Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ai että perustoimeentulotuki ei riitä pakollisiin menoihin? Höpönlöpöä

Vierailija
16.05.2018 |

Ellei joku sitten tosissaan pidä pakollisina menoinaan vaikka soittoharrastuksen maksuja.

Kyllä tuolla 490e/kk saa aivan varmasti ruoan, tarvittavat vaatteet, hygieniatarvikkeet ja muut vastaavat oikeasti välttämättömän tärkeät menot. Mä maksan kuukausittain netflixiä 10e/kk ja mulla jää senkin jälkeen vielä 40e/kk säästöön taikka muuhun hurvitteluun, vaikka elokuvateatteriin tai ravintolaan.

Ja jos jollain on jotain välttämättömiä erityistarpeita (silmälasit tms.) niin siihen saa erikseen toimeentulotukea.

Te jotka sanotte ettei se summa riitä teillä pakollisiin menoihin niin kertokaa minne teidän rahanne oikein uppoaa?

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yhden lapsen yh ja saan tukia n. 1600 e/kk (osa toimeentulotukea). Lisäksi lapselle korvattiin tälle keväälle useamman sadan harrastus. Hävettää välillä miten hyvin tuilla pärjää. Toisaalta raha-asioiden miettimiseen kuluu kyllä aika paljon energiaa. 

Kun vielä olisit rehellinenkin. Tuosta yli puolet on vuokratukea. Ja mitään satojen eurojen harrastusta ei sossu aivan satavarmasti kustanna.

Totta kai suuri osa tuosta menee vuokraan. Vuokrani on n. 720 e. Sanoin tukien kokonaismäärän. Harrastusmaksut keväältä korvattiin kahdessa erässä kuten ne maksettiinkin, 2 x 215 e (täydentävä toimeentulotuki). Onko vielä kysyttävää?

Vierailija
82/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää. Eli minä en aktiivimallia täyttänyt ja sain vain 390 euroa toimeentulotukea, kun ei tullut huhtikuulta ollenkaan päivärahaa. Tuossa oli myös sähkölaskua 78 euroa ja asumisen kustannuksia 150 euroa. Sain edellisen kuun loput päiväraha maksut 311€ myöhässä vasta huhtikuun puolella, koska kela kikkaili aktiivimallin kanssa. Todellisuudessa minun toimeentulotuki viime kuulta oli  siis 390-78-150=162 euroa ruokaan kuukaudeksi muuta ei sitten hankitakkaan. Tämän lisäksi en pysty nyt maksamaan tuosta seuraavan kuun vuokraa eli katsotaan, mitä tapahtuu. Mitään ei kela ole viestinnyt vaikka on jo noin 1,5 kk ollut maksut posessa. Tarvehankitaista taitaa olla aika hakea. Ja salettiin laitan siihen uudet vaatteekin ja harrastukseen varatut rahat koska niitä tarvitsen. 

Kela siis viivastytti tahallisesti niitä maaliskuun maksuja jotta ei tarvitsisi maksaa minulle toimeentulotuke ja kun en tajunnut hakea jo maalisukuussa toimeentulotukea johon olisin ollut oikeutettu minua rankaistuiin vähentämällä maaliskuun päivärähät toimeentulotuesta jotka olin jo melkein lainannut ja kulutuin loput niistä tulevaan huhtikuun vuokraan. Tästä lähdin HAEN KAIKEN KOSTOKSI mitä vaan irtoaa. 

VASTAA

LAINAA

Ilmoita asiattomaksi 

ylös0

alas2

Vierailija

23/23

klo 18:53 | 16.5.2018

Näytä aiemmat lainaukset (3)

Vierailija kirjoitti:

Kela siis viivastytti tahallisesti niitä maaliskuun maksuja jotta ei tarvitsisi maksaa minulle toimeentulotuke ja kun en tajunnut hakea jo maalisukuussa toimeentulotukea johon olisin ollut oikeutettu minua rankaistuiin vähentämällä maaliskuun päivärähät toimeentulotuesta jotka olin jo melkein lainannut ja kulutuin loput niistä tulevaan huhtikuun vuokraan. Tästä lähdin HAEN KAIKEN KOSTOKSI mitä vaan irtoaa. 

