Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olen TE-toimiston kirjoilla ilman ammattia pitkään, niin voiko TE-toimisto vaatia luopumaan ammattihaaveestani ja kouluttautumaan jonnekin minne on helpompi päästä?

Vierailija
21.05.2018 |

Tätä pohdin, koska olen nyt kaksi kertaa hakenut alalle jonne 3% pääsee sisään. Nyt sitten luin pääsykokeeseen neljä kuukautta mutta tuntuu silti siltä että tuskin pääsen nytkään sisään. Nyt olen ilmoittautunut TE-toimistoon siltä varalta että en tosiaankaan pääse sinne sisään. Aloin miettimään, että jos olen työmarkkinatuella pitkään enkä löydä sellaisia töitä joita voisi tehdä ilman koulutusta, niin jos en pääse useampaan vuoteen sisään sinne opiskelemaan minne olen peruskoulusta asti intohimoisesti halunnut, niin voiko TE-toimisto vaatia hakemaan jotain täysin muuta koulutusta vedoten siihen ettei aiempina vuosina tänne hakeminen ole tuottanut tulosta? Ahdistaa koko tämä juttu kun ei mikään muua ammatti tai edes koulutusala ole koskaan kiinnostanut paitsi se yksi, ja kaikki muu tuntuu pakkopullalta ja motivaatio muuhun koulutukseen nollassa koska muu ei vain kiinnosta.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja. Puutarhatyöntenijä. Leiriohjaaja. Hoitoapulainen. Puhelinmyyjä

Näissä ei tarvitse siirrellä tavaroita tai olla hiljaa

Vierailija
42/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se sun unelma-alasi sitten on?

psykolgia

ap

Onko sinne noin hankala päästä? Tytön kaksi kaveria opiskelevat psykologiaa ja luulin, että se on keskinkertaisten tyttöjen opiskelupaikka. Aina sitä uutta oppii.

Aika harva pääsee ekalla hakukerralla, mitä psykologiaa opiskelevilta oon kuullut niin suurin osa pääsi tokalla hakukerralla ja jotkut vasta kolmannella/neljännellä hakukerralla. Varmaan niitäkin on jotka ovat hakeneet sitäkin useampaan otteeseen.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et mene töihin? Voi sitä silti hakea pääsykokeisiin

Niin mihin töihin? Eipä tunnu löytyvän kovin helpolla paikkaa joka soveltuisi tähän tilanteeseen kun olen täysin ammatiton ja lisäksi terveydentila rajoittaa työtehtäviä.

ap

Ystävä hyvä, noilla spekseillä sovellut aika huonosti myöskään työttömyyskorvauksen saajaksi. Sitä saadakseen tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä. 

No sinne kuitenkin mut on kelan kuntoutuspuolelta ohjattu, ja sanottiin että vajaakuntoisenakin voi olla työtön työnhakija.

ap

ap

Vierailija
44/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se sun unelma-alasi sitten on?

psykolgia

ap

Helsingin yliopisto hyväksymisprosentti 3,8 %

Kun otetaan vielä huomioon, ettet osannut edes unelma-alasi nimeä kirjoittaa oikein niin kannattaa varmaan tässä odotellessa hankkia joku muu ammatti. Siitä on hyötyä opintojen aikana myös kun voit tehdä töitä ja rahoittaa elämääsi sillä. Samoin valmistumisen jälkeen jos ei heti löyty oman alan töitä.

Vierailija
45/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta psykologia on sinun alasi, niin voisitko kuvitella hakevasi myös opiskelemaan sairaanhoitajaksi ja erikoistumaan siitä psykiatriseksi sairaanhoitajaksi. Kun pääset opiskelemaan kuitenkin samaa alaa (vaikkakin alemmalle asteelle), niin saat opiskeltua jo niitä asioita, joista on sitten apua pääsykokeissa yliopistoon hakiessa. Ja jos opiskelupaikka ei tärppää sairaanhoitajaopintojen aikana yliopistoon, niin 3 vuoden päästä sinulla on ammatti missä voit työskennellä unelma-alallasi, vaikkakaan, et niissä hommissa mistä haaveilit.

Vierailija
46/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pisteet jääneet miten kauaksi sisäänpääsystä? Jos kummallakin kerralla olet varasijalla 50 niin ei välttämättä ole sinun alasi, mutta jos taas varasija 2 niin voit vielä yrittää. Ala kumminkin miettimään sitä "kakkosammattia", koska kohta olisit jo saanut ammatin joltain muulta alalta.

Viime vuonna kirjoitin ylioppilaaksi ja pääsykokeisiin lukeminen sitten jäi ihan puolitiehen. Käytännössä tänä vuonna oli mun eka hakukerta kun nyt vasta yritin tosissani. Ja tän vuoden pisteitähän ei vielä tiedä, saas nähdä kuinka lähelle ylsin.

ap

Vierailija
47/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensikertalaiskiintiö koskee ainoastaan korkea-asteen opintoja, joten voisit ihan huoleti opiskella jonkun ammattitutkinnon odotellessasi sitä, että pääset unelma-alalle. Tai sitten teet kuten tuttuni, 47 v 3 lapsen äiti, joka on hakenut oikeustieteelliseen nyt yli 20 kertaa eikä ole hankkinut mitään ammattia, koska se olisi hankaloittanut jokakeväistä pääsykoerumbaa. Unelman tavoitteluun voi mennä koko elämä.

Mä käytän siihen vaikka koko elämäni. Tosin jos nyt ei ens vuonnakaan nappaa se opiskelupaikka niin varmaan pakko yrittää hakea sitö seuraavana vuonna jonnekin muualle kandia suorittamaan jotta sitten vois hakea myöhemmin maisterihaussa sitä minne oikeesti haluan. (Ja tietenkin myös kesken sen "väärän alan" kandin suorittamisen yritän joka kevät päästä sisään.)

ap

Voiko tälle unelma-alalle opiskella jossain muussa maassa?

Vierailija
48/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa hakemaan opiskelemaan jotain sellaista, mitä et halua. Mutta TE-toimistosta joudutaan tekemään maksajalle (KELA tai kassa) ns. estävä lausunto, jos selkeästi toimit siten, että et työllisty. Siksi sinun on haettava opiskelemaan yhteishaussa ja muuna aikana oltava työmarkkinoiden käytettävissä eli mentävä vaikka töihin ensi kevään pääsykoeaikaan.

Okei no tämä siis oli juurikin huolenaiheeni. Tiedän kyllä että työtarjouksia tehdään ja niihin pitää hakea, mutta mietin sitä että eihän TE-toimisto voi vaatia että haen sellaiseen koulutukseen joka ei lainkaan kiinnosta. Tuntuisi niin ajanhukalta opiskella alaa ja vielä viedä jonkun oikeasti kiinnostuneen opiskelupaikka, jos koko ala ei kiinnosta ja lopettaisin sen kuitenkin sillä sekunnilla kun paikka haluamastani opiskelukohteesta mulle aukeaisi.

ap

Ei TE-toimisto voi vaatia tuollaista. Toisaalta TE-toimistot lakkautetaan 2020 alussa ja siitä eteenpäin työnvälitys siirtyy yksityiselle puolelle. Siellä on vallalla tulospalkkaus ja saattaa olla, että sen jälkeen unelmapaikkaa ei enää odotellakaan työkkärin asiakkaana, vaan ilman tukea.

Enkä keksi mitään syytä sille, miksi olet tehnyt työkkäristä tuollaisen peikon. TE-toimiston tehtävänä ei ole keksiä syitä maksaa lukulomia opiskelevaksi hakeutuville, joten älä ilmoittaudu työnhakijaksi, jos et oikeasti ole työnhakija. Tuskin ilmoittaudut autokouluunkaan, jos et halua ajokorttia.

Olenhan mä työnhakija, siihen asti että saan sen opiskelupaikan jonka haluan. En vain halua joutua kuluttamaan aikaa _opiskellen_ alaa joka ei kiinnosta, vaan ennemmin tehden jotain työtä josta saa palkkaa. Opiskellessa joutuu elämään ihan minimirahalla (vielä huonommalla kuin edes työttömyystuella elävä), eikä sellaista elämäntilannetta halua jos koko opiskelu sillä alalla ei kiinnosta. Mutta hyvä jos ei voi pakottaa kouluttautumaan millekään tietylle alalle. Tosin osa tässä keskustelussa on sanonut että voisi pakottaa. Mikä lienee totuus?

ap

Jos haet alalle, jonne todella harva pääsee,niin varmaan pystyt etsimään lakitekstin, jossa kerrotaan, että työkkäri ei voi pakottaa ketään tekemään mitään! Mutta jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi ja haluat saada työttömyysetuutta, niin suostut tiettyihin asioihin. TYökkäri ei voi pakottaa ketään opiskelemaan mitään, mutta työkkäri voi tehdä maksamisen estävän lausunnon, jos toistuvasti kieltäydyt työllistymistä edistävästä toimenpiteestä eli esim. koulutuksesta. Mutta ei työkkäri saa sinulle koulutuspaikkaa AMK:sta, joten ole huoleti, ensikertalaisuuspisteesi säilyvät. Eikä sinne koulutukseenkaan ketään väkisin tungeta, jos olet edes pätkätöissä.

Jos ihan oikeasti olet varma siitä unelma-alastasi, niin olisit tehnyt kaikkesi ja päässyt opiskelemaan. Muussa tapauksessa unelmasi on turha.

Luin tammikuusta alkaen koko kevään nyt siihen pääsykokeeseen joka oli toukokuun alussa. Niin kovasti tein töitä että tuntui että pää halkeaa ja painajaisia näin pääsykokeesta vielä pari viikkoa kokeen jälkeenkin. Kukaan ei todellakaan voi väittää ettenkö olisi tehnyt kaikkeani, mutta kyllä tuntuu ettei se riittänyt vieläkään (tai sitähän ei toki vielä tiedä kun tulokset julkaistaan vasta kesäkuun lopulla, mutta mitä muilta kyselin kokeesta niin monella muullakin tuntui koe menneen tosi hyvin joten haave tän vuoden sisäänpääsystä oli todennäköisesti siinä).

ap

Kirjoittelet tänne usein. Millä rahalla elit kevään? Kun pelksit että joudut töihin....

Luultavasti psyyke on sinulla liian heikko psynologiaan. Se ei sovi sinulle.

Olet ihan liian pienessä maailmassa. Kirjoittelet tänne ja jankkaat itseäsi. Sinulla ei ole elämää

Vierailija
49/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla oli täällä joku avaus vähän aikaa sitten myös? En muista mistä silloin valitit mutta tajusin että olet sama ihminen kun kerroit että et voi tehdä työtä jossa pitää siirrellä tavaroita. 

Täytyy sanoa että mitään varmaa tietoa mulla ei te-toimiston pakottamisesta ole mutta muistelen että yhteishaussa on pakko hakea useampaan paikkaan, se yksi unelmapaikka ei riitä ja tukea ei saa ellei täytä työssäoloehtoa joka pelkällä yo-tutkinnolla ei täyty. 

Olet tietenkin oikeutettu jahtaamaan unelmaasi vaikka maailman tappiin mutta kuten tässä aiemmin jo sinulle on kerrottu niin se pitäisi kyllä ihan itse kyetä rahoittamaan se haihattelu sen sijaan että suunnitelmana on roikkua työttömyystuella siihen asti että joskus nappaa. Te-toimiston kautta tuskin työllistyt palkkatyöhön, vähänalaisesti on paikkoja tarjolla ylipäätään ja noi sun rajotteet ja asenne hankaloittaa asiaa vielä lisää. Eli joko etsit työtä itse tai sitten löydät itsesi pian kuntouttavasta työtoiminnasta tai työkokeilusta katsomassa miten joku ala sinulle soveltuu. Ja se on ihan oikein se. 

Vierailija
50/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et tule pääsemään sinne. Jos et pääse sisään sinne minne haluat, ne sisäänpäässeet ovat sua niin paljon parempia ettei sulla  ole edellytyksiä. Haaveet on haaveita eivätkä ne aina vastaa todellisia kykyjä. Sun kyvyt ei vaan riitä, tajua se ja hae muualle.

Vierailija
51/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mik sairaus sinulla on?

Vierailija
52/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa hakemaan opiskelemaan jotain sellaista, mitä et halua. Mutta TE-toimistosta joudutaan tekemään maksajalle (KELA tai kassa) ns. estävä lausunto, jos selkeästi toimit siten, että et työllisty. Siksi sinun on haettava opiskelemaan yhteishaussa ja muuna aikana oltava työmarkkinoiden käytettävissä eli mentävä vaikka töihin ensi kevään pääsykoeaikaan.

Okei no tämä siis oli juurikin huolenaiheeni. Tiedän kyllä että työtarjouksia tehdään ja niihin pitää hakea, mutta mietin sitä että eihän TE-toimisto voi vaatia että haen sellaiseen koulutukseen joka ei lainkaan kiinnosta. Tuntuisi niin ajanhukalta opiskella alaa ja vielä viedä jonkun oikeasti kiinnostuneen opiskelupaikka, jos koko ala ei kiinnosta ja lopettaisin sen kuitenkin sillä sekunnilla kun paikka haluamastani opiskelukohteesta mulle aukeaisi.

ap

Aiemmin oli niin (pari vuotta sitten siis) että jos ei heti lukion jälkeen päässyt esim lääkikseen niin seuraavassa yhteishaussa piti hakea ainakin kahden eri tason opiskelupaikkaa (yliopisto ja AMK yleensä) jotta voisi saada tuet jos yhä jäi ilman opiskelupaikkaa. Ja sitten oli niin, että amistason opiskelupaikka ei vienyt ensikartalaisuutta AMK/yo tasolta.

Miten on nyt? Kertokaa jos joku on ajan tasalla, muuten AP selvitä nämä työkkäristä.

Sinällään täällä jo esitettyyn kysymykseen - ei ole reilua, että joku joka ei vielä esim kolmantena kertanakaan pääse unelmakouluunsa käyttää yhteiskunnan vähiä resursseja siihen että ’Mä ensi vuonna taas haen samaan paikkaan’ kyllä sitten vaan täytyy kaivaa hihastaan plan B (ja oikeesti, ihan melkein kaikkiin yliopistotason koulutuksiin löytyy myös vaihtoehtoinen polku esim Avoimen Väylän kautta tai muuntokoulutuksen avulla. Ja jos se unelma on joku taide-juttu niin se sitten täytyy pitää harrastuksena ja toivoa että sitä kautta sun työtä ruvetaan arvostamaan niin paljon, että siitä voi tulla sulle ammatti.

Mutta AP jos kerrot mikä on sun unelma-ala niin ehkä lemmikit osataan kertoa sulla vaihtoehtoinen polku?

Vierailija
53/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojahan siirtelee käsillään tavaroita jatkuvasti, moppeja, rättejä, pusseja, pulloja jne.

Eikö hoitoapulaiselta vaadita siis mitään kokemusta? Tästä en tiedä mitä työ sisältää?

Leiriohjaaja ois ihan varteenotettava vaihtoehto! Eikö sekään siis vaadi mitään koulutusta? (Kuten myös puhelinmyyjä sopis jos sellaista löytyisi muuten kuin provikkapalkalla.)

Onkohan noita leirinohjaajien paikkoja jotenki realistisesti mahollista saada? Mä oon kyllä ehkä sellanen vähän ujo, en tiedä tykättäiskö mua palkata sellaseen jos siihen haetaan sellasta repseempää ja reippaan oloista ohjaajaa.

ap

Vierailija
54/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojahan siirtelee käsillään tavaroita jatkuvasti, moppeja, rättejä, pusseja, pulloja jne.

Eikö hoitoapulaiselta vaadita siis mitään kokemusta? Tästä en tiedä mitä työ sisältää?

Leiriohjaaja ois ihan varteenotettava vaihtoehto! Eikö sekään siis vaadi mitään koulutusta? (Kuten myös puhelinmyyjä sopis jos sellaista löytyisi muuten kuin provikkapalkalla.)

Onkohan noita leirinohjaajien paikkoja jotenki realistisesti mahollista saada? Mä oon kyllä ehkä sellanen vähän ujo, en tiedä tykättäiskö mua palkata sellaseen jos siihen haetaan sellasta repseempää ja reippaan oloista ohjaajaa.

ap

Ei siivooja kokoaikaa mitään siirtele. Kai sun kädet kuiyenkin toimii

Etkö ole ujo psykologiksi?

Vierailija
55/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen kautta tai haet myös muualle kuin Helsinkiin, muissa yliopistoissa pitäisi olla suurempi todennäköisyys päästä sisään myös psykassa.

Vierailija
56/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllähän mä varmaan vielä olenkin, mutta onhan siinä 5,5vuoden koulutus työhjarjoitteluineen ja muine harjoituksineen. Kyllä siitä ujoudesta pääsee kokemuksen myötä, mutta en vaan tiedä miten mä nyt samantien yhtäkkiä siitä pääsisin irti. :D

Ja kyllähän siivooja tekee ihan koko päivän töitä käsillään, sitähän se työ on ihan kokonaan. Ei ne paikat puhaltamalla puhdistu.

ap

Vierailija
57/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimen kautta tai haet myös muualle kuin Helsinkiin, muissa yliopistoissa pitäisi olla suurempi todennäköisyys päästä sisään myös psykassa.

Joo hain nyt helsinkiin, tampereelle ja turkuun. Avoimen kautta ei ainakaan vielä psykologiaa pääse opiskelemaan. Voihan toivoa että nyt tuon tulevan uudistuksen myötä sekin asia muuttuis.

ap

Vierailija
58/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllähän mä varmaan vielä olenkin, mutta onhan siinä 5,5vuoden koulutus työhjarjoitteluineen ja muine harjoituksineen. Kyllä siitä ujoudesta pääsee kokemuksen myötä, mutta en vaan tiedä miten mä nyt samantien yhtäkkiä siitä pääsisin irti. :D

Ja kyllähän siivooja tekee ihan koko päivän töitä käsillään, sitähän se työ on ihan kokonaan. Ei ne paikat puhaltamalla puhdistu.

ap

Yritä löytää töitä joissa joudut olemaan edes jonkin verran sosiaalinen. Miten olisi esim kouluavustaja ? Siis sellainen ’silmät sokealle’ tai ’lukuapu lukihäiriöiselle’?

Puhelinmyynti on paska homma mutta siinä saa istua perseellään eikä kukaan näe sua.

Muuten kannattaa treenata pois ujoudesta - mennä vaikka jonkun vanhuksen ystäväksi SPRrälle tms. Ei sitä ujoutta yliopistossa pois kouluteta.

Ps. Suuri osa psykan opiskelijoista päätyy opettajiksi...

Vierailija
59/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo hain nyt helsinkiin, tampereelle ja turkuun. Avoimen kautta ei ainakaan vielä psykologiaa pääse opiskelemaan. Voihan toivoa että nyt tuon tulevan uudistuksen myötä sekin asia muuttuis.

ap

Kerropa vielä, mitä haluat valmistuttuasi tehdä? Konkreettisesti? Sitten vasta pystyy miettimään miten voit käyttää ajan älykkäästi.

Teen psykologinhommia = mitä sinä teet???

Vierailija
60/118 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä, että jos sinulla menee vielä pari vuotta kouluun hakiessa niin siihen, että oikeasti olet ensimmäistä kertaa psykologina oikeissa töissä on helposti aikaa kulunut kymmenen vuotta.

Se on pitkä aika tehdä jotain puhelinmyynti paskaduunia työttömänä ja opiskelijana. Vielä ikävämpi tilanne jos et ikinä pääse koko kouluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä