Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen sijainen tyypille, joka on koko ajan äitiyslomilla ja hoitovapailla. Miten voisin saada tämän paikan kokonaan itselleni?

Vierailija
17.05.2018 |

Tämä ihminen siis on nyt ollut useamman vuoden äitiyslomilla, hoitovapailla ym. Hän tehnyt kolme lasta miltei peräkkäin ja olen sijaistanut häntä kaikki äitiyslomat ja hoitovapaat.

Huomaan, että työpaikalla ihmisiä jo hieman ärsyttää jatkuva poissaolo ja se on työn luonne huomioon ottaen aivan ymmärrettävää (it-ala). Tekniikka uudistuu ja koko ajan tulee uusia menetelmiä käyttöön. Tämä ihminen on ihan pihalla työstään aina, kun hetkeksi palaa työelämään. Aina uusi perehdytys, opettelu ja sitten onkin taas raskaana ja pitää palkata sijainen. Hän ei enää tuota oikein mitään yritykselle, muuta kuin kuluja.

Minun työhöni on oltu tosi tyytyväisiä ja mielelläni nappaisin tästä vakipaikan, mutta taitaa olla aika vaikea irtisanoa tuota "lomailijaa"?

Työpaikan virkistyspäivillä esimies totesi pienessä maistissa, että jos siitä ei joutuisi kuseen, hän irtisanoisi tuon ihmisen välittömästi ja palkkaisi minut.

Ehkä vähän tympeää ja inhottavaa, mutta ymmärrän esimiestäni täysin ja haluaisin itse kipeästi vakityön.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun itse saat sen vakipaikan, niin alat itse tehdä niitä lapsia ja esimiehesi vinkuu sun selän takana miten potkis sut pellolle, jos voisi...

Niin, ymmärrän pointin. Ja kyllä minäkin lapsen haluaisin jo kohtapuoliin, olen 33-vuotias.

En tosin aio olla kahta-kolmea vuotta kotona ja toiveissa vain yksi lapsi. Se on hieman eri asia kuin olla vapailla maksimit ja tehdä heti uutta lasta perään. Tästäkin oli pomon kanssa puhetta. Karua, mutta totta.

Ja voisihan ne isätkin ottaa sitä hoitovastuuta, ettei nainen aina joutuisi tekemään sitä oman uransa kustannuksella.

Ap

Vierailija
22/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä provo, kärkäs otsikko paljastaa. Ja millainen ammattilainen kelpaisi vain määräaikaisiin pätkiin, joiden välillä istuu koyona pyörittelemässä peukaloita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun itse saat sen vakipaikan, niin alat itse tehdä niitä lapsia ja esimiehesi vinkuu sun selän takana miten potkis sut pellolle, jos voisi...

Niin, ymmärrän pointin. Ja kyllä minäkin lapsen haluaisin jo kohtapuoliin, olen 33-vuotias.

En tosin aio olla kahta-kolmea vuotta kotona ja toiveissa vain yksi lapsi. Se on hieman eri asia kuin olla vapailla maksimit ja tehdä heti uutta lasta perään. Tästäkin oli pomon kanssa puhetta. Karua, mutta totta.

Ja voisihan ne isätkin ottaa sitä hoitovastuuta, ettei nainen aina joutuisi tekemään sitä oman uransa kustannuksella.

Ap

Pomolle puhut että lasta pukkaa kohta ja odotat samaan aikaan vakinaistamista😂😂😂

Vierailija
24/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen jatkuva poissaolo on ärsyttävää asiakkaiden kun kannalta.

Meillä oli tuollainen lapsella alakoulun opettajana ja sitten myös neuvolan terveydenhoitajana. Niissä ei todellakaan ollut vakkarisijaista, vaan aina jotain epäpäteviä tai vastavalmistuneet vaihtuvia tyyppejä.

Vierailija
25/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap valittaa, että nainen on putkeen äitiyslomilla, mutta sitten käy ilmi, että hän on ollut välissä töissä. Lisäksi ap on hänen sijainen. Jos nainen ei olisi vapaalla, ap:lla ei olisi edes sitä nykyistä työtään.

Onko työnantaja kovin reilu, kun on ilmeisesti pitänyt ap:ta pätkissä (muissakin kuin yhden naisen äitiyslomansijaisena) eikä vieläkään aio vakinaistaa? Ketä ap:n pitäisi tilanteestaan syyttää? Naista, jonka ansiosta hänellä on ylipäätään työ, pomoa, joka ei vakinaista vai itseään, kun ei heitä verkkoja jo uusille vesille?

Vierailija
26/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 24 vuotiaana ja tein työharjoittelun nykyisessä työpaikassani. Sain jäädä töihin ilman mitään hakemista ja 4 v jälkeen menin naimisiin. Olin 29 v, kun tulin ekan kerran äidiksi, 4 lasta. Jokaisen kanssa n 1,5 v kotona ja lähes heti perään raskaaksi.

Olin vajaa vuoden töissä, 1,5 v kotona, vuosi töissä jne.

4.s raskaus oli hyvin vaikea ja lopulta äitiyslomalla minulta poistettiin kohtu, joka oli hyvin huonossa kunnossa.

Kyllä minulta taas epäsuorasti kysyttiin lapsista, kun palasin viimeisen kerran töihin, mutta kun kerroin kohtu on poistettu, loppui kyselyt nopeasti.

Tiedän, että minunkin paikka olisi haluttu antaa toiselle. Meillä on ollut heti siitä asti, kun ensimmäisen lapsen jälkeen menin töihin, kotona apua, en ole mm lasten sairastumisten aikana ollut kotona.

Mutta nyt olen ollut jo useamman vuoden töissä ja ei enää ole narinaa , tietääkseni.

Vierailija
27/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se homma menee, ap. Sinun mielestäsi pitäisi alkaa syrjimään niitä, jotka ovat perhevapailla? Ihmettelen vain, miksi sinua ei ole vakinaistettu, jos olet sellainen kultakimpale. Työlleenkö ihmisen pitäisi elää? Syntyvyyden laskusta huolimatta täältä löytyy edelleen ihmisiä, jotka haluavat oman perheen, johon kuuluu lapsia. Ja siitä huolimatta he ovat työelämässä saman arvoisessa asemassa kanssasi, oli kyseessä mies tai nainen. Eikö ole hurjaa?

Vierailija
28/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerroit pomolle vauvahaaveista ja ihmettelet, ettei vakinaisteta!!? Tämän täytyy olla provo.

Vierailija
29/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä provo, kärkäs otsikko paljastaa. Ja millainen ammattilainen kelpaisi vain määräaikaisiin pätkiin, joiden välillä istuu koyona pyörittelemässä peukaloita!

Voi kuule, se on myös ihan todellisuuttaa joissakin osissa Suomea, että ammattilainenkin saa vain niitä määräaikaisia. Itse olen tehnyt laittomasti pelkkiä määräaikaisia 90-luvulta alkaen. Ei saa palkata vakituiseksi.

Vierailija
30/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten valitetaan, että suomalaiset ei lisäänny.

Vierailija
31/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vakkaripaikka on sinulle niin tärkeä? Ilmeisesti olet ammattilainen ja duunia on riittänyt.

Siis kysytkö tosissasi, vai onko tämä vain v*ttuilua (kuten epäilen). Minä olen tohtoriksi väitellyt ammattilainen, eri alalla kuin ap, ja töitä "riitti" toistakymmentä vuotta äitiyslomasijaisena, vuorotteluvapaan sijaisena, projektitutkijana (vuosi kerrallaan) ym. ym. Aina välissä oli muutaman kuukauden-vuoden työttömyysjaksoja. Nyt olen ollut vakityössä pari vuotta, ja koko elämä on ihan eri kantimissa. Esim. tulevaisuutta voi suunnitella, sain asuntolainan ja minulla on kesälomaa. Ehkä ap:kin haluaisi näitä samoja asioita?

Kyllä itse asiassa ihan tosissani kysyin, koska it-ala kuitenkin työllistää niin hyvin, ettei AP:llä ole kauheaa pysyvän työttömyyden uhkaa. Itse tosiaan olin neljä vuotta pois työelämästä lasten kanssa, irtisanouduin, pistin jokusen työhakemuksen, otin kiinnostavan määräaikaisen duunin. Mutta myönnän toki, että alallani on ihan ok töitä (kuten myös ap:lla). Nykyajan työelämä on sellaista, ettei kannata toivoaan ripustaa vakipaikkoihin, yhtä epävarmoja ne tuntuu olevan kuin määräaikaiset.

Vierailija
32/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kerroit pomolle vauvahaaveista ja ihmettelet, ettei vakinaisteta!!? Tämän täytyy olla provo.

En kertonut omista suunnitelmistani, yleisellä tasolla keskustelimme mm. perhepolitiikasta, työelämän ja perheen sovittamisesta, alan vaatimuksista jne.

Ap

Vierailija
33/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen jatkuva poissaolo on ärsyttävää asiakkaiden kun kannalta.

Meillä oli tuollainen lapsella alakoulun opettajana ja sitten myös neuvolan terveydenhoitajana. Niissä ei todellakaan ollut vakkarisijaista, vaan aina jotain epäpäteviä tai vastavalmistuneet vaihtuvia tyyppejä.

Kiinnostais et oletko sinä/puolisosi irtisanoutunut vanhempainvapaille jäädäkseen? Vai menikö lapsi synnäriltä päikkyyn? Muutenhan teidänkin vesselin syntymä on aiheuttanut häiriötä joidenkin elämään... Erikoista kommentoida näin jos on omia lapsia :D

Vierailija
34/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kertonut omista suunnitelmistani, yleisellä tasolla keskustelimme mm. perhepolitiikasta, työelämän ja perheen sovittamisesta, alan vaatimuksista jne.

Ap

Pomo varmaan osaa laskea 1+1. Varattu, lapseton ja perheasioista "yleisellä tasolla" kiinnostunut yli kolmekymppinen nainen. Sama pomo, joka puhuu pahaa perhevapaalla olevasta alaisestaan.

Et ole vieläkään kertonut, mikset hae jo muita töitä.

Vierailija
35/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Millä tavalla oman uran kustannuksella? Se on kustannus uralle vain jos on tuollainen työnantaja kuin sulla joka haluaa potkia naiset pihalle jos saavat lapsia. Ja itsehän voit ihan vapaasti pitää vaan äitiysvapaan ja palata töihin, kuka sen kieltää.

Jäin itse juuri äitiysvapaalle ja työnantaja on ollut tosi reilu. Mielellään palaan työhön, jossa tiedän että minua arvostetaan ja työnantaja ymmärtää että työ on työtä ja muutakin tärkeämpää on ihmisten elämässä. Eikä ole mikään duunarihomma, vaan asiantuntijatyö ja itse olen maisteri.

Vierailija
36/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on ihan selvää töiden välttelyä, meille hissan ope sanoi joskus että jos näyttää siltä että on saamassa potkut tai ei jaksa töitä niin hankkiutuu raskaaksi, rouva ilmeisesti kuullut saman viisauden.  Ei ketään järkevä ihminen hanki kolmea lasta peräkkäin, ei ole edes taloudellisesti kannattavaa tuollainen koska it-alalla palkkakin on mitä on ellei ole TOSI hyvissä hommissa. Kaikki ketkä puolustaa rouvaa niin on kyllä sokeita :D

Senkun hankit sen duunin itelles, jos vähän maistissa pomo niin sanoi että voisi erottaa hänet tarkoittaa se sitä että hän on harkinnut asiaa ja nyt löräytti asian ulos.

Vierailija
37/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se ap:n pomo voi tietää, että ap haluaa vain yhden lapsen ja aikoo palata heti töihin? Kun ei ap voi sitä itsekään tietää.

Aika usein ensimmäisen lapsen jälkeen luopuu monesta ehdottomasta periaatteesta. Voi halutakin lisää lapsia ja voi huomata, ettei ole valmis viemään pikkuvauvaa päiväkotiin.

Vauva ei ehkä huoli pulloa ja tissi on ekab vuoden korvaamaton. Lapsella voi olla korvatulehduskierre, uniongelmia tai vaikeita allergioita (kaikki lähipiirissä koettuja syitä, miksi hoidon aloitusta on lykätty).

Kaikkein parasta on, jos löytää perheystävällisen työn jossa paskaa ei puhuta eri elämäntilanteissa olevista.

Vierailija
38/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ap:n sijaistama nainen ole ollut peräkkäin vapailla. Ap myönsi itsekin, että hän on ollut välillä töissä. Ap haluaa itse oman lapsen ja ihmettelee, ettei perhevihamielinen esimies vakinaista.

Vierailija
39/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet voinut sijaistaa tätä henkilöä yhtäjaksoisesti jos hän on ollut välillä töissä?

Jos sinut oikeasti sinne halutaan, sinut vakinaistetaan. Yksityisellä on ihan tavallista, että äitiyslomaa tuuraamaan otettava palkataan vakituiseksi, koska koko ajan porukkaa tulee ja menee. Niin saa tasokkaampia hakijoitakin.

Näin jopa julkisella. Minä sijaistin yhtä ihmistä, ja minusta pidettiin, joten minut palkattiin, vaikka toinen tuli takaisin. Nyt olen itse virkavapaalla, ja ilmeisesti sijaisestani tulee työkaveri kun palaan takaisin. Jos oikeasti tykkäävät, kyllä sinä töitä saat.

Vierailija
40/103 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ap:lle vahvasti työpaikan vaihtamista. Määräaikaisuudethan kuitenkin katkeavat, kun sijaistamasi äiti palaa työpaikalle. Viimeistään tuolloin sinut irtisanotaan: mikset katselisi jo nyt uusia, vakituisia töitä?

Seurasin vierestä vähän vastaavaa tilannetta, jossa 5-henkisen IT-asiantuntijatiimin vetäjä oli useamman vuoden äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Sijaiseksi päätyi toisiksi kokenein tiimin jäsen, nainen hänkin. Sijainen sai tosi nopeasti hommasta kiinni ja suoriutui pian hommastaan paremmin kuin alkuperäinen tiiminvetäjä.

Kun alkuperäinen tiiminvetäjä palasi, palautettiin sijainen vakityöhönsä alaiseksi. Lopputuloksena sijainen vaihtoi kilpailijalle kuukauden päästä, ja vei mukanaan kaikki kehityskelpoiset yksilöt ko. tiimistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän