12&15 vuotiaat ja kesän kotiintuloajat sekä hiljaisuus talossa
Minkälaiset kesäaikataulut teidän teineillä ovat? Kotiintuloajat, nukkumaanmeno ajat, miten paljon ruutuaikaa päivässä, kuinka paljon pleikkaria? Mitä teidän nuoriso tekee näin muute kesällä?
Kommentit (316)
En ole koskaan ollut perheessä, jossa aikuiset menevät klo 21.00 nukkumaan. Olemme viettäneet kesät siskon kanssa sukulaisilla ja naapureitten mökillä. Usein oli tuhon aikaan vielä vieraita grillaamassa tai saunomassa. Nyt on jo omia lastenlapsia ja ihan vapaasti mennään nukkumaan sitten kun väsyttää. Nuoret voivat istua kuistilla, siinä samalla kulkee joku naapurin koirakin ja ovet ovat auki. Ja ihan saa kukin käydä keittiössä milloin haluaa. Tämä on siis pikkukaupunki merenrannalla, siellä on kakkosasunto. Tällä tarkoitan sitä, että jos ei kesäiltaisin ole mitää seurustelua, jää elämässä vähän ulkopuoliseksi. Mikä idea siinä on että klo 5.30 pitää herätä, kuulostaa kiusaamiselta, mitähän muuta hullua tuo äiti teettää teineillä.
17v poika ja on omissa oloissaan kesät ja talvet. Koneella, puhelimella, koko ajan luurit päässä ja käytännössä koulumatkoja lukuunottamatta aina sisällä. Onanoi käsittääkseni aika paljon ja on jo pariin otteeseen jäänyt kiinni äitinsä alusvaatteiden varastelusta. Mikään ei nykyään kiinnosta, kontaktin saanti yleensäkin on vaikeaa. Ei vastaa kun kysyn jotain. Koulu menee silti ihan hyvin eikä päihteet ole käytössä, joten olen vain ajatellut että aika hoitaa.
siis herääkö se 8 vuotias myös joka aamu 5:30? 8 vuotias on kyllä jo sen ikäinen, että ellei ole jonkin sortin erityislapsi niin osaa kyllä herätä, ilman että joku muu on valveilla. Jos se 8 vuotias hajoittaa talon ollessaan yksin hereillä, niin se on kyllä ainoa syy miksi sitten pitää valvoa, ei herranjestas se kahdeksanvuotias ole enää mikään taapero vaan koululainen jo. Vai onko kyseessä taas yksi äiti joka on nuorimmaisen käärinyt pumpuliin syntymästä saakka ja parku tulee ellei ole joku heti paapomassa kun herää. Jestas mitä touhua. Tottakai rajat on rakkautta, mutta joku tolkku päässä pitäisi olla. Samoin nämä jotka komentaa sen 17 vuotiaankin kotiin jo yhdeksältä tai kymmeneltä. Pistäkää nyt jumankauta niille vielä gps panta kaulaan, niin saatte joka jumalan askeleen valvottua.
enemmän olisin huolissani jos teini kökkii kotona illat, tuijottaa ruutuja tai menee nukkumaan 21 aikoihin. Masennus? Ei kavereita?
Olkaa niitten lastenne kanssa 24h silloin kun he ovat pieniä ja antakaa heidän sitten kasvaa ikätasollaan...Toki teinin kanssakin on kiva välillä grillata illalla, mennä elokuviin tai tehdä joku kesämatka yhdessä, mutta teinin "kehitystehtävä" on irtautua vanhemmistaan ja se tapahtuu parhaiten kiinnittymällä ikätovereihin eli ystäviin! Ja niin, teinit eivät hengaile keskenään kello 7 aamutuimaan, vaan alkaen ehkä kello 19 illalla ja jatkuen sinne pikkutunneille.
Tätä nykyajan kontrollivanhemmuutta voisi joku tutkija vaikka tutkia, että onko tällaisella teinien elämän rajoittamisella yhteys siihen, että nuoret aikuiset eivät pysty aikuistumaan, vaan haluavat ryypätä ja olla "vapaita" pitkälle yli 30 ikävuoden. Lapsia ei haluta, koska se lapsiperhe-elämä nähdään helvettinä. Ehkä se nähdään ihan syystä helvettinä, jos se elämä on ainaista kyttäämistä ja herätyskellot pärisee kuudelta kesälomillakin. Samanlaista on nykyisin myös pikkulasten vanhemmuus monilla, hirveä suoritusmaraton, jossa lasketaan nautitut sokerigrammat ja iltaisin ei voida yhtään elää, kun paletti menee sekaisin jollei adhd-pikkupetteri pääse tasan 20:15:35 tutimaan. On ruutuajat, leikkiajat ja tutiajat, kaikki munakellolla kellotettu, mutta se jokin elämästä puuttuu... ilo?
Pakko kokemuksesta sanoa että minä, jolla ei ollut tarkkoja/aikaisia kotiintuloaikoja ja sääntöjä, olin aina se joka ei juonut ja joka piti huolta ryyppäävistä kavereista; niistä, joilla oli todella aikaiset ja tiukat kotiintuloajat. Olen itse aina kokenut että kun säännöt eivät ole liian tiukat, ei tee edes mieli kapinoida millään tavalla. Olin kyllä mukana kavereiden ryyppyhommissa mutta koskaan en itse juonut. Kotiin hiivin puolenyön jälkeen ilman ongelmia. Ekan humalan koin 18v syntymäpäivillä, missä äitinikin oli mukana! Nyt 25v ja alkoholi normaali asia elämässä, silloin tällöin käyn ulkona ystävien kanssa tai lasillisella viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaikille kotiintuolaika viimeistään klo 21. Menen itse nukkumaan joka työpäivä klo 22 ja silloin on joka sorkan oltava kotona ja iltapalan syöneenä niin, että keittiössä ei tarvitse sen jälkeen kenenkään kolistella. Teinit 15v ja 17v vahtivat kesätyönään pikkusiskoaan 8v silloin kun itse olen töissä. Saavat keskenään sopia kumpi ottaa aamuvuoron ja kumpi iltavuoron. Aamuvuorolaisen on oltava hereillä ja hälytysvalmiudessa klo 5.30 alkaen, joten yökukkumiset eivät ole silloin sallittuja.
Aivan hirveä perhe. Miksi on oltava hereillä klo 5.30? Ettekö itse nuku koskaan sen 8 v takia? Herääkö se 8 v eikä osaa olla jos muut nukkuu?
Väärin pitää teinejä orjina. Ja käskyttää nukkumaan ennen kymmentä
Täällä saa kuka vaan käydä jääkaapilla vaikka yöllä. Ei tulisi mieleenkään rajoittaa. Vaikka itse menen aikasin nukkumaan. Enkä velvottaisi kesäksi sisaruksen hoitoon. Se on väärin
No eivät kyllä ole mitään orjia. Ihan itse tähän järjestelyyn ovat suostuneet kun eivät mistään saaneet kesätöitä. Tottakai pitää olla hereillä 5.30, niin että on sitten hereillä kun se 8v herää, kun siitä ei koskaan tiedä milloin herää. Ja en minä nukkumisesta palkkaa maksa. Missä luki, että käskytän nukkumaan ennen kymmentä? Ei missään. Siinä luki, että pitää olla kotona ja iltapala syötynä ja yökukkuminen ei ole sallittu työpäivinäni. Toki saa käydä juomassa, mutta mitään iltapalaa ei yömyöhällä kukaan enää tee. Luetun ymmärtäminen...
Minulla on ihan kivasti arkivapaita ja silloin toki teinit saa olla vapaammin. Mutta silloin kun olen töissä, meillä kaikki on kotona siihen mennessä kun minä menen nukkumaan.
Itseäni lähinnä ihmetyttää se, miten jotkut antaa 15 vuotiaiden rällätä mopolla yöt läpeensä. Eikö niissä perheissä olla lainkaan kiinnostuneita siitä missä alaikäinen yönsä viettää?
Mikä sairaus 8v lapsella on, että herääminen pitää tapahtua valvotusti? Vai alkaako ninniminerva parkumaan jos sängyn laidalla ei istu joku ? Teineille olet natsi ja 8 vuotiasta paapot ihan oudolla tavalla. Toivottavasti provoat.
Puoleltaöin kotiin jos ei muuta sovittu.
Vuorotyöt niin näillä mennään ja hyvin on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on lauma nazivanhempia jotka kuvittelee, että heidän kasvattamat kermaperseapinat ovatkin samanlaisia pissaliisoja ja munajormia kuin mitä he itse olivat teineinä.
Jos kutsut lastasi kermaperseapinaksi niin ketä on siitä syyttäminen????
Jos et yhtään kykene luottamaan teiniisi niin missähän olisi vika???
Ja tuokin joka pakottaa teinit vahtimaan 8v lasta JO 5.30 aamulla, mene itseesi ja mieti vähän mitä touhuat???
Katsokaa peiliin ja miettikää että kenen vika jos teiniin EI voi luottaa ja hän on kermaperse?
Minä kasvatan kunnon kansalaisia. En ole pakottanut ketään vahtimaan yhtään ketään. Teinit itse halusivat vahtia pikkusiskoaan kesätyönään rahaa vastaan, koska kesätöitä ei tältä kylältä saa kuin herrojen pennut. Tottakai työaika on se, mitä on sovittu. En minä nukkumisesta palkkaa maksa, vaikka sinulle siitä ehkä maksettais. Meillä järjestelmä menee niin, että se kumpi vahtii aamulla, on hereillä ja vahtivuorossa klo 5.30-9.30 ja iltavuorolainen klo 15-19. Ei minusta ihan mitään orjameininkiä, neljä tuntia töitä päivässä niinä päivinä kun minä töissä olen.
Niin ja meillä ei muuten ole minkäänlaista ruutuaikaa. Pelata saa ja telkkua katsoa niin paljon kuin sielu sietää, kunhan tekee muutakin ja hoitaa sovitut kotityöt.
Jos teinit olisi saaneet töitä, miten 8v olisi hoidettu?
Mulla keskisuuren paikkakunnan 15-vuotiaana kotiintuloajat kesälomalla siinä 24-01 aikoihin. Illat vietetään yleensä puistossa tai huonolla säällä jonkun kotona korttia yms. pelaillen. Luottamuksen olen ansainnut, joten sitä vanhemmillani myös on. Luvan kanssa myös viime kesänä 14-vuotiaana vietin koko yön ulkona kaveriporukalla. Teimme jopa niin kamalia asioita kuin nuotion äärellä istuminen, tanssiminen, jutteleminen, syöminen. Vanhempani tarjoavat vapautta mulle ja olin kylläkin ainoa joka sai luvan kanssa tuon yön olla pihalla. Ja voin tasan kertoa että kaveriporukastani juuri ne, joiden vanhemmat "opettavat elämäntaitoja" eli teettävät lapsellaan orjantapaisesti kotitöitä ja käskevät kotiin vuodenajasta riippumatta kello 20 ovat niitä, jotka ovat ajautuneet nuuskan, tupakan ja alkoholin maailmaan. Itselläni ei yhtä lonkeron maistamiskertaa (n. 0,5dl) enempää ole ollut houkutuksia päihteisiin.
En jaksanut lukea viimeisiä sivuja, mutta 12-vuotias ei ole teini. Kaikilla ei myöskään trampat näy siitä ikkunasta, vaan oma lapsi on sitten muutaman kilometrin säteellä kavereiden kanssa. Asutaan kaupungissa ja tänne meillepäin on asutettu myös paljon ulkomaalaisia. En missään nimessä haluaisi, että esiteini kuljeskelisi yöaikaan yksin kaduilla. Lisäksi jos jotain sattuisi, joutuisi mahdollisesti herättämään myös pikkusisarukset ja ottamaan heidät mukaan, vanhinta etsimään.
Sitten vanhempana saa kuljeskella pidempään ulkona, silloin osaa myös huomioida paremmin nukkuvat perheenjäsenet. Kotona ei kukaan ole pakottamassa nukkumaan tiettyyn aikaan, niin vain itse haluaa käydä ajoissa petiin.
Kuulostaa pelottavalta, että täällä kuljeskelisi noin nuoria vielä keskiyön aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Perustelluista syistä (esim tulee treeneistä vasta myöhään) meillä voi nukkumaanmenoajat liukua myöhäiseen, myös talvella, mutta vaikka on kesä, ei se ole mikään peruste sille, että perheen kaikki rytmit menee sekaisin.
Me vanhemmat käydään yhä töissä, nuorilla on omia velvoitteitaan. Meidän lapsista tulee sietämättömiä jos he eivät nuku tarpeeksi ja minusta tulee sietämätön jos tulen töistä kotiin ja joku maleksii vastaan vielä yöpaidassaan.Aamulla saa nukkua toki jos ei mitään tekemisiä ole sovittuna (meidän nuorilla ainakin viime kesänä tosin oli) mutta kyllä talo rauhoittuu tuossa ysin aikaan ja kymmeneen mennessä ollaan sängyssä. Ehkä kerran viikossa menee pidempään jonkun online-pelin parissa kavereitten kanssa ja joskus koko talo valvoo jos on superhienot kelit tms.
Ja yhtään kaveria eivät ole menettäneet sen takia että vanhemmat määrää vuorokausirytmin.
Ei helvata, olisipa ihanaa asua iltavirkkuna tuollaisten perinteisten "aamuvirkkuus on hyve, jonka ympärillä masilma pyörii" tyyppien kanssa. Miltä sinusta tuntuisi jos sinua valvotettaisiin joka ilta myöhään ja käskettäisiin maata aamuisin sängyssä ihan vaan siksi, että jonkun mielestä hänen rytminsä on paras.
Meillä 15v ja 17v ja koskaan ei ole ollut kotiin tuloaikoja, vaan ne sovitaan erikseen ja nyt monta vuotta vain ilmoitus luontoinen asia. Samoin nukkumaan menoajat.
Eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia, kun ovat kotona viihtyvää sorttia ja koulu menee erinomaisesti.
En usko ehdottomuuksiin, vaan lähinnä se herättää teineissä vain kapinointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi ihmeessä lomalla pitäisi valvoa valvomisen ilosta johonkin puolille öin. Meillä mennään ihan normaalisti nukkumaan tavallisen rytmin mukaan. Lapset 7-11v menevät sänkyyn 20-21 ja me aikuiset 21-22. Arkena ja loma-aikoihin. En ymmärrä mikä siinä valvomisessa on niin hienoa? En tarkoita että pitäisi väkisin mennä mahdollisimman aikaisin nukkumaan, mutta ei kai lasten toimivaa päivärytmiä kannata sekoittaa kesälläkään. Mennään nukkumaan ihan normaalisti sitten kun väsyttää.
Teini-iässä luontainen rytmi siirtyy myöhäisemmäksi, suurin osa teineistä valvoo myöhään, varsinkin lomalla. Ja Suomen kesäillat vain ovat aivan ihania. Toki jos ei niin luonnossa viihdy muutenkaan niin ei se ehkä sitten niin kiinnosta. Me usein saunotaan ja käydään uimassakin klo 22 aikoihin joten unille mennään puolilta öin.
Eikö siellä luonnossa sitten voi viihtyä vaikka aamulla ja päivällä? Te tykkäätte valvoa ja olette ilmeisesti yökukkujia. Meidän perhe taas nauttii kesäaamuista, on ihanaa lähteä liikkumaan heti aamusta virkeänä. Kun on heti aamusta käynyt urheilemassa, niin koko päivänä on jotenkin virkeämpi olo :) Meillä on kaikki kyllä jo unten mailla tai rättiväsyneitä klo 22, kun te vasta olette menossa saunaan.
Haluatteko teidän "parempi ihminen palkinnon" postissa vai noudatteko aamun ensisäteiden tahdissä hyppien. Jotkut aamuvirkut ovat yksinkertaisesti kuvottavia ylemmyydentunnossaan. Minusta tuollainen imtaisin sippaaminen on vähän, no tulee mieleen kehittymätön lapsi tai jo elämänsä ehtoopuolella oleva vanhus. Ei normaali ihminen käy nukkumaan klo. 22 jos kaikki on päässä ja elämässä hyvin.
Meidän teineillä 15-16v. ei ole mitään aikarajoituksia. Jos johonkin menevät, sovitaan tapauskohtaisesti, sillä eivät notku kylillä tai kavereilla, ainakaan vielä. Viime kesänä saattoivat iltamyöhään, ennen puolta yötä, käydä lenkillä (asutaan maalla). JA hirveetä mekkalaa saavat aikaan ainoastaan tapellessaan, mitä sitäkin on enää harvoin. Voi olla, että kunhan saavat mopot, jotain joutuu sopimaan tarkemmin.
Pelaavat mitä pelaavat, syövät ja tekevät ruokaa kun huvittaa, nukkua saavat kun nukuttaa, paitsi jos ja kun kesätyöt alkaa.
Jos olisivat tyyppiä "pakko mennä ulkoileen, kun hyppivät seinille" luultavasti komento olisi kovempi, mutta heidän omat luonnolliset rajansa on minulle ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelluista syistä (esim tulee treeneistä vasta myöhään) meillä voi nukkumaanmenoajat liukua myöhäiseen, myös talvella, mutta vaikka on kesä, ei se ole mikään peruste sille, että perheen kaikki rytmit menee sekaisin.
Me vanhemmat käydään yhä töissä, nuorilla on omia velvoitteitaan. Meidän lapsista tulee sietämättömiä jos he eivät nuku tarpeeksi ja minusta tulee sietämätön jos tulen töistä kotiin ja joku maleksii vastaan vielä yöpaidassaan.Aamulla saa nukkua toki jos ei mitään tekemisiä ole sovittuna (meidän nuorilla ainakin viime kesänä tosin oli) mutta kyllä talo rauhoittuu tuossa ysin aikaan ja kymmeneen mennessä ollaan sängyssä. Ehkä kerran viikossa menee pidempään jonkun online-pelin parissa kavereitten kanssa ja joskus koko talo valvoo jos on superhienot kelit tms.
Ja yhtään kaveria eivät ole menettäneet sen takia että vanhemmat määrää vuorokausirytmin.
Ei helvata, olisipa ihanaa asua iltavirkkuna tuollaisten perinteisten "aamuvirkkuus on hyve, jonka ympärillä masilma pyörii" tyyppien kanssa. Miltä sinusta tuntuisi jos sinua valvotettaisiin joka ilta myöhään ja käskettäisiin maata aamuisin sängyssä ihan vaan siksi, että jonkun mielestä hänen rytminsä on paras.
Täysin samaa mieltä!! Onneksi aamuvirkku äitini aikoinaan ymmärsi että rytmejä on muitakin kuin hänen ja antoi meidän lasten kesäisin valvoa ja nukkua myöhään jos siltä tuntui. Oma häpeähän se oli jos valvoi liian myöhään ja aamulla väsytti. Nyt vanhempana en jaksa edes valvoa :D
Ps. vanha, mutta hyvä artikkeli aiheeseen liittyen: https://arkisto.aviisi.fi/artikkeli/?num=09/2012&id=f2cc5cb
13 vuotias poika kesällä klo 20 kotiin ja nukkumaan noin klo 22.kouluaikoina kotiin ja nukkumaan puoli tuntia aikasemmin.
Mun 15v on ajautunut vääriin porukoihin! Seiskalle siirryttäessä jo tämä tapahtui kun pitkään kasassa ollut luokka hajosi, ja nyt hengailee laitoksissa olevien nuorten kanssa. Kaksi ala-asteen kavereista, jotka jäi samalle luokalle, on sijoitettua kodin ulkopuolelle. Nyt juuri kesällä on löytänyt ihan uusiin porukpihin, joita en tunne, mutta ainakin tämä uusin kaveri (poika) on myös laitoksessa. Eilen tuli sitten humalassa kotiin, klo 23, kuten oli sovittu. Mitä hel..ttiä voi tehdä? Alkokokeiluja on ollut kolme kertaa aiemminkin, edellisestä kerrasta on yli 6kk.
On puhuttu ja puhuttu, hyvät välit meillä on. Mutta nyt olen hulluna huolesta että mihin päätyy uusissa porukoissaan.....
Vertaistukea kiitos!!!
Älytön ajatus. Heräätkö itsekin 5.30 odottamaan 8-v heräämistä? Kuinka paljon maksat tuntipalkkaa?
Miksi ei saa syödä kun SINÄ nukut? Aivan älytön natsi olet. Ja sinun työrytmin mukaan pitää kaikkien elää. Etkö yhtään häpeä
Itsekin menen usein aikaisin nukkumaan. Mutta ei se estä muita elämästä. Syömästä tai katsomadta telkkaria. Tai olemasta vaikka mopoilemassa. Meillä saa elää eikä tarvi olla varpaullaan orjana