Rahan pummaajat Helsingin keskustassa
Alkaa vähitellen ärsyttää, kun aseman läpi ei pääse kulkemaan ilman että joku lähtee perään aggressiivisesti tai muka-säälittävästi pummimaan rahaa.
EU-turistit yliedustettuina, mutta yksi suomalainen täti pummii myös päivittäin. Tuntuu että pitäisi maksaa jotain tullimaksua suunnilleen että pääsee steissin ohi.
Ja mua ei haittaa kohtelias pummaaminen, olen heittänyt kolikon jos toisenkin ja jopa setelin kun joku on kohteliaasti tullut kysymään että ”päivää, olisiko sulla antaa joku kolikko kahviin / kaljaan / maitopurkkiin” , eikä leikkinyt säälittävää tai käyttäytynyt pelottavasti.
Hatuttaa ihan sikana sellainen syyllistävä / manipuloiva tai agressiivinen rahan ”pyytäminen”.
Kiitos kun sain avautua!
Kommentit (309)
Mä olen monesti antanut pari euroa kun joku on tullut pyytämään bisseen.
Kerran kävelin rapuloissani kotiin junasta. Luulin että oli huono kondis, kunnes vastaan tuli jamppa joka oikeesti vapisi ja kysyi ystävällisesti et ”olisko antaa euroa tai kahta, pakko saada bisseä”..
Sanoin et tohon oloon ei yks riitä, ja annoin kympin.
Molemmille tuli hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
EI saa katsoa kehenkään. Tiukka ilme kuljette itsevarmasti ja nopeasti paikasta a paikkaan b. Vaikka olen tämmöinen, niin odottaessani kaukojunaa (vanhempia katsomaan), läheisyyteen hiipii ihme porukkaa. Minkänäköinen kortso pitäisi olla että noi jättäis rauhaan?
Sitäpaitsi miksi stevet ei tee mitään näille kerjääjille?
Mua ihmetyttää myös että miksi stevet ei tee mitään edes silloin, kun EU-kerjääjillä on menossa ilmi tappelu asematunnelissa. Kauhea huuto ja toisten töniminen oikein isolla lössillä.
Auttaja35 kirjoitti:
Mä olen monesti antanut pari euroa kun joku on tullut pyytämään bisseen.
Kerran kävelin rapuloissani kotiin junasta. Luulin että oli huono kondis, kunnes vastaan tuli jamppa joka oikeesti vapisi ja kysyi ystävällisesti et ”olisko antaa euroa tai kahta, pakko saada bisseä”..
Sanoin et tohon oloon ei yks riitä, ja annoin kympin.
Molemmille tuli hyvä olo.
Kyllä. Mäkin antaisin tuossa tapauksessa.
Mutta en silloin kun kyseessä on ilmiselvä kusetus, tai kerjääjä halveksii minua jo valmiiksi ja vaatii kyrpiintyneenä rahaa.
Nosta avoin kämmen eteesi, sano ei ja voit hymyilläkin lyhyesti tai pitää perusilmeesi. Hymyn pituus on sama kuin katsekontaktin. Tee tämä jo kaukaa, niin eivät tule eteesi. Ovat oppineet tähän jo muissa maissa kerjätessään. Jos et katso heitä, he tulevat lähellesi, koska heidän vaisto sanoo, että voit antaa rahaa.
Poliiseja aseet käsissä steissille, niin loppuu huonosti käyttäytyminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippu oli, kun kerjäläisnainen räkäisi minua kasvoille, kun en ostanut tyrkyttämäänsä nuupahtanutta ruusua.
Oikeesti? Missä tää tapahtui?
Helsingin ratatieasemalla, bussia odotellessani, klo 15.
Olen töissä keskustassa ja siellä kyllä pahimpia on nämä Iso Numero-tyrkyttäjät. Samaista porukkaa on joka liikennevaloissa kahvikupit kädessä. Pitäisi kieltää lailla. Pari satunnaista nistiä on joskus pummaamassa junarahaa.
Mä olen tehnyt aina tuon käsieleen, oli kyseessä feissari tai pummi. Tulee jotenkin reaktiona. Pari kertaa jäänyt vahingossa suusta kiinni feissariin, enää en jaksa tehdä sitä virhettä. Sama juttu Elisan jne myyjien kanssa. Vituttaa kävellä enää yhtään missään Helsingin kauppakeskuksissa. Pummit ovat onneksi olleet aika lepposia tähän mennessä.
Joku nainen kerjäsi kerran pienten lastensa kanssa. Olin muutenkin menossa kauppaan, joten ostin rouvalle pari appelsiinia. Ilmeensä oli sangen nyrpeä, kun saikin rahan sijaan hedelmän kouraan.
Rahaa en anna koskaan. Mullakin toimii tuo, että nostaa avoimen kämmenen eteen, ottaa katsekontaktin, hymyilee hieman ja pudistaa samalla päätään kieltämisen merkiksi, kun kävelee ohi. Kukaan ei koskaan ole alkanut rähistä perään, kun ottaa sen kontaktin toiseen kuin ihmiseen konsanaan. Toimii yhtä lailla feissareihinkin, he monesti toivottavat vielä hyvät päivänjatkot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippu oli, kun kerjäläisnainen räkäisi minua kasvoille, kun en ostanut tyrkyttämäänsä nuupahtanutta ruusua.
Oikeesti? Missä tää tapahtui?
Helsingin ratatieasemalla, bussia odotellessani, klo 15.
Hyh. Vieläkö niillä on ruusuja, vai oliko tämä vanhempi juttu?
Kai räkäisit takas?
Vierailija kirjoitti:
Joku nainen kerjäsi kerran pienten lastensa kanssa. Olin muutenkin menossa kauppaan, joten ostin rouvalle pari appelsiinia. Ilmeensä oli sangen nyrpeä, kun saikin rahan sijaan hedelmän kouraan.
Rahaa en anna koskaan. Mullakin toimii tuo, että nostaa avoimen kämmenen eteen, ottaa katsekontaktin, hymyilee hieman ja pudistaa samalla päätään kieltämisen merkiksi, kun kävelee ohi. Kukaan ei koskaan ole alkanut rähistä perään, kun ottaa sen kontaktin toiseen kuin ihmiseen konsanaan. Toimii yhtä lailla feissareihinkin, he monesti toivottavat vielä hyvät päivänjatkot päälle.
Lasten kanssa kerjääminen on kielletty. Siitä pitää ilmoittaa viranomaisille. Sama lemmikkieläinten kanssa.
Tämä on ärsyttävää. Olen jättänyt ostokseni tekemättä, kun kerjäläinen tuli pummaamaan. Kun välttää yhden niin vastaan tulee jo toinen. Olisi aika tehdä asialle jotain!
On väärin tulla kippuun, kun ihmiset siirtyvät paikasta toiseen ja hoitavat asioitaan! On väärin tulla kerjäämään, kun asemalla odotetaan ystävää saapuvaksi. Kerran tarjosin ruokaa ostoskeskuksessa, kun henkilö ei lähestynyt kerjäläisen oloisesti, piti riittävän etäisyyden kohteliaasti minuun ja vain sanoi, että tarvitsisi ruokaa ja oli valmis keskustelemaan ihan niinkuin normaalit ihmiset. Ei ollut huumeessa, ei humalassa ja vaihdoimme sitten siinä samalla ajatuksia, kun hän söi. Ihan koulutettu koditon ihminen oli.
Ei multakaan kukaan tullu pummimaan, kun päivittäin asematunnelin läpi kuljin noin vuoden ajan. Kuulokkeet korvilla ja ketään katsomatta läpi ja hyvä tuli. t. n30
Vierailija kirjoitti:
Minä en anna kohteliaillekaan, mutta ohje teille.
Nostakaa avonainen kämmen eteenne osoittaen sillä kohti kysyjää ja katsokaa silmiin, kun sanotte ei. Jos on agressiivinen, niin käsi on jo suojana ja poistutte tilanteesta sitten takaperin kävellen ja käytte ilmottamassa vartioille tai teette valituksen, kun tukkivat kulkuväylät.
Tämä on erittäin hyvä neuvo.
Minä tapaan kävellä noiden kerjäläisten ja Ison Numeron tyrkyttäjien ohi ihan kuin heitä ei olisi olemassakaan. En vilkaisekaan kerjääjän suuntaan vaan jatkan päättäväisesti matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en anna kohteliaillekaan, mutta ohje teille.
Nostakaa avonainen kämmen eteenne osoittaen sillä kohti kysyjää ja katsokaa silmiin, kun sanotte ei. Jos on agressiivinen, niin käsi on jo suojana ja poistutte tilanteesta sitten takaperin kävellen ja käytte ilmottamassa vartioille tai teette valituksen, kun tukkivat kulkuväylät.
Tämä on erittäin hyvä neuvo.
Minä tapaan kävellä noiden kerjäläisten ja Ison Numeron tyrkyttäjien ohi ihan kuin heitä ei olisi olemassakaan. En vilkaisekaan kerjääjän suuntaan vaan jatkan päättäväisesti matkaa.
Årsyttåvåå on, kun pitää odottaa sitä omaa bussiaan ja samalla pitää silmällä niitä kerjäläisiä. Jos et vaihda paikkaa kaiken aikaa, niin eukko tulee seisomaan eteesi vaativan näköisenä eikä hievahdakaan. En halua niiden kanssa mitään lähikontaktia,
Onpas mielenkiintoista kuultavaa, millaiseksi Suomi on mennyt noiden reilun 10 vuoden aikana, jotka olen asunut muualla! Keskikesällä aion pitkästä aikaa pistäytyä Suomessa. Hyvä tietää olla varuillaan!
Nykyasuinmaassani ei kerjäläisiä juurikaan ole. Romanian mustalaisia kesäaikaan muutama ja nekin häädetään kauppojen ovilta aika sukkelasti. Poliisi puuttuu myös asiaan herkästi ja hyvä niin.
Älkää pelätkö olla töykeitä! Moni yrittää hymyillä ja olla kohtelias myös kerjäläisille, koska useimmille meistä on opetettu hyvät käytöstavat. Näistä ahdistelijoista pääsee kaikkein helpoimmin eroon, kun pitää tiukan perusilmeen ja painelee vain ohi puhumatta mitään. Korkeintaan voi sanoa tylysti ei ja nostaa käden kieltävästi eteen. Jos odottelen junaa ja joku tulee ahdistelemaan, sanon suoraan, että mene pois.
Jos joku suomalainen narkki tms. tulee rahaa pummimaan, sanon vain että ei nyt ole rahaa, sorry. Nämä voivat olla aggressiivisia joten en viitsi olla kauhean tyly.
EI saa katsoa kehenkään. Tiukka ilme kuljette itsevarmasti ja nopeasti paikasta a paikkaan b. Vaikka olen tämmöinen, niin odottaessani kaukojunaa (vanhempia katsomaan), läheisyyteen hiipii ihme porukkaa. Minkänäköinen kortso pitäisi olla että noi jättäis rauhaan?
Sitäpaitsi miksi stevet ei tee mitään näille kerjääjille?