Parempi osaisten pitää elättää köyhiä
Jos haluavat yhteiskunnan toimivan totuttuun tapaan. Köyhyys ei ole suomessa sellainen rajoite, joka estäisi tekemästä työtä. Mm. Se on, että työpaikkoja joista maksettaisiin palkkaa ei ole. Suomessa arvostetaan koulutusta, mutta faktaa on että kaikista ei voi tulla hyvä palkkaisten ammattien edustajia, ei edes edes niiden pienipalkkaisten alojen.
Köyhällä ei myöskään ole moraalista tai muunlaista velvollisuutta nostattaa parempi osaisten statusta ja materaalista hyvinvointia.
Mikäli tahdotaan että heikommat vastaavat täysin itsestään, on joustettava sellaisten rajoitusten ja sääntelyiden suhteen, joilla varakkaat turvaavat nyt mm. Omistajuuttaan.
Käytännössä mikäli köyhä ei pysty kouluttautumaan ja työllistymään siten kuin yhteiskunta odottaa ja näin ollen elättämään itseään yhteiskunnan sääntöjen ja normien puitteissa, hyväksytään se fakta että nämä tekevät sen sitten toisilla tavoin.
Ideaaliahan olisi, että voisin omia jostakin palan maata, rakentaa sinne asumuksen ja tuottaa itse tarvitsemani ravinnon.
Se ei tietysti palvele niitä. Joiden mielestä ihminen on yhteiskuntaa varten, ei päin vastoin. Niitä jotka ovat itsensä ja muiden ylhteiskunnaksi ylentämiä.
Kommentit (40)
Suomen 10 tuloluokasta 7 alinta on tulonsiirtojen nettosaajia, 3 ylintä nettomaksajia. Eli vaatimuksesi toteutuu jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä juuri näin tapahtuu. Köyhät elävät varakkaampien maksamilla sosiaalietuuksilla. Minäkin maksan niitä tonnin kuussa.
Tämä systeemi halutaan nyt kuitenkin purkaa. Tällä hetkellä elätät myös niitä itseäsi varakkaampia.
Niinhän ne elättävätkin.
Mistä luulit tukirahojen tulevan, taikaseinästäkö?
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne elättävätkin.
Mistä luulit tukirahojen tulevan, taikaseinästäkö?
Olipa fiksu kommentti. En ole muuta väittänytkään, kyseessä oli komentti keskusteluun, jossa köyhien tukijärjestelmä halutaan purkaa ja "vastikkeellistaa" apu.
Se että hyvinvointia pidetään yllä parempi osaisten varoista mahdollistaa se, että täällä pätee sellaiset säännöt ja normit mitä ne tälläkin hetkellä ovat.
Ei köyhällä ole sen enempää todistustaakkaa kuin rikkaalla edustajallakaan, jonka ainoat meriitit ovat kaltaisesi typerät kommentit ja verorahojen siirrot paratiiseihin ja pienen piirin yritystukiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne elättävätkin.
Mistä luulit tukirahojen tulevan, taikaseinästäkö?Olipa fiksu kommentti. En ole muuta väittänytkään, kyseessä oli komentti keskusteluun, jossa köyhien tukijärjestelmä halutaan purkaa ja "vastikkeellistaa" apu.
Se että hyvinvointia pidetään yllä parempi osaisten varoista mahdollistaa se, että täällä pätee sellaiset säännöt ja normit mitä ne tälläkin hetkellä ovat.
Ei köyhällä ole sen enempää todistustaakkaa kuin rikkaalla edustajallakaan, jonka ainoat meriitit ovat kaltaisesi typerät kommentit ja verorahojen siirrot paratiiseihin ja pienen piirin yritystukiin.
Lisätään vielä se, että apu on jo nyt "vastikkeelista" siinä mielessä, että se pieni tuki jonka köyhimmät tällä hetkellä saavat, motivoi pelaamaan maan lain ja sääntöjen mukaan.
Yllättävän harvaa kokoomuslaisten puolueiden jäseniä tuntuu huolestuttavan se, etteikö se motivaatio jatkuisi leikkausten myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne elättävätkin.
Mistä luulit tukirahojen tulevan, taikaseinästäkö?Olipa fiksu kommentti. En ole muuta väittänytkään, kyseessä oli komentti keskusteluun, jossa köyhien tukijärjestelmä halutaan purkaa ja "vastikkeellistaa" apu.
Koska joka tapauksessa maksan elämisesi, olisi minusta reilua, että tekisit jotain. Vastikkeellistamisessa on useita puolia. Yksi niistä on, että jos sinut velvoitetaan tekemään vaikka jotain, et ennätä juoda itseäsi lasareettikuntoon niin nopeasti. Se hoitosi kun maksaisi vieläkin enemmän minulle.
Jos lasketaan ihmisen kulut syntymästä lähtien niin todella harva saa maksettua edes omat kuluttamansa veroeurot takaisin ja veroeurojen kulutushan ei lopu siihen töihin pääsyyn vaan jatkuu läpi elämän joten turha jeesustella köyhien elättämisellä kun ei saa edes omaa elämäänsä maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne elättävätkin.
Koska joka tapauksessa maksan elämisesi, olisi minusta reilua, että tekisit jotain. Vastikkeellistamisessa on useita puolia. Yksi niistä on, että jos sinut velvoitetaan tekemään vaikka jotain, et ennätä juoda itseäsi lasareettikuntoon niin nopeasti. Se hoitosi kun maksaisi vieläkin enemmän minulle.
Auts. Et parempaan pystynyt? Saat jo nyt vastikkeellisuutta, jos se ei sinulle riitä voidaan toki nollata asetelma siten, että toteutan oman hyvinvointini ja selviämiseni siten kuin se minulle ilman yhteiskunnan tukea parhaiten onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne elättävätkin.
Auts. Et parempaan pystynyt? Saat jo nyt vastikkeellisuutta, jos se ei sinulle riitä voidaan toki nollata asetelma siten, että toteutan oman hyvinvointini ja selviämiseni siten kuin se minulle ilman yhteiskunnan tukea parhaiten onnistuisi.
Vankilassa maksat minulle myöskin. Tavallisesti vankimäärien raju kasvu on johtanut keskusteluun kuolemanrangaistuksen palauttamisesta.
Kannattaa lukea Tero Karjalaisen kolumni Iltalehdestä herrojen törsäilyyn liittyen. Köyhien tuet on aika pientä siihen verrattuna, mitä menee varakkaiden kestitykseen. Siellä sitä syödään karhunlihaa ja nauretaan vähäosaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne elättävätkin.
Vankilassa maksat minulle myöskin. Tavallisesti vankimäärien raju kasvu on johtanut keskusteluun kuolemanrangaistuksen palauttamisesta.
Niin tavallisestihan olemattomat/heikot sosiaalijärjestelmät johtavat autoritäärisiin ratkaisuihin. Ilmeisesti tämä sitten koetaan mielekkäänä ja ongelmattomana rakenteena.
Moraalia on monenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä juuri näin tapahtuu. Köyhät elävät varakkaampien maksamilla sosiaalietuuksilla. Minäkin maksan niitä tonnin kuussa.
Tämä systeemi halutaan nyt kuitenkin purkaa. Tällä hetkellä elätät myös niitä itseäsi varakkaampia.
Systeemi ollaan jo rikottu. Aktiivimalli jne Suomessa ei ole enää luotettavaa asiallista sosialiturvaa. Paljonkohan aivan turhaa luukulta luukulle pyörittelyyn ja kiusaamiseen menee rahaa vuodessa. Veikkaan että huomatavasti enemmän kuin itse päivärahoihin. Tästä purkamisestahan tässä eniten kuluja tulee kun ei ihmisiä voi tappaakkaan.
Ja miksi, koska hallitus ei ole pitänyt huolta koko kansasta vaan syrjäyttänyt leikannut ja rankaissut hoitamatta itse velvolllisuuksiaan luoda työpaikkoja vaikka on antanut suomaisille suur yrityksille yhden euroopan kevyitenverotetusta ja helpoimmasta yritys kentästä, mutta samalla rankaisten pienyrittämistä ja palkansaajia. Jakovaran pitää orpo itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka on jo aika kovilla, se ei halua maksaa siipeilijöiden elämää. Siipeilijä pitää saada kuriin, niin rahaa jäisi enemmän niille, jotka sitä tarvitsevat. Nimimerkki 54% kokonaisverorasituksella elävä. Heinäkuun lopulla saan vasta omaa rahaa, koko alkuvuosi menee yhteiskunnan pyörittämiseen.
On silti ajatusharhaa, että elättäisit sillä rahalla köyhiä. Kannattaa tutustua siihen, mihin valtiolla menee rahaa. Esimerkiksi sosiaaliturvasta noin puolet menee eläkkeisiin, ei työttömille (jotka ovat muuten itsekin maksaneet veroja palkastaan ennen työttömyyttään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemi ollaan jo rikottu. Aktiivimalli jne Suomessa ei ole enää luotettavaa asiallista sosialiturvaa. Paljonkohan aivan turhaa luukulta luukulle pyörittelyyn ja kiusaamiseen menee rahaa vuodessa. Veikkaan että huomatavasti enemmän kuin itse päivärahoihin. Tästä purkamisestahan tässä eniten kuluja tulee kun ei ihmisiä voi tappaakkaan.
Ja miksi, koska hallitus ei ole pitänyt huolta koko kansasta vaan syrjäyttänyt leikannut ja rankaissut hoitamatta itse velvolllisuuksiaan luoda työpaikkoja vaikka on antanut suomaisille suur yrityksille yhden euroopan kevyitenverotetusta ja helpoimmasta yritys kentästä, mutta samalla rankaisten pienyrittämistä ja palkansaajia. Jakovaran pitää orpo itsellään.
Itseäni on tässä keskustelussa kiusannut myös se, että kun puhutaan siitä paljon työtön maksaa yhteiskunnalle, ei keskusteluissa nouse esille aktivointimallin mukaisten kurssien ja muiden työllistymistoimenpiteidwn hinta.
Se muutama ropo, joka työttömältä leikataan ei ole mitään siihen verrattuna pajon jokin työttömän turha kurssi maksaa päivältä yhteiskunnalle.
Se jo tiedetään, ettei kursseista ole työttömälle hyötyä ja vaikka kukaan ei sitä myönnäkään osa veromaksajista nimenomaan kaipaa sellaista nöyryytyselementtiä työttömiä kohtaan kokeakseen että työtön on edes jossakin määrin ansainnut olemisensa. Vai miten muuten selitetään halu maksaa veroja erilaisista työttömiä hyödyttömistä kursseista, jotka ovat käytännössä rahan siirtoa mm. Muutamille hallituksessa työttömien tilanteen auttamisen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka on jo aika kovilla, se ei halua maksaa siipeilijöiden elämää. Siipeilijä pitää saada kuriin, niin rahaa jäisi enemmän niille, jotka sitä tarvitsevat. Nimimerkki 54% kokonaisverorasituksella elävä. Heinäkuun lopulla saan vasta omaa rahaa, koko alkuvuosi menee yhteiskunnan pyörittämiseen.
On silti ajatusharhaa, että elättäisit sillä rahalla köyhiä. Kannattaa tutustua siihen, mihin valtiolla menee rahaa. Esimerkiksi sosiaaliturvasta noin puolet menee eläkkeisiin, ei työttömille (jotka ovat muuten itsekin maksaneet veroja palkastaan ennen työttömyyttään).
Minulle ei ainakaan ole vaikeaa hyväksyä verorahojeni menevän esimerkiksi teidenhoitoon tai kaupunkien kehittämiseen tai vaikkapa koulutukseen tai päivähoitoon. Kunnallisella puolella kalleinta taitavat olla vanhusten kotihoito ja lastensuojelu. Ihan fine maksaa noita. Sen sijaan minua ei kiinnosta elättää Jarea, joka ei viitsinyt hankkia itselleen koulutusta ja makaa vuodesta toiseen kotona pelaamassa ja kaljaa ryystämässä. Tai Anna-Maijaa, joka on ollut työttömänä 10 vuotta ja etsii milloin vikaa polvestaan tai päästään.
Olen pienituloinen ja minulle on myös ok maksaa mainitsemistasi asioista veroina.
Sen sijaan minulle ei ole ok, että verorahoistani maksetaan myös esimerkiksi kulttuuriprojekteja ja sen kehittämistä, koska minulla ei ole varaa oopperaan ja pieni tuloisuuteni vuoksi asun paikassa, jonne verovaroin järjestettävä ilmainen kulttuuritoiminta ei ulotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ainakaan ole vaikeaa hyväksyä verorahojeni menevän esimerkiksi teidenhoitoon tai kaupunkien kehittämiseen tai vaikkapa koulutukseen tai päivähoitoon. Kunnallisella puolella kalleinta taitavat olla vanhusten kotihoito ja lastensuojelu. Ihan fine maksaa noita. Sen sijaan minua ei kiinnosta elättää Jarea, joka ei viitsinyt hankkia itselleen koulutusta ja makaa vuodesta toiseen kotona pelaamassa ja kaljaa ryystämässä. Tai Anna-Maijaa, joka on ollut työttömänä 10 vuotta ja etsii milloin vikaa polvestaan tai päästään.
Muuta pois suomesta ole hyvä. Amerikassa ei tosin hoideta edes rakastamiasi teitä tai ole kunnollista päivähoitoa. Suomessa me muut haluamme pitää yhteisöstämme huolta ja ymmärtää sitä jolla on vaikeaa. Sinua on vaikea ymmärtää kommentteinesi jossa haluat rangaista jo heikossa asemassa oleveia ja toivot heidän mitätöimistään fasistina. Työtön ei saa mitään mitä sinä sinä kuvittelet. Sinä olet etuoikeutettu öykkäri joka ei osaa oikeasti samaistua erilaisiin ihmisin. Kiitä onneasi että sinulle on elämä ollut helppoa. Äläkä sano ettei ole koska se ei mene läpi kun huomaan sinun olevan liian ulalla miten heikompiosaisia tulee kohdella sekä kuinka sinulle on ollut automaatio koulutus ja työ.
Älä viitsi valittaa ja olla kateellinen jollekkin, jolla ei ole tässä maailmassa mitään sellaista jota sinä olet saanut. Aikuisten oikeasti
Ihmiset aina unohtavat, että tukien poistaminen johtaa väistämättä turvattomuuden lisääntymiseen. Pohjoismaissa ja suuressa osassa Eurooppaa on ollut tähän saakka suhteellisen rauhallista juuri siksi, että tukiverkot toimivat ja rikollisuus on melko vähäistä.
Mutta siinä vaiheessa, kun tukiverkot alkavat vuotaa, myös rikollisuus lisääntyy, eikä yhteiskuntarauha ole enää mikään itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että koet noin liittyy siihen, että kokemuksesi on se, että sinulla on ollu mahdollisuus valita ja voit itse vaikuttaa asioihin. Luultavammin myös olet jotakuinkin tyytyväinen niihin ratkaisuihin joita yhteiskunnassamme tarjotaan. Se että onko Jarella tai Anna-Maijalla ollut samoja mahsollisuuksia et voi varmuudella tietää. Se mikä on varmaa on että Anna-Maijan ja Jaren kokemus maailmasta on kuitenkin erilainen. Eikä sinulla pitäisi olla syytä omaa kokemustasi parempana.
Mä en halua maksaa veroja tänne muualta tulleille, jotka eivät ole päivääkään tehneet mitään tämän maan eteen ja jotka voivat milloin tahansa kansalaisuuden saatuaan muuttaa takaisin kotimaahansa ja nostaa silti sos tukua Suomesta.
Kyllä kansanedustajien sopeutus eläkkeet on pientä tähän verrattuna. Niillehän joudutaan maksamaan kansalais eläkettä kun täyttävät 65 asuivatpa missä tahansa. Olen kuullut että kansalaisuuden saaneita on muuttanut omaan maahansa ja ostaneet lääkäriltä työkyvyttömyys paperit. 30 vuotiaille on alettu maksamaan työkyvyttömyys eläkettä (minimi eläkettä), mutta sillä elää kuin juningas Afrikassa.