Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käteisen käytöstä hämmästyy jo niin moni kassa?

Vierailija
21.05.2018 |

Käytän lähes aina käteistä. Monta kertaa eri liikkeissä kassa on suureen ääneen ihmetellyt että ihan oikeaa paperirahaa, sitä ei olekaan aikoihin näkynyt. Onko käteinen tosiaankin niin harvinaista nykyään? Käytätkö sinä käteistä?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksaisin kaiken kortilla jos mahdollista. Mutta ei voi!

Asun välimeren maassa ja pienehkössä kaupungissa missä ei makseta takseja, kioskikäyntejä, noutoruokaa (50% paikoista), ei koskaan ruoan kotiinkuljetusta, ei parkkipaikkoja, ei postimaksuja, ei tupakoita valtion omistamassa kaupassa, eikä putiikeissa mitään mikä menee alle 10 euroa ostosten arvosta.

Aina saa käydä käteistä etsimässä, ja jos nostopiste ei ole oman pankin konttorin, käteisnostosta joudut maksamaan 1-2 euroa riippumatta noston arvosta.

Suomessa käydessäni se harva vuosi oikeasti kihisen innosta ja kortti vinkuu niin että se "beep" ääni suorastaan hivelee korviani!

Vierailija
42/108 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luoja taas mikä ääliö tämä, joka haluaa, että kassa keksii päästään tuotteen ja hinnan, jotta hän ei joudu odottamaan sekuntiakaan...

Kaupassa, jossa olin töissä, ei todellakaan voinut lyödä kassaan mitä halusi. Tuotteita on kymmeniä tuhansia eikä kassahenkilö voi mitenkään muistaa/arvioida/"lyödä alakanttiin" (oikeasti??) yhtään mitään. Aika pian olisi tullut noottia, jos olisin myynyt hiivan tai kaalin tai pallogrillin sinnepäin olevalla hinnalla, etenkin kun kaikille tuotteille ei ole edes käsin lyötävää yleiskoodia. "No mä laitan tän jäätelön lihapiirakan koodilla" - ei näin.

Tämä jankkaaja on varmaan sama asiakastyyppi, joka haluaa tuotteen alennuksella, vaikka mainos koski eri kauppaa... Niitäkin oli viikottain liikenteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset, vanhukset, sossun asukkaat sekä pimeän työn tekijät. Siinä on käteisen käyttäjät.

Mihin noista ryhmistä minä kuulun? Käytän aina käteistä, kun se on mahdollista, ja silloin kun se ei ole mahdollista, maksan kuitenkin käteisellä - esim. ystävälleni, joka ostaa lentoliput meille molemmille.

t. Nainen 41 v., vakivirassa kunnalla, ei oikeutettu toimeentulotukeen (palkka n. 3600 euroa/kk)

Se unohti listata muutosvastarintaiset änkyrät. Ihan mielenkiinnosta. Miten perustelet sen käteisen rahan, tai siis fyysisen rahan käyttämisen itsellesi? Eihän siitä ole mitään muuta kuin vaivaa. Itselläkin on 50-100e jatkuvasti lompakossa "varmuuden vuoksi" ja on ollut jo monta vuotta kun käytännössä käteinen kortti toimii aina. Eikä tarvitse juosta koskaan automaatilla.

Pidän käteisestä enemmän, ja onhan se anonyymi, nopeampi ja turvallisempi maksutapa kuin kortti- tai mobiilimaksaminen.

Vierailija
44/108 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä siinä kaikki. Hämmästyksen lisäksi kassat on nykyään todella hitaita ja kömpelöitä käteisen käsittelyssä. Sitä seteliä pyöritetään kuin puolukkaa p.llussa, tutkitaan ja tarkastellaan, ja sen jälkeen aletaan arpomaan vaihtorahoja, ja lasketaan niitä suu auki moneen kertaan, että miten tästä nyt annetaan takaisin.

Toista se oli ennen, kun kassatätit oli nopeita ja näppäriä. Ennen vanhaan näpyteltiin kassaan tuotekoodit ja vielä hinnatkin omin pikku kätösin, ei tullut koodinlukijasta. Oli oltava nopea.

Nykyään jos jostain tuotteesta puuttuu koodi, ihmetellään, selataan hintalistoja ja -läpysköitä, soitellaan osastoille ja pahimmassa tapauksessa lähdetään itse hyllylle, jopa jonkun muutaman sentin hintaisen tuotteen takia.

Nykyään osataan väärentää rahaa hiukan toisella tavalla kuun ennen siksi sitä rahaa pyöritellään. Ja toisekseen takaisin annettava summa näkyy näytöllä että sinäkin pässi tiedät paljonko saat rahasta takaisin.

Nykyään niitä tuotteita on myös hiukan enemmän maito leipä ja hiiva joten ei oikein voi muistaa kaikkea.

Tosiaan, kassathan eivät osaa eivätkä uskalla laskea päässä, joten se saatu rahasumma näpytellään koneelle, että kone sitten ilmoittaa, paljonko pitää antaa takaisin :-)

No, annan ensin viisikymppisen. Sitten kun se summa on näpytelty kassaan, niin huomaankin, että onhan mulla täällä kolikkoja euro neljäkymmentä, kun ostosten summa oli 36,35. Kassahan menee tuosta aivan sekaisin, siis AIVAN sekaisin, ollaan niin isoissa ja monimutkaisissa summissa nyt ettei tule enää mitään.

Tietenkään kassa ei voi muistaa kaikkien tuotteiden hintoja, mutta kun tietäisi edes suurin piirtein hintaluokan, ja löisi koneelle jotain. Hiivapalasesta vaikka sen 20 senttiä sen sijaan, että juoksee kauas maitohyllyille hakemaan sellaisen paketin, josta saa viivakoodin piipattua. Mutta ei, eihän se onnistu kun elämä on senteistä kiinni.

Kaiva ne kolikkosi esille ennen ostotapahtumaasi. Tiedätkö kuinka monta kymmentä asiakasta päivässä vekslaa ees taas kolikoita ja seteleitä: hei maksan tällä, eiku tääl onki kolikko, eiku en haluakaan tätä käyttää, eiku älä anna niitä kolikoita takas, perkele. Joka. Ikinen. Päivä.

Annoit jo sen rahan, joten sori, olepa paremmin valmistautunut ensi kerralla. Et ole kolikoille alleginen, joten käsi alle ja rohkeasti vastaanottamaan vaihtorahoja.

Vierailija
45/108 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin minun lähi-Salessa myyjä näpyttelee päästään jonkin summan, jos ei muista jonkun irtopullan hintaa. Kysyy, että käykö 50 senttiä, ja sanon, että käy.

t. Käteisellä maksaja

Vierailija
46/108 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saatan joskus antaa ensin parin euron pullokuitin, sitten maksaa kolikoilla muutaman euron (kun haluan setelin "jämät" pois kukkarosta pyörimästä), ja loput kortilla. :-) Koskaan ei ole vielä tullut vastaan näkyviä ongelmia.

Vierailija
47/108 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saatan joskus antaa ensin parin euron pullokuitin, sitten maksaa kolikoilla muutaman euron (kun haluan setelin "jämät" pois kukkarosta pyörimästä), ja loput kortilla. :-) Koskaan ei ole vielä tullut vastaan näkyviä ongelmia.

Tämä onkin täysin ok. Se ei ole, että antaisit kuitin, sitten käteistä, sitten haluatkin perua pullokuitin käytön ja maksaakin kortilla, mutta lopuksi maksatkin satasen setelillä ja annatkin vielä 1.67 ylimääräistä etelänlomalta saaduilla kolikoilla - koska haluat tasan 90 euroa vaihtorahaa - ja päälle valitat että kassa meni sekaisin...

Vierailija
48/108 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kaikki käteisellä. Nostan aina kuukauden alussa käyttörahat. Lasken kauppaan mennessä etukäteen lompakossa olevat kolikot. En halua, että pankissa tiedetään, missä olen kulkenut. Käteismaksu ei ole merkki köyhyydestä eikä rikkaudesta. Minä tunnen itseni rikkaaksi, kun lompakossa on satasia. Monelle korttimaksajalle se on harvinaista herkkua.

Vierailija
49/108 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan kaikki käteisellä. Nostan aina kuukauden alussa käyttörahat. Lasken kauppaan mennessä etukäteen lompakossa olevat kolikot. En halua, että pankissa tiedetään, missä olen kulkenut. Käteismaksu ei ole merkki köyhyydestä eikä rikkaudesta. Minä tunnen itseni rikkaaksi, kun lompakossa on satasia. Monelle korttimaksajalle se on harvinaista herkkua.

ei ole merkki varallisuudesta, mutta muutamien kommenttien perusteella käteismaksaminen on merkki vainoharhaisuudesta.

Vierailija
50/108 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän pääasiassa korttia, mutta sitä käteistä saa aina lahjana yms yleensä 50e setelinä. Jos haluan jotain kalliimpaa ylimääräistä niin maksan sen mieluusti setelillä, jotta noista pääsee eroon.

Vierailija
51/108 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä käteinen on saatu pimeistä töistä

ja höpö höpö. Kortteja käyttävät ovat usein velkakierteessä.

Luuletko kaikkia kortteja luottokorteiksi?

Vierailija
52/108 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä käteisen käytöksessä on vikana?

Hankalaa nysväämistä tyhjän takia.

Vierailija
53/108 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan ihmisiä, jotka käyttävät käteistä. He pitävät huolta rahoistaan ja tietävät aina, paljonko heillä on rahaa. En paljoa arvosta luottokorttien käyttäjiä.

Et siis ole maksukortista kuullutkaan.

Vierailija
54/108 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän käteistä ja joskus pankkikorttia.

Vierailija
55/108 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä kunhan tulee ostokset maksetuksi?!

Vierailija
56/108 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko kassa osaa laskea vaihtorahat?

-Tekisi seitsemeänkymmentä viis senttiä

-Tässä kaksikymppinen

-Euroon

-Viitoseen

-Kymppiin

-Ja kahteenkymppiin, kiitos ja näkemiin

Vierailija
57/108 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö mitä puppua.

Mulla ollut paljon käteistä koska myin paljon Torissa.

Vierailija
58/108 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha!

Luuletko sä, että rahaa ei saa nostettua omalta tililtä? Siis pankkiautomaatin käyttäminenkin on rikollista hommaa?

Vierailija
59/108 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään osataan väärentää rahaa hiukan toisella tavalla kuun ennen siksi sitä rahaa pyöritellään. Ja toisekseen takaisin annettava summa näkyy näytöllä että sinäkin pässi tiedät paljonko saat rahasta takaisin.

Nykyään niitä tuotteita on myös hiukan enemmän maito leipä ja hiiva joten ei oikein voi muistaa kaikkea.

Tosiaan, kassathan eivät osaa eivätkä uskalla laskea päässä, joten se saatu rahasumma näpytellään koneelle, että kone sitten ilmoittaa, paljonko pitää antaa takaisin :-)

No, annan ensin viisikymppisen. Sitten kun se summa on näpytelty kassaan, niin huomaankin, että onhan mulla täällä kolikkoja euro neljäkymmentä, kun ostosten summa oli 36,35. Kassahan menee tuosta aivan sekaisin, siis AIVAN sekaisin, ollaan niin isoissa ja monimutkaisissa summissa nyt ettei tule enää mitään.

Tietenkään kassa ei voi muistaa kaikkien tuotteiden hintoja, mutta kun tietäisi edes suurin piirtein hintaluokan, ja löisi koneelle jotain. Hiivapalasesta vaikka sen 20 senttiä sen sijaan, että juoksee kauas maitohyllyille hakemaan sellaisen paketin, josta saa viivakoodin piipattua. Mutta ei, eihän se onnistu kun elämä on senteistä kiinni.

Kai ne tuotteet pitää lyödä oikealle koodille, että varastosaldot päivittyy oikein?

Nuorena olin yhden kesän kassana ja otin tavaksi kysyä setelin lisäksi kolikoita, kun usein ihmisillä niitä kuitenkin oli, mutta olivat arkoja tarjoamaan niitä. Juuri tuollaisen 36,35 summan kohdalla saatoin kysyä kolikoita. Onhan se parempi ottaa 51,35 ja antaa 35 takaisin kuin että ottaisi 50 ja takaisin tulisi 33,75. Jos ei asiakkaalla ollut sitä 1,35 antaa, niin jo 0,35 auttaa, että saa takaisin 34. Asiakkaat olivat aina ilahtuneita, kun saivat kolikoita vähemmälle ja vaihtorahat isompina kolikkoina.

Vierailija
60/108 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän käteistä aina, koska

-näen samantien paljon minulta on veloitettu. Joskus korteilta lähtenyt tuplana summat, toki palautuu takaisin, mutta silti. Erityisesti ravintoloissa on tapahtunut mokia, kun tarjoilija näppäilee väärin ja siinä jonossa ja metelissä ei tule välttämättä itsekään katseltua sen tarkemmin paljon juomasta on veloitettu.

-ei ongelmia jos kortinlukijoissa on häiriö

-anonyymiys, ei nyt ehkä niin kovin tärkeää näkeekö pankki mistä minä leipäni ostan tai paljon terveyssiteeni maksaa, mutta kuitenkin.

-riskittömyys

-näen rahani kokoajan, joten sen käyttö on helpompaa ja mukavampaakin jotenkin

-ärsyttää kun monesti kaupoissa tulee ihmisille jotain korttiongelmia, yksi kortti ei toimikaan, kokeillaan toista, tunnusluku unohtunut, kortinlukijassa vikaa jne. En halua että sitä sattuu omalle kohdalle että viivytän takanaolevia ja sähläilen korttini kanssa paniikissa siinä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän