Ystäväperhe tulee syömään. Mitä ihmettä tarjoan ruoaksi tälle porukalle? Ideoita!?
Aikuiset: 4, joista yksi ei syö punaista lihaa ja kolme haluaisi nimenomaan grillata punaista lihaa
Lapset:
17v (syö kaikkea),
15v (syö perusruokaa, kuten kiusauksia, makaronilaatikkoa jne., mutta ei suostu syömään mitään erikoista - kuten vaikka täytettyjä sieniä),
11v (ei syö melkeinpä mitään muuta kuin roskaruokaa tai itse tehtyä vastaavaa - eli hampurilaisia, makaronilaatikkoa jne.)
7v (syö kaikkea)
4v (haluaa maistaa kaikkea, muttei syö kuin 1/3 ruoasta)
2v (vanhemmat antavat syödä kaikkea itse ja käsin - eli en tarjoa mustikkapiirakkaa, keittoa tai sottaavia pyreitä tai soseita, joita ei saa matosta enää irti pesemälläkään).
Ideoita (minä olen tuo ei-punaista lihaa syövä aikuinen)?
Pitäisi olla astetta parempi päivällinen, eli ei se makaronilaatikko, muttei tälle porukalle mitään härän sisäfilepalleroita kuusenkerkkäpyreellä.
Salaatti, pääruoka, lisukkeet, jälkiruoka?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käskisin tuoda ruoat mukanaan tai sitten tilattaisiin yhdessä jostain kotiintuonnilla kun saapuvat. Ei voi olla noin vaikeaa...
Voi hevletti, kutsuu ystävät syömään ja kaskee tuoda ruoat itse. Oikea vuoden "emäntä".
Jos vieraat ovat onnistuneet lapsensa kasvattamaan noin krantuiksi ja kehtaavat vielä kyläpaikassa vaatia noiden kiekuroiden huomioonottoa, niin eipä minua paljon kiinnostaisi emännöidä. En tosin tuota sakkia olisi varmaan kylään kutsunutkaan.
Eihän tuossa muut ole kranttuja kuin ap itse, joka ei halua syödä lihaa. Lapset kuulostavat aika normilapsilta, syövät arkista ruokaa kuten makaronilaatikkoa.
"11-v Pirkkopetteri ei syö muuta kun hampurilaisia ja makaronilootaa"...
Onhan se hyvä että se on teille normaalia. Kyllä joku on mennyt kasvatuksessa pahasti pieleen jos ruokavalio on noin suppea. Ihan pienellä lapsella saattaisin vielä ymmärtää, mutta en esiteinillä ja teinillä.
Omat lapset (nyt jo teinejä) on pienestä pitäen opetettu maistamaan kaikkea, ja tykkäävätkin hyvin monenlaisesta ruoasta. Molemmilla YKSI ainoa ruokalaji, jota eivät syö eikä heitä siihen pakoteta (esikoinen ei tykkää simpukoista, kuopus kaurapuurosta). Mutta ikinä ei olla kyläpaikkaan menty inhokkilistojen kera eikä yökötelty tarjoamuksille.
Tyypillinen av-mammavastaus sinulla. Heti hyökkäät haukkumaan minua ja lapsiani, vaikka meillä lapset oikeasti ovat todella kaikkiruokaisia, ja rakastavat kaikenlaista etnoa erityisesti.
Mutta sen, mitä olen lapsia yleensä observoinut - ja yläkoulun opettajana 24 vuotta toimineena jokunen on tullut nähtyä - niin tuollainen simppelien ruokien mättäminen on hyvin yleistä. Ota sitä paitsi huomioon, että tuo 11-vuotias on KUUSILAPSISEN katraan keskimmäinen. On enemmän kuin luultavaa, että eineslihiksiä on syöty kotona hyvästä syystä.
Ja toisaalta, itse tehdyissä hampurilaisissa ja makaronilaatikossa ei kyllä ole yhtään mitään vikaa.
Hän kumminkaan ei kategorisesti jätä jotakin syömättä.
Ja siitä, yökötteleekö joku kylässä tarjoomuksia on olemassa vain sinun ennakkoluulosi. Ap ei tietääkseni ole sanonut mitään siitä.
Yököttely ei tietenkään ole ok. Mutta jos ei maistu, saa jättää vähin äänin syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käskisin tuoda ruoat mukanaan tai sitten tilattaisiin yhdessä jostain kotiintuonnilla kun saapuvat. Ei voi olla noin vaikeaa...
Voi hevletti, kutsuu ystävät syömään ja kaskee tuoda ruoat itse. Oikea vuoden "emäntä".
Jos vieraat ovat onnistuneet lapsensa kasvattamaan noin krantuiksi ja kehtaavat vielä kyläpaikassa vaatia noiden kiekuroiden huomioonottoa, niin eipä minua paljon kiinnostaisi emännöidä. En tosin tuota sakkia olisi varmaan kylään kutsunutkaan.
Eihän tuossa muut ole kranttuja kuin ap itse, joka ei halua syödä lihaa. Lapset kuulostavat aika normilapsilta, syövät arkista ruokaa kuten makaronilaatikkoa.
Onhan se hyvä että se on teille normaalia. Kyllä joku on mennyt kasvatuksessa pahasti pieleen jos ruokavalio on noin suppea. Ihan pienellä lapsella saattaisin vielä ymmärtää, mutta en esiteinillä ja teinillä.
Omat lapset (nyt jo teinejä) on pienestä pitäen opetettu maistamaan kaikkea, ja tykkäävätkin hyvin monenlaisesta ruoasta. Molemmilla YKSI ainoa ruokalaji, jota eivät syö eikä heitä siihen pakoteta (esikoinen ei tykkää simpukoista, kuopus kaurapuurosta). Mutta ikinä ei olla kyläpaikkaan menty inhokkilistojen kera eikä yökötelty tarjoamuksille.
Ja sekin unohtui kysyä, että missä ap sanoo, että tuo perhe on esittänyt jänelle jonkin inhokkilistan? Eiköhän tuossa ole kyse vain hyvin tuttu perhe, jonka ruokailumieltymykset ap tietää entuudestaan. Tai on KYSYNYT ihan itse.
Olet muuten oikeasti aika pahansuopa ja pahantuulinen. Mikä sulla on hätänä?
Alkupalaksi tomaatti mozzarella salaattia ( caprese) ja parmankinkkuun käärittyä melonia. Laita melonia myös ilman kinkkua, niin se käy lihattomalle ja nirsoille. Lisäksi hyvää tuoretta leipää, joku ciapatta esimerkiksi.
Pääruoaksi savulohipasta. Tai kermainen kana-aurajuustopasta.
Jälkkäriksi tiramisu. Vaihtoehtona voisi olla jäde, jos ei tiramisu kelpaa nirsoille lapsille.
Juomaksi vesi, limu ja italialainen viini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset (nyt jo teinejä) on pienestä pitäen opetettu maistamaan kaikkea, ja tykkäävätkin hyvin monenlaisesta ruoasta. Molemmilla YKSI ainoa ruokalaji, jota eivät syö eikä heitä siihen pakoteta (esikoinen ei tykkää simpukoista, kuopus kaurapuurosta). Mutta ikinä ei olla kyläpaikkaan menty inhokkilistojen kera eikä yökötelty tarjoamuksille.Ja sekin unohtui kysyä, että missä ap sanoo, että tuo perhe on esittänyt jänelle jonkin inhokkilistan? Eiköhän tuossa ole kyse vain hyvin tuttu perhe, jonka ruokailumieltymykset ap tietää entuudestaan. Tai on KYSYNYT ihan itse.
Olet muuten oikeasti aika pahansuopa ja pahantuulinen. Mikä sulla on hätänä?
Ensinnäkään missään ei mainittu, että kaikki lapset ovat vieraiden. Laskihan ap aikuisiin mukaan itsensä ja puolisonsa (?).
Miksi ihmeessä monilapsisessa perheessä pitäisi syödä ("hyvästä syystä"?!) paljon eineslihaa? Koska lapsia on niin monta, ihan sama onko elämäntavat ja -tottumukset terveitä? Kyllähän niistä joku henkiin jää?
En ole yhtään pahantuulinen, ja miten niin pahansuopa? Itse en omaa arvokasta aikaani haluaisi moiseen vääntöön tuhlata. Enkä nyt enää tätä enempää ajatellut jäädä tyhjänpäiväisestä väittelemään sinunkaan kanssasi, vaikka selvästi oletkin huomiota vailla. Sori ja hyvää illanjatkoa.
Tosiaan jos grillaaminen oli ajatuksissa, niin ei mitään fine diningia kannata yrittää yhdistää siihen. Mausteilla saa myös vähän lisää vivahteita perinteisiin grilliruokiin.
Esimerkiksi:
- Kypsennä maissintähkät foliossa voin ja soijakastikkeen kanssa
- Marinoi kesäkurpitsaviipaleet miso-marinadilla (öljy, misotahna, soijakastike, seesamiöljy, sokeri), ja valele lisää grillatessa
- Hodareiden lisukkeeksi wasabi-majoneesia, paahdettua sipulia, silputtua korianteria, srirachaa
- Tee yakitori-vartaita: broileripaloja, purjoa, herkkusieniä. Tähän voi käyttää siipiäkin. Tarjoile teriyaki-kastikkeen kanssa, tai marinoi jo etukäteen tai glaseeraa grillatessa. Voi tehdä myös erikseen broileri-, purjo- ja sienivartaat.
Lisukkeiksi kaalisalaatti (perinteinen coleslaw, seesamilla maustettu tai kirkas hieman raikkaampi versio), mummon kurkut ja vaikka simppeli tomaattisalaatti yrteillä. Ja voihan niitä pottujakin laittaa halutessaan.
Hodaribaari erilaisista makkaroista? Makkara ei siis tarkoita mitään kotimaista jauhogrillimakkaraa, vaan maustettuja, min. 85%-lihaa raakamakkaroita. Nirsoimmille vaikka vaan kivikylän nakkeja. Erilaisia kastikkeita ja lisukkeita. Itsellesi vaikka kanamakkaraa. Lohestakin saa leikattua pitkiä siivuja, mitkä sopii sämpylän väliin ja pysyy grillissä kasassa. Vaasan tekee hyviä, pienempiä hodarisämpylöitä niin jaksaa syödä useampia versioita.
Lisukkeiksi majoneesi, amerikkalainen sinappi, ketsuppi, salsa, kuivattu sipuli, sipulihakkelus, nopsaan pikkelöidyt kurkut, juustoraastetta, avokadosiivuja...mitä nyt keksitkin. Hae makkaroiden makumaailmaan sopivia lisäkkeitä.
Hampurilaiset on vähän vaativampia koota ja grillata, makkarat ei ole niin tarkkoja kypsennyslämpötilojen suhteen ja helppo pitää lämpimänä.
Sitten salaattia ja kasvisvartaita lisäksi (paprika, pikkusipuli, herkkusieni, tomaatti, kesäkurpitsa).
Olisko pitänyt vähän miettiä mitä voisi tarjota ennen kuin kutsuu ystäviä syömään. Ihme uusavuttomia...