Siis toukokuun vuokraan meni loput oli tarkoitus sanoa. Moniko teistä eläisi 162 eurolla kuukauden. Selvää on se etten kesäkuun vuokraa nähtävästi pysty maksamaan. Onneksi osaan kalastaa. Ja tosiaan aion jatkossa katsoa hyvin tarkkaa jokainen kuukausi mitä olen oikeutettu saamaan tukea, sekä tarveharkinnan varaista tukea haen ihan automaattisesti tästä lähdin.

Tässä ihan fatkaa mitä minun tapauksessa irtosi. Ei tullut laskelmien mukaan, vaan ihan hatusta ja niin vähän, ettei pärjää, pitääkö tässä nyt alkaa rötöstelemään, jos kerran on kohtaloni mielestänne etten muuhun sovikkaan, vai pitääkö hakea tarveharkinnan mukaan valittaen kelaan? Toinen keskustelu suli, kun tuli konkreettinen esimerkkini elämästä eikä teoreettinen esimerkki kauniista ohjeesta.

162 euroa ruokaan on siis tulot ja et vuokraa pysty maksamaan ensi kuulle. Voiko tässä tapauksessa saada tarveharkinnan mukaan, osaako joku kertoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn töissä ja maksan veroja. Miksi maksamistani veroista pitäisi antaa senttiäkään työnvieroksujille?

Nyt käyt, jonain päivänä tilanteesi voi olla toinen.

Vierailija
84/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi toimeentulotukea maksetaan?

Googlaa juntti.

Googlasin sanan juntti, mutta se ei vastannut kysymykseen.

Vierailija
85/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn töissä ja maksan veroja. Miksi maksamistani veroista pitäisi antaa senttiäkään työnvieroksujille?

Kukaan ei pyydä sinulta mitään älä maksa tai muuta pois jos vituttaa. Asumme sellaisessa yhteiskunnassa joka auttaa tarvittaessa. Eikö amerikka kutsu jo. Goodbye mr americanpie.

Vierailija
86/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just kävin kaupassa ja lasku oli lähes 80€, kolmen päivän ruuat. Nelihenkinen perhe ollaan, yh tt-tuella. En ymmärrä mistä edes puhutte

Mitä sinä sieltä ostit?

Meitä on neljä ja laitan kotona kaiken ruoan, myös vanhempien työpaikkaeväät. Lapset teinejä. Lisäksi vielä kaksi koiraa.

Me käydään kerran viikossa kaupassa ja ostetaan noin satasella per kerta. Lisäksi ehkä kerran viikossa täydennetään jotain.

Kuussa menee kaikkinensa noin 600 ruokaan, hygieniaan jne.

Leipää, leikkelettä, juustoja, viikunahilloa, hedelmiä, tomaattia 2kg ruokiin, kurkkua, kanan fileleikkeitä 8 kpl, porsaan ulkofilettä, riisiä, kevätsipulia, purjoa, paprikaa, kermaa, kananmunia, yrttejä, maitoa, tuoremehua, jätskiä.

Leikkeleet, fileet ja yrtit turhia. Yrtit kannattaa kasvattaa itse. Jos on parveke, myös tomaatit ja sipulit.

Ja metsästämällä ja onkimalla hankkia perheelle ruoat. Ja tietenkin sienet ja marjat. Parvekkeella voi kasvattaa myös perunoita ämpärissä. Jos ei ole ämpäriä, pitää seurata mainontaa, missä niitä jaetaan. Liftaamalla pääsee metsään jos ei ole rahaa matkakorttiin tai fillariin.

On se hyvä, että jaetaan köyhille vinkkejä täällä!

Vierailija
87/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villi veikkaus - mutta ehkäpä siksi, että ihmiset tulisivat toimeen tässä yhteiskunnassa?

Miksi pitäisi tulla toimeen tekemättä mitään, toisten siivellä?

Vierailija
88/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa juntti.

No et sitten googlannut sitä kysymystä juntti? Selvisikö sinulle kuitenkin se mikä olet, miltä se tuntuu tajuta vasta nyt että olet juntti?

Vierailija
89/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdessä oli että tätä alinta tukea halutaan pienentää eli halutaan yhdistää kaikki tuet samaan.

Ovat vissiin huomanneet että toi aktiivisuus lyhennys ei auta jos saa toimeentulotukea.

Tekivät pienen virheen kohdallani. Olen omaishoitaja niin olen vapautettu tuosta aktiivisuus leikkauksesta.

Samoin asumistukiin ei ole varaa. Sitten kun teinit lähtee pois kotoota niin tullaan miehen kanssa asumaan hyvin pienessä asunnossa ja siihen patistan lapsiakin. Neliöt maksaa.

Ei saada tukia mutta minä olen työtön ja mies töissä. Meillä on ikää ja tulevaisuus pelottaa. Miehellä sairaus ja teinit vielä kotona.

Eli valitus melko turhaa, kun sitä köyttä kiristetään lisää.

Sipilä muistaakseni puhui näistä yhdistämisistä.

Siis halutaan yhdistää asumistuki, työttömyysturva ja toimeentulotuki.

Eniten kärsisi ne joilla nämä kaikki tuet.

Vähiten kärsii ne joilla vaan työttömyyskorvaus.

Vierailija
90/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just kävin kaupassa ja lasku oli lähes 80€, kolmen päivän ruuat. Nelihenkinen perhe ollaan, yh tt-tuella. En ymmärrä mistä edes puhutte

Mitä sinä sieltä ostit?

Meitä on neljä ja laitan kotona kaiken ruoan, myös vanhempien työpaikkaeväät. Lapset teinejä. Lisäksi vielä kaksi koiraa.

Me käydään kerran viikossa kaupassa ja ostetaan noin satasella per kerta. Lisäksi ehkä kerran viikossa täydennetään jotain.

Kuussa menee kaikkinensa noin 600 ruokaan, hygieniaan jne.

Leipää, leikkelettä, juustoja, viikunahilloa, hedelmiä, tomaattia 2kg ruokiin, kurkkua, kanan fileleikkeitä 8 kpl, porsaan ulkofilettä, riisiä, kevätsipulia, purjoa, paprikaa, kermaa, kananmunia, yrttejä, maitoa, tuoremehua, jätskiä.

Leikkeleet, fileet ja yrtit turhia. Yrtit kannattaa kasvattaa itse. Jos on parveke, myös tomaatit ja sipulit.

Ja metsästämällä ja onkimalla hankkia perheelle ruoat. Ja tietenkin sienet ja marjat. Parvekkeella voi kasvattaa myös perunoita ämpärissä. Jos ei ole ämpäriä, pitää seurata mainontaa, missä niitä jaetaan. Liftaamalla pääsee metsään jos ei ole rahaa matkakorttiin tai fillariin.

On se hyvä, että jaetaan köyhille vinkkejä täällä!

Keskituloinen täällä, terve.

Kasvatan itse tomaatit, salaatit, kurkut, yrtit.

Marjoja ja sieniä säilömme myös.

Vierailija
91/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villi veikkaus - mutta ehkäpä siksi, että ihmiset tulisivat toimeen tässä yhteiskunnassa?

Voit muuttaa pois vapaasti eikäö kukaan jää kaipaamaan, mutta tässä maassa asiat hoidetaan näin että apua tarvitsevaa autetaan. Ja ei, sinä et tiedä heistä mitään. Goodbye americanpie.

Vierailija
92/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun verorahat käytetty nimenomaan köyhille? Korvamerkittyjä?

Mitä jos ne onkin käytetty kouluihin tai poliisin palkkaan?

Vierailija
93/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää. Eli minä en aktiivimallia täyttänyt ja sain vain 390 euroa toimeentulotukea, kun ei tullut huhtikuulta ollenkaan päivärahaa. Tuossa oli myös sähkölaskua 78 euroa ja asumisen kustannuksia 150 euroa. Sain edellisen kuun loput päiväraha maksut 311€ myöhässä vasta huhtikuun puolella, koska kela kikkaili aktiivimallin kanssa. Todellisuudessa minun toimeentulotuki viime kuulta oli  siis 390-78-150=162 euroa ruokaan kuukaudeksi muuta ei sitten hankitakkaan. Tämän lisäksi en pysty nyt maksamaan tuosta seuraavan kuun vuokraa eli katsotaan, mitä tapahtuu. Mitään ei kela ole viestinnyt vaikka on jo noin 1,5 kk ollut maksut posessa. Tarvehankitaista taitaa olla aika hakea. Ja salettiin laitan siihen uudet vaatteekin ja harrastukseen varatut rahat koska niitä tarvitsen. 

VASTAA

LAINAA

Ilmoita asiattomaksi 

ylös0

alas2

Vierailija

23/23

Vierailija kirjoitti:

Siis toukokuun vuokraan meni loput oli tarkoitus sanoa. Moniko teistä eläisi 162 eurolla kuukauden. Selvää on se etten kesäkuun vuokraa nähtävästi pysty maksamaan. Onneksi osaan kalastaa. Ja tosiaan aion jatkossa katsoa hyvin tarkkaa jokainen kuukausi mitä olen oikeutettu saamaan tukea, sekä tarveharkinnan varaista tukea haen ihan automaattisesti tästä lähdin.

Tässä ihan fatkaa mitä minun tapauksessa irtosi. Ei tullut laskelmien mukaan, vaan ihan hatusta ja niin vähän, ettei pärjää, pitääkö tässä nyt alkaa rötöstelemään, jos kerran on kohtaloni mielestänne etten muuhun sovikkaan, vai pitääkö hakea tarveharkinnan mukaan valittaen kelaan? Toinen keskustelu suli, kun tuli konkreettinen esimerkkini elämästä eikä teoreettinen esimerkki kauniista ohjeesta.

162 euroas sain siis. Miten sillä pärjää vai alanko ottamaan vapauksia?

Vierailija
94/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VASTAA

LAINAA

Ilmoita asiattomaksi 

ylös0

alas2

Vierailija

23/23

Vierailija kirjoitti:

162 euroa ruokaan on siis tulot ja et vuokraa pysty maksamaan ensi kuulle. Voiko tässä tapauksessa saada tarveharkinnan mukaan, osaako joku kertoa?

Osaako joku kertoa?

Vierailija
95/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa maksetaan tukia. Menkää töihin. Tukia pitäisi maksaa vain harvoille, oikeassa hädässä. Elämäntapalusmujen elättäminen verorahoilla pitäisi lopettaa.

Laita tähän osoite mihin voin aamulla lähteä töihin, kiitos.

Vierailija
96/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

491e-"liian suuren" vuokran osuus 190e-bussikortti 53e-puhelin 25e=223e

Tämän verran jää käteen.

Halvempaa kämppää en ole saanut, bussi kortti on pakko olla, että pääsee ruokakauppaan yms ja ilman puhelinta ei voi olla.

Vierailija
97/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit muuttaa pois vapaasti eikäö kukaan jää kaipaamaan, mutta tässä maassa asiat hoidetaan näin että apua tarvitsevaa autetaan. Ja ei, sinä et tiedä heistä mitään. Goodbye americanpie.

Niin, apua tarvitsevaa. Ei siipeilijöitä.

Vierailija
98/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa juntti.

No et sitten googlannut sitä kysymystä juntti? Selvisikö sinulle kuitenkin se mikä olet, miltä se tuntuu tajuta vasta nyt että olet juntti?

Ahaa "juntti" piti googlata kysymyksenä "juntti?". Googlasin. Ei auennut vieläkään. Ja tuntuu hyvältä.

Vierailija
99/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VASTAA

LAINAA

Ilmoita asiattomaksi 

ylös0

alas2

Vierailija

23/23

Vierailija kirjoitti:

162 euroas sain siis. Miten sillä pärjää vai alanko ottamaan vapauksia?

Sain vain eges tai jonkun sentin murtomurtomurto-osan jos se jaetaan juuri sinun veromaksajan osaksi. Mutten sillä pärjää. Hyvä räp.

Vierailija
100/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yhden lapsen yh ja saan tukia n. 1600 e/kk (osa toimeentulotukea). Lisäksi lapselle korvattiin tälle keväälle useamman sadan harrastus. Hävettää välillä miten hyvin tuilla pärjää. Toisaalta raha-asioiden miettimiseen kuluu kyllä aika paljon energiaa. 

Kerro myös paljonko maksat vuokraa