Julkisella puolella työskentelevät, ettekö tajua että te ette maksa veroja?
Julkisella puolella töissä oleva maksaa palkastaan veroa vain näennäisesti. Se palkkahan maksetaan verorahoista! Julkisen puolen työntekijä on siis ennen kaikkea kulu, ei veronmaksaja. En paheksu sitä mitenkään, kyllä mm. opettajia tarvitaan, mutta ihan turha väittää maksavansa veroja.
Kommentit (166)
Yksityisellä puolella ne verot muuten oikeastaan maksaa sen työllistävän yrityksen asiakkaat. Asiakkaista taas osa voi olla julkisen puolen työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä puolella ne verot muuten oikeastaan maksaa sen työllistävän yrityksen asiakkaat. Asiakkaista taas osa voi olla julkisen puolen työntekijöitä.
No wuhuu, ei ole mikään salaisuus että taloudessa raha kiertää ymprää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauroin tälle ääneen varmaan 5 minuuttia. :D
T. Julkisella puolella työskentelevä
Mietihän nyt. Jos saat palkkaa julkisella sektorilla 4000€ ja maksat (leikisti) veroa 2000€. Olet kyseiselle organisaatiolle 4000€ kulu joka kuukausi (+ muita työntekijästä aiheutuvia kustannuksia), eli laajassa kuvassa katsottuna veronmaksajien rahoja rokotetaan joka kuukausi 4000€. Annat "veroja maksamalla" takaisin siitä 2000€. Se kyllä muuttaa tilannetta mutta ei silti käännä tilannetta siihen, että maksaisit veroja.
4000€-2000€=2000€
ja toisin ilmaistuna
julkisia varoja 4000€ - 2000€ julkiselle sektorille = alkuperältään julkisia varoja 2000€.
Lopulta, olet edeleen kulu, 2000€ edestä joka kuukausi. Miten tämä on aidosti verojen maksamista? Vertaa siihen yritykseen, joka maksaa palkat saamastaan voitosta. Jos siinä saa sen 4000€ kuukaudessa, joka tulee kokoon yrityksen toiminnasta, siitä maksaa veroja sen 2000€.
yritystoiminnasta tulleita rahoja 4000€ - 2000€ julkiselle sektorille = alkuperältään yritystoiminnan tuottoja 2000€.
Käteen jää se 2000€, ja koska alkuperäinen summa kokonaisuudessaan (lieveilmiöitä lukuunottamatta) on yritystoiminnan tulosta, on siitä valtiolle siivutettava summa sitä aitoa veroa.
Mietihän sinä mihin se käteen jäävä 2000€ mahtaa lopulta mennä? Tuskin jää taskuun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä arvon ap tekee?
Olen yksityisellä sektorilla. Maksan palkastani pientä veroa. Mutta palkkani tulee kokonaisuudessaan firman voitosta.
Firma ei siis koskaan ole saanut mitään starttirahaa, yritystukia, verohelpotuksia tvs? Mistäs sinä luulet niiden tukien tulevan? Ja kyllä julkisen puolen palkoista maksetaan verot.
Näennäisesti maksetaan verot mutta ei oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksityisellä sektorilla. Maksan palkastani pientä veroa. Mutta palkkani tulee kokonaisuudessaan firman voitosta.
Mene loinen oikeisiin töihin kun firma ei ilmeisesti kannata.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tärkeä pointti.
Asiakas maksaa aina kaiken.
Julkisen sektorin palkollinen ei koko elämänsä aikana maksa senttiäkään veroja. Ei töissä, ei eläkeellä, ei kaupassa, ei missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No wuhuu, ei ole mikään salaisuus että taloudessa raha kiertää ymprää.
Mutta silti jako tuottavan yksityisen ja tuottamattoman julkisen palkan välillä on helppo tehdä?
Anaalitappeja tekevän osakeyhtiön työntekijä on siis automaattisesti tuottavampi kuin julkkarin kirurgi.
Aivan kuten entisaikaan kuninkaan palvelijoille maksettiin kansalta kerätyistä veroista palkka, eli näinhän se asia realistisesti on.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä firmasi tuotteitaan julkiselle sektorille tai julkisen sektorin työntekijöille? Jos myy, niin kai tajuat, että sinun palkkasi ja firman voitto maksetaan verorahoilla. Näin ollen sinäkin olet pelkkä kulu. Se, että viettelee tuotteitamme jonkin toisen valtion julkiselle sektorille tai työntekijöiden käyttöön, ei tilannetta juuri muuksi muuta. Näin voimme saivarrella loputtomiin ja todeta, että olemme kaikki pelkkiä kulueriä sektorista riippumatta.
Ja kuten jo aloitusviestissä sanoin, en mitenkään pidä asiaa (julkisella puolella työskentelyä) huonona. Julkisen puolen työntekijä on silloin tuottamassa kansakunnalle palveluita, joita tarvitaan. Hän ansaitsee palkan, kuten kaikki työntekijät. Hän ei kuitenkaan useimmissa tapauksissa tuota suoraa rahallista hyötyä, joten silloin hän on vain kulu. Yksityisellä puolella työntekijän palkkaus perustuu siihen, että hän tuottaa yritykselle hyötyä enemmän kuin palkkansa verran. En väitä, että julkisen puolen työntekijät eivät tuottaisi hyötyä, se vain on niin erilaista. Julkisen puolen työntekijätkin ovat tärkeitä kansakunnan osia, mutta siltikään ei voi sanoa että he aidosti maksaisivat veroja.
Totta. Sinä varmaan sitten hoidat lapsesi itse ja myös itsesi hoidat itse jos sairastut, sammutat oman tulipalosi ja hoidat itse tilanteen jossa joudut jonkun rikoksen uhriksi. Siivoat myös kadut itse ja talvisin auraat tiet. Ai et vai? Noniin, ihan turha tästä koko aiheesta on sitten nillittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne voitot tulevat meidän julkisella työskentelevien palkasta eli verorahoista!
Entäs toi aiemman esiin tuoma työttömät? En ymmärrä miks hekin maksaa veroja... kaikki heidän tulonsahan tulee just veroista?
Vierailija kirjoitti:
On erittäin hölmöä että julkisin varoin palkatut henkilöt joutuvat maksamaan palkoistaan veroa. Olisi paljon yksinkertaisempaa ja kustannustehokkaampaa jos julkisiin virkoihin ja toimiin määriteltäisiin nettomääräiset palkat jotka maksettaisiin työntekijälle verottomana niin ei tarvitsi siirrellä valtion rahaa taskusta toiseen edes taas.
Osa palkasta voitaisiin maksaa ostokuponkeina kotimaisiin yrityksiin, vaikka 40%.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Sinä varmaan sitten hoidat lapsesi itse ja myös itsesi hoidat itse jos sairastut, sammutat oman tulipalosi ja hoidat itse tilanteen jossa joudut jonkun rikoksen uhriksi. Siivoat myös kadut itse ja talvisin auraat tiet. Ai et vai? Noniin, ihan turha tästä koko aiheesta on sitten nillittää.
Hyödynnän kyllä julkisen sektorin palveluita. Miten se tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä firmasi tuotteitaan julkiselle sektorille tai julkisen sektorin työntekijöille? Jos myy, niin kai tajuat, että sinun palkkasi ja firman voitto maksetaan verorahoilla. Näin ollen sinäkin olet pelkkä kulu. Se, että viettelee tuotteitamme jonkin toisen valtion julkiselle sektorille tai työntekijöiden käyttöön, ei tilannetta juuri muuksi muuta. Näin voimme saivarrella loputtomiin ja todeta, että olemme kaikki pelkkiä kulueriä sektorista riippumatta.
Kukaan ei käske saivarrella loputtomiin. Luulisi olevan jo yleisemminkin selvää, että julkinen ja yksityinen työnantaja toimivat erilaisella rakenteella.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin palkollinen ei koko elämänsä aikana maksa senttiäkään veroja. Ei töissä, ei eläkeellä, ei kaupassa, ei missään.
Kyllä muuten maksaa.
Valitettavasti joudumme maksamaan samat alvit kuin kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten jo aloitusviestissä sanoin, en mitenkään pidä asiaa (julkisella puolella työskentelyä) huonona. Julkisen puolen työntekijä on silloin tuottamassa kansakunnalle palveluita, joita tarvitaan. Hän ansaitsee palkan, kuten kaikki työntekijät. Hän ei kuitenkaan useimmissa tapauksissa tuota suoraa rahallista hyötyä, joten silloin hän on vain kulu. Yksityisellä puolella työntekijän palkkaus perustuu siihen, että hän tuottaa yritykselle hyötyä enemmän kuin palkkansa verran. En väitä, että julkisen puolen työntekijät eivät tuottaisi hyötyä, se vain on niin erilaista. Julkisen puolen työntekijätkin ovat tärkeitä kansakunnan osia, mutta siltikään ei voi sanoa että he aidosti maksaisivat veroja.
Näinhän se asia on kokoomuslaisen päänupissa, koska kokoomuslainen ei ymmärrä mitään muuta kuin rahanarvon, kaikki mistä ei suoraan ole rahallista hyötyä on vain "pelkkää menoa". Oikeastihhan näin ei ole, vaan julkiset palvelut ovat tukena niille palveluille jotka tuottavat rahaa, ilman julkisia palveluja myös ne rahaa tuottavat sektorit kärsisivät pahoja takaiskuja.
Julkisen puolen arvo on siinä, että he hoitavat muilla sektoreilla työskentelevien lapsia, he huolehtivat siitä että myös ysityisellä työskentelevät pääsevät töihin kelistä huolimatta, he hoitavat myös yksityisellä työskenteleviä kun nämä sairastuvat, hoitavat yksityisellä työskentelevien omaisia, niin että yksityisellä työskentelevät pääsevät töihin. On täysin sairasta ajattelua, että julkisen sektorin työntekijä olisi pelkkä kulu, mutta kyllä tuon ajattelun huomaa, kun katselee millaisia päätöksiä päättäjät tekee.
Ilman työntekijöitä he eivät saisi mitään. Asiakkaat maksavat hinnoissa paljon muutakin kuin vain työntekijän.