Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen sijainen tyypille, joka on koko ajan äitiyslomilla ja hoitovapailla. Miten voisin saada tämän paikan kokonaan itselleni?

Vierailija
17.05.2018 |

Tämä ihminen siis on nyt ollut useamman vuoden äitiyslomilla, hoitovapailla ym. Hän tehnyt kolme lasta miltei peräkkäin ja olen sijaistanut häntä kaikki äitiyslomat ja hoitovapaat.

Huomaan, että työpaikalla ihmisiä jo hieman ärsyttää jatkuva poissaolo ja se on työn luonne huomioon ottaen aivan ymmärrettävää (it-ala). Tekniikka uudistuu ja koko ajan tulee uusia menetelmiä käyttöön. Tämä ihminen on ihan pihalla työstään aina, kun hetkeksi palaa työelämään. Aina uusi perehdytys, opettelu ja sitten onkin taas raskaana ja pitää palkata sijainen. Hän ei enää tuota oikein mitään yritykselle, muuta kuin kuluja.

Minun työhöni on oltu tosi tyytyväisiä ja mielelläni nappaisin tästä vakipaikan, mutta taitaa olla aika vaikea irtisanoa tuota "lomailijaa"?

Työpaikan virkistyspäivillä esimies totesi pienessä maistissa, että jos siitä ei joutuisi kuseen, hän irtisanoisi tuon ihmisen välittömästi ja palkkaisi minut.

Ehkä vähän tympeää ja inhottavaa, mutta ymmärrän esimiestäni täysin ja haluaisin itse kipeästi vakityön.

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se nainen ei elä työtään varten, vaan itseään. Jos hän haluaa viisi lasta, se hänelle siunattakoon. Kyllä hän sieltä joskus palaa työelämään. Olisi aika pask* nakki, jos naiset menettäisivät työnsä siksi, että haluavat lapsia.

Vierailija
2/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs perehdytysten jälkeen, onko sitten aina hoitanut työnsä hyvin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä firmassa koskaan tule avoimeksi mitään muuta paikkaa, jota voisit hakea?

Vierailija
4/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet voinut sijaistaa tätä henkilöä yhtäjaksoisesti jos hän on ollut välillä töissä?

Jos sinut oikeasti sinne halutaan, sinut vakinaistetaan. Yksityisellä on ihan tavallista, että äitiyslomaa tuuraamaan otettava palkataan vakituiseksi, koska koko ajan porukkaa tulee ja menee. Niin saa tasokkaampia hakijoitakin.

Vierailija
5/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näiden vuosien aikana työpaikallasi ole yhtään vakipaikkaa avautunut, jota voisit hakea?

Vierailija
6/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vaan rauhassa :) Minä "lahjoitin" paikkani sijaiselle kahden lapsen jälkeen, kun irtisanouduin ja siirryin uusiin hommiin.

Miksi vakkaripaikka on sinulle niin tärkeä? Ilmeisesti olet ammattilainen ja duunia on riittänyt.

Vierailija
7/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä tiedät miten saat sen paikan kokonaan itsellesi. Jotain lakia tosin todennäköisesti joutuu rikkomaan ensin, eli kiinni ei kannata jäädä.

Vierailija
8/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se nainen ei elä työtään varten, vaan itseään. Jos hän haluaa viisi lasta, se hänelle siunattakoon. Kyllä hän sieltä joskus palaa työelämään. Olisi aika pask* nakki, jos naiset menettäisivät työnsä siksi, että haluavat lapsia.

Tämä. Ja on sillä "lomailijalla" varmaan mieskin joka niitä lapsia haluaa, mutta eeiiii, irtisanotaan nainen kun kehtaa lisääntyä eikä edes pistä lapsia hoitoon 9kk iässä jotta olisi tuottava yritykselle!

Vierailija
9/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet voinut sijaistaa tätä henkilöä yhtäjaksoisesti jos hän on ollut välillä töissä?

Jos sinut oikeasti sinne halutaan, sinut vakinaistetaan. Yksityisellä on ihan tavallista, että äitiyslomaa tuuraamaan otettava palkataan vakituiseksi, koska koko ajan porukkaa tulee ja menee. Niin saa tasokkaampia hakijoitakin.

Niin, riippuu yrityksestä ja tilanteesta ja firman koosta. Meillä nämä sijaisuudet nyt ovat olleet määräaikaisia, ja on ihan tavallista, että äitiysloman sijaisuudet ovat määräaikaisia. Aika vähän porukkaa töissä ja vakituisia ei enää oikein kirjoiteta uusille. Vain jos sattuu paikka vapautumaan.

En ole yhtäjaksoisesti ollut, mutta tehnyt kaikki hänen sijaistuksensa.

Ap

Vierailija
10/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Haluaisitko itse lapsia?

Vierailija
11/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sinut irtisanotaan, jos lapsia teet joskus.

Vierailija
12/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun itse saat sen vakipaikan, niin alat itse tehdä niitä lapsia ja esimiehesi vinkuu sun selän takana miten potkis sut pellolle, jos voisi...

Vierailija
13/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihminen siis on nyt ollut useamman vuoden äitiyslomilla, hoitovapailla ym. Hän tehnyt kolme lasta miltei peräkkäin ja olen sijaistanut häntä kaikki äitiyslomat ja hoitovapaat.

Huomaan, että työpaikalla ihmisiä jo hieman ärsyttää jatkuva poissaolo ja se on työn luonne huomioon ottaen aivan ymmärrettävää (it-ala). Tekniikka uudistuu ja koko ajan tulee uusia menetelmiä käyttöön. Tämä ihminen on ihan pihalla työstään aina, kun hetkeksi palaa työelämään. Aina uusi perehdytys, opettelu ja sitten onkin taas raskaana ja pitää palkata sijainen. Hän ei enää tuota oikein mitään yritykselle, muuta kuin kuluja.

Minun työhöni on oltu tosi tyytyväisiä ja mielelläni nappaisin tästä vakipaikan, mutta taitaa olla aika vaikea irtisanoa tuota "lomailijaa"?

Työpaikan virkistyspäivillä esimies totesi pienessä maistissa, että jos siitä ei joutuisi kuseen, hän irtisanoisi tuon ihmisen välittömästi ja palkkaisi minut.

Ehkä vähän tympeää ja inhottavaa, mutta ymmärrän esimiestäni täysin ja haluaisin itse kipeästi vakityön.

Toi ei varmasti ole ainoa paikka, joka haluaa hyvän IT-alan työntekijän. Sano esimiehelle, että et tee enää tämän jälkeen pätkää. Voi sitten vakinaistaa tai etsiä uuden pätkätyöläisen.

Vierailija
14/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet it-alalla, luulisi muitakin työpaikkoja olevan osaaville. Vakituisiakin.

Vierailija
15/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi "kiva" pomo tuo tuollainen. Jos siis sinä saisit vakipestin ja jossain välissä hankkisit lapsia, niin yhtä lailla tuo unelmaesimies haluaisi potkia sinutkin siitä hyvästä pihalle, ap. Eli turha kuvitella, että olisit jokin uniikki lumihiutale ja kultakimpale firmalle verrattuna tuohon sijaistamaasi naiseen, vaan olet arvostettu vain niin kauan kuin olet itse mahdollisimman helppo ja vaivaton.

Vierailija
16/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja on sillä "lomailijalla" varmaan mieskin joka niitä lapsia haluaa, mutta eeiiii, irtisanotaan nainen kun kehtaa lisääntyä eikä edes pistä lapsia hoitoon 9kk iässä jotta olisi tuottava yritykselle!

Sille yritykselle (varsinkin jos pieni firma), nuo jatkuvat äitiyslomat ovat vain kuluerä. Sitä työnantajaa kiinnostaa ensisijaisesti se firman tulos, ei jonkun jatkuvan lisääntymisen rahoittaminen. Näin se vaan toimii. Mä ymmärrän työnantajaa näissä asioissa hyvinkin. Jos niitä lapsia tekee monta putkeen kaikkine hoitovapaineen, niin ei siitä työntekijästä oikeen hyötyä firmalle.

Miten sen sitten pitäisi olla?

Vierailija
17/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja haluaisi ap:n, hänet olisi jo vakinaistettu. Piste.

Miksi et ap hae muuta työpaikkaa? Luulisi sitten pomoon tulevan vipinää jos sinut haluaa.

Vierailija
18/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, riippuu yrityksestä ja tilanteesta ja firman koosta. Meillä nämä sijaisuudet nyt ovat olleet määräaikaisia, ja on ihan tavallista, että äitiysloman sijaisuudet ovat määräaikaisia. Aika vähän porukkaa töissä ja vakituisia ei enää oikein kirjoiteta uusille. Vain jos sattuu paikka vapautumaan.

En ole yhtäjaksoisesti ollut, mutta tehnyt kaikki hänen sijaistuksensa.

Ap

Eli toisin sanoen firman henkilöstöpolitiikka on jo lähtökohtaisesti nihkeä, kun vanhempainvapaalla olijaa kyräillään johdon taholta tämän selän takana ja sinun kaltaistasi vakituista sijaistajaa ketjutetaan ja roikutetaan löyhässä hirressä. Tuonneko ihan tosiaan tahdot jäädä? Kyllä it-alallakin on paljon työnantajia, jotka ovat oikeastikin reiluja henkilöstönsä kohtelussa.

T. eri kuin kommentoimasi

Vierailija
19/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomautus: meillä taas firma nimenomaan ottaa huomioon myös perheen, oli kyse sitten ylemmän johdon tyypeistä tai koodareista. Porukka on tosi sitoutunutta ja firma takoo huippotulosta. On monta tapaa johtaa...

Vierailija
20/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vakkaripaikka on sinulle niin tärkeä? Ilmeisesti olet ammattilainen ja duunia on riittänyt.

Siis kysytkö tosissasi, vai onko tämä vain v*ttuilua (kuten epäilen). Minä olen tohtoriksi väitellyt ammattilainen, eri alalla kuin ap, ja töitä "riitti" toistakymmentä vuotta äitiyslomasijaisena, vuorotteluvapaan sijaisena, projektitutkijana (vuosi kerrallaan) ym. ym. Aina välissä oli muutaman kuukauden-vuoden työttömyysjaksoja. Nyt olen ollut vakityössä pari vuotta, ja koko elämä on ihan eri kantimissa. Esim. tulevaisuutta voi suunnitella, sain asuntolainan ja minulla on kesälomaa. Ehkä ap:kin haluaisi näitä samoja asioita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi