Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ai että perustoimeentulotuki ei riitä pakollisiin menoihin? Höpönlöpöä

Vierailija
16.05.2018 |

Ellei joku sitten tosissaan pidä pakollisina menoinaan vaikka soittoharrastuksen maksuja.

Kyllä tuolla 490e/kk saa aivan varmasti ruoan, tarvittavat vaatteet, hygieniatarvikkeet ja muut vastaavat oikeasti välttämättömän tärkeät menot. Mä maksan kuukausittain netflixiä 10e/kk ja mulla jää senkin jälkeen vielä 40e/kk säästöön taikka muuhun hurvitteluun, vaikka elokuvateatteriin tai ravintolaan.

Ja jos jollain on jotain välttämättömiä erityistarpeita (silmälasit tms.) niin siihen saa erikseen toimeentulotukea.

Te jotka sanotte ettei se summa riitä teillä pakollisiin menoihin niin kertokaa minne teidän rahanne oikein uppoaa?

Kommentit (147)

Vierailija
141/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten oikeasti: tsempatkaa vähän! Ruokaa, vaatetta, koulutusta, sairaskuluja, katto pään päällä, puhdasta vettä... Elämme unelmaa verrattuna 90% muuhun maailmasta.

Noin viidellä sadalla elät kuukaudessa, ja sulla on varaa ostaa vaatteita, sisustaa koko kotisi, käydä ulkomailla jne?

Mä saan sillä rahalla ruokittua itseni ja koirani, viikonloppuisin myös teinini. Maksan siitä myös molempien puhelinmaksut. Joskus jotain vaatetta teinille, mutta en edes itselleni... Emme käy edes ravintoloissa syömässä. Jos on varaa, käymme kerran kuukaudessa leffassa.

Kyllä. Säästäminen aika avainsana. 150-200€ ruokaan, 0-100€ vaatteisiin (fb-kirppikseltä esim parin kolmen euron paitoja saa aika monta, 100€ kengät alennuksesta 15€ jne), 50€ muihin kuluihin kuten kodinhoito, hygienia, meikit. Netti maksaa 10€, puhelin käytön mukaan ja käytön oikeastaan vain netin kautta kaikkea. Netlix ja Spotify jaettu ystävien kanssa perhetileillä, niihin menee 4€/kk, loppuihin huvituksiin 20-60€/kk. Siitä sitten jää 60-250€ kk säästöön. Tietokoneen kasasin ja osat käytettynä meni 400€ (uutena valmiina maksaisi samantasoinen joku 1000€), säästin kolme kuukautta (tosin säästin tuona aikana myös muuhun). Ulkomaanmatka kuukaudeksi Aasiaan 1000€, ostin liput paljon etukäteen päivälle joka oli sata euroa muita halvempi, sitten nukuin hostelleissa yhteisrahoituksessa ja sohvamajoituksessa, ruoka halvempaa paikallisten suosimista paikoista kuin Suomessa teet itse. Matkaa varten säästin puoli vuotta. Suomessa käyn ulkona syömässä paikoissa joissa maksaa 10-15€ ateria, en osta juomia yms. Jos alkoholia juon, niin harvoin ja baari-iltoina hyvät pohjat rainbow siiderillä.

Vierailija
142/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just kävin kaupassa ja lasku oli lähes 80€, kolmen päivän ruuat. Nelihenkinen perhe ollaan, yh tt-tuella. En ymmärrä mistä edes puhutte

Lapsista saa melkeimpä 300e/kk per lapsi. Ensimmäisestä vähän yli ja seuraavista vähän alle. Ei sentään onneksi yksinasuvan tt-tuella tarvitse nelihenkisen perheen elää. 

ap

Olet kyllä täysin kuutamolla. 

Ei todellakaan saa tollasia summia lapsesta, van ne otetaan huomioon sitä laskentaa tehdessä. Idiootti.

Minä saan tt-tukea n.40-60e, riippuen kk, ja olen työtön yh. Missä se 300e on lapsesta, niin, ei missään.

No kyllä se on laskettu sinne mukaan, niin kuin hyvin tiedätkin, saat varmaan työttömyyspäivärahaa/työmarkkinatukea lapsikorotuksen kera. Ja asumistukea tietysti. Minimissään tukesi on 1496 + asumismenot. Luonnollisesti maksettavasta tuesta vähennetään muut saamasi etuudet, esim. työttömyyskorvaus, lapsilisät ja elarit. Yhteiskunta tukee elämistänne yli 2000 eurolla jokainen kuukausi, eihän sillä kai ole väliä, mistä etuuksista saamasi raha koostuukaan.

Vain köyhillä hehkutetaan kuinka ison rahan he saavat lapsilisistä. Sen tuen saa muutkin joilla on lapsia. Eikö kannattaisi ihmetellä kuinka paljon 6000 tienaava perhe saa tukea. Asumiseen ja lapsilisät ja muut kelakorvaukset. Verovähennyksen siivoojastaan. No mutta sehän on oikeutettua tukea, toisin kuin köyhän tuki. Vai?

He maksavat silti myös ne lusmujen tuet. Ja mitä tukea muka saa asumiseen ja mitkä ihmeen kelakorvaukset? Jos käyttää siivoojaa, myös työllistää, mikä on enemmän kuin hyvä.

Korkovöhennykset ja oman asunnon myynnin verotus. Joku tietää tuon paremmin. Yhtiölainaan saa suoraa asumistukea, mutta silloin ei ole kovin suurituloinen tai vaimo on kotihoidontuella tms. Kelakorvaukset terveydenhoitomenoista ja jopa yksityisistä hoidoista. Monesti yksityiskäytössä kirjoittaa lähetteen niin, että korvausta saa sellaisestakin mistä ei julkisella puolella saa.

Monet eivät huomaa saamiaan tukia. Esim lapsilisää tai yksityisen päivähoidonhoidon tukea.

Kyllähän tuo tt-tuki on kuin pisara meressä, jos sitä vertaa hyvätuloisiin, joilla on riittävästi ostovoimaa ja näin voivat hyödyntää yhteiskunnan etuudet ja tuet.

Esim. Kela korvaukset yksityisestä hammashoidosta, terveydenhoista, työterv. fysioterapia, liikunta- ja kulttuuri (joita tuetaan valtionvaroin) kotisiivoojan palkka kotitalousvähennys verotuksessa, verovapaat osingot, valtion avustukset sijoitus- ja omistusasuntoihin esim. 15% hissiremontti, jolloin arvo nousee entisestään, yritys - ja maataloustuet, verovapaat ostot ulkomailta, jopa silmälasit voi laittaa työterv.hoidon piikkiin jne. jne.

Näitä etuuksia ei tt-tuella olevat voi hyödyntää, koska heiltä puuttuu ostovoima.

Jostakin syytä hyväosaisten etuuksia ja tukia harvoin arvostellaan, vaan yleensä se on heikompiosaisempi, jota jaksetaan syyllistää ja tässäkin tapauksessa se on tt-tuki joka on n.490€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just kävin kaupassa ja lasku oli lähes 80€, kolmen päivän ruuat. Nelihenkinen perhe ollaan, yh tt-tuella. En ymmärrä mistä edes puhutte

Mitä sinä sieltä ostit?

Meitä on neljä ja laitan kotona kaiken ruoan, myös vanhempien työpaikkaeväät. Lapset teinejä. Lisäksi vielä kaksi koiraa.

Me käydään kerran viikossa kaupassa ja ostetaan noin satasella per kerta. Lisäksi ehkä kerran viikossa täydennetään jotain.

Kuussa menee kaikkinensa noin 600 ruokaan, hygieniaan jne.

Leipää, leikkelettä, juustoja, viikunahilloa, hedelmiä, tomaattia 2kg ruokiin, kurkkua, kanan fileleikkeitä 8 kpl, porsaan ulkofilettä, riisiä, kevätsipulia, purjoa, paprikaa, kermaa, kananmunia, yrttejä, maitoa, tuoremehua, jätskiä.

Leikkeleet, fileet ja yrtit turhia. Yrtit kannattaa kasvattaa itse. Jos on parveke, myös tomaatit ja sipulit.

Ja metsästämällä ja onkimalla hankkia perheelle ruoat. Ja tietenkin sienet ja marjat. Parvekkeella voi kasvattaa myös perunoita ämpärissä. Jos ei ole ämpäriä, pitää seurata mainontaa, missä niitä jaetaan. Liftaamalla pääsee metsään jos ei ole rahaa matkakorttiin tai fillariin.

On se hyvä, että jaetaan köyhille vinkkejä täällä!

Keskituloinen täällä, terve.

Kasvatan itse tomaatit, salaatit, kurkut, yrtit.

Marjoja ja sieniä säilömme myös.

Säästätkö sä oikeasti tolla viljelemisellä? Ja kasvatatko parvekkeella?

Jos vaikka kolmihenkeisellekin perheelle rupeaa kasvattamaan tomaattia parvekkeella, niin  veikkaanpa että halvemmalla saa marketista. Harrastuksenahan se on kiva ja varmasti maistuu hyvältä kun on itse viljellyt.

Mua ainakin nauratti kun täällä kerran joku tarjosi säästövinkiksi, että perunaa pystyy kasvattamaan parvekkeella ämpäreissä.  Haluaisin nähdä sen perheen parvekkeen, jossa ämpäreissä viljellystä perunasta ihan oikeasti tulisi jotenkin säästöä.

Marjat ja sienet erikseen, mutta harvoin niitäkään isoja määriä saa ihan kävelymatkan päästä.

Ostin juuri sellaisen viljelylaatikon. Se boxi maksoi 9,90, mullat maksoi reilu 12 €, pohjakangas joku muutaman euron, siemenistä en tarkkaan tiedä kun sain ne lahjaksi, mutta sanotaan että niihin meni varmaan 12-15 €. Nyt sitten katsotaan mitä tuosta tulee. Toki pelkkään maahan voi laittaa, mutta meillä on ainakin sen verran savinen maa, että en odottaisi henkeä pidätellen kovaa kasvua. Parvekkeelle on pakko hankkia mullat ja astiat erikseen.

Minä bongasin lavat ilmaiseksi, multa tulee omasta kompostorista, hevonkakan saan ilmaiseksi. Ämpäritkin olen saanut ilmaiseksi. Siemenet ei paljon maksa. Pelkkiä tomaatteja tulee 10 kiloa, salaattia en osta touko-syyskuussa yhtään. Retiisit napostellaan sellaisinaan, niitä kasvaa koko kesä. Pohjakankaaksi käy vanhat lehdet tai esim räsymatot.

Toi on tosi kiva harrastus. Antaa hyvää mieltä ja lisäksi arvostusta ammattiviljelijöitä kohtaan. Säästöä ei tosiaankaan synny. Sato tulee silloin kun kaupassa tomaatit ja kurkut ja salaatit on halvimmillaan. Esim. Tomaatin kilohinta oli loppukesällä 2017 69 senttiä ja kurkun vielä alempi (jotain 40 senttiä kilo). Silloin juurikin laskin jääväni tappiolle, mutta harrastukset maksaa.

Vierailija
144/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sieltä ostit?

Meitä on neljä ja laitan kotona kaiken ruoan, myös vanhempien työpaikkaeväät. Lapset teinejä. Lisäksi vielä kaksi koiraa.

Me käydään kerran viikossa kaupassa ja ostetaan noin satasella per kerta. Lisäksi ehkä kerran viikossa täydennetään jotain.

Leipää, leikkelettä, juustoja, viikunahilloa, hedelmiä, tomaattia 2kg ruokiin, kurkkua, kanan fileleikkeitä 8 kpl, porsaan ulkofilettä, riisiä, kevätsipulia, purjoa, paprikaa, kermaa, kananmunia, yrttejä, maitoa, tuoremehua, jätskiä.

Leikkeleet, fileet ja yrtit turhia. Yrtit kannattaa kasvattaa itse. Jos on parveke, myös tomaatit ja sipulit.

Ja metsästämällä ja onkimalla hankkia perheelle ruoat. Ja tietenkin sienet ja marjat. Parvekkeella voi kasvattaa myös perunoita ämpärissä. Jos ei ole ämpäriä, pitää seurata mainontaa, missä niitä jaetaan. Liftaamalla pääsee metsään jos ei ole rahaa matkakorttiin tai fillariin.

Jos vaikka kolmihenkeisellekin perheelle rupeaa kasvattamaan tomaattia parvekkeella, niin  veikkaanpa että halvemmalla saa marketista. Harrastuksenahan se on kiva ja varmasti maistuu hyvältä kun on itse viljellyt.

Mua ainakin nauratti kun täällä kerran joku tarjosi säästövinkiksi, että perunaa pystyy kasvattamaan parvekkeella ämpäreissä.  Haluaisin nähdä sen perheen parvekkeen, jossa ämpäreissä viljellystä perunasta ihan oikeasti tulisi jotenkin säästöä.

Marjat ja sienet erikseen, mutta harvoin niitäkään isoja määriä saa ihan kävelymatkan päästä.

Ostin juuri sellaisen viljelylaatikon. Se boxi maksoi 9,90, mullat maksoi reilu 12 €, pohjakangas joku muutaman euron, siemenistä en tarkkaan tiedä kun sain ne lahjaksi, mutta sanotaan että niihin meni varmaan 12-15 €. Nyt sitten katsotaan mitä tuosta tulee. Toki pelkkään maahan voi laittaa, mutta meillä on ainakin sen verran savinen maa, että en odottaisi henkeä pidätellen kovaa kasvua. Parvekkeelle on pakko hankkia mullat ja astiat erikseen.

Minä bongasin lavat ilmaiseksi, multa tulee omasta kompostorista, hevonkakan saan ilmaiseksi. Ämpäritkin olen saanut ilmaiseksi. Siemenet ei paljon maksa. Pelkkiä tomaatteja tulee 10 kiloa, salaattia en osta touko-syyskuussa yhtään. Retiisit napostellaan sellaisinaan, niitä kasvaa koko kesä. Pohjakankaaksi käy vanhat lehdet tai esim räsymatot.

Toi on tosi kiva harrastus. Antaa hyvää mieltä ja lisäksi arvostusta ammattiviljelijöitä kohtaan. Säästöä ei tosiaankaan synny. Sato tulee silloin kun kaupassa tomaatit ja kurkut ja salaatit on halvimmillaan. Esim. Tomaatin kilohinta oli loppukesällä 2017 69 senttiä ja kurkun vielä alempi (jotain 40 senttiä kilo). Silloin juurikin laskin jääväni tappiolle, mutta harrastukset maksaa.

Niin. Tarvikkeet maksaa max 10 euroa. Ja saan sillä koko nelihenkisen perheen kaikki kasvikset tuotettua. Samaten kerään raparperit (ilmaiset taimet), luumut (ilmaisina saatu), marja-aroniat (oli jo), viinimarjat (ilmaiset).... yrttilavoilla kasvaa lipstikkaa, minttua, oreganoa, tilliä, persiljaa jne. Kaikki saatu alkujaan ilmaiseksi.

Että siinä suhteessa tää harrastus ei kyl maksa mitäään, mutta tuottaa paljon.

Vierailija
145/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan köyhyys on muutakin kuin rahan niukkuutta: elämänhallinnan ongelmia, päihteiden käyttöä, sosiaalista köyhyyttä ja turvaverkkojen puutetta, sairautta ym. Ei ne rahat välttämättä riittäisi, vaikka ttt olisi kolminkertainen. Reipas ja kätevä emäntä (tai isäntä) saa muutamalla kympillä/vko ruokittua isonkin perheen. Uusavuttomalla sama raha menee päivässä.

Lasten harrastuksista: hyvä, että tuetaan. Ehkä harrastus auttaa pääsemään irti köyhyydestä ja kenties sukupolvia jatkuneesta sos toimen asiakkuudesta. Silti voisi muistaa, että pienituloisella perheellä ei ole varaa lasten maksullisiin tai kalliisiin harrastuksiin.

Vuokrista: mikään pakko ei liene asua "Stadissa". En nyt sano, että pitäisi muuttaa Hyrynsalmelle, mutta ehkä se Vantaa olisi varteenotettava vaihtoehto, jos nälkää pitää nähdä "Stadissa" asumisen vuoksi.

Vierailija
146/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sieltä ostit?

Niin. Tarvikkeet maksaa max 10 euroa. Ja saan sillä koko nelihenkisen perheen kaikki kasvikset tuotettua. Samaten kerään raparperit (ilmaiset taimet), luumut (ilmaisina saatu), marja-aroniat (oli jo), viinimarjat (ilmaiset).... yrttilavoilla kasvaa lipstikkaa, minttua, oreganoa, tilliä, persiljaa jne. Kaikki saatu alkujaan ilmaiseksi.

Joo, tästä ollaan eri mieltä :)

Tietty riippuu myös ihmisestä. Lipstikkaa ja raparperia sekä viinimarjoja jaksan pari kertaa kesässä syödä. Viinimarjamehu on lisäksi hampaille tosi pahasta kun on taipumusta kiillevaurioon. Mintut persiljat sun muut (mukaanlukien nyt ajankohtainen lemmikkini karhunlaukka) ei ole missään nimessä välttämättömiä kellekään, eikä kesällä torilta kalliita. Meilläkin on luumupuu, luumut meidän leveysasteilla jää kirpeiksi normikesänäkin, viime kesänä ei ehtineet kypsyä lainkaan.

Ja siis, olen aivan pitelemätön kotitarveviljelijä, mutta myös lasken mielelläni kustannuksia koska se on hauskaa!

Mulla talikkojakin menee lähes yksi vuodessa, vaikka aina ostan laadukkaita. Puutarhahanskoja menee useampi pari kesässään, tuhkat nauriille saan kyllä omasta takasta mutta ei ne koivuklapit ilmaiseksi siirry metsästä liiteriin..kaikki maksaa.

Vierailija
147/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sieltä ostit?

Tätä tarinaa en kyllä usko, vaikka on kymmenen vuosien kokemus ja asun maalla. Että oikein 4 heng kasvikset 10€.

Ei komposti synny tyhjästä, tarvitaan haketta tai turvetta ja kompostijätettä riittävästi. Puutarhaturve maksoi 4,90€/40l. säkki

Siemet Prismassa 2.45-4,95 €/ps

Kait jotain lannoittetta tarvitaan.

Ja tietysti vettä, joka n. 30-45€/m3

Ja vain harvat saavat luumut, omenat, marjat ilmaiseksi.

Ja kertomasi yrtien siemenet maksavat enemmän kuin 10€. Esim. persilja 3.45€/ps