Rahan pummaajat Helsingin keskustassa
Alkaa vähitellen ärsyttää, kun aseman läpi ei pääse kulkemaan ilman että joku lähtee perään aggressiivisesti tai muka-säälittävästi pummimaan rahaa.
EU-turistit yliedustettuina, mutta yksi suomalainen täti pummii myös päivittäin. Tuntuu että pitäisi maksaa jotain tullimaksua suunnilleen että pääsee steissin ohi.
Ja mua ei haittaa kohtelias pummaaminen, olen heittänyt kolikon jos toisenkin ja jopa setelin kun joku on kohteliaasti tullut kysymään että ”päivää, olisiko sulla antaa joku kolikko kahviin / kaljaan / maitopurkkiin” , eikä leikkinyt säälittävää tai käyttäytynyt pelottavasti.
Hatuttaa ihan sikana sellainen syyllistävä / manipuloiva tai agressiivinen rahan ”pyytäminen”.
Kiitos kun sain avautua!
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippu oli, kun kerjäläisnainen räkäisi minua kasvoille, kun en ostanut tyrkyttämäänsä nuupahtanutta ruusua.
Tämä on minun kokemukseni mukaan yleinen asenne hyväntekijöitä kohtaan. Turha odottaa ainakaan kiitollisuutta.
Laittakaa tämän ketjun sisältö Iltasanomiin tai Iltalehteen ja lisäksi haastatelkaa aseman käytettävyydestä ja turvallisuudesta vastaavia!
Kuljen aseman läpi joka päivä, eikä multa tulla pummimaan. Nopea vauhti, ei katsekontaktia, monesti napit korvilla. Eri asia varmasti, jos odottaa junaa tai bussia. Sen sijaan jo suht iäkkään isäni ei tarvi kun astua ovista sisään, niin heti on jengiä kauppaamassa iso numeroa / tarvitsemassa lapselle ruokaa / junalippuja Lohjalle / ties mitä muuta. Kilttinä ihmisenä isä antoi joskus jollekin kympin, niin oli halunnut vielä lisää rahaa! Sen takia oon itse aina ihan superaikaisin vastassa häntä kun tulee junalla, en halua että on siellä yhtään hetkeä yksin odottamassa. Pikkukaupungista tullut vanha herra, siltähän viedään kaikki :D
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa tämän ketjun sisältö Iltasanomiin tai Iltalehteen ja lisäksi haastatelkaa aseman käytettävyydestä ja turvallisuudesta vastaavia!
Miten sinne saa vinkattua?
Mua aina hirvittää turistien puolesta. Esim. Japanilaiset on rahan vaatijoista ihan ymmällään, kun kotimaassa ei tuollaista ole. Ja jos silmä välttää niin äkkiä lähtee puhelin tai lompakko. Tänään piti varoittaa lentokentältä steissille saapuvassa junassa turistia jolla oli takataskussa lompakko ja luuri, että asemalla kannattaa pitää huolta niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippu oli, kun kerjäläisnainen räkäisi minua kasvoille, kun en ostanut tyrkyttämäänsä nuupahtanutta ruusua.
Tämä on minun kokemukseni mukaan yleinen asenne hyväntekijöitä kohtaan. Turha odottaa ainakaan kiitollisuutta.
Jep. Ja jos annat euron, niin pyydetään lisää ja jos ei tipu, nyrpistellään eikä kiitetä edes siitä eurosta, kun et antanut vitosta.
Oon samoilla linjoilla täällä kuin moni muukin.
Pummiminen ja kerjääminen ei sinänsä harmita, vaan joidenkin (useiden) pummijoiden käytös!
Kohtelias pummi saa minulta sen verran kun pystyn antamaan, mutta huijari tai ahdistava, epäkohtelias pummija tai pikemminkin _vaatija_ ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Aseman seudulla noin 35v nainen ja mies pummaa rahaa. Millon tarvii junalippua poriin, millon on lompakko varastettu, millon tarvis rahaa lääkkeisiin jne. Monta kertaa viikossa tämä toistuu, ne naamat on jo tuttuja.
Romanikerjäläiset on jo oma lukunsa, nyös feissarit rasittaa. Hitto et on yks labyrintti aina kulkee päivittäiset työmatkat ettei törmää yhteenkään rahanvinkujaan.
Autan kyllä mielellään jos oikea hätä on jollain ja yleensä sen kyllä tunnistaa.
Nii..ih ja miksiköhän niitä pummaajia on koko ajan enemmän kun neiti osaa päältäpäin näköjään arvata kuka oikeasti tarvii rahaa.JUURI te olette syyllisiä nykyiseen tilanteeseen mutta syy/seuraus juttu ei silti avaudu.Maalaisjärki jäi tänne maalle kun heikompi aines lähti cityyn
Mä en anna mitään. Ja naamalla tyly ilme, harva kysyykään. Ei toi lopu rahaa antamalla, vaan pahenee.
Pariisissa on huumattuja lapsia ja koiria näillä kadulla kerjääjillä. Sitäkö tännekin halutaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä en anna mitään. Ja naamalla tyly ilme, harva kysyykään. Ei toi lopu rahaa antamalla, vaan pahenee.
Pariisissa on huumattuja lapsia ja koiria näillä kadulla kerjääjillä. Sitäkö tännekin halutaan?
Suomessa on kyllä yritetty tuotakin, mutta kerjäämässä olevat lapset ja lemmikit lähtee sukkelaan poliisin kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua aina hirvittää turistien puolesta. Esim. Japanilaiset on rahan vaatijoista ihan ymmällään, kun kotimaassa ei tuollaista ole. Ja jos silmä välttää niin äkkiä lähtee puhelin tai lompakko. Tänään piti varoittaa lentokentältä steissille saapuvassa junassa turistia jolla oli takataskussa lompakko ja luuri, että asemalla kannattaa pitää huolta niistä.
Todellakin! Mitähän on mahtanut liikkua kaupungin turismivastaavien päässä, kun ovat antaneet VR:n laittaa tärkeät turistijunat kulkemaan juuri steissin pahimpien laitureiden kautta ;(
Steissi on kyllä yks sirkus nykyään eikä asiaan edes yritetä puuttua. Forexin tiskinkin vieressä päivystää aina sellainen rupusakki niillä penkeillä että huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin! Mitähän on mahtanut liikkua kaupungin turismivastaavien päässä, kun ovat antaneet VR:n laittaa tärkeät turistijunat kulkemaan juuri steissin pahimpien laitureiden kautta ;(
Steissi on kyllä yks sirkus nykyään eikä asiaan edes yritetä puuttua. Forexin tiskinkin vieressä päivystää aina sellainen rupusakki niillä penkeillä että huh huh.
Kai nyt junat saa kulkea siitä laiturista mistä parhaiten sopii.. Mieluummin siellä pitäisi olla enemmän stevejä päivystämässä että ihmiset on kunnolla.
Forex ja ne aseman pankkiautomaatit ei kyllä houkuttele.
Pummi, feissari tai kerjäläinen, kävelen vaan ohi kuin ei olisi olemassakaan. Korkeintaan pudistan päätä kysymyksilleen jos jaksan. Yleensä ohitan tällä tavalla 2-10 rahanpyytäjää keskustassa liikkuessa. Aina ne vähän ärsyttävät, mutta uhraan niihin niin vähän energiaa kuin pystyn kun ei niistä eroonkaan pääse. Ennen saatoin hymyillä ja kieltäytyä kohteliaasti, mutten jaksa enää. Kyllä ihmisen pitää saada kulkea häiriöttä tai vähintään häiriötekijöistä välittämättä.
Onnea vaan Helsinki.
Hki yrittää kovasti houkutella turisteja jäämään muutamaksi päiväksi, kun Hki-Vantaan lentokentällä on usein vaihto esim. Japani/Kiina/Korea-Eurooppa lennoilla. Ja monet turistit jäävätkin Helsinkiin joksikin aikaa.
Tosi hienoa sitten kun astuu lentokenttäjunasta pihalle niin töykeitä pummeja pyörii ympärillä kuin kärpäsiä kakassa... tosi mahtava tervetulotoivotus!
Helsinki on sinänsä kiva kaupunki ja uskon turistienkin viihtyvän muuten hyvin, mutta jatkuva häirinnän kohteena oleminen tai jopa varkauden/kusetuksen uhriksi joutuminen tuskin mieltä ylentää. Varmasti suositellaan kavereille Helsinkiä... Not :/
Itse olen puhuvinani puhelua, niin eivät silloin ota kontaktia. Ihan hyväksi keinoksi olen kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan Helsinki.
Hki yrittää kovasti houkutella turisteja jäämään muutamaksi päiväksi, kun Hki-Vantaan lentokentällä on usein vaihto esim. Japani/Kiina/Korea-Eurooppa lennoilla. Ja monet turistit jäävätkin Helsinkiin joksikin aikaa.
Tosi hienoa sitten kun astuu lentokenttäjunasta pihalle niin töykeitä pummeja pyörii ympärillä kuin kärpäsiä kakassa... tosi mahtava tervetulotoivotus!
Helsinki on sinänsä kiva kaupunki ja uskon turistienkin viihtyvän muuten hyvin, mutta jatkuva häirinnän kohteena oleminen tai jopa varkauden/kusetuksen uhriksi joutuminen tuskin mieltä ylentää. Varmasti suositellaan kavereille Helsinkiä... Not :/
Niin, tässä olisi todellakin peiliin katsomisen paikka. Asiaa yritetään hyssytellä sanomalla että samaa se on muuallakin, mutta ei se nyt ihan joka paikassa niin ole ja vaikka olisi, niin eikös tässä olisi hyvä tilaisuus edes yrittää erottautua edukseen. Monelle aasialaiselle turistille Suomi on ensimmäinen maistiainen sivistyneestä Euroopasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan Helsinki.
Niin, tässä olisi todellakin peiliin katsomisen paikka. Asiaa yritetään hyssytellä sanomalla että samaa se on muuallakin, mutta ei se nyt ihan joka paikassa niin ole ja vaikka olisi, niin eikös tässä olisi hyvä tilaisuus edes yrittää erottautua edukseen. Monelle aasialaiselle turistille Suomi on ensimmäinen maistiainen sivistyneestä Euroopasta.
Olisi kivaa jos Helsingillä olisi turvallisen ja viihtyisän kaupungin maine. Sillähän tänne turisteja saataisiin (ei siis niitä pummi-EU-turisteja).
Turussa yhtenä päivänä meidän lähiöbussista poistui vanha mies torin pysäkille. Siinä oli passissa kerjäläisnainen kippoaan ojentamassa. Kun mies sai kaivettua lompakon taskustaan, kerjäläinen sieppasi lompsan, otti sieltä ison setelin ja poistui vikkelästi.
Olen bussin ikkunasta nähnyt, miten kerjäläisnaiset ripustautuvat vanhojen miesten kaulaan ja ovat halaavinaan, mutta kädet tunnustelevat taskuja ja lompakon paikkaa.
Puhumattakaan pankkikorttivarkauksita, korujen anastuksista, taskuvarkauksista, jne. Minä en rikollisia sponsoroi.
Televisiossa oli taannoin dokumenttiohjelma, jossa rikollispomo kehuskeli rakennuttaneensa kerrostaloja Välimeren rannalle, kerjäläisten keräämillä rahoilla. Täysin organisoitua rikollisuutta on tämä kerjuu.
Minä käsken leppoisasti roskaväkeä painumaan vitt uun. Toimii jokaisessa kaupungissa ympäri maapalloa.
Elielin aukiolla tuli kerran tietyn EU maan edustaja pummimaan rahaa multa ja kaverilta. Kun ei annettu alkoi syyllistäminen, että kaverillani on kyllä rahaa tupakkaan, mutta ei antaa hänelle mitään. V*tuttaa tollanen syyllistäminen ihan kuin oltaisiin velvollisia antamaan rahaa kaikille kerjääjille. Maksetaan jo helvetillisiä veroja, se riittää.
Samaa sakkia ne Suomessakin on, mutta täällä tuota toimintaa valitettavasti suvaitaan.