Jos olen TE-toimiston kirjoilla ilman ammattia pitkään, niin voiko TE-toimisto vaatia luopumaan ammattihaaveestani ja kouluttautumaan jonnekin minne on helpompi päästä?
Tätä pohdin, koska olen nyt kaksi kertaa hakenut alalle jonne 3% pääsee sisään. Nyt sitten luin pääsykokeeseen neljä kuukautta mutta tuntuu silti siltä että tuskin pääsen nytkään sisään. Nyt olen ilmoittautunut TE-toimistoon siltä varalta että en tosiaankaan pääse sinne sisään. Aloin miettimään, että jos olen työmarkkinatuella pitkään enkä löydä sellaisia töitä joita voisi tehdä ilman koulutusta, niin jos en pääse useampaan vuoteen sisään sinne opiskelemaan minne olen peruskoulusta asti intohimoisesti halunnut, niin voiko TE-toimisto vaatia hakemaan jotain täysin muuta koulutusta vedoten siihen ettei aiempina vuosina tänne hakeminen ole tuottanut tulosta? Ahdistaa koko tämä juttu kun ei mikään muua ammatti tai edes koulutusala ole koskaan kiinnostanut paitsi se yksi, ja kaikki muu tuntuu pakkopullalta ja motivaatio muuhun koulutukseen nollassa koska muu ei vain kiinnosta.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä niin päin, että onko reilua että muut elättävät sinut koska et suostu muuhun kuin unelmatyöhön? Myös kaikki ne siivoojat ja kaupan kassat, joilla olisi omiakin unelmia mutta jotka silti mieluummin elättävät itse itsensä. He käyvät töissä, jotta sinä voit vain vuosi vuoden jälkeen jahdata unelmaasi... Onko reilua? No ei ole. Kyllä sulla pitää olla plan b, voithan hakea uudestaan kun olet töissä, tai harrastaa ko alaa vapaalla. Mutta voitko vuosikausia elää muiden rahoilla... Et.
Ensikertalaisia kiintiöt aiheuttavat tällaista. Ennen mentiin jotain muuta opiskelemaan ja jäätiin sitten usein sille muulle alalle, kun siinä samalla kärkyttiin sitä unelma opiskelupaikkaa, vaikkei sitä saatu.
Hei ap täällä. Mulla tosiaan tuo ensikertalaiskiintiö on ohjannut mun opiskelupaikanhakua. Kävi sellanen plan b mielessä että jos olisin hakenu jonnekin toiselle, mahdollisimman rennolle alalle opisekelemaan kandin ja sitten siinä joka vuosi hakisin edelleen sinne minne oikeasti haluan, ja jos en sen "väärän tutkinnon" kandin suorittamisen aikana pääsisi tänne unelmaopiskelupaikkaani, niin sitten hakisin kandin suoritettuani maisterihaussa jossa sisäänpääsypisteet saavat olla matalammat. Kuitenkin toiseen opiskelupaikkaan meneminen huonontaisi sisäänpääsymahdollisuuksiani tuplasti entisestään, joten en siihen ole vielä päätynyt.
Ei se ensikertaisuuspistemäärä ole suuri. Oliko lääkikseen 1 piste
Miksi et mene töihin?
Ei sillä alalla jonne haen ainakaan ole mitään ensikertalaisuuslisäpisteitä. Siellä on ensikertalaisuuskiintiöt, jossa yhdessä yliopistossa näin esimerkkinä valintakokeella hakevista valitaan ensikertalaisista 14 ja loput 6 hakijaa paremmuusjärjestyksessä.
Ja mikä ihme tämä "miksi et mene töihin?" Missä oikein asutte jos siellä päin töihin vain "mennään"? Ilmoittauduin te-toimistoon juuri siksi että siellähän niiden on tarkoitus auttaa sen työpaikan löytymisessä. Tulin vain pohtineeksi sitä että mulle soveltuvaa työtä ilman mitään koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta on varmaan tosi vaikea löytää (kun nytkin itsenäisesti avoimia työpaikkoja varmaan parisataa kappaletta elailleena ei ole osunut silmiin yhtäkään). Siitä aloin miettimään tuota että jos mulle ei löydy työtä tällä tilanteella niin voivatko vaatia työmarkkinatuen menetyksen uhalla kouluttautumaan mille sattuu alalle ilman että mulla on sille alalle kouluttautumiseen mitään omaa motivaatiota?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä niin päin, että onko reilua että muut elättävät sinut koska et suostu muuhun kuin unelmatyöhön? Myös kaikki ne siivoojat ja kaupan kassat, joilla olisi omiakin unelmia mutta jotka silti mieluummin elättävät itse itsensä. He käyvät töissä, jotta sinä voit vain vuosi vuoden jälkeen jahdata unelmaasi... Onko reilua? No ei ole. Kyllä sulla pitää olla plan b, voithan hakea uudestaan kun olet töissä, tai harrastaa ko alaa vapaalla. Mutta voitko vuosikausia elää muiden rahoilla... Et.
Ensikertalaisia kiintiöt aiheuttavat tällaista. Ennen mentiin jotain muuta opiskelemaan ja jäätiin sitten usein sille muulle alalle, kun siinä samalla kärkyttiin sitä unelma opiskelupaikkaa, vaikkei sitä saatu.
Hei ap täällä. Mulla tosiaan tuo ensikertalaiskiintiö on ohjannut mun opiskelupaikanhakua. Kävi sellanen plan b mielessä että jos olisin hakenu jonnekin toiselle, mahdollisimman rennolle alalle opisekelemaan kandin ja sitten siinä joka vuosi hakisin edelleen sinne minne oikeasti haluan, ja jos en sen "väärän tutkinnon" kandin suorittamisen aikana pääsisi tänne unelmaopiskelupaikkaani, niin sitten hakisin kandin suoritettuani maisterihaussa jossa sisäänpääsypisteet saavat olla matalammat. Kuitenkin toiseen opiskelupaikkaan meneminen huonontaisi sisäänpääsymahdollisuuksiani tuplasti entisestään, joten en siihen ole vielä päätynyt.
Ei se ensikertaisuuspistemäärä ole suuri. Oliko lääkikseen 1 piste
Miksi et mene töihin?
Ei sillä alalla jonne haen ainakaan ole mitään ensikertalaisuuslisäpisteitä. Siellä on ensikertalaisuuskiintiöt, jossa yhdessä yliopistossa näin esimerkkinä valintakokeella hakevista valitaan ensikertalaisista 14 ja loput 6 hakijaa paremmuusjärjestyksessä.
Ja mikä ihme tämä "miksi et mene töihin?" Missä oikein asutte jos siellä päin töihin vain "mennään"? Ilmoittauduin te-toimistoon juuri siksi että siellähän niiden on tarkoitus auttaa sen työpaikan löytymisessä. Tulin vain pohtineeksi sitä että mulle soveltuvaa työtä ilman mitään koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta on varmaan tosi vaikea löytää (kun nytkin itsenäisesti avoimia työpaikkoja varmaan parisataa kappaletta elailleena ei ole osunut silmiin yhtäkään). Siitä aloin miettimään tuota että jos mulle ei löydy työtä tällä tilanteella niin voivatko vaatia työmarkkinatuen menetyksen uhalla kouluttautumaan mille sattuu alalle ilman että mulla on sille alalle kouluttautumiseen mitään omaa motivaatiota?
ap
Tottakai koulutttamattomille tarjotaan koulusta suunnitelmassa, koska niin kuin itsekin sanot ilman koulutusta ei pääse töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa hakemaan opiskelemaan jotain sellaista, mitä et halua. Mutta TE-toimistosta joudutaan tekemään maksajalle (KELA tai kassa) ns. estävä lausunto, jos selkeästi toimit siten, että et työllisty. Siksi sinun on haettava opiskelemaan yhteishaussa ja muuna aikana oltava työmarkkinoiden käytettävissä eli mentävä vaikka töihin ensi kevään pääsykoeaikaan.
Okei no tämä siis oli juurikin huolenaiheeni. Tiedän kyllä että työtarjouksia tehdään ja niihin pitää hakea, mutta mietin sitä että eihän TE-toimisto voi vaatia että haen sellaiseen koulutukseen joka ei lainkaan kiinnosta. Tuntuisi niin ajanhukalta opiskella alaa ja vielä viedä jonkun oikeasti kiinnostuneen opiskelupaikka, jos koko ala ei kiinnosta ja lopettaisin sen kuitenkin sillä sekunnilla kun paikka haluamastani opiskelukohteesta mulle aukeaisi.
ap
Ei TE-toimisto voi vaatia tuollaista. Toisaalta TE-toimistot lakkautetaan 2020 alussa ja siitä eteenpäin työnvälitys siirtyy yksityiselle puolelle. Siellä on vallalla tulospalkkaus ja saattaa olla, että sen jälkeen unelmapaikkaa ei enää odotellakaan työkkärin asiakkaana, vaan ilman tukea.
Enkä keksi mitään syytä sille, miksi olet tehnyt työkkäristä tuollaisen peikon. TE-toimiston tehtävänä ei ole keksiä syitä maksaa lukulomia opiskelevaksi hakeutuville, joten älä ilmoittaudu työnhakijaksi, jos et oikeasti ole työnhakija. Tuskin ilmoittaudut autokouluunkaan, jos et halua ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään varsinaiseen kouluun Työkkäri ei voi sinua pakottaa, mutta näille "hauskoille" työkkärin kursseille voi. Eli on ihan mahdollista, että löydät itsesi joltakin "siivous on kivaa kurssilta" ja sitten 3kk kurssin jälkeen "pääset töihin" siivoamaan paikallisliikenteen busseja työaikana 23-04 (eli mukavasti ei edes täysiä tunteja ja palkkataso on yötyölisienkin jälkeen tonnin pintaan kuukaudessa).
Eli kannattaa oikeasti harkita, josko sittenkin opiskelisit jonkun ammatin, joka kiinnostaa kohtuudella ja tekisit tuota unelmahommaa harrastuksena.
Kyllä mä sinne haluamaani paikkaan lopulta pääsen sisään kun tarpeeksi monta kertaa yritän. Mua ei yksinkertaisesti mikään muu ala kiinnosta siten että voisin kuvitella tekeväni sitä työtä vuodesta toiseen. Tämä unelma-ammatti taas on sellanen jolla uskon haluavani työskennellä koko elämäni, työllisyystilannekin sillä alalla on tällä hetkellä hyvä.
Kyllä mä ennemmin teen työtä joka ei kiinnosta saaden siitä edes pientä palkkaa, kuin opiskelisin jotain alaa joka ei lainkaan kiinnosta, vielä huonommalla rahatilanteella, ja ottaen opintolainaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene töihin? Voi sitä silti hakea pääsykokeisiin
Niin mihin töihin? Eipä tunnu löytyvän kovin helpolla paikkaa joka soveltuisi tähän tilanteeseen kun olen täysin ammatiton ja lisäksi terveydentila rajoittaa työtehtäviä.
ap
Mitä voit tehdä?
Töitä jossa ei vaadita tavaroiden tai esineiden jatkuvaa käsittelyä /siirtelyä, taikka erityisen hiljaa olemista. Ideoita?
Ensikertalaiskiintiö koskee ainoastaan korkea-asteen opintoja, joten voisit ihan huoleti opiskella jonkun ammattitutkinnon odotellessasi sitä, että pääset unelma-alalle. Tai sitten teet kuten tuttuni, 47 v 3 lapsen äiti, joka on hakenut oikeustieteelliseen nyt yli 20 kertaa eikä ole hankkinut mitään ammattia, koska se olisi hankaloittanut jokakeväistä pääsykoerumbaa. Unelman tavoitteluun voi mennä koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa hakemaan opiskelemaan jotain sellaista, mitä et halua. Mutta TE-toimistosta joudutaan tekemään maksajalle (KELA tai kassa) ns. estävä lausunto, jos selkeästi toimit siten, että et työllisty. Siksi sinun on haettava opiskelemaan yhteishaussa ja muuna aikana oltava työmarkkinoiden käytettävissä eli mentävä vaikka töihin ensi kevään pääsykoeaikaan.
Okei no tämä siis oli juurikin huolenaiheeni. Tiedän kyllä että työtarjouksia tehdään ja niihin pitää hakea, mutta mietin sitä että eihän TE-toimisto voi vaatia että haen sellaiseen koulutukseen joka ei lainkaan kiinnosta. Tuntuisi niin ajanhukalta opiskella alaa ja vielä viedä jonkun oikeasti kiinnostuneen opiskelupaikka, jos koko ala ei kiinnosta ja lopettaisin sen kuitenkin sillä sekunnilla kun paikka haluamastani opiskelukohteesta mulle aukeaisi.
ap
Ei TE-toimisto voi vaatia tuollaista. Toisaalta TE-toimistot lakkautetaan 2020 alussa ja siitä eteenpäin työnvälitys siirtyy yksityiselle puolelle. Siellä on vallalla tulospalkkaus ja saattaa olla, että sen jälkeen unelmapaikkaa ei enää odotellakaan työkkärin asiakkaana, vaan ilman tukea.
Enkä keksi mitään syytä sille, miksi olet tehnyt työkkäristä tuollaisen peikon. TE-toimiston tehtävänä ei ole keksiä syitä maksaa lukulomia opiskelevaksi hakeutuville, joten älä ilmoittaudu työnhakijaksi, jos et oikeasti ole työnhakija. Tuskin ilmoittaudut autokouluunkaan, jos et halua ajokorttia.
Olenhan mä työnhakija, siihen asti että saan sen opiskelupaikan jonka haluan. En vain halua joutua kuluttamaan aikaa _opiskellen_ alaa joka ei kiinnosta, vaan ennemmin tehden jotain työtä josta saa palkkaa. Opiskellessa joutuu elämään ihan minimirahalla (vielä huonommalla kuin edes työttömyystuella elävä), eikä sellaista elämäntilannetta halua jos koko opiskelu sillä alalla ei kiinnosta. Mutta hyvä jos ei voi pakottaa kouluttautumaan millekään tietylle alalle. Tosin osa tässä keskustelussa on sanonut että voisi pakottaa. Mikä lienee totuus?
ap
Mikä se sun unelma-alasi sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaiskiintiö koskee ainoastaan korkea-asteen opintoja, joten voisit ihan huoleti opiskella jonkun ammattitutkinnon odotellessasi sitä, että pääset unelma-alalle. Tai sitten teet kuten tuttuni, 47 v 3 lapsen äiti, joka on hakenut oikeustieteelliseen nyt yli 20 kertaa eikä ole hankkinut mitään ammattia, koska se olisi hankaloittanut jokakeväistä pääsykoerumbaa. Unelman tavoitteluun voi mennä koko elämä.
Mä käytän siihen vaikka koko elämäni. Tosin jos nyt ei ens vuonnakaan nappaa se opiskelupaikka niin varmaan pakko yrittää hakea sitö seuraavana vuonna jonnekin muualle kandia suorittamaan jotta sitten vois hakea myöhemmin maisterihaussa sitä minne oikeesti haluan. (Ja tietenkin myös kesken sen "väärän alan" kandin suorittamisen yritän joka kevät päästä sisään.)
ap
Vierailija kirjoitti:
psykolgia
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mihin töihin? Eipä tunnu löytyvän kovin helpolla paikkaa joka soveltuisi tähän tilanteeseen kun olen täysin ammatiton ja lisäksi terveydentila rajoittaa työtehtäviä.
ap
Mitä voit tehdä?
Töitä jossa ei vaadita tavaroiden tai esineiden jatkuvaa käsittelyä /siirtelyä, taikka erityisen hiljaa olemista. Ideoita?
Puhelinmyynti vastaa kuvausta täydellisesti.
Mitään ongelmaa TE-toimiston kanssa ei tule kun et ilmoittaudu työttömäksi.
Työttömäksi pitää ilmoittautua vain jos haluaa työmarkkinatukea. Sinun tapauksessasi haluat siis että yhteiskunta antaisi sinulle vastikkeetonta rahaa kun yrität kerta toisensa jälkeen hakea alalle jonne et pääse. Älä maksata haaveiluasi yhteiskunnalla vaan kustanna se itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ystävä hyvä, noilla spekseillä sovellut aika huonosti myöskään työttömyyskorvauksen saajaksi. Sitä saadakseen tulee olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olenhan mä työnhakija, siihen asti että saan sen opiskelupaikan jonka haluan. En vain halua joutua kuluttamaan aikaa _opiskellen_ alaa joka ei kiinnosta, vaan ennemmin tehden jotain työtä josta saa palkkaa. Opiskellessa joutuu elämään ihan minimirahalla (vielä huonommalla kuin edes työttömyystuella elävä), eikä sellaista elämäntilannetta halua jos koko opiskelu sillä alalla ei kiinnosta. Mutta hyvä jos ei voi pakottaa kouluttautumaan millekään tietylle alalle. Tosin osa tässä keskustelussa on sanonut että voisi pakottaa. Mikä lienee totuus?
ap
Jos haet alalle, jonne todella harva pääsee,niin varmaan pystyt etsimään lakitekstin, jossa kerrotaan, että työkkäri ei voi pakottaa ketään tekemään mitään! Mutta jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi ja haluat saada työttömyysetuutta, niin suostut tiettyihin asioihin. TYökkäri ei voi pakottaa ketään opiskelemaan mitään, mutta työkkäri voi tehdä maksamisen estävän lausunnon, jos toistuvasti kieltäydyt työllistymistä edistävästä toimenpiteestä eli esim. koulutuksesta. Mutta ei työkkäri saa sinulle koulutuspaikkaa AMK:sta, joten ole huoleti, ensikertalaisuuspisteesi säilyvät. Eikä sinne koulutukseenkaan ketään väkisin tungeta, jos olet edes pätkätöissä.
Jos ihan oikeasti olet varma siitä unelma-alastasi, niin olisit tehnyt kaikkesi ja päässyt opiskelemaan. Muussa tapauksessa unelmasi on turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä voit tehdä?
Puhelinmyynti vastaa kuvausta täydellisesti.
Tää nyt itelleki tulee vaan lähinnä mieleen. Tosin eikö noi paikat oo yleensä provikkapalkkasia, eikös TE-toimisto vaadi ottamaan vaan tuntipalkkaisia paikkoja? Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Tosiaan olisi aika ahdistavaa jos ei saisi mitään myydyksi ja saisi sitten vain jotain 3e tuntipalkkaa, eihän sellasella elä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
psykolgia
ap
Onko sinne noin hankala päästä? Tytön kaksi kaveria opiskelevat psykologiaa ja luulin, että se on keskinkertaisten tyttöjen opiskelupaikka. Aina sitä uutta oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Jos haet alalle, jonne todella harva pääsee,niin varmaan pystyt etsimään lakitekstin, jossa kerrotaan, että työkkäri ei voi pakottaa ketään tekemään mitään! Mutta jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi ja haluat saada työttömyysetuutta, niin suostut tiettyihin asioihin. TYökkäri ei voi pakottaa ketään opiskelemaan mitään, mutta työkkäri voi tehdä maksamisen estävän lausunnon, jos toistuvasti kieltäydyt työllistymistä edistävästä toimenpiteestä eli esim. koulutuksesta. Mutta ei työkkäri saa sinulle koulutuspaikkaa AMK:sta, joten ole huoleti, ensikertalaisuuspisteesi säilyvät. Eikä sinne koulutukseenkaan ketään väkisin tungeta, jos olet edes pätkätöissä.
Jos ihan oikeasti olet varma siitä unelma-alastasi, niin olisit tehnyt kaikkesi ja päässyt opiskelemaan. Muussa tapauksessa unelmasi on turha.
Luin tammikuusta alkaen koko kevään nyt siihen pääsykokeeseen joka oli toukokuun alussa. Niin kovasti tein töitä että tuntui että pää halkeaa ja painajaisia näin pääsykokeesta vielä pari viikkoa kokeen jälkeenkin. Kukaan ei todellakaan voi väittää ettenkö olisi tehnyt kaikkeani, mutta kyllä tuntuu ettei se riittänyt vieläkään (tai sitähän ei toki vielä tiedä kun tulokset julkaistaan vasta kesäkuun lopulla, mutta mitä muilta kyselin kokeesta niin monella muullakin tuntui koe menneen tosi hyvin joten haave tän vuoden sisäänpääsystä oli todennäköisesti siinä).
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä voit tehdä?
Mikä sairaus estää nämä? Tavaroiden siirteluy? Hiljaa oleminen?
Psykologin pitää osata olla hiljaa.
Oletko omien ongelmien vuoksi kiinnostunut alasta?
Onko pisteet jääneet miten kauaksi sisäänpääsystä? Jos kummallakin kerralla olet varasijalla 50 niin ei välttämättä ole sinun alasi, mutta jos taas varasija 2 niin voit vielä yrittää. Ala kumminkin miettimään sitä "kakkosammattia", koska kohta olisit jo saanut ammatin joltain muulta alalta.
Mulla on kaksi lukiolaista. Molemmat saivat kesätyön. Eivät varmasti jää lukion jälkeenkään vuoden lukulomalle. Se on tehokkaampaa kun samalla on kiinni elämässä