12&15 vuotiaat ja kesän kotiintuloajat sekä hiljaisuus talossa
Minkälaiset kesäaikataulut teidän teineillä ovat? Kotiintuloajat, nukkumaanmeno ajat, miten paljon ruutuaikaa päivässä, kuinka paljon pleikkaria? Mitä teidän nuoriso tekee näin muute kesällä?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt alan ymmärtää miksi lasten teini-ikäiset kaverit, joilla on ihan pieniä sisaruksia, miltei asuvat kesän meillä (ovat yökylässä jne). Onhan se aika inhottava jos pitää olla jo kasilta hiljaa omassa huoneessa. Teineillä kuitenkin unirytmi on ihan toinen kuin taaperoilla. Meillä on usein parhaat pesispelit ym. menossa pihalla vielä klo 22 aikoihin.
Onneksi ei asuta teidän naapurissa. Käy niiiin hermoon öisin karjuvat kakarat, töihin kun muiden pitää herätä.
Tee lasu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt alan ymmärtää miksi lasten teini-ikäiset kaverit, joilla on ihan pieniä sisaruksia, miltei asuvat kesän meillä (ovat yökylässä jne). Onhan se aika inhottava jos pitää olla jo kasilta hiljaa omassa huoneessa. Teineillä kuitenkin unirytmi on ihan toinen kuin taaperoilla. Meillä on usein parhaat pesispelit ym. menossa pihalla vielä klo 22 aikoihin.
Onneksi ei asuta teidän naapurissa. Käy niiiin hermoon öisin karjuvat kakarat, töihin kun muiden pitää herätä.
No eivät kyllä häiriköi ketään muitakaan, ole rauhassa. Ei kaikki asu talo toisen talon kyljessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiintuloaika ei kesän aikana juurikaan muutu, kymmeneltä kotona ellei ole erikseen sovittu poikkeusmeno. Nukkumaan saavat mennä miten tykkäävät, minua ei rassaa vaikka olisivat nukkumassa vielä kun minä tulen töistä :D
Osaavat olla hiljaa ja itse sopimansa menot kuten kesätyöt hoitavat mukisematta. Sujuvasti onnistuu myös perheen yhteiset menot, lähtevät mukisematta mukaan aamuisinkin.
Aika sama systeemi meillä, tosin omassa pihassa saavat olla ulkona ja touhuta keskenään tai kavereiden kanssa myöhempäänkin mutta kaupungilta kotiin kymmeneen mennessä.
Ruutuaikaa meillä ei rajoteta, joskus joku katselee koko päivän telkkaria ja joskus yhtäkään telkkaria ei avata useampaan päivään. Puhelimet tietysti kulkee mukana ja niitä tuijotellaan mutta niin kauan kun vastaavat kysyttäessä niin annan olla.
Samaa täällä. On otettava huomioon myös se, että meillä toinen vanhemmista tekee nelivuorotyötä - pakko saada nukuttua. Mutinat voi yleensä kuitata kenen leipää syöt sen lauluja laulat-toteamuksella.
Mitä se toisen vanhemman nukkumista haittaa jos teini saa olla ulkona pidempään? Onko teillä nariseva ulko-ovi, asutte vaarallisella alueella vai mikä mättää?
Ihan joka tavalla. Alaikäisen paikka ei muutenkaan ole öisin ympäri kyliä, kannattaa tiedustella tätä vaikkapa ammattilaisilta: paikalliselta poliislta ja sosiaalityöntekijöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lasu.
Lasu siitä että teinit urheilee pihalla?
Minä en ole asettanut mitään rajoja, koska koin, että jäin omassa lapsuudessani ja nuoruudessani kaikesta paitsi, mikä teki minusta pysyvästi yksinäisen. Kun kaverit saivat ryhmäytyä ja mennä ja tulla, minun täytyi lähteä kotiin.
Ajattelen, että mikään ei ole nuorelle yhtä tärkeää kuin laumaantumisen ja jakamisen kokemus. Siihen perustuu myöhemmän aikuisuuden itsetunto ja kokemus maailmaan ja joukkoon kuulumisesta.
Minusta tuli kunnollinen, mutta myös henkisesti yksinäinen ja ahdistunut. Lapsistani en tahdo samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiintuloaika ei kesän aikana juurikaan muutu, kymmeneltä kotona ellei ole erikseen sovittu poikkeusmeno. Nukkumaan saavat mennä miten tykkäävät, minua ei rassaa vaikka olisivat nukkumassa vielä kun minä tulen töistä :D
Osaavat olla hiljaa ja itse sopimansa menot kuten kesätyöt hoitavat mukisematta. Sujuvasti onnistuu myös perheen yhteiset menot, lähtevät mukisematta mukaan aamuisinkin.
Aika sama systeemi meillä, tosin omassa pihassa saavat olla ulkona ja touhuta keskenään tai kavereiden kanssa myöhempäänkin mutta kaupungilta kotiin kymmeneen mennessä.
Ruutuaikaa meillä ei rajoteta, joskus joku katselee koko päivän telkkaria ja joskus yhtäkään telkkaria ei avata useampaan päivään. Puhelimet tietysti kulkee mukana ja niitä tuijotellaan mutta niin kauan kun vastaavat kysyttäessä niin annan olla.
Samaa täällä. On otettava huomioon myös se, että meillä toinen vanhemmista tekee nelivuorotyötä - pakko saada nukuttua. Mutinat voi yleensä kuitata kenen leipää syöt sen lauluja laulat-toteamuksella.
Mitä se toisen vanhemman nukkumista haittaa jos teini saa olla ulkona pidempään? Onko teillä nariseva ulko-ovi, asutte vaarallisella alueella vai mikä mättää?
Ihan joka tavalla. Alaikäisen paikka ei muutenkaan ole öisin ympäri kyliä, kannattaa tiedustella tätä vaikkapa ammattilaisilta: paikalliselta poliislta ja sosiaalityöntekijöiltä.
Okei eli asutte alueella jossa teinit ei voi ulkoilla illalla?
Meillä maalla ei onneksi ole tuota ongelmaa, usein istuskelevat vaikka kalastamassa tms. vielä klo 22.
Siis osan mielestä 12-vuotias on teini, joka saa vapaasti kulkea illalla, ja tulla kotiin hiljaisesti kun huvittaa? Onko nyt annettu pikkuisen liikaa vapautta esiteinille?
Vierailija kirjoitti:
Siis osan mielestä 12-vuotias on teini, joka saa vapaasti kulkea illalla, ja tulla kotiin hiljaisesti kun huvittaa? Onko nyt annettu pikkuisen liikaa vapautta esiteinille?
Samaa mietin. Sanaton.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan esiteinistä. Ei minun esiteinini ole mitään typeryyksiä tehnyt, vaikka on saanut mennä. Myös välimme ovat avoimet ja lämpimät.
Paljon tärkeämpää minusta on se, että nuoren ja vanhemman välillä on avoin ja luottamuksellinen suhde kuin se, että vanhempi on nuorelle ehdoton auktoriteetti, joka sanelee rajat.
Rajoja täytyy vetää lapsen käytöksen mukaan eikä ennalta päätetyllä sapluunalla.
Tää pitäisi varmaan kysyä erikseen maalla ja kaupungissa asuvilta?
Meillä täällä landella teinit saa vapaasti pyöräillä illat kavereidensa kanssa ja käydä vaikka yöuinnillakin. Itsekin muista omilta teinivuosilta että tuo oli ihan parasta. Monesti nukuttiin yöt teltassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Sanaton.
Kyllä se yhteiskunta sieltä vielä sen vastuunkannon näille vapaudenkaihoisille mammoille palauttaa - yhtenä kauniina yönä. Ne rajat on vaan opittava laittamaan vaikka se vaikealta ja raskaalta tuntuukin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 12-veellä on nyt ollu kotiintuloaika klo 20. Varmaan sama pidetään kesällä, että kerkiää kaikki iltatoimet hoitaa ku klo 21 alkaa hiljasuus. Ruutuaika on arkipäivinä 1h ja vapaapäivinä 2h päivässä.
Pakko kommentoida tähän. Kotiintuloajan kanssa olen samoilla linjoilla, mutta ihanko oikeasti 12-vuotiaasi saa ruutuaikaa 1h päivässä KESÄLOMALLA? Eli voi joko katsoa telkkaria vain yhden tunnin, tai viestitellä kavereille mesessä, tai pelata vain tunnin? Aika natsi mutsi olet, tuo lapsi kun tulee teini-ikään, hän alkaa taistelemaan sinua vastaan ihan täysillä.
Käyttäjä12242 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan esiteinistä. Ei minun esiteinini ole mitään typeryyksiä tehnyt, vaikka on saanut mennä. Myös välimme ovat avoimet ja lämpimät.
Paljon tärkeämpää minusta on se, että nuoren ja vanhemman välillä on avoin ja luottamuksellinen suhde kuin se, että vanhempi on nuorelle ehdoton auktoriteetti, joka sanelee rajat.
Rajoja täytyy vetää lapsen käytöksen mukaan eikä ennalta päätetyllä sapluunalla.
Vapaa kasvatus rules. Back to 60’s. ”Luottolapset”.
Voi poliisiparkoja.
Käyttäjä12242 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin. Tosi omituinen oletus että lapsi kuin lapsi olisi heti pahoilla teillä jos antaa vapauksia. Mullakin on tosi kiltti 13 v joka kavereidensa kanssa harrastavat lähinnä kirjojen lukemista ja kesäiltaisin larppaavat metsässä tai supisevat pihakeinussa salaisuuksiaan. En näe yhtäkään syytä patistaa sisälle klo 20.
Vierailija kirjoitti:
Onpa tiukkoja aikoja. Minä olen lomilla antanut noiden 15 ja 17v olla puoleen yöhön ulkona, kunhan hiippailevat hiljaa kotiin. Perustellusti pidempäänkin. 12-vuotiaana muistaakseni tulivat kymmeneltä kotiin.
Kesällä on ihanaa olla iltaisin ulkona kavereiden kanssa. Ei ainakaan tietoa, että olisivat häiriköineet, ryypänneet jne, vaikka varmasti alkoakin on jossain kohti kokeiltu. Ei minullakaan ollut mitään tiukkoja kotiintuloaikoja kesälomilla, välillä tuli ihan mielellään aikaisin, joskus meni pitkälle yöhön. Nuoruus ja kesät <3
Tarkoitat varmaan tuolla viimeisellä lauseellasi tätä: Nuoruus ja salaa dokailut kesäiltana ulkona. Ja vanhemmat eivät tajunneet mitään. Sydän
Kotiintuloajoista en osaa sanoa mitään, kun minulla ei vielä ole lapsia ja itse viihdyin kotona teininä. Mutta tosi myöhään tuli toisinaan valvottua hienojen säiden ja valousuuden takia. Aamusin nousin viimeistään klo. 11, jos olin valvonut tosi myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä12242 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa kasvatus rules. Back to 60’s. ”Luottolapset”.
Voi poliisiparkoja.
Kaikilla ei ole sellaisia lapsia kuin sinulla, jotka tekevät heti jotain rikollista, jos äiti ei pidä nuoran päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vapaa kasvatus rules.
Kun lapset menestyvät koulussa, kantavat vastuuta ja käyttäytyvät kohteliaasti, niin miksi heille ei saisi antaa vapauksia?
Eiväthän rajat ole itsetarkoitus. Niitä asetetaan siksi, että nuori oppisi hallitsemaan käytöstään ja kantamaan vastuuta. Mutta kun nuori selviää vähemmilläkin rajoilla oman ymmärryksensä turvin, niin miksi ihmeessä häntä pitäisi kiusata keinotekoisilla rajoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tiukkoja aikoja. Minä olen lomilla antanut noiden 15 ja 17v olla puoleen yöhön ulkona, kunhan hiippailevat hiljaa kotiin. Perustellusti pidempäänkin. 12-vuotiaana muistaakseni tulivat kymmeneltä kotiin.
Kesällä on ihanaa olla iltaisin ulkona kavereiden kanssa. Ei ainakaan tietoa, että olisivat häiriköineet, ryypänneet jne, vaikka varmasti alkoakin on jossain kohti kokeiltu. Ei minullakaan ollut mitään tiukkoja kotiintuloaikoja kesälomilla, välillä tuli ihan mielellään aikaisin, joskus meni pitkälle yöhön. Nuoruus ja kesät <3
Tarkoitat varmaan tuolla viimeisellä lauseellasi tätä: Nuoruus ja salaa dokailut kesäiltana ulkona. Ja vanhemmat eivät tajunneet mitään. Sydän
Tämä 😂😂😂