Rahan pummaajat Helsingin keskustassa
Alkaa vähitellen ärsyttää, kun aseman läpi ei pääse kulkemaan ilman että joku lähtee perään aggressiivisesti tai muka-säälittävästi pummimaan rahaa.
EU-turistit yliedustettuina, mutta yksi suomalainen täti pummii myös päivittäin. Tuntuu että pitäisi maksaa jotain tullimaksua suunnilleen että pääsee steissin ohi.
Ja mua ei haittaa kohtelias pummaaminen, olen heittänyt kolikon jos toisenkin ja jopa setelin kun joku on kohteliaasti tullut kysymään että ”päivää, olisiko sulla antaa joku kolikko kahviin / kaljaan / maitopurkkiin” , eikä leikkinyt säälittävää tai käyttäytynyt pelottavasti.
Hatuttaa ihan sikana sellainen syyllistävä / manipuloiva tai agressiivinen rahan ”pyytäminen”.
Kiitos kun sain avautua!
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippu oli, kun kerjäläisnainen räkäisi minua kasvoille, kun en ostanut tyrkyttämäänsä nuupahtanutta ruusua.
Mulla allergikkona on aina niin hyvät lunssit tulossa, että saisin heti kunnon limat takaisin ja oikein liimaantuvat sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Elielin aukiolla tuli kerran tietyn EU maan edustaja pummimaan rahaa multa ja kaverilta. Kun ei annettu alkoi syyllistäminen, että kaverillani on kyllä rahaa tupakkaan, mutta ei antaa hänelle mitään. V*tuttaa tollanen syyllistäminen ihan kuin oltaisiin velvollisia antamaan rahaa kaikille kerjääjille. Maksetaan jo helvetillisiä veroja, se riittää.
Just. Nämä EU-edustajat näyttää kyllä itsekin omaavan riittävästi rahaa tupakkaan, polttavat meinaan aika usein jopa kerjätessäkin tai lehtiä myydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippu oli, kun kerjäläisnainen räkäisi minua kasvoille, kun en ostanut tyrkyttämäänsä nuupahtanutta ruusua.
Mulla allergikkona on aina niin hyvät lunssit tulossa, että saisin heti kunnon limat takaisin ja oikein liimaantuvat sellaiset.
Niin mullakin. Ei kannata mua yrittää räkiä, siitepöly antaa supervoimat.
Vuosaaressa on eräs nuorehko mies, joka pyytää aina sellaisella koiranpentuilmeellä rahaa ruokaan, kun ei ole moneen päivään syönyt. Sitten kun hänelle sanoo, että valitettavasti ei ole antaa, niin tämä suuttuu! Alkaa oikein sadattelemaan, että ''no eipä tietenkään ole, olishan se pitäny arvata!''
Näen tämän tyypin lähinnä juomassa bisseä Columbuksen ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ajatellut että alan pitää laukussa jotain suklaapatukoita. Annan sitten niitä jos jollain on niin kova nälkä että pitää vaatimalla vaatia rahaa.
Minä olen kopioinut kassiini nipun toimeentulotukihakemuksia. Niitä sitten jakelen niille, joilla ei rahat riitä.
Helsingin kaupunki, muutama vuosi sitten, kustansi näille tilausbussin, joka vei kerjäläiset keräämään mustikoita metsistä, hanke, joka hyväntahtoisessa lapsellisuudessaan oli ylittämätön. Meikäläisten osaksi jäi ihmettely. Miten sitä aina jaksaakin ällistellä näitä touhuja..
Itä-Euroopan ja Romanian kerjäläiset kuuluvat organisoituihin mafian toimintaa muistuttaviin 'perheisiin' jotka keräävät liigojen johtajille miljoonavoitot vuosittain. En missään nimessä tukisi tällaista rikollista toimintaa, lisäksi viranomaisten täytyisi puuttua tähän todella jämerästi ja kieltää kerjäys kokonaan. Aivan käsittämätöntä että tämä sallitaan Suomesa!
Jos niille ei kukaan antaisi rahaa niin ehkä tajuaisivat pikkuhiljaa Suomesta häipyä.
Viime vuonna kävin kaverin luona Helsingissä. Lähtiessä piti kiertää rautatieaseman kautta. Oli pieni lapsi vaunuissa ja joku eu-edustaja-mummeli tuli pummimaan rahoitusta. Sanoin sekä suomeksi että englanniksi, ettei ole käteistä, kun en käytä ja muutenkin kiire. Tämän jälkeen, kun ymmärsi, mitä sanoin, alkoi omalla kielellään hymistä ja langettaa jotain "kirousta" vauvani päälle.. Tuli hieman creepy fiilis, mutta onneksi en ole taikauskoinen ihminen.
Vuosi, pari sitten, kun nämä eräästä EU-valtiosta sankoin joukoin tulleet kerjäläiset olivat taas Helsingin kaduilla, havahduin kylttiin 'kotimainen vaihtoehto'. Siinä muualta tulleiden kerjäläisten vieressä oli 'kaveri' lakki kourassa kerjäämässä kaljarahaa🤣
Ärsyttävää. Viimeksi tänään steissillä pyöri tuttu pirinarkin naama, joka pyysi euroa veteen. Mulkkasi ilkeästi, kun neuvoin menemään kaupan eteen pyytämään, jos joku ostaisi hänelle sen veden samalla, kun menee kuitenkin sinne kauppaan ostoksille. Ei tainnut olla jano, ei.
Toissapäivänä oli äiti ja lapsi, äiti selitti englanniksi, että tarvitsisivat rahaa ruokaan. Neuvoin menemään hurstille, ei kelvannut. Siirtyivät seuraavan ihmisen luokse. Takaisin tullessani kyselivät edelleen ihmisiltä rahaa ruokaan. Ei ainakaan näyttänyt tärppäävän.
Sille anna vähän rahaa - mummolle ei tarvitse antaa senttiäkään. Sillä on oma asunto ja omaisuutta, pää vain on pehmennyt.
Sit on näitä lähi-idän miehiä joilla on englanniksi kirjoitettu nyyhkytarina, että pitää saada perheelle ruokaa. Inhottavinta on, että tuppautuvat kahviloihin sisään tunkemaan niitä lappuja käteen.
Perussuomalaiset kannattavat kerjäämisen kriminalisointia.
Äänestäkää joskus ehdokasta, joka vastaa arvojanne älkää kauralatteniinistöä.
Vierailija kirjoitti:
Asematunnelin portaikon alapuolella ei vissiin saa enää myydä iso numeroa? Siellä oli aikaisemmin aina r0maniporukkaa tukkimassa reittiä, mut nykyään ei enää ole.
He tulevat bussipysäkeille.
"Madam, on niin NÄLKÄ!" englanniksi.
Yritän väistää keskustassa lukemattomia kerjäläisiä ja tilanne on mielestäni ahdistava. Kerjäämisen pitäisi olla kiellettyä.
Älkää antako pennin jeniä niin löytävät tien kotiinsa.
Paljonkohan nää tämmöset kaikenlaiset pummit aiheuttaa sitä, että vaikka ihan jotain neuvoa, tai muuta apua, kysyvät tavikset jäävät vaille apua? :(
Niinhän se tietty on, ettei muakaan tartte nykyään lähestyä kuin vaikka näin että ”Hei, voisitko auttaa kun...” - ja olen jo heti torjuva, varuillani, ja poistumassa tilanteesta.
Kerran sitten en itsekään meinannut saanut apua, vaikka luulin, että näin tavallisen ja kiltin näköinen tyllerö kuin minä ei vaikuttaisi epäilyttävältä. Olin jopa varannut mukaani pienen rahasumman, jolla olisin palkinnut auttajaani. Hyvin kiukkuisesti eräs rouva kieltäytyi melkein karjaisten ja jatkoi matkaansa, en päässyt edes lauseen alkua pidemmälle. Huikkasin perään, että en mä rahaa ole pyytämässä, vaan pikkasen apua. Tuntui pikkasen ikävältä, kun olin tilanteeni vuoksi siinä muutenkin pienessä ahdingossa. No, koska tilanne oli mikä oli, jäin sinnikkäästi odottelemaan uutta ”uhria”. Onneksi lopulta tärppäsi, ja eipä tuo enkeli edes huolinut rahaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupunki, muutama vuosi sitten, kustansi näille tilausbussin, joka vei kerjäläiset keräämään mustikoita metsistä, hanke, joka hyväntahtoisessa lapsellisuudessaan oli ylittämätön. Meikäläisten osaksi jäi ihmettely. Miten sitä aina jaksaakin ällistellä näitä touhuja..
Tästä en ole kuullutkaan. Meniskö ne mustikan myyntiin, ei helkkari!
Helsingin asematunnelissa Picnicin edessä on jo vuosia ihan joka ikinen aamu ollut romanialaisnainen myymässä lehtiä. Jossain sivussa istuskelee mies tarkkailemassa touhua.
Ootteko te muut huomanneet nämä tyypit? Ja miten tuo voi olla sallittua, vuodesta toiseen?? Miksi vartijat ei tee mitään?? Luulisi että edes Picnic puuttuisi asiaan, kun sinnekään ei pääse sisälle niin ettei tämä nainen ottaisi kontaktia.
Kerjäläistilannehan ei ole oikeasti näin huono, mutta tässä rasismikeskustelussa sellainen kuva siitä annetaan. Teet fiksusti, jos et osallistu tällaiseen polittiiseen agitointiin ja ajattelet omilla aivoillasi.
Narkkarit rahoittaa huumeitaan pummaamalla...