Olen sijainen tyypille, joka on koko ajan äitiyslomilla ja hoitovapailla. Miten voisin saada tämän paikan kokonaan itselleni?
Tämä ihminen siis on nyt ollut useamman vuoden äitiyslomilla, hoitovapailla ym. Hän tehnyt kolme lasta miltei peräkkäin ja olen sijaistanut häntä kaikki äitiyslomat ja hoitovapaat.
Huomaan, että työpaikalla ihmisiä jo hieman ärsyttää jatkuva poissaolo ja se on työn luonne huomioon ottaen aivan ymmärrettävää (it-ala). Tekniikka uudistuu ja koko ajan tulee uusia menetelmiä käyttöön. Tämä ihminen on ihan pihalla työstään aina, kun hetkeksi palaa työelämään. Aina uusi perehdytys, opettelu ja sitten onkin taas raskaana ja pitää palkata sijainen. Hän ei enää tuota oikein mitään yritykselle, muuta kuin kuluja.
Minun työhöni on oltu tosi tyytyväisiä ja mielelläni nappaisin tästä vakipaikan, mutta taitaa olla aika vaikea irtisanoa tuota "lomailijaa"?
Työpaikan virkistyspäivillä esimies totesi pienessä maistissa, että jos siitä ei joutuisi kuseen, hän irtisanoisi tuon ihmisen välittömästi ja palkkaisi minut.
Ehkä vähän tympeää ja inhottavaa, mutta ymmärrän esimiestäni täysin ja haluaisin itse kipeästi vakityön.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Täähän on ihan selvää töiden välttelyä, meille hissan ope sanoi joskus että jos näyttää siltä että on saamassa potkut tai ei jaksa töitä niin hankkiutuu raskaaksi, rouva ilmeisesti kuullut saman viisauden. Ei ketään järkevä ihminen hanki kolmea lasta peräkkäin, ei ole edes taloudellisesti kannattavaa tuollainen koska it-alalla palkkakin on mitä on ellei ole TOSI hyvissä hommissa. Kaikki ketkä puolustaa rouvaa niin on kyllä sokeita :D
Senkun hankit sen duunin itelles, jos vähän maistissa pomo niin sanoi että voisi erottaa hänet tarkoittaa se sitä että hän on harkinnut asiaa ja nyt löräytti asian ulos.
"Hissan ope kertoi" on ilmeisesti nykyisin yhtä pätevä faktatieto kuin aiemmin "kaverilta kuulin"... :'D
Sinun ulosannillasi ja oikeinkirjoitustaidollasi en ole kovin vakuuttunut, että olisit kovin pätevä antamaan minkään tason urakehitysvinkkejä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se ap:n pomo voi tietää, että ap haluaa vain yhden lapsen ja aikoo palata heti töihin? Kun ei ap voi sitä itsekään tietää.
Aika usein ensimmäisen lapsen jälkeen luopuu monesta ehdottomasta periaatteesta. Voi halutakin lisää lapsia ja voi huomata, ettei ole valmis viemään pikkuvauvaa päiväkotiin.
Vauva ei ehkä huoli pulloa ja tissi on ekab vuoden korvaamaton. Lapsella voi olla korvatulehduskierre, uniongelmia tai vaikeita allergioita (kaikki lähipiirissä koettuja syitä, miksi hoidon aloitusta on lykätty).
Kaikkein parasta on, jos löytää perheystävällisen työn jossa paskaa ei puhuta eri elämäntilanteissa olevista.
Niin, ja sitten joissakin tapauksissa se mies jää vuorostaan kotiin, ettei tarvitse esim. viedä pikkuvauvaa päikkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun itse saat sen vakipaikan, niin alat itse tehdä niitä lapsia ja esimiehesi vinkuu sun selän takana miten potkis sut pellolle, jos voisi...
Niin, ymmärrän pointin. Ja kyllä minäkin lapsen haluaisin jo kohtapuoliin, olen 33-vuotias.
En tosin aio olla kahta-kolmea vuotta kotona ja toiveissa vain yksi lapsi. Se on hieman eri asia kuin olla vapailla maksimit ja tehdä heti uutta lasta perään. Tästäkin oli pomon kanssa puhetta. Karua, mutta totta.
Ja voisihan ne isätkin ottaa sitä hoitovastuuta, ettei nainen aina joutuisi tekemään sitä oman uransa kustannuksella.
Ap
Millä tavalla oman uran kustannuksella? Se on kustannus uralle vain jos on tuollainen työnantaja kuin sulla joka haluaa potkia naiset pihalle jos saavat lapsia. Ja itsehän voit ihan vapaasti pitää vaan äitiysvapaan ja palata töihin, kuka sen kieltää.
Jäin itse juuri äitiysvapaalle ja työnantaja on ollut tosi reilu. Mielellään palaan työhön, jossa tiedän että minua arvostetaan ja työnantaja ymmärtää että työ on työtä ja muutakin tärkeämpää on ihmisten elämässä. Eikä ole mikään duunarihomma, vaan asiantuntijatyö ja itse olen maisteri.
Jos se on aina nainen, joka useammankin lapsen kohdalla pitää kaikki perhevapaat, niin kyllähän siinä jää väkisinkin urakehityksestä jälkeen enemmän kuin mies.
Meille on miehen kanssa ihan selvää, että jos me nyt joskus lapsen saamme, niin hoitovastuut -ja vapaat jaetaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun itse saat sen vakipaikan, niin alat itse tehdä niitä lapsia ja esimiehesi vinkuu sun selän takana miten potkis sut pellolle, jos voisi...
Niin, ymmärrän pointin. Ja kyllä minäkin lapsen haluaisin jo kohtapuoliin, olen 33-vuotias.
En tosin aio olla kahta-kolmea vuotta kotona ja toiveissa vain yksi lapsi. Se on hieman eri asia kuin olla vapailla maksimit ja tehdä heti uutta lasta perään. Tästäkin oli pomon kanssa puhetta. Karua, mutta totta.
Ja voisihan ne isätkin ottaa sitä hoitovastuuta, ettei nainen aina joutuisi tekemään sitä oman uransa kustannuksella.
Ap
Millä tavalla oman uran kustannuksella? Se on kustannus uralle vain jos on tuollainen työnantaja kuin sulla joka haluaa potkia naiset pihalle jos saavat lapsia. Ja itsehän voit ihan vapaasti pitää vaan äitiysvapaan ja palata töihin, kuka sen kieltää.
Jäin itse juuri äitiysvapaalle ja työnantaja on ollut tosi reilu. Mielellään palaan työhön, jossa tiedän että minua arvostetaan ja työnantaja ymmärtää että työ on työtä ja muutakin tärkeämpää on ihmisten elämässä. Eikä ole mikään duunarihomma, vaan asiantuntijatyö ja itse olen maisteri.
Jos se on aina nainen, joka useammankin lapsen kohdalla pitää kaikki perhevapaat, niin kyllähän siinä jää väkisinkin urakehityksestä jälkeen enemmän kuin mies.
Meille on miehen kanssa ihan selvää, että jos me nyt joskus lapsen saamme, niin hoitovastuut -ja vapaat jaetaan.
Ap
Kuules ap, mitä olen seuraillut niin ei ne hoitovapaat- ja vastuut aina kuitenkaan mene tasan vaikka kuinka etukäteen puhuisi, että jaetaan sitten. Mies voikin päättää itekseen, ettei halua olla lapsen kanssa kotona vaan " karkaa " töihin lapsiarkea. Lisäksi mies voi helpommin lähteä kuin nainen jos perhe-elämä ei ollutkaan sellaista kun kuvitelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Sitä varten tarvitaan kuitenkin molemmille sellainen työpaikka, johon vapaalta voi palata. Sitähän sinulla ei ole ja yksi syy voi olla se, että pomo aavistaa, että olet kohta raskaana. Hän ei näytä arvostavan työpanostasi muutenkaan riittävästi.
Todellinen elämä on paljon hienoja periaatteita mutkikkaampaa.
Ap: nuori ja naiivi. Hommaa se lapsi eka, niin voi vähän perspektiivi muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kuules ap, mitä olen seuraillut niin ei ne hoitovapaat- ja vastuut aina kuitenkaan mene tasan vaikka kuinka etukäteen puhuisi, että jaetaan sitten. Mies voikin päättää itekseen, ettei halua olla lapsen kanssa kotona vaan " karkaa " töihin lapsiarkea. Lisäksi mies voi helpommin lähteä kuin nainen jos perhe-elämä ei ollutkaan sellaista kun kuvitelmissa.
Niin, ja mitä omassa lähipiirissäni olen seuraillut, niin ne vapaat ja vastuut ovat myös monesti menneet tasan, kun on selkeä tahtotila ja halu jakaa sitä vastuuta. Eikä kukaan ole yhtäkkiä päättänyt, ettei perhe-elämä kiinnostakaan, tai isä lähtenyt töihin "lepäilemään", vaikka olisi isän vuoro olla kotona. Sinun kokemuksesi on siis toisenlainen. Mulle on sattunut kai sitten normaaleja, kypsiä ja fiksuja miehiä ja naisia lähipiiriin.
Meillä nämä asiat on sovittu ja puhuttu monesti läpi. Miehellä ei ole muita vaihtoehtoja kuin kantaa vastuunsa ja jakaa kotonaolot, jos hän kanssani lapsen tahtoo. Ja hänelle nämä asiat ovat itsestään selviä. Hän ei olekaan mikään keskenkasvuinen palstamies.
Ap
Naiset ovat aina jonkin aikaa poissa lapsen saatuaan, miehet välttämättä eivät. Ei edes tasa-arvon mallimaassa Ruotsissa miehet pidä ollenkaan yhtä paljon perhevapaita kuin naiset.
Käytännössä moni nainen kokee ap:n tapaan välillisistä syrjintää jo ennen lapsia. Vakipaikan saaminen on vaikeampaa kuin miehille ja silloin perhevapaan jakaminenkin on vaikeaa.
Meillä ei perhevapaita juuri jaettu, koska miehelläni oli vakityö ja hyvä palkka. Itse roikuin määräaikaisena eikä ollut työpaikkaa odottamassa äitiyslomalta. Sittemmin olen kirinyt ja tienaan selvästi enemmän kuin mieheni nyt kuopuksen ollessa 6-vuotias!
Ap:lle vinkki: ei kannata ripustautua liikaa yhteen työnantajaan. Kiitosta uhrauksista ei tule. Työelämä on aika kovaa ja raadollista. Ajattele omaa etuasi enemmän!
Luuletteko te tosissanne että joku yrittäjä on iloinen kun joku emakko porsii jatkuvasti? Ei ne mitään hyväntekijöitä ole.
Kätevästi ja ovelasti on työnantaja saanu ap:n sitoutumaan sijaiseksi puljuunsa. Heittää vähän täkyä ilmaan ja ap on uskollisena jäänyt vakipaikan toivossa tähän firmaan roikkumaan.
Kuulostaapa kivalta pomolta... miksi ihmeessä sinulla on niin kova hinku juuri tuohon työpaikkaan? Jos saisit sen naisen viran ja itse joskus lisääntyisit, luuletko että pomolla olisi sinusta kovinkaan lämpimiä ajatuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Niin, ja mitä omassa lähipiirissäni olen seuraillut, niin ne vapaat ja vastuut ovat myös monesti menneet tasan, kun on selkeä tahtotila ja halu jakaa sitä vastuuta. Eikä kukaan ole yhtäkkiä päättänyt, ettei perhe-elämä kiinnostakaan, tai isä lähtenyt töihin "lepäilemään", vaikka olisi isän vuoro olla kotona. Sinun kokemuksesi on siis toisenlainen. Mulle on sattunut kai sitten normaaleja, kypsiä ja fiksuja miehiä ja naisia lähipiiriin.
Meillä nämä asiat on sovittu ja puhuttu monesti läpi. Miehellä ei ole muita vaihtoehtoja kuin kantaa vastuunsa ja jakaa kotonaolot, jos hän kanssani lapsen tahtoo. Ja hänelle nämä asiat ovat itsestään selviä. Hän ei olekaan mikään keskenkasvuinen palstamies.
Ap
Onkohan sinulla aika poikkeava tuttavapiiri vai tiedätkö kaikkea? Suomessa äidit pitävät vanhempainvapaat lähes sataprosenttisesti. Isät toki pitävät isyysloman kiitettävästi. Kotihoidon tuen saajista melkein 90 prosenttia on naisia. Käytännössä äitiysloman ansiosta nekin naiset, jotka jakavat vanhempainvapaan tasan miehen kanssa, ovat yleensä pitempään kotona kuin mies.
Vierailija kirjoitti:
Kätevästi ja ovelasti on työnantaja saanu ap:n sitoutumaan sijaiseksi puljuunsa. Heittää vähän täkyä ilmaan ja ap on uskollisena jäänyt vakipaikan toivossa tähän firmaan roikkumaan.
Mistäs sinä tiedät motiiveistani jäädä firmaan eikä hakea muuta työtä?
No, voin kertoa ettei tarvitse arvailla mitä sattuu: täällä pääsen tekenään juuri sitä, mitä tahdonkin, hyvin spesifi tehtävä, jossa pääsen hyödyntämään kemistitaustaani (joka ei aluksi työllistänyt ja siksi kouluttauduin vielä it-alalle) ja johon on hyvin vaikea päästä. It-alalla toki duuneja riittää, mutta ei juuri näitä duuneja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sinä tiedät motiiveistani jäädä firmaan eikä hakea muuta työtä?
No, voin kertoa ettei tarvitse arvailla mitä sattuu: täällä pääsen tekenään juuri sitä, mitä tahdonkin, hyvin spesifi tehtävä, jossa pääsen hyödyntämään kemistitaustaani (joka ei aluksi työllistänyt ja siksi kouluttauduin vielä it-alalle) ja johon on hyvin vaikea päästä. It-alalla toki duuneja riittää, mutta ei juuri näitä duuneja.
Ap
Kannattaa varmaan sitten miettiä joku varasuunnitelma, mitä aiot tehdä sen jälkeen, kun varsinainen työntekijä on saanut lapsilukunsa täyteen ja palaa töihin. Tuskin hänkään haluaa jostain harvinaisemmasta paikasta luopua, jos tykkää työstään ja on onnistunut paikan aikanaan saamaan.
Jos palataan kysymykseesi: et voi tehdä mitään saadaksesi toisen työn. Kun sijaistettava palaa, on viimeistään aika saada vakituinen työ.
Voit toki yrittää sanoa suoraan, että et ole enää käytettävissä pätkätöihin. Ilmeisesti kuitenkin olet, joten työnantajallasi ei ole mitään paineita vakinaistaa.
Perhevapaista puhumalla et auta asiaasi. Pomo ei jaa tunnustusta siitä, että vihjailet lyhyistä vapaista tai yhdestä lapsesta.
On ihan selvä, että monet naiset hankkivat lapsia nimenomaan siitä syystä, että saavat lomaa töistä. Pahimpia on nämä sarjaraskautujat; he ovat paitsi työantajan, ennen kaikkea työkavereiden kannalta rasittavia tapauksia: tietotaito vanhenee ja aina joutuu palkkaamaan uusia sijaisia, jotka joutuu perehdyttämään. Jos sarjaraskautujan tilanne löytyy sitten kerrankin joku hyvä tyyppi sijaistamaan, niin on todella perseestä että häntä roikutetaan määräaikaisena, vaikka haluja olisi tehdä kunnolla duunia. Ehkäpä hoitotuet voisi rajata kahteen lapseen? Varmasti jos on varaa hankkia tätä enemmän, on myös varaa ne kustantaakin.
Muutenkin olen sitä mieltä, että vakinaiset paikat voisi rajata viiden vuoden ehdollisiin pituuksiin. Aina viiden vuoden välein ne uusittaisiin, mutta erityispatauksissa ne voitaisiin myös lopettaakin. Esimerkiksi osa työntekijöistä veltostuu niin pahasti vakituisen paikan saatuaan, että heidän työpanoksensa on käytännössä olematon. Aika kuluu valittaessa ja töitä väistelessä. Mitä tuollaisella tekee? Työkaverit kärsivät ja tekevät hommat hänen puolestaan.
Ap haluaa vakipaikan tietenkin siksi, että haluaisi tehdä lapsia. Ihan selkeä tavoite, vaikka muuta yrittää vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei sinulla ole mitään työpaikkaa, kun lapsen saat. Sinähän olet sijaisena ollut.
Jatkuvasti mammalomalla? Vähän liiottelun makua, jos naisella on kolme lasta.
Ehkä nainen palaa työelämään takaisin, kun tlastojen valossa neljä lasta tai sitä useampi on jo harvinaisuus.
Olen itsekin lapseton, mutta kuulostat ilkeältä ja selkään puukottajalta, kun yrität sijaisena saada mustamaalaamalla vakipaikan itselle ja yrität vehkeillä vielä pomon kanssa.
Mammalomat ja muut on aikanaan yhdessä työnantaja ja työntekijä liitot yhdessä sopineet, niin se pitäisi olla myös työntekijälle ok.
Mitä ajattelet, jos sinun vakipaikkasi veisi sijainen nenän edestä, kun itse hankit lapsia tai sairastuisit syöpään. Mun työkaveri sairastui syöpään ja ollut vuosien aikana todella paljon pois työelämästä, mutta eipä kenellekään ole tullut mieleen puukottaa häntä selän takana.
Inhottavaa toimintaa sinulta, kun vehkeilet pomon kanssa paikan samiseksi ja kun sieltä ei tule kannatusta, nyt kyselet täällä neuvoja, miten röyhkeä voit olla.
Miksi et hae muualle töihin? Ainakin pk-seudulla on tällä hetkellä hyvin tarjolla IT-alan töitä.