Miksi käteisen käytöstä hämmästyy jo niin moni kassa?
Käytän lähes aina käteistä. Monta kertaa eri liikkeissä kassa on suureen ääneen ihmetellyt että ihan oikeaa paperirahaa, sitä ei olekaan aikoihin näkynyt. Onko käteinen tosiaankin niin harvinaista nykyään? Käytätkö sinä käteistä?
Kommentit (108)
Yleensä käteinen on saatu pimeistä töistä
Minä en hämmästele, käteistä käytetään yhä ainakin pk-seudulla ihan reilusti päivittäin. Mutta minua taas hämmästyttää suuri osa niistä asiakkaista, jotka käyttävät käteistä ja tuntevat tarpeelliseksi mainita joka kerta, että "minulla on tätä paperirahhaa täällä, yhäkös te otatte sellaista vastaan?/Eipä taida muut käyttää enää tällaista muinaista asiaa kuin käteinen".
Huokaus puolin ja toisin, ymmärrän ärtymyksesi ap.
Vierailija kirjoitti:
ja höpö höpö. Kortteja käyttävät ovat usein velkakierteessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en hämmästele, käteistä käytetään yhä ainakin pk-seudulla ihan reilusti päivittäin. Mutta minua taas hämmästyttää suuri osa niistä asiakkaista, jotka käyttävät käteistä ja tuntevat tarpeelliseksi mainita joka kerta, että "minulla on tätä paperirahhaa täällä, yhäkös te otatte sellaista vastaan?/Eipä taida muut käyttää enää tällaista muinaista asiaa kuin käteinen".
Huokaus puolin ja toisin, ymmärrän ärtymyksesi ap.
Tai "saako tällä oikealla rahalla maksaa vielä?"
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on tapana käyttää vielä 5000€ ostoksiin saakka käteistä.
Mahtavat tehdä kovasti pimeitä töitä siellä.
Kyllä käteistä käytetään vielä hyvinkin paljon. Kauppoihin on varta vasten tullut niitä koneita, millä tarkistetaan setelien aitous. Ja kyllä aika monet mummotkin vielä kaivavat kukkaronsa esille kun tulee maksun aika.
Eikä siinä kaikki. Hämmästyksen lisäksi kassat on nykyään todella hitaita ja kömpelöitä käteisen käsittelyssä. Sitä seteliä pyöritetään kuin puolukkaa p.llussa, tutkitaan ja tarkastellaan, ja sen jälkeen aletaan arpomaan vaihtorahoja, ja lasketaan niitä suu auki moneen kertaan, että miten tästä nyt annetaan takaisin.
Toista se oli ennen, kun kassatätit oli nopeita ja näppäriä. Ennen vanhaan näpyteltiin kassaan tuotekoodit ja vielä hinnatkin omin pikku kätösin, ei tullut koodinlukijasta. Oli oltava nopea.
Nykyään jos jostain tuotteesta puuttuu koodi, ihmetellään, selataan hintalistoja ja -läpysköitä, soitellaan osastoille ja pahimmassa tapauksessa lähdetään itse hyllylle, jopa jonkun muutaman sentin hintaisen tuotteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Liittyy keskusteluun miten?
Kyllä suurinosa mammoista ja papoista käyttää edelleen käteistä, eli ei siinä mitään ihmeellistä. Toki nämä asiakkaat ajoittuvat aamu- ja päivävuoroihin, eli paljon iltaisin töitä tekevälle ei tule ehkä niin usein vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikä siinä kaikki. Hämmästyksen lisäksi kassat on nykyään todella hitaita ja kömpelöitä käteisen käsittelyssä. Sitä seteliä pyöritetään kuin puolukkaa p.llussa, tutkitaan ja tarkastellaan, ja sen jälkeen aletaan arpomaan vaihtorahoja, ja lasketaan niitä suu auki moneen kertaan, että miten tästä nyt annetaan takaisin.
Toista se oli ennen, kun kassatätit oli nopeita ja näppäriä. Ennen vanhaan näpyteltiin kassaan tuotekoodit ja vielä hinnatkin omin pikku kätösin, ei tullut koodinlukijasta. Oli oltava nopea.
Nykyään jos jostain tuotteesta puuttuu koodi, ihmetellään, selataan hintalistoja ja -läpysköitä, soitellaan osastoille ja pahimmassa tapauksessa lähdetään itse hyllylle, jopa jonkun muutaman sentin hintaisen tuotteen takia.
Nykyään osataan väärentää rahaa hiukan toisella tavalla kuun ennen siksi sitä rahaa pyöritellään. Ja toisekseen takaisin annettava summa näkyy näytöllä että sinäkin pässi tiedät paljonko saat rahasta takaisin.
Nykyään niitä tuotteita on myös hiukan enemmän maito leipä ja hiiva joten ei oikein voi muistaa kaikkea.
Joo, vanhuksissa on edelleen paljon niitä jotka eivät ole koskaan korttia omistaneet. Ap taitaa käydä aika erikoisissa liikkeissä jos niistä puutuu vanhusväestö kokonaan.
Mun on pakko nostaa joka palkkapäivä 200 e käteistä ruokaostoksiin sillä en uskalla edes ajatella paljon mulla menis rahaa ruokaan jos maksaisin aina kortilla eikä mulla olis mitään budjettia. Maksan aina ruokakaupassa/ruokapaikoissa käteisellä.
Mikä käteisen käytöksessä on vikana?
Tuntuu, että vähintään kerran päivässä tulee joku "sä varmaan tarvit pikkurahaa" -tyyppi joka lataa tiskiin kourallisen 5- ja 10-senttisiä.
Käytän vain ja ainoastaan käteistö ja ei kertaakaan ole kukaan vielä ihmetellyt, missään. Käteinen ei ole riippuvainen korttiongelmista ja käteisen käyttöä on helpompi säädellä kuin sähköistä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään osataan väärentää rahaa hiukan toisella tavalla kuun ennen siksi sitä rahaa pyöritellään. Ja toisekseen takaisin annettava summa näkyy näytöllä että sinäkin pässi tiedät paljonko saat rahasta takaisin.
Nykyään niitä tuotteita on myös hiukan enemmän maito leipä ja hiiva joten ei oikein voi muistaa kaikkea.
Tosiaan, kassathan eivät osaa eivätkä uskalla laskea päässä, joten se saatu rahasumma näpytellään koneelle, että kone sitten ilmoittaa, paljonko pitää antaa takaisin :-)
No, annan ensin viisikymppisen. Sitten kun se summa on näpytelty kassaan, niin huomaankin, että onhan mulla täällä kolikkoja euro neljäkymmentä, kun ostosten summa oli 36,35. Kassahan menee tuosta aivan sekaisin, siis AIVAN sekaisin, ollaan niin isoissa ja monimutkaisissa summissa nyt ettei tule enää mitään.
Tietenkään kassa ei voi muistaa kaikkien tuotteiden hintoja, mutta kun tietäisi edes suurin piirtein hintaluokan, ja löisi koneelle jotain. Hiivapalasesta vaikka sen 20 senttiä sen sijaan, että juoksee kauas maitohyllyille hakemaan sellaisen paketin, josta saa viivakoodin piipattua. Mutta ei, eihän se onnistu kun elämä on senteistä kiinni.
En käytä käteistä lainkaan. Ei ole tarvetta. Joku kesäkirppis voisi olla sellainen, jossa käteistä tarvitaan. Muuta ei tule mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että vähintään kerran päivässä tulee joku "sä varmaan tarvit pikkurahaa" -tyyppi joka lataa tiskiin kourallisen 5- ja 10-senttisiä.
Mää maksan aina kolikoilla.
Mulle maksetaan palkka kolikkoina., taino työpaikkaetuus.
T. turun parkkimittarin tyhjentäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää maksan aina kolikoilla.
Mulle maksetaan palkka kolikkoina., taino työpaikkaetuus.
T. turun parkkimittarin tyhjentäjä
Hohhoijaa. Minäkin maksan pikkuostokset kolikoilla. Ihan vain siksi, että kolikoita nyt vain sattuu kertymään kun maksaa ensiksi jotain seteleillä.
Käteistä kaikkiin hankintoihin.
Ruoat ja muu kivalta tiliotteessa näyttävä peruselo kortilla, jottei sossun lahnat puutu mun masseihin.