Monessako maassa lapsesi on käynyt? Teinityttö väittää, että on ainoa joka ei matkustele..
Mun tyttö menee kasille ens syksynä. Väittää olevansa luokkansa ainoa, joka ei ole ollut lentokoneessa.
Monessa maassa lapsesi on käynyt ja minkä ikäinen lapsi? Risteilyjä ei lasketa, ellei maissa olla vähintään yhtä kokonaista päivää.
Kommentit (402)
Itse olen 23-vuotias, enkä ole vielä Suomen ulkopuolella käynyt. Koen silti, että olen ihan avarakatseinen ihminen ja muuten "opiskellut" ja tiedän monista maista paljon kuitenkin.Kun olin lapsi niin asuimme maaseudulla ja en muista, että sieltä monikaan olisi ulkomailla käynyt tai ainakaan siitä paljon puhunut jos jossain kävi. Itse en edes kaivannut mitään ulkomaan matkoja vaan minulle riitti ihan reissut sukulaisten tykö, pari kaupunkilomaa ja se oli jo elämys, kun kerran Lappiin pääsin. En jotenkin osannut mitään ulkomaanreissuja kaivata, eikä ainakaan kukaan ystävistänikään missään ulkomailla käynyt. Yhden luokallani olleen muistan Kreikassa käyneen, mutta se oli hyvin harvinaista. Itse olin sellainen lapsi, joka tykkäsi luonnosta ja eläimistä todella paljon ja kesät menivätkin monesti ratsastustallilla ja naapurien koirien kanssa. Meillä ei toisaalta olisi ollut edes rahaa matkusteluun ja se "varallisuus" vaan hupeni, kun muutimme ja tulin vanhemmaksi. Niinpä en edes koskaan vaatinut mitään matkoja, mutta toisaalta ne eivät olisi olleet mikään välttämättömyys minulle muutenkaan. Ne tilanteet, joissa joskus olisin halunnut ulkomaille olivat ainoastaan, jotkut urheilukisat. Minulla oli yhteen aikaan todellinen "lätkähuuma" ja olisin halunnut kisoja paikanpäälle katsomaan, mutta kun sain tietooni lippujen hinnat ja siihen vielä muut kulut niin ymmärsin, ettei meille olisi rahaa. En ole silti katkera ja minusta on vaan hyvä, juttu että on jäljellä vielä elämyksiä, enkä ole mikään kokenut matkailija. En ole myöskään koskaan hävennyt tilannettani ja eräs tuttunikin pääsi vasta viime vuonna matkustamaan "unelmiensa maahan" ja ensi kertaa lentokoneessa, kun vihdoin sai rahat kasaan. Itselläni on nyt myös sama juttu, että minulla olisi aikaa matkustella, mutta ei rahaa. Ja olen päättänyt, että sitten kun vihdoin pääsen jonnekin niin sen täytyy olla "ainutlaatuinen" paikka. Itselle ei oikein kaupunkiloma ehkä sovi, koska en muutenkaan tykkää "kulutuskeskeisistä" reissuista ja haluaisin ostamisen sijasta kokea maan kulttuuria ja luontoa. Tietysti kaupungilomankaan ei tarvi mikään törsäysreissu olla, mutta tulee vaan mieleen kun olin Helsingissä käymässä olin siellä viikon, enkä ostanut muuta kuin ruokaa, vaikka rahaakin oli. Voisi tulla vähän tylsä reissu, tällä kaavalla. Jatkuu vielä alla
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa: Ruotsissa ja Tšekissä. Tšekin matka oli täysin koulun kustantama ja hoitama, johon en ollut osallinen. Lapsi 13v
Eikun hupsis, risteilyjä ei laskettu. Siis yhdessä.
Unelmani on päästä johonkin "luontokohteeseen". Rantalomista en varmaan välitä, kun en täällä Suomessakaan ole mikään rannoilla viihtyjä. En silti ota paineita tästä vaan menen sitten kun ehdin ja minua ei ole ainakaan tämän asian takia pilkattu. Yläkoulussakaan ei kukaan kiinnittänyt tähän asiaan huomiota ja tiedän vain, että siellä oli ne pari tyttöä, jotka olivat ulkomailla asuneet ja joskus kertoivat sieltä asioita. Muuten on kyllä minuakin kiusattu ei sen puoleen. Tässä pieni "tarina"matkustamattoman silmin. Se on muuten jännä juttu, että toiset maksavat lapsilisillä ulkomaan matkoja ja toiset (vanhempani) milloin mitä laskuja, mutta jokainen menee tyylillään. Kaikista paras minulle olisi ollut se, että olisin saanut ne lapsilisät tai ainakin osan niistä sitten täysi-ikäisenä. Mutta tiedän, että ne menivät tarpeeseen ja toisaalta myös välillä ainakin minun juttuihini myös. En ole katkera, enkä kadehdi ketään. Enkä koe olevani sivistymättömämpi ihminen ilman matkustamista. Silti olen kiinnostunut eri maista ja pyrin hankkimaan tietoa. Muutenkaan en koskaan halua tehdä mitään listoja maista vaan pitää matkustuksen "luksuksena" sitten kun pääsen lähtemään. En voi silti väittää, etten olisi pikkuisen "hämmästynyt" tästä ketjusta. Ei se tietysti minulta ole pois, mutta itse en veisi mitään alle kouluikäistä ( jos lapsia saan) minnekään kymmeniin maihin. Ehkä sitten kouluiässä vasta ja sekin olisi sitten jotain ekstraa, eikä todellakaan mikään "arkipäiväinen" juttu. Itse ajattelen näin ja kuulun siis siihen melko "köyhien ryhmään" lapsena ja nykyisinkin. Toisaalta uskonn, että tilanne olisi melko sama jos sitä rahaa olisi ja matkustelu "säilyttäisi" arvonsa.
Saman ikäinen lapsi, kun aloittajalla.
Ruotsi, Viro, Bulgaria ja Kreikka
Vierailija kirjoitti:
Unelmani on päästä johonkin "luontokohteeseen". Rantalomista en varmaan välitä, kun en täällä Suomessakaan ole mikään rannoilla viihtyjä. En silti ota paineita tästä vaan menen sitten kun ehdin ja minua ei ole ainakaan tämän asian takia pilkattu. Yläkoulussakaan ei kukaan kiinnittänyt tähän asiaan huomiota ja tiedän vain, että siellä oli ne pari tyttöä, jotka olivat ulkomailla asuneet ja joskus kertoivat sieltä asioita. Muuten on kyllä minuakin kiusattu ei sen puoleen. Tässä pieni "tarina"matkustamattoman silmin. Se on muuten jännä juttu, että toiset maksavat lapsilisillä ulkomaan matkoja ja toiset (vanhempani) milloin mitä laskuja, mutta jokainen menee tyylillään. Kaikista paras minulle olisi ollut se, että olisin saanut ne lapsilisät tai ainakin osan niistä sitten täysi-ikäisenä. Mutta tiedän, että ne menivät tarpeeseen ja toisaalta myös välillä ainakin minun juttuihini myös. En ole katkera, enkä kadehdi ketään. Enkä koe olevani sivistymättömämpi ihminen ilman matkustamista. Silti olen kiinnostunut eri maista ja pyrin hankkimaan tietoa. Muutenkaan en koskaan halua tehdä mitään listoja maista vaan pitää matkustuksen "luksuksena" sitten kun pääsen lähtemään. En voi silti väittää, etten olisi pikkuisen "hämmästynyt" tästä ketjusta. Ei se tietysti minulta ole pois, mutta itse en veisi mitään alle kouluikäistä ( jos lapsia saan) minnekään kymmeniin maihin. Ehkä sitten kouluiässä vasta ja sekin olisi sitten jotain ekstraa, eikä todellakaan mikään "arkipäiväinen" juttu. Itse ajattelen näin ja kuulun siis siihen melko "köyhien ryhmään" lapsena ja nykyisinkin. Toisaalta uskonn, että tilanne olisi melko sama jos sitä rahaa olisi ja matkustelu "säilyttäisi" arvonsa.
Synnyit siis oikeaan maahan, sillä Suomi on täynnä luontokohteita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyit siis oikeaan maahan, sillä Suomi on täynnä luontokohteita!
No niin on, mutta ne kohteet on jo aika moneen kertaan käyty :)
Vittu mitä ympäristörikollisia! Tajuatteko, että yksi Thaimaan matka yhdelle ihmiselle vastaa vuoden yksityisautoilua?
12-vuotias ja käynyt neljässä maassa tähän mennessä.
Millä tavalla joku turisteja varten rakennettu rysä avartaa maailmankuvaa ja lisää suvaitsevaisuutta
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tarvii rahaa matkaan 2 aikuista + lapsi (5-v)? Joku perus rantalomakohde viikko - 2 viikkoa.
Mistä halvalla suora lento + hotelli?
Paljonko matkavakuutus maksaa? Mihin kaikkeen menee rahaa ja kuinka paljon?
Äkkilähdöt n. 300 e/henkilö. Normihinnat n. 500-600 e hengeltä valmismatkalla rantakohteeseen viikoksi muuhun kuin murjuhotelliin. Matkavakuutus kannattaa ottaa omasta vakuutusyhtiöstä ja muista matkatavaravakuutus. En lähtisi pienen lapsen kanssa säästämään lentojen kanssa vaan ottaisin päivälennot suorina. Omatoimimatkat eivät tule välttämättä yhtään halvemmiksi kuin pakettimatkat ainakaan rantakohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla joku turisteja varten rakennettu rysä avartaa maailmankuvaa ja lisää suvaitsevaisuutta
Rysä voi olla tukikohta ympäristön retkille. Ei siellä ole pakko olla koko aikaa. Mieluummin olen rysässä, joka on jo ns. pilattu, kun menen kuluttamaan luonnonkohteita jossain sademetsässä tai syrjäisissä kylissä, jotta voisin ylpeillä erikoisuuksilla. Voin kuluttaa silti paikallisia palveluita ja jättää rahani sinne.
Lapset 14- ja 12-vuotiaat. Ei olla käyty Suomen ulkopuolella ja hyvin vähän matkusteltu täälläkin. Ei johdu vähiten siitä, että ei ole ollut rahaa. Itsekin kävin ensimmäistä kertaa ulkomailla vasta yli parikymppisenä, kun voitin matkalahjakortin. Se jäi ainoaksi kerraksi.
Mulla tuli nyt lähinnä epäusko näitä kommentteja lukiessa, että ihmisillä oikeasti varaa matkustaa noin paljon. No onhan mekin lapsena matkustettu, asuntovaunulla kotimaassa minimibudjetilla. Yöt jollain p-paikoilla (leirintäalueet aina liian kalliita) ja vaunussa keitetty perunoita. Hauskaa sekin oli, mutta en nyt 23-vuotiaaksi mennessä ole koskaan ollut lentokoneessa. Se tosin saattaa muuttua tänä kesänä :)
Minusta tämä matkailu on turha muotivillitys, joka aiheuttaa vain valtavasti hiilidioksidipäästöjäkin. Olen itse aikoinani käynyt neljässä eri maassa siten, että olen niissä yöpynytkin, mutten kaipaa minnekään niistä erityisemmin uudelleen.
Minulle pitäisi pikemminkin jonkun maksaa, että lähtisin matkailemaan. Sehän on stressaavaa pakata, huolehtia että lähtee ajoissa, mukaan tulee kaikki tarvittava, matkatavarat eivät häviä, ei joudu ryöstetyksi (ryöstöyrityksenkin olen joutunut kokemaan ulkomailla), ei tule vatsatautia, joutuu istumaan paikallaan ahtaassa lentokoneessa, joutuu olemaan erossa kaipaamistaan tavaroista, joutuu stressaamaan ettei matkan aikana kotiin murtauduta tai tule vesivahinkoa (tällainenkin on perhepiirissä käynyt), vieraassa sängyssä en meinaa saada nukuttua jne.
Oikeastaan ainoat asiat joiden takia matkailusta voisi olla mitään hyötyä olisi eksoottisiin ruokiin tutustuminen, mahtavien vanhojen rakennusten näkeminen ja talvisaikaan lämpimämpään paikkaan pääseminen. Mutta nämäkään eivät minua kiinnosta niin paljoa, että olisin mieluummin kuin viihtyisässä kodissani.
Vierailija kirjoitti:
Vittu mitä ympäristörikollisia! Tajuatteko, että yksi Thaimaan matka yhdelle ihmiselle vastaa vuoden yksityisautoilua?
Meillä ei ole autoa.
Molemmat ovat käyneet Portugalissa ja Englannissa, isompi jälkimmäisessä kahdesti. Lapset nyt 4v ja 6v. Ensi kesänä Italia ja minä haaveilen päivästä, parista Tukholmassa lähivuosina.
Minä olen innokas matkailija, ja äitini vielä maanisempi. Lasten kanssa arvostan helppoa matkailua, ja ilman mun äitiäni oltaisiin tuskin käyty muualla kuin Englannissa (siellä on sukua), Portugali oli hänen ideansa ja Italiaan lähdetään viettämään hänen 60v päiviään. Yksi hänen tarjoamansa Unkarin reissu jätettiin väliin.
Sinällään en näe pienille lapsille matkailussa suurta arvoa, reissussa parhaita juttuja ovat esim. hotellin portaat tai junan vessa tai eläinpuistossa kukko, niitä varten ei tarvitsisi lähteä ulkomaille asti.
Itse olin 90-luvulla 11-vuotiaana ainoa luokaltani joka ei ollut ollut lentokoneessa. Mutta otos oli vääristynyt, luokassa "kaikki" oli lääkäreiden ja juristien lapsia ja tosi moni matkaili vanhemman koulutus- ja konferenssimatkojen yms. ohessa.
Vastaan omasta puolestani. Olin lapsi 80-90-luvuilla ja 15-vuotiaaksi mennessä olin käynyt ainakin seuraavissa maissa: UK, Kreikka, Norja, Tanska, Ruotsi, Viro, Alankomaat ja Saksa. Muistan kateuteni monia kavereita ja naapureita kohtaan, jotka matkustivat paljon enemmän ja jännempiin paikkoihin.
Eli nuoren kateus monenlaisesta on normaalia, mutta on poikkeavaa nykyään jos nuori ei ole ollut edes lentokoneessa. Tosin tiedän aikuisiakin (maaseudulla), jotka eivät ole käyneet Tallinnaa, Tukholmaa tai Haaparantaa pidemmällä. Ystäväni matkustavat lastensa kanssa säännöllisesti.
15 v kanaria, Viro, Australia ja Usa
Meidän teinit ovat olleet 6 eri maassa. Tosin samassa maassa käyty pari kertaa eri paikassa joten ulkomaan matkoja on siis enemmän kuin nuo 6.