettuna kitkeräksi. Raastettuna se sekoittuu tasaisesti eikä jää biittejä hampaisiin.

Lisää isoon pannuun/kasariin kuorittuja tomaatteja/kirsikkatomaatteja tölkissä - hakkaa  lastalla vähän pienemmäksi. Lisää purkki hyvää tomaattimurskaa. Lisää  ~1rkl tomaattipyrettä. (Mutti on hyvä, keskihintainen tomaattimerkki.) Mustapippuria, suolaa ja sokeria puolisen ruokalusikallista. Sokeri on tärkeää tomaattiruoissa, taittaa tomaatin kitkeryyttä ja pyöristää makua. 

Hauduttele puolisen tuntia kannen alla, lisää jauheliha ja jatka hauduttelua parisen tuntia. Välillä voi lisätä vettä, jos tuntuu liian paksulta.

Vajaan kolmen tunnin jälkeen tarkista maku, lisää pippuria ja suolaa ja revi sekaan tuoretta basilikaa. Laita kulhoon riittävä määrä kastiketta, annos spagettia päälle, sekoita kastike spagetin kanssa, raasta parmesaania tai grana padanoa päälle ja vielä annoksen päälle pari basilikan lehteä.

Aina ei tarvita valtavaa määrää lisättyjä makuja, vaan voi antaa hyvien raaka-aineiden loistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi