Naurettavaa että yksi röökiaski maksaa melkein 7€!
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite poltan ja oon riippuvainen. Aski menee päivässä, iso aski. Maksaa 8.40. Miten eroon? Auttaako ne lääkkeet oikeesti? 30 vuotta jo takana:(
Pitää vaan haluta lopettaa ja sitten lopettaa. Voihan sitä jotain purkkaa syödä, mutta eipä se paljoa auta jos se riippuvuus siirtyy siihen. Jos polttaa ahdistukseen tai rentoutuakseen niin varmaan olisi hyvä löytää joku toinen keino. Ei siihen lopettamiseen oikein ole oikoreittejä, ainakaan noin pitkän ajan jälkeen, valitettavasti.
Ei se ole halun asia. Luultavasti jo syntynyt niin vahvat hermoratojen kytkennät aivoissa, että tuskin niitä haluamalla muutetaan. Vaatisi jotain vähän syvempää käsittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite poltan ja oon riippuvainen. Aski menee päivässä, iso aski. Maksaa 8.40. Miten eroon? Auttaako ne lääkkeet oikeesti? 30 vuotta jo takana:(
Pitää vaan haluta lopettaa ja sitten lopettaa. Voihan sitä jotain purkkaa syödä, mutta eipä se paljoa auta jos se riippuvuus siirtyy siihen. Jos polttaa ahdistukseen tai rentoutuakseen niin varmaan olisi hyvä löytää joku toinen keino. Ei siihen lopettamiseen oikein ole oikoreittejä, ainakaan noin pitkän ajan jälkeen, valitettavasti.
Ei se ole halun asia. Luultavasti jo syntynyt niin vahvat hermoratojen kytkennät aivoissa, että tuskin niitä haluamalla muutetaan. Vaatisi jotain vähän syvempää käsittelyä.
Pah. Pitää vaan miettiä asiaa vähän. Jos vaan aina tulee fyysisiä vieroitusoireita ja lähtee samantien tupakalle, ei varmasti ikinä lopeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on köyhän oma valinta haluaako hävittää rahaa savuna ilmaan vai laittaako rahan poikimaan. Vuoden tupakkarahoilla saisi jo 176 euroa tuottoja vuodessa. ehkäpä juuri laskutaidottomuuden vuoksi ovat köyhiä.
Miksi rikkaat,ainakin jotkut, ovat niin pösilöjä että ostavat kalliita autoja joissa arvo alenee tuhansia vuodessa vaikka bussilla pääsee. Miksi polttavat kuubalaisia sikareja ja juovat kalliita viinejä ja konjakkeja. Miksi tuhlaavat rahansa kalliiseen asumiseen ja ravintoloihin vaikka voisivat ostaa halpaa ruokaa Lidlistä ja asua yksiössä halvalla alueella.
Miksi he eivät sijoita näitäkin rahoja ja saa hyviä tuottoja. Tyhmiä ovat.
Mikään noista ei tietääkseni ole niin yksiselitteisesti haitallista terveydelle kuin tupakka, paitsi sikari on varmasti samaa luokkaa. Pitää olla tunteiden säätelyssä jotain vikaa että imee syöpäkäärylettä vuodesta toiseen ja vielä maksaa siitä.
Onko sulla aavistustakaan miten hyvin tupakka rentouttaa ja rauhoittaa hermoja?
Mua vähän ärsyttää, että henkilöt, jotka eivät ole koskaan polttaneet, väittävät röökin olevan täysin turhaa, kun se ei ole. Ei kai sitä nyt kukaan vetäisi jos se ei tuntuisi yhtään missään. Se, että te pärjäätte ilman, ei tarkoita, että kaikki pärjäisivät. Mitä itse teet esimerkiksi siinä tilanteessa, että töissä pomo tai työkaveri tekee tai sanoo jotain äärimmäisen typerää, joka esimerkiksi aiheuttaa sulle hitosti lisäduunia ja alkaa vitutuskäyrä nousemaan suunnattomasti? Tai kun kotona puoliso sanoo jotain typerää ja tekisi mieli alkaa huutamaan sille?
Bullshit.
Fysiologisia vaikutuksia jos mietitään, niin tupakointi tekee itseasiassa ihan päinvastaisen reaktion kuin rentouttaa ja rauhoittaa. Myrkkyjen syytäminen kroppaan ja itsensä puolihapettomaksi ajamisen voi kuvitella rauhoittavan jos ei osaa negatiivisia tunteita muutoin käsitellä.
Syvään hengittely ilman tupakkaa auttaa itseasiassa ihan yhtä hyvin. Se, että olet kertonut itsellesi vuosia ettet pärjää tunteidesi kanssa ilman tupakkaa on saanut sinut uskomaan tähän oikein hyvin. Se ei tee siitä totta. Ellet tietysti halua.
Nämä ovat hurjan mielenkiintoisia nämä ihmisten itselleen kertomat valheet joita tosiksi luulevat. Vielä mielenkiintoisempaa olisi auttaa ihmisiä pääsemään näistä eroon. Mitähän mun pitäis lähteä opiskelemaan...
Mutta jos ihmiset ei ole täydellisiä ja niille syntyy vaikka millaisia riippouvuuksia. Olivat sitten hölmöjä riippuvuuksia tai eivät. Eikö ihmisiä voi ymmärtää heikkouksissaan ja antaa anteeksi`? Miksi sen sijaan on oltava niin tiukka ja vaadittava jotain robotti-ihmistä, jolla ei ole riippuvuuksia, joilla se esim. koittaa helpottaa stressiä tai mitä vaan.
Kaikilla ihmisillä on riippuvuuksia. Osalla ne eivät vain ole yhtä haitallisia kuin tupakointi.
Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta polttaako joku tuntematon vai ei ja tähän keskusteluun osallistuminen on jo itsessään varmaan riippuvuus. Jos itse päättää tupakoida, ei kannattaisi sitten valittaa siitä, esim. hinnasta tai siitä että "missään ei saa enää polttaa".
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa että joku polttaa vielä röökiä 2018-luvulla ja ulisee sit lääkärissä hoitoo itseaiheutettuun keuhkosyöpäänsä!
No nyttenhän nuoret etenkin on nuuskaamista lisänneet paljon. Se on jo yli 50 (?) miljoonan bisnes Suomessa. Nyt sitäkään ei saa myydä. Vähiin jättää valtio keinovalikoiman. Ruotsissa saa nuuskata mielin määrin. Siellä poltetaan euroopan vähiten, eikä edes suusyöpätilastot ole euroopan muita maita korkeammat. Suomen pitäisi olla vähän inhimillisempiä tupakoijia kohtaan ja sallia epätäydelliset lopettamismenetelmät, eli nuuska esim. Ei tarvitse lopettaa niin hienolla ja jalolla tavalla, eli syvähengityksellä, parilla lasilla vettä tuskan iskiessä ja 100:aan laskemisella mielessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse poltin päälle 20 vuotta ja lopetin ilman mitään korvaavia tuotteita. Oikeasti ei ollut edes vaikeaa, koska mä en enää halunnut polttaa eli tuskinpa se lopettaminen onnistuu keneltäkään ja millään apuvälineillä ilman omaa aitoa halua. Itsekin vielä polttaessani ihmettelin (enkä tosiaan edes uskonut) kun joku kertoi onnistuneensa lopettamaan tuosta vain, mutta niin siinä vain itsellekin sitten kävi. Mun ei kerrassaan tehnyt enää mieli tupakkaa. Nyt olen ollut polttamatta pian 5 vuotta ja oikeasti en ihan vieläkään ymmärrä miten mulle ei tullut tai en ainakaan huomannut mitään viekkareita. En tiedä, kuinka paljon noista viekkareista on ihan pelkkää tupakka- ja nikotiinituotefirmojen aivopesuakin, ettei kukaan röökaaja vaan kuvittelisi voivansa lopettaa tuosta noin vain.
N42
Nikotiini on 30%:lle ihmisistä hyvin koukuttava aine. Näin luin aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadi muuta kun tupakan ostamisen lopettamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnin kiihkeämieliset vastustajat ovat kyllä epäempaattisuudessaan jo Susanna Kosken tasolla. En minäkään voi sietää esimerkiksi kahvia, ärsyttää kun ihmiset juovat sitä ja sen hajukin on kuvottava, mutta ei minulla tulisi mieleenkään toivoa kahvin hinnan kymmenkertaistamista. Miksei voida vaan hyväksyä sitä, että me ihmiset olemme erilaisia ja saamme nautinotoja erilaisista asioista? En minäkään ole kahvia kieltämässä vaikka sitä itse inhoankin, vaan annan ihmisten hakea nautintonsa niistäkin asioista, jotka itselleni eivät nautintoa tuota.
Kahvin juominen ei aiheuta terveydenhuollon kustannuksia Suomessa eikä aiheuta syöpää, keuhkosairauksia ja vahingoita ympäröiviä ihmisiä, kuten lapsia niin kuin tupakka. Ihan sama mitä te tupakoitsijat otatte vertailukohteeksi, ei se ole sama kuin tupakka.
Toisaalta tupakoimattomat elävät keskimäärin kauemmin kuin tupakoimattomat. Tämä tarkoittaa sitä, että heidän eläkkeisiin ja sosiaali- ja terveysmenoihin kuluu rahaa paljon pitemmän aikaa kuin tupakoivien. Alkoholi aiheuttaa varsinkin sivullisille paljon enemmän haittoja (rattijuopot, humalassa tehdyt väkivaltarikokset jne.) kuin tupakka, mutta ei alkoholin käyttäjiin silti kohdisteta samanlaista ajojahtia kun tupakoiviin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tulotasosta riippumatta saa käyttää rahansa mihin tahtoo. Sen ei pidä olla ulkopuolisten asia.
Kulta pieni: tupakka haisee oksettavan pahalta. Se on väkisinkin aina ulkopuolistenkin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnin kiihkeämieliset vastustajat ovat kyllä epäempaattisuudessaan jo Susanna Kosken tasolla. En minäkään voi sietää esimerkiksi kahvia, ärsyttää kun ihmiset juovat sitä ja sen hajukin on kuvottava, mutta ei minulla tulisi mieleenkään toivoa kahvin hinnan kymmenkertaistamista. Miksei voida vaan hyväksyä sitä, että me ihmiset olemme erilaisia ja saamme nautinotoja erilaisista asioista? En minäkään ole kahvia kieltämässä vaikka sitä itse inhoankin, vaan annan ihmisten hakea nautintonsa niistäkin asioista, jotka itselleni eivät nautintoa tuota.
Kahvin juominen ei aiheuta terveydenhuollon kustannuksia Suomessa eikä aiheuta syöpää, keuhkosairauksia ja vahingoita ympäröiviä ihmisiä, kuten lapsia niin kuin tupakka. Ihan sama mitä te tupakoitsijat otatte vertailukohteeksi, ei se ole sama kuin tupakka.
Mites alkoholi sitten? Aiheuttaa terveydenhuollon kustannuksia, tappaa nopeammin kuin alkoholi kun jopa yksi kerta voi riittää kuolemiseen, alkoholin vaikutuksen alainen on useasti tappanut tai hakannut sen alkoholin buustaamien agressioiden ja itsehillinnän puuteen takia mutta oletko kuullut samaa tupakoitsijasta, alkoholi ei toki aiheuta keuhkosairauksia mutta aiheuttaa kaikenlaista muuta, alkoholin käyttäjä on aina potentiaallinen riski/haitta ympäröiville ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pah. Pitää vaan miettiä asiaa vähän. Jos vaan aina tulee fyysisiä vieroitusoireita ja lähtee samantien tupakalle, ei varmasti ikinä lopeta.
Eli siis jos sinä pystyt olemaan tupakoimatta, kaikkien muidenkin pitäisi siihen pystyä? Vähän sama asia kun Usain Bolt sanoisi: "minä pystyn juoksemaan 100m alle kymmenen sekunnin niin kyllä te kaikki muutkin pystytte.". Hirveän vaikeaa tuntuu olevan joillakin tajuta, että ihmisten henkiset ja fyysiset voimavarat eivät ole jokaisella samanlaiset ja kaikille ihmisille kaikki asiat eivät ole yhtä helppoja.
Tupakka on niin järjetön tuote, että se voisi maksaa vaikka 70 euroo plus siihen kaikki muut ylimääräiset luvat ja sanktiot salakuljetuksesta niin kovat että olisi syytä miettiä vakavasti lopetusta.
Terveisin entinen tupakoitsija ja helvetin ylpeä omasta lopettamisestani.
aaaaarrggghhhh kirjoitti:
Saisi maksaa 25 euroa aski, sillä sitten katettaisiin röökaajien sairaanhoitokuluja. Samaten toivoisin että noille makeisille ja rasvahötöille saisi lyödä kunnon kulutusverot, niin saataisiin ehkä liavuusepidemia jollain lailla aisoihin tai ainakin pieni lisäpotti rahaa noiden aiheuttaminen sairauksien hoitoon.
Ei kaikki ratkea kieltämällä! Ei länsimainen valtio voi olla sellainen, että iohmiset toivovat valtiolta ratkaisuja ongelmiin mm. kielloin. Sen sijaan ihmisille on annettava paljon vastuuta itsestään, muutoin heistä tulee idiootteja, jotka jokaisen oingelman edessä odottavat ratkaisuja valtiolta. Tämä puolestaan paisuttaa valtiota ja sen hallintokoneistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, pitää oppia sietämään pientä hetkellistä epämukavuutta. Toisaalta ei se tupakanpolton aloittaminenkaan ihan kivutonta ole ollut, ainakin itselle tuli pitkään paha olo muutamastakin hatsista ja savu yskitti kun poskareiden sijaan opetteli vetämään henkeen, mutta silti sitä ihmeen sitkeästi vain jatkoi ja jatkoi vaikka paremmalta tuntui ennen kuin jälkeenpäin. Ja se tupakanhaju, se oli silloin teininä aivan jäätävän kamala ja siitäkin jo pelkästään tuli välillä öklö olo. Mutta kun piti olla kovis ja pahis joka käy välitunnilla röökillä.
Itseasiassa lopettaminen oli huomattavasti helpompaa mitä aloittaminen, kun asiaa oikein kunnolla ajattelee.
N42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röökaaja ei ole köyhä jos on varaa polttaa rahansa.
Tupakoija polttaa ahdistukseen eli juuri yhteiskunnan heikkoja tällä alistetaan.
Mulla on vaikea paniikkihäiriö, krooninen masennus ja paljon traumoja. Silti lopetin tupakoinnin, koska epäeettistä tukea tupakkateollisuutta ja (onneksi) on helvetin kallista pidemmän päälle. Eli lopeta tuo kitinä ahdistuksesta ja köyhyydestä, kun itse ylläpidät molempia polttamalla. Käytä vähät rahasi terveelliseen ruokaan ja liiku (ilmaiseksi) luonnossa, niin kyllä ahdistus vähenee. Niin minäkin teen ja hyvin tuloksin.
No sinulla ei voi mennä tuonn pahemmaksi, joten kai se on sulle yks ja sama, vaikka venytyspenkissä sua venytettäisiin sentti sentiltä, hitaasti kiduttaen.
Mahtavaa, että nuuskakiekko maksaa sen 1,20€ - 1,70€...
Mmmmmm..... hyvää huuleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole tyytyväinen ettet asu Austaliassa. Mun puolesta röökiaski vois maksaa vaikka viiskymppiä ja siihen pitäisi anoa ostolupa.
Ostolupa oli ok mutta minä olen kiinnittänyt huomiota että kadulla olevat roskat ovat tupakantumppeja. Siksi ajattelin että tumpit pitäisi palauttaa kauppaan tms. ja niitä vastaan saisi ostaa uusia tupakoita. Jos ei ole palauttaa tumppeja joutuu maksamaan esim. roskaamismaksua 50 senttiä/tumppi.
Meillä kaikki bussipysäkit ovat ripoteltu tupakantumpeilla. Tupakantumpeille pitää saada roskaamismaksu.
Mutta jos ihmiset ei ole täydellisiä ja niille syntyy vaikka millaisia riippouvuuksia. Olivat sitten hölmöjä riippuvuuksia tai eivät. Eikö ihmisiä voi ymmärtää heikkouksissaan ja antaa anteeksi`? Miksi sen sijaan on oltava niin tiukka ja vaadittava jotain robotti-ihmistä, jolla ei ole riippuvuuksia, joilla se esim. koittaa helpottaa stressiä tai mitä vaan.