Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työpaikka vanhainkodissa, ihan hirveää....

91DDFE
17.05.2018 |

Aloitin jokin aika sitten työt vanhainkodissa. Itsellä ei ole hirveästi kokemusta ehtinyt kertyä ja valmistumisesta ei ole pitkä aika... Rakastan hoitotyötä, asukkaat on kivoja, itse työtä on kiva tehdä ja siinä ei ole mitään vikaa... Mutta ilmapiiri...

Jatkuvasti työpaikalla märehditään "mitä varten se teki noin ja näin, se teki tuolleen, vitsi miten se ei tajua mitään jne." jatkuvasti siis märehditään jonkun henkilön tekemisiä, virheitä tai tapaa tehdä asioita... Ja aina silloin, kun tämä henkilö ei ole paikalla! Vaikka minusta ei puhuttaisikaan, niin tuntuu hirveältä kuunnella tuota. Olen itse melko ujo ihminen, haluaisin puuttua asiaan tai sanoa jotain siihen, mutta pelkään että sopimusta ei jatketa ja joudun itse savustetuksi...

Pomo työhaastattelussa vakuutteli, miten täällä kaikki haluaa perehdyttää, neuvoo ja opastaa ja aina voi kysyä kaikkea, ilmapiiri on hyvä jne. Minua melkein hävettää kysyä jotain, koska saan aika tympeän vastauksen usein. Lisäksi yksi työkaveri tulee kysymään teinkö tuon ja tän homman, vaikka ei ole sanonut että tekisinkö sen homman. Teen siis kyllä itse oma-aloitteisesti koko ajan töitä, mutta en voi tajuta jotain ellei siitä ole mainittu.

Olen huomannut lisäksi, että olen vissiin yksi harvoista, jotka pesee edes vanhusten omia hampaita? Ilmeisesti jotkut toivoo että hampaat mätänee, ja saa tilalle tekohampaat, kun niitä on helpompi pestä? Aamupalaa syötetään myös asukkaille, ilman että kuivitetaan yön jälkeen vaippaa? Kysyin tästä aluehallintoviraston asiantuntijalta, eikä asiassa kuulemma ole mitään mihin he reagoisivat.

Minun on hirveän vaikea päästä työporukkaan sisälle, mutta toisaalta en ehkä haluakaan, koska he luultavasti haukkuvat minuakin kun en ole paikalla. Masentaa, tuntuu että esimieskin vihaa minua... Hän ei ole kertaakaan haastattelun jälkeen minulta kysynyt mitään, että miten menee töissä, oonko viihtynyt tms, ainoastaan huomenet toivottaa. Alussa minua luultiin ja kutsuttiin välillä opiskelijaksikin, mutta vaikka oikaisin asiaa, niin silti tuntuu että minuun suhtaudutaan kuin opiskelijaan? Kun teen jotain hommaa ja minulla on sen lisäksi vielä kolme hommaa mielessä hoidettavaksi, niin joku tulee osoittamaan minulle lisää hommia? Ei kysytä että voinks mä tehdä tuon tai teenkö tän, vaan käsketään vaan suoraan. Ollaan tylyjä jne. Tuntuu että voin henkisesti tosi huonosti, en halua mennä edes kahvihuoneeseen....

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä AP.

Kokemuksesi kuulostaa ihan normaalilta käytökseltä naisvaltaisella hoitotyöalalla.

Asiakkaat ja potilaat on ihania, mutta ne työkaverit ja se työilmapiiri.. pari besserwisseriä ja paskanpuhujaa porukassa, niin ikävää on.

Lisäksi mummovaivaisten hoitajien kärttyisyys, henkilökohtaiset ongelmat ja jatkuva piikittely. Ei haluta auttaa tai opastaa uutta, että pääsee sitten paremmin ja varmemmin valittamaan ja juoruilemaan miten sekään ei sitten osaa yhtään mitään.

Vierailija
22/80 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten hampaita ei pestä eikä hoideta, kuolevat niistä lähteneisiin infektioihin, esim. sydämessä. Hammaslääkärit huomauttaneet asiasta hoidon järjestäjille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin suositella sinulle Helsingin lentoasemaa naisvaltaisena työpaikkana jossa ei arvostella työkavereita. Olet koko ajan eri työparin kanssa tai yksin työskentelemässä, laukkaat ympäri lentoasemaa, niin ettet ehdi puhua pahaa työkaverista etkä viitsi tuhlata aikaa moiseen sinä lyhyenä hetkenä kun sinulla on mahdollisuus jutella työkaverin kanssa. Ruokatauot on eri aikoina, joka kerta eri ihmisten kanssa. Tämä siis esim Finnairin tai Finavian virkailijoilla asiakaspalvelussa.

Samoin lentoemäntien kesken on vähän haukkumista ja selän takana puhumista koska hektinen työtahti ja koko ajan asiakkaiden kuuloetäisyydellä.

Hoitoviettiä näissä ammateissa ei pääse tyydyttämään mutta pinnallisen iloista, hymyilevää, suitsaitsukkelaa meininkiä piisaa.

Vierailija
24/80 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaista ilmapiiriä itsekin näin kun omaiseni oli palvelutalonasiakas. Kaupungin paikoissa johdon asenne luo ilmapiirin, jossa työntekijät voivat huonosti. Kaupunkiahan ei tunnetusti ilmapiiriasiat kiinnosta. Tällä on suuressa kaupungissamme valtava vaikutus yhteiskuntaamme, mutta on vaikea todistaa euroin minkä hinnan siitä maksamme. Johdon koulutuksessa täytyy olla jotain erikoista, kun asenne työntekijöitä kohtaan on niin negatiivinen. Miksei kukaan tutki näitä asioita?

Vierailija
25/80 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole vielä joutunut pyyhkimään paskoja vaipoista tai suoraan perseestä? Minä pääsin vanhan lihavan äijän perseelle, kun tulikin silloin kun ei pitänyt tulla. Pyyhit ja pyyhit ja tuntui että äijä vain pusersi lisää. Pyyhkimisen ja uuden vaipan laiton jälkeen lopuksi Linolania pusseihin kun hikoavat ja peräpukamavoidetta suoraan peräsuoleen sormella. Äijällä stondis. Oli sentään hanskat./quote]

Muistitko sanoa "Kiitos Lino!".

Vierailija
26/80 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju. Niinkuin yllä mainittiin, läpileikkaus alan työntekijöiden asenteista. Alalla on liikaa kyynisiä, täysin väärälle alalle kouluttautuneita tunteettomia ihmisiä, joille työ on vain työtä, joka tehdään puolihuolimattomasti. Välittämättä lainkaan hoidettavista. Heille nämä vanhukset ovat vain välttämätön paha, jotka hutaistaan pois käsistä. Sijaisille ja keikkalaisille työnnetään ne kaikkein hankalimmat ja raskashoitoisimmat hoidettavat, ilman ohjeita. Sanotaan, että siellä kaapin ovessa on ohjeet.Sitten selän takana puhutaan paskaa, kun on niin tyhmä sijainen, joka ei tajua mistään mitään. Esimiehet eivät uskalla sanoa mitään näille työyhteisön matameille. Jos kritisoit, et saa koskaan enää töitä kyseisestä paikasta, tai muualtakaan.

Vierailija
27/80 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole vielä joutunut pyyhkimään paskoja vaipoista tai suoraan perseestä? Minä pääsin vanhan lihavan äijän perseelle, kun tulikin silloin kun ei pitänyt tulla. Pyyhit ja pyyhit ja tuntui että äijä vain pusersi lisää. Pyyhkimisen ja uuden vaipan laiton jälkeen lopuksi Linolania pusseihin kun hikoavat ja peräpukamavoidetta suoraan peräsuoleen sormella. Äijällä stondis. Oli sentään hanskat./quote]

Tämä kommentti

Muistitko sanoa "Kiitos Lino!".

Tässä esimerkki nykyisten "hoitajien" arvostuksesta hoidettaviaan kohtaan. Tälläiset hoitavat vanhuksiamme.

Vierailija
28/80 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän koulutetut naiset ovat varmaan tuollaisia useinkin. Kitkeriä ja katkeria elämäänsä.

Vierailija
29/80 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko nopeasti olet sopeutunut talon tapoihin... jatkuvaa valittamista, mikään ei ole kohdillaan...

Vierailija
30/80 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin ketjun Silja Paavolalle. Tuskin mitään tapahtuu, mutta saapahan lisää luettavaa.

Vierailija
31/80 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika useassa paikassa on huono ilmapiiri. Jos lähdet tuolta, saatat päätyä vielä huonompaan paikkaan. Naisvaltaiset alat on melko usein ikäviä. Se on kyräilyä, kateutta ja pahan puhumista selän takana.

Ihan samanlaista se on kaikilla aloilla, ihmiset on pimeitä.

Vierailija
32/80 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten syy on parissa todella ulkeässä ja kierossa ihmisessä. Useimmat ovat vain hiukan ikäviä. Mutta jostakin ihmeen syystä Jotkut työpaikan sairastuttajat saavat tehdä koko työuransa tuhoja. Toki korottavat itseään, mutta samalla pilaavat muiden työt.

Vierailija
33/80 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole vielä joutunut pyyhkimään paskoja vaipoista tai suoraan perseestä? Minä pääsin vanhan lihavan äijän perseelle, kun tulikin silloin kun ei pitänyt tulla. Pyyhit ja pyyhit ja tuntui että äijä vain pusersi lisää. Pyyhkimisen ja uuden vaipan laiton jälkeen lopuksi Linolania pusseihin kun hikoavat ja peräpukamavoidetta suoraan peräsuoleen sormella. Äijällä stondis. Oli sentään hanskat. Äijä oli kuollut viime talvena.

En oo kyllä ikinä kuullut että kuolleillakin on stondis. Kaikkea sitä oppii.

Vierailija
34/80 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä enää tekisi hoivatyötä. Siellä on Lähi-idän porukkaa, jotka eivät ole itse maksaneet senttiäkään veroja. En voisi hoitaa sellaisia hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
35/80 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tasan tarkkaan mistä ap puhuu! Muistan itsekin tuoreena hoitajana tuon asenteen nuoria hoitajia kohtaan. Eräässä paikassa sain kuulla suoraan ja epäsuoraan kaikeanlaista paskaa millaisia nuoret hoitajat ovat. Kitkerät yli viiskymppiset eukot valittivat miten nuoret eivät ymmärrä työstä mitään eivätkä jaksa raskasta hoitotyötä. Sairastuin vakavasti ja jouduin pariksi päiväksi sairaalaan. Kun palasin töihin, sain kuulla miten nuoret hoitajat ottavat heti saikkua, kun on ei työnteko huvita. Kyllä vitutti kuunnella tuollaista eikä harmita yhtään, että sijaisuus loppui. Keikalle kyllä pyydeltiin jälkikäteen, mutta en mennyt.

Muutama vääränlainen työpaikka piti käydä läpi ennenkuin löysin työpaikan, jossa on samanhenkistä porukkaa ja jossa arvostetaan omaa ja muiden työtä. Työ on raskasta, mutta tiimin tuki auttaa jaksamaan. Vietämme vapaa-aikaa yhdessä ja voimme jakaa asioita toisillemme.

Suosittelen ap, katselemaan rauhassa avoimia työpaikkoja. Älä hae sellaiseen paikkaan, johon on koko ajan haku auki tai sellaiseen, jossa samat vanhat jäärät (kuten tuo ensimmäinen työpaikkani) ovat olleet vuosikymmeniä. Hain nykyiseen työpaikkaani siksi, koska sinne ei ollut aiemmin hakua auki. Jos pidät hoitotyöstä, kannattaa vain sitkeästi kokeilla uusia työpaikkoja, koska niitä itselleen sopiviakin on. Jos epävarmuus ei pelota niin keikkaile eri paikoissa, jolloin voit löytää vaikka sijaisuuden jostakin mukavasta paikasta. 

Tsemppiä!

Vierailija
36/80 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä paikkojakin löytyy. Tee sijaisuus loppuun hampaat irvessä ja ala katselemaan muita paikkoja.

Vierailija
37/80 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole vielä joutunut pyyhkimään paskoja vaipoista tai suoraan perseestä? Minä pääsin vanhan lihavan äijän perseelle, kun tulikin silloin kun ei pitänyt tulla. Pyyhit ja pyyhit ja tuntui että äijä vain pusersi lisää. Pyyhkimisen ja uuden vaipan laiton jälkeen lopuksi Linolania pusseihin kun hikoavat ja peräpukamavoidetta suoraan peräsuoleen sormella. Äijällä stondis. Oli sentään hanskat. Äijä oli kuollut viime talvena.

En oo kyllä ikinä kuullut että kuolleillakin on stondis. Kaikkea sitä oppii.

Samaa itsekkin ihmettelin , äijä kuollut viime talvena ja vieläkin yritetään hoitaa.

Vierailija
38/80 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää se, kun jatkuvasti työkaverit ovat haukkumassa toisiaan, asukkaita tai asukkaiden omaisia. En tajua miksi pitää kaikkien kanssa esim jakaa se jos joku työkaveri menee mokaamaan tai tekee asian eri tavalla..

Yhtenä aamuna yksi asukas nukkui huoneessaan ja muut työkaverit totes et joo antaa sen nukkua... sit seuraavana päivänä mä menin tekee sil asukkaalle aamupesuja, niin se halus sen jälkeen heti takas sänkyyn, jolloin autoin sänkyyn.. noh heti tulee työkaveri valittaa miten sitä asukasta ei saa päästää sänkyyn kun se ei sieltä jaksa sit nousta pitkään aikaan..

Yhtenä päivänä haahuilin ja yritin etsiä työkavereilta osastolta, niin kurkkasin suihkuhuoneeseen niin se työkaveri kysy voinko hakea työkaveri X:n kun hän tarvii apua.. noh hain, mut jäin miettiin et häh enkö mä muka kelpaa työpariks ja miks mun pitää hakea tyyppiä toiselta puolelta rakennusta kun muakin vois pyytää...

Sit osa työkavereista tykkää jatkuvasti neuvoa melkein tyyliin roskapussin laitos.. nojoo arvostan kokeneita hoitajia, mut oon sanonu et pärjään kyllä ja kysyn jos en osaa, niin ei silti lopu tuo. Lisäks pitäs kai tehdä kaikki täysin samalla tavalla kun muut..

Alunperin itte kättelin ja esittäydyin kaikille, ei kukaan tehny mitään aloitetta siihen ensin.. luulen et ei olis tehnykkään jos olisin jättäny tuon tekemättä...

Pukuhuonees yks päivä muutaman pukukaappiriviä edempänä kuulin kun mua mollattiin, et oonko mä pätevä ja oon outo yms... noh tuli sellainen olo etten tiedä uskaltaako enää kysyä mtn... olin alussa iloinen, ystävällinen, puhelias ja kyselin kiinnostuneena jos joku kertoi jotain, mutta en enää haluaisi edes olla samassa kahvihuoneessa..

Usein pomokaan ei edes käänny minuun päin jos puhun hänelle jotain vähän sivussa/taaempana...

-AP

Vierailija
39/80 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda työpaikkaa!

Vierailija
40/80 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on varmaan niin työpaikkakohtaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi