Olen sijainen tyypille, joka on koko ajan äitiyslomilla ja hoitovapailla. Miten voisin saada tämän paikan kokonaan itselleni?
Tämä ihminen siis on nyt ollut useamman vuoden äitiyslomilla, hoitovapailla ym. Hän tehnyt kolme lasta miltei peräkkäin ja olen sijaistanut häntä kaikki äitiyslomat ja hoitovapaat.
Huomaan, että työpaikalla ihmisiä jo hieman ärsyttää jatkuva poissaolo ja se on työn luonne huomioon ottaen aivan ymmärrettävää (it-ala). Tekniikka uudistuu ja koko ajan tulee uusia menetelmiä käyttöön. Tämä ihminen on ihan pihalla työstään aina, kun hetkeksi palaa työelämään. Aina uusi perehdytys, opettelu ja sitten onkin taas raskaana ja pitää palkata sijainen. Hän ei enää tuota oikein mitään yritykselle, muuta kuin kuluja.
Minun työhöni on oltu tosi tyytyväisiä ja mielelläni nappaisin tästä vakipaikan, mutta taitaa olla aika vaikea irtisanoa tuota "lomailijaa"?
Työpaikan virkistyspäivillä esimies totesi pienessä maistissa, että jos siitä ei joutuisi kuseen, hän irtisanoisi tuon ihmisen välittömästi ja palkkaisi minut.
Ehkä vähän tympeää ja inhottavaa, mutta ymmärrän esimiestäni täysin ja haluaisin itse kipeästi vakityön.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nainen ei elä työtään varten, vaan itseään. Jos hän haluaa viisi lasta, se hänelle siunattakoon. Kyllä hän sieltä joskus palaa työelämään. Olisi aika pask* nakki, jos naiset menettäisivät työnsä siksi, että haluavat lapsia.
No miksei tämä nainen voi sitten erota työstään ja hakea uutta, kun on valmis palaamaan työelämään? Juuri tuollaisten naisten vuoksi nuorien naisten on vaikeampi työllistyä.
On se kumma, että lisääntymishaluinen nainen voi ihan hyvin mielin tehdä kiusaa yritykselle ja muille työntekijöille. Itse en ikinä palkkaisi yhtäkään alle 40-vuotiasta naista.
Otatko sinä vastaan lomarahan ja sairasloman palkan? Mikset olisi ottamatta kun et kuitenkaan ole silloin tuottavana töissä?
Vierailija kirjoitti:
On ihan selvä, että monet naiset hankkivat lapsia nimenomaan siitä syystä, että saavat lomaa töistä. Pahimpia on nämä sarjaraskautujat; he ovat paitsi työantajan, ennen kaikkea työkavereiden kannalta rasittavia tapauksia: tietotaito vanhenee ja aina joutuu palkkaamaan uusia sijaisia, jotka joutuu perehdyttämään. Jos sarjaraskautujan tilanne löytyy sitten kerrankin joku hyvä tyyppi sijaistamaan, niin on todella perseestä että häntä roikutetaan määräaikaisena, vaikka haluja olisi tehdä kunnolla duunia. Ehkäpä hoitotuet voisi rajata kahteen lapseen? Varmasti jos on varaa hankkia tätä enemmän, on myös varaa ne kustantaakin.
Muutenkin olen sitä mieltä, että vakinaiset paikat voisi rajata viiden vuoden ehdollisiin pituuksiin. Aina viiden vuoden välein ne uusittaisiin, mutta erityispatauksissa ne voitaisiin myös lopettaakin. Esimerkiksi osa työntekijöistä veltostuu niin pahasti vakituisen paikan saatuaan, että heidän työpanoksensa on käytännössä olematon. Aika kuluu valittaessa ja töitä väistelessä. Mitä tuollaisella tekee? Työkaverit kärsivät ja tekevät hommat hänen puolestaan.
Tämä.
Ei sitten ap:lle tullut mieleen, että sana äitiyslomasijaisuus todella tarkoittaa sitä, että lomalla ollut palaa loman jälkeen takaisin työhönsä. Ei kyllä nuorena naisena kutkuta ajatus tulevaisuudesta kun näitä ihmisten kieroiluja lukee.