12&15 vuotiaat ja kesän kotiintuloajat sekä hiljaisuus talossa
Minkälaiset kesäaikataulut teidän teineillä ovat? Kotiintuloajat, nukkumaanmeno ajat, miten paljon ruutuaikaa päivässä, kuinka paljon pleikkaria? Mitä teidän nuoriso tekee näin muute kesällä?
Kommentit (316)
Tietääkö joku täällä oikeasti, liikkuuko tavallisten yläkouluikäisten keskuudessa nykyään kovia huumeita, siis muuta kuin kannabista? Huumeethan ovat aika kalliita ja harvalla teinillä on niitä varmaan pokkaa tilata netistä vanhempiensa osoitteeseen. Mistä nuoret niitä saavat (jos saavat)?
Minulla on vasta ekaluokalle syksyllä menevä tyttö, mutta meillä on selkeästi rennompaa kuin monessa teiniperheessä. Lomalle on sovittu, että vanhempien pitää tietää koko ajan missä hän on. Omalle pihalle(rivitalon taloyhtiön pihapiiriin) pitää tulla seiskan aikoihin. Ja puoli yhdeksän sisälle. Iltapalan, suihkun ja sadun jälkeen saa leikkiä ja lukea niin pitkään kuin haluaa. Aamulla saa nukkua niin pitkään kuin haluaa. Ruutuaikaa ei ole rajoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku täällä oikeasti, liikkuuko tavallisten yläkouluikäisten keskuudessa nykyään kovia huumeita, siis muuta kuin kannabista? Huumeethan ovat aika kalliita ja harvalla teinillä on niitä varmaan pokkaa tilata netistä vanhempiensa osoitteeseen. Mistä nuoret niitä saavat (jos saavat)?
No mä en oikein jaksa uskoa, ei ainakaan mitenkään yleisesti. Joidenkin elämäm kolu-laitosteinien keskuudessa ehkä ja voihan peruskolmetoistavuotiaskin sattua olemaan hyvin päihdehakuinen. Yleensä tähän kyllä vaaditaan niinsanotusti "huonompi" kaveriporukka. Itse tosin liikuin sellaisessa satunnaisesti ikävuosina 16-18 enkä kokenut tarvetta kokeilla mitään alkon lisäksi vaikka muilla olikin, eli kyllä se on aikalailla nuoresta kiinni. Kaikki kyllä tietävät että huumeet ovat epäterveellisiä, silti yleensä paha olo/kokeilunhalu ajaa kokeilemaan ja käyttämään kannabista vahvempiakin. Näitä tapauksia näki muutaman läheltä.
Lisäksi niitä ei ihan oikeasti tuputa mikään diileri koulun portilla. Juuri myös julkaistiin tutkimuksia joiden mukaan teinit pitää nykyään ryyppäämistä ja polttamista lähinnä nolona, urheilullisuus ja fiksuus on nyt muotia. Jos joku ei ole muuttunut mun teini-iästä niin hysteerisesti pelkäävät vanhemmat.....
T. -95 syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Alueittain liikkuu. Suosiossa myös bentsot ja muut ”napit”.
Sen sijaan riemukasta oli se, että tyttäreni viidesluokkalaiset luokkatoverit (pojat) olivat myyneet koko vuoden nuuskaa. Mahtavaa.
Olen itse opettaja ja pärjään aika huonosti aamuvirkussa yhteiskunnassa. Kohta kun pääsen kesälaitumille, aion todellakin valvoa myöhään, ja toki nukkuakin myöhään. Toiveeni on, että kukaan omista lapsistani ei todellakaan heräile aamukahdeksalta. Meillä eletään kesät ihan eri rytmissä kuin talvet.
Voi toimia muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Perheen omista elintavoista on paljon kiinni. Teinien vuorokausirytmi muuttuu ihan tutkitusti, oli sitten mobiililaitteita tai ei. Unen tarve on yksilöllistä, mutta tarpeen terveeseen kasvuun. Liikunta ja ravinto pitävät rytmit oikein ja ajavat teinit ajoissa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaikille kotiintuolaika viimeistään klo 21. Menen itse nukkumaan joka työpäivä klo 22 ja silloin on joka sorkan oltava kotona ja iltapalan syöneenä niin, että keittiössä ei tarvitse sen jälkeen kenenkään kolistella. Teinit 15v ja 17v vahtivat kesätyönään pikkusiskoaan 8v silloin kun itse olen töissä. Saavat keskenään sopia kumpi ottaa aamuvuoron ja kumpi iltavuoron. Aamuvuorolaisen on oltava hereillä ja hälytysvalmiudessa klo 5.30 alkaen, joten yökukkumiset eivät ole silloin sallittuja.
Aivan hirveä perhe. Miksi on oltava hereillä klo 5.30? Ettekö itse nuku koskaan sen 8 v takia? Herääkö se 8 v eikä osaa olla jos muut nukkuu?
Väärin pitää teinejä orjina. Ja käskyttää nukkumaan ennen kymmentä
Täällä saa kuka vaan käydä jääkaapilla vaikka yöllä. Ei tulisi mieleenkään rajoittaa. Vaikka itse menen aikasin nukkumaan. Enkä velvottaisi kesäksi sisaruksen hoitoon. Se on väärin
No eivät kyllä ole mitään orjia. Ihan itse tähän järjestelyyn ovat suostuneet kun eivät mistään saaneet kesätöitä. Tottakai pitää olla hereillä 5.30, niin että on sitten hereillä kun se 8v herää, kun siitä ei koskaan tiedä milloin herää. Ja en minä nukkumisesta palkkaa maksa. Missä luki, että käskytän nukkumaan ennen kymmentä? Ei missään. Siinä luki, että pitää olla kotona ja iltapala syötynä ja yökukkuminen ei ole sallittu työpäivinäni. Toki saa käydä juomassa, mutta mitään iltapalaa ei yömyöhällä kukaan enää tee. Luetun ymmärtäminen...
Minulla on ihan kivasti arkivapaita ja silloin toki teinit saa olla vapaammin. Mutta silloin kun olen töissä, meillä kaikki on kotona siihen mennessä kun minä menen nukkumaan.
Itseäni lähinnä ihmetyttää se, miten jotkut antaa 15 vuotiaiden rällätä mopolla yöt läpeensä. Eikö niissä perheissä olla lainkaan kiinnostuneita siitä missä alaikäinen yönsä viettää?
21-22 aikoihin 11-vuotias nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on lauma nazivanhempia jotka kuvittelee, että heidän kasvattamat kermaperseapinat ovatkin samanlaisia pissaliisoja ja munajormia kuin mitä he itse olivat teineinä.
Jos kutsut lastasi kermaperseapinaksi niin ketä on siitä syyttäminen????
Jos et yhtään kykene luottamaan teiniisi niin missähän olisi vika???
Ja tuokin joka pakottaa teinit vahtimaan 8v lasta JO 5.30 aamulla, mene itseesi ja mieti vähän mitä touhuat???
Katsokaa peiliin ja miettikää että kenen vika jos teiniin EI voi luottaa ja hän on kermaperse?
Minä kasvatan kunnon kansalaisia. En ole pakottanut ketään vahtimaan yhtään ketään. Teinit itse halusivat vahtia pikkusiskoaan kesätyönään rahaa vastaan, koska kesätöitä ei tältä kylältä saa kuin herrojen pennut. Tottakai työaika on se, mitä on sovittu. En minä nukkumisesta palkkaa maksa, vaikka sinulle siitä ehkä maksettais. Meillä järjestelmä menee niin, että se kumpi vahtii aamulla, on hereillä ja vahtivuorossa klo 5.30-9.30 ja iltavuorolainen klo 15-19. Ei minusta ihan mitään orjameininkiä, neljä tuntia töitä päivässä niinä päivinä kun minä töissä olen.
Niin ja meillä ei muuten ole minkäänlaista ruutuaikaa. Pelata saa ja telkkua katsoa niin paljon kuin sielu sietää, kunhan tekee muutakin ja hoitaa sovitut kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaikille kotiintuolaika viimeistään klo 21. Menen itse nukkumaan joka työpäivä klo 22 ja silloin on joka sorkan oltava kotona ja iltapalan syöneenä niin, että keittiössä ei tarvitse sen jälkeen kenenkään kolistella. Teinit 15v ja 17v vahtivat kesätyönään pikkusiskoaan 8v silloin kun itse olen töissä. Saavat keskenään sopia kumpi ottaa aamuvuoron ja kumpi iltavuoron. Aamuvuorolaisen on oltava hereillä ja hälytysvalmiudessa klo 5.30 alkaen, joten yökukkumiset eivät ole silloin sallittuja.
Aivan hirveä perhe. Miksi on oltava hereillä klo 5.30? Ettekö itse nuku koskaan sen 8 v takia? Herääkö se 8 v eikä osaa olla jos muut nukkuu?
Täällä saa kuka vaan käydä jääkaapilla vaikka yöllä. Ei tulisi mieleenkään rajoittaa. Vaikka itse menen aikasin nukkumaan. Enkä velvottaisi kesäksi sisaruksen hoitoon. Se on väärin
No eivät kyllä ole mitään orjia. Ihan itse tähän järjestelyyn ovat suostuneet kun eivät mistään saaneet kesätöitä. Tottakai pitää olla hereillä 5.30, niin että on sitten hereillä kun se 8v herää, kun siitä ei koskaan tiedä milloin herää. Ja en minä nukkumisesta palkkaa maksa. Missä luki, että käskytän nukkumaan ennen kymmentä? Ei missään. Siinä luki, että pitää olla kotona ja iltapala syötynä ja yökukkuminen ei ole sallittu työpäivinäni. Toki saa käydä juomassa, mutta mitään iltapalaa ei yömyöhällä kukaan enää tee. Luetun ymmärtäminen...
Minulla on ihan kivasti arkivapaita ja silloin toki teinit saa olla vapaammin. Mutta silloin kun olen töissä, meillä kaikki on kotona siihen mennessä kun minä menen nukkumaan.
Itseäni lähinnä ihmetyttää se, miten jotkut antaa 15 vuotiaiden rällätä mopolla yöt läpeensä. Eikö niissä perheissä olla lainkaan kiinnostuneita siitä missä alaikäinen yönsä viettää?
Jaaha............. Minun mielestäni alle 15 wee viimeistään kello 23 nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 12-veellä on nyt ollu kotiintuloaika klo 20. Varmaan sama pidetään kesällä, että kerkiää kaikki iltatoimet hoitaa ku klo 21 alkaa hiljasuus. Ruutuaika on arkipäivinä 1h ja vapaapäivinä 2h päivässä.
Ei voi olla totta! Meidän tokaluokkalainen lähti tossa just vähän seitsemän jälkeen kavereitten kanssa puistoon, enkä antanut edes mitään kotiintuloaikaa, vaikka huomenna on kouluaamu (riittää, että nukahtaa kymmeneen mennessä, niin ehtii saada tarpeeksi unta). Tuntuu aivan kamalalta, että monta vuotta vanhempi tulisi kotiin läpi kesän jo kahdeksalta kotiin, kun tällaiset pikkukoululaisetkin vielä jäävät ulos leikkimään. Illat kauneimmillaan ja valoa riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei... toi klo 5.30 on aivan älytön aika herätä. Olet sinä aika pirttihirmu! Eli teinin pitää herätä klo 5.30 päivystämään sitä, että 8v herää jossakin vaiheessa?! Miksei voi sopia, että se 8v herättää teinin kun itsekin herää? Tai sopia jokin vakio kellon aika, vaikkapa klo 8.00 jolloin teini herää ja siihen asti 8v voi syödä itsenäisesti aamupalaa ja keksiä omaa tekemistä kotona? Jotain tolkkua aikuisten mielivallallekin!
Vierailija kirjoitti:
Olen itse opettaja ja pärjään aika huonosti aamuvirkussa yhteiskunnassa. Kohta kun pääsen kesälaitumille, aion todellakin valvoa myöhään, ja toki nukkuakin myöhään. Toiveeni on, että kukaan omista lapsistani ei todellakaan heräile aamukahdeksalta. Meillä eletään kesät ihan eri rytmissä kuin talvet.
No nämä nyt ovatkin ylipalkattuja eliittikansalaisia, jotka roikkuvat koko kesän palkallisilla lomilla veronmaksajien rahoilla. Että ehkäpä näitä ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämä nyt ovatkin ylipalkattuja eliittikansalaisia, jotka roikkuvat koko kesän palkallisilla lomilla veronmaksajien rahoilla. Että ehkäpä näitä ei lasketa.
Niinpä niin. Muilla herätääm töihin myös kesäaamuina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta joku opettaja kommentoi, että ammatinvalintakysymys. Eli kaikki vaan opettajiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Muilla herätääm töihin myös kesäaamuina!
No jos teitä yhtään lohduttaa niin olen kesän työttömänä. En siis nosta palkkaa, ja käyn todennäköisesti jossain vaiheessa jonkun työnhakukurssinkin, koska seuraava työsuhteeni alkaa vasta 11.8.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on lauma nazivanhempia jotka kuvittelee, että heidän kasvattamat kermaperseapinat ovatkin samanlaisia pissaliisoja ja munajormia kuin mitä he itse olivat teineinä.
Ja tuokin joka pakottaa teinit vahtimaan 8v lasta JO 5.30 aamulla, mene itseesi ja mieti vähän mitä touhuat???
Katsokaa peiliin ja miettikää että kenen vika jos teiniin EI voi luottaa ja hän on kermaperse?
Minä kasvatan kunnon kansalaisia. En ole pakottanut ketään vahtimaan yhtään ketään. Teinit itse halusivat vahtia pikkusiskoaan kesätyönään rahaa vastaan, koska kesätöitä ei tältä kylältä saa kuin herrojen pennut. Tottakai työaika on se, mitä on sovittu. En minä nukkumisesta palkkaa maksa, vaikka sinulle siitä ehkä maksettais. Meillä järjestelmä menee niin, että se kumpi vahtii aamulla, on hereillä ja vahtivuorossa klo 5.30-9.30 ja iltavuorolainen klo 15-19. Ei minusta ihan mitään orjameininkiä, neljä tuntia töitä päivässä niinä päivinä kun minä töissä olen.
Niin ja meillä ei muuten ole minkäänlaista ruutuaikaa. Pelata saa ja telkkua katsoa niin paljon kuin sielu sietää, kunhan tekee muutakin ja hoitaa sovitut kotityöt.
Kai sinä itsekin sitten heräät vapaapäivinäsi klo 5.30 odottamaan että 8v herää? Vai hoitavatko teinit kesän nonstoppina, aina jompi kumpi herää klo 5.30?
On ihan ok olla johdonmukainen ja jämäkkä kasvatuksessa, mutta minusta tuo menee jo joustamattomaksi kyykyttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko toi 8v jotenkin erityislapsi kun häntä pitää 24/7 vahtia ettei voi edes herätä yksin jos isompi sisarus nukkuu vielä? Ihme meininki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä itsekin sitten heräät vapaapäivinäsi klo 5.30 odottamaan että 8v herää? Vai hoitavatko teinit kesän nonstoppina, aina jompi kumpi herää klo 5.30?
On ihan ok olla johdonmukainen ja jämäkkä kasvatuksessa, mutta minusta tuo menee jo joustamattomaksi kyykyttämiseksi.
Kosto kenties siitä, etteivät saaneet kesätöitä?
Lapset suck. Etenkin teinit. 🤮