Koski olisi valmis poistamaan lapsilisät suurituloisilta
Olen samaa mieltä. Lapsilisä on tarkoitettu pienituloisten perheiden tukemiseen ja käyttöön. Ei säästöön tai rahastoihin.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Viimeaikoina on tullut esille, että suurituloiset tulevat hyvin toimeen ilman lapsilisää, koska laittavat sen rahastoihin tai muihin sijoituskohteisiin. Siksi en näe enää mitään perustetta valtion tukea moiselle toiminnalle.
Mutta pieni-/keskituloinen ei voi laittaa lapsilisää säästöön koska se on pakko laittaa röökiin, siideriin tai meikkeihin.
Oikeasti, 95% kaikista perheistä löytyy sellaista kulutusta joka on "turha" ja sen poistamalla voisi säästää ainakin 50% lapsilisästä.
Kumpi on enemmän väärin, koulutetun ja hyväpalkkaisen lasta ei tueta, mutta WT-porukan lapsia tuetaan vaikka vanhemmilla rahan käyttö saattaa olla holtitonta?
Jaa, että kokoomuslainen alkoi leikkiä vasemmistolaista. Onko yhtään läpinäkyvämpää ääntenkalestelua nähty vielä?
Lapsilisä ei ole automaatti. Sitä ei ole pakko hakea. Ilman hakua sitä taas ei makseta. Vaan kuka jättää hakematta? Meillä lapsilisä on todella mennyt lasten elämän kuluihin. Jos lapsilisä poistettaisiin, näkyisi se heti lasten elämänlaadussa ja tietysti myös kokoperheen. Eikä tällä asialla ole mitään tekemistä lahjakkuuden kanssa. Lapset pärjää koulussa, koulu menee hyvin arvosanoin ja tähtäimessä on jatko-opinnot hyvään ammattiin'. Eikö syntyvyyttä haluttu nostaa? Olen luullut, että Suomessa on vinoutunut huoltosuhde. Sitten väännetään lapsiperheen pienistä eduista ja halutaan ne vähätkin lopettaa. Voi hyvää päivää, ei näillä kateus saivarteluilla tukien tiputtamiseksi ainakaan syntyvyyttä nosteta.
Kaikilta pois. Jos ei ilman lapsilisää ole lasta vara elättää, ei tarvitse lasta. Jännä kun yleensä näillä jotka tarvii ehdottomasti joka sentin lapsilisistä ja muista tuista, on lapsia kymmenen. Eikä koskaan ole töissä käyty eikä aiotakkaan. Miksi keskituloisten ja suurituloisten pitää elättää tämmöisiä mutta eivät mitään saisi itse.
Käyttävät jo yksityisiä lasten kanssa, kun julkiselle ei pääse. Päiväkotimaksut ovat isot jne.
Siinä vaiheessa hätä iskee kun täällä ei enää elätetä kaikkia noin vain. Pitää asua sukulaisten nurkissa eikä lapsia saa hoitoon ilmaiseksi muuten vaan.
*mummeli* kirjoitti:
Olen samaa mieltä, mutta mihin se tuloraja vedetään? Siitäkin saadaan riita.
Porrastaen tietysti.
*mummeli* kirjoitti:
Olen samaa mieltä, mutta mihin se tuloraja vedetään? Siitäkin saadaan riita.
Ainakin on täysin selcää, että mitään indeksointia siihen ei tulisi. Nimellisten tulojen kasvaessa vuosi vuodelta jo pelkän inflaation takia yhä suurempi osa kansasta olisi niitä pahoja suurituloisia, joita on rangaistava. Kun pari vuosikymmentä odottaa, peruspäivärahalla oleva yksinhuoltaja on suurituloinen, joka ei saa lapsilisää, ja jolle laitetaan vielä peukaloruuvit kun kehtaa olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valtion tulee tukea suurituloisten sijoitusbisnestä lapsilisin?
Koska se valtio odottaa vesi kielellä, että parin vuosikymmenen päästä pääsee verottamaan niitä mukuloita. Kai nyt pikkuisen voi tarjota porkkanaakin, kun se valtio tarvitsee tulevia veronmaksajia!
Lapsilisä on universaali etuus, jonka saamiseksi riittää, että on Suomessa asuva lapsi, joka kuuluu Kelan piiriin. Lapsilisä on samalla tavalla universaalietuus kuin esim. eläkkeet. Miksi varakkaat saavat eläkkeitä? Pitäisikö niitäkin miettiä? Vai voitaisiinko ajatella, että hyvinvointiyhteiskunta tarvitsee joitain porkkanoita, joita saavat kaikki, jotta myös hyväosaiset ovat halukkaita maksamaan lähinnä köyhiä hyödyttävää hyvinvointivaltiota. Rikas pärjäisi itsekin, ei se tarvitse sosiaaliturvaa, mutta jotta köyhä sen saa, rikkaat kannattaa pitää hyvällä tuulella.
Vierailija kirjoitti:
Se kolahtaisi keskituloisten nilkkaan. Meidän perheessä nettotulot on (ilman lapsilisiä) n. 3000€, ja kahden lapsen päivähoitomaksu on 580€ kuussa, ja koululaisen iltapäiväkerho 100€ kuussa. Asumiseen menee kaikkineen 1000€ kuussa, ja sitten vielä työmatkakulut ja ruoat sun muut.
Lapsilisä kolmesta lapsesta on 333€ ja muutama sentti päälle. Juuri tämän verran saadaan parhaimmillaan kuussa säästöön, mutta kyllä sieltä säästöstä meneekin välillä rahaa. Viimeksi auton korjaukseen (mies remppasi itse onneksi) ja uuteen pesukoneeseen.
Jos lapsilisät poistettaisiin meiltä, en kyllä ikinä antaisi sitä anteeksi. Ei sillä, että ketään kiinnostaisi minun anteeksiantoni. Mutta kun valitetaan alhaisesta syntyvyydestä (tein kolme lasta), ja äitien työssäkäymättömyyydestä (yksivuotiaani on päivähoidossa jotta voisin käydä töissä), ja pilkataan keskiluokkaa siitä sun tästä. Niin todellakin alan koulushoppailla ja varmistaa jollain ihmeen konstilla että lapsillani on tulevaisuudessa silti paremmat lähtövalmiudet elämään kuin lapsilisäperheillä.
Ja äänestän ikuisesti sitä puoluetta, joka oli niiden poistoa vastaan.
Jos yhteiset nettotulot 3000€/kk, niin pitäisin kyllä keskituloa matalampana.
Mediaanitulo (brutto) on noin 3000€/kk. Tuskin teillä on veroprossa 50%, eli tienaatte alle tuon.
Mun mielesta Suomessa kannattaa tukea lastenhankintaa nyt ihan kaikin tavoin. En poistaisi lapsilisiä keltään.
Lapisilisät pitäisi poistaa kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielesta Suomessa kannattaa tukea lastenhankintaa nyt ihan kaikin tavoin. En poistaisi lapsilisiä keltään.
Kukaan ei ole kysynyt sinun mielipidettäsi. Joten pidä tur-pa-si kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Siinä säästettäisiin oikein mukavasti
Lapsilisäthän verotetaan hyvätuloisilta moninkertaisesti pois, joten luonnollisesti siinä säästäisi nimenomaan ne hyvätuloiset joilta vastaavasti kevennettäisiin verotusta. Vai luulitko sinä, että jos vaadit naapurilta tukia pois se sama raha tullaan antamaan sinulle? Nope, joku raja kateudella ja ahneudellakin.
Meidän bruttotulot n. 10 000 kuussa. Päivähoito maksaa yhteensä 258. Lapsilisiä saadaan kahdesta 388 euroa kuussa. Ei asuta Suomessa.
Näitä juttuja lukiessani olen sitä mieltä, että suomalaiset ansaitsevat lapsilisänsä ja ne tulevat varmasti tarpeeseen!! Myös niillä ei-pienipalkkaisilla!
Vierailija kirjoitti:
Minusta koko keskustelun ydinkysymys on se, että oikeastiko halutaan vain kouluttamattomien ja köyhien lisääntyvän? Jo nyt lähes kaikki muut lapsiperheiden tuet on suunnattu huonotuloisille, pitääkö vielä lähinnä moraalinen noin 100 e lapsilisäkin vähentää niiltä, jotka suostuivat käymään koulunsa kunnolla ja menivät sen jälkeen töihin.
Jos lapsiperheiden tuet poistetaan hyvätuloisilta, niin vastaavasti pitää myöntää lisää lupia yksityiskouluille. Valtion aloittama lasten eriarvoistaminen ei saa päättyä kouluikään, näille ilman yhteiskunnan tukea oleville lapsille pitää antaa oikeus parempiin kouluihin ja parempaan opetukseen eikä integroida heitä niiden kanssa, joille valtio maksaa lapsilisää. Maksullisen päivähoidon jatkeena voisi varsin hyvin olla maksullinen peruskoulu, jonne ei hyväksytä niitä, joiden perhe saa lapsilisää.
En usko, että rikkaat lisääntyvät lapsilisän takia :D Jotain perspektiiviä nyt! Itse olen köyhä yksinhuoltaja enkä jopa minäkään lasta tehnyt lapsilisän takia!
Enkä aio tehdä enempää lapsia, vaikka saisin siitä toisen lapsilisän! Yksi riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Se kolahtaisi keskituloisten nilkkaan. Meidän perheessä nettotulot on (ilman lapsilisiä) n. 3000€, ja kahden lapsen päivähoitomaksu on 580€ kuussa, ja koululaisen iltapäiväkerho 100€ kuussa. Asumiseen menee kaikkineen 1000€ kuussa, ja sitten vielä työmatkakulut ja ruoat sun muut.
Lapsilisä kolmesta lapsesta on 333€ ja muutama sentti päälle. Juuri tämän verran saadaan parhaimmillaan kuussa säästöön, mutta kyllä sieltä säästöstä meneekin välillä rahaa. Viimeksi auton korjaukseen (mies remppasi itse onneksi) ja uuteen pesukoneeseen.
Jos lapsilisät poistettaisiin meiltä, en kyllä ikinä antaisi sitä anteeksi. Ei sillä, että ketään kiinnostaisi minun anteeksiantoni. Mutta kun valitetaan alhaisesta syntyvyydestä (tein kolme lasta), ja äitien työssäkäymättömyyydestä (yksivuotiaani on päivähoidossa jotta voisin käydä töissä), ja pilkataan keskiluokkaa siitä sun tästä. Niin todellakin alan koulushoppailla ja varmistaa jollain ihmeen konstilla että lapsillani on tulevaisuudessa silti paremmat lähtövalmiudet elämään kuin lapsilisäperheillä.
Ja äänestän ikuisesti sitä puoluetta, joka oli niiden poistoa vastaan.
Meillä tulot satasen/pari pienemmät kuin teillä, ja plen hoitovapaalla...
Tuloina siis miehen palkka, kh-tuki, ja satunnaiset keikkatyöni. Eli en nyt ihan keskituloisina pitäisi, jopa pienituloisina noin monen lapsen kanssa.
Sitä ehkä enemmän ihmettelen, miten sikarikkaat vanhemmat kehtaavat hakea sitä lapsilisää. Eihän sitä ole pakko hakea
Parempi niin kuin siten, että veronmaksajat olisivat maksaneet asumistukena asumisen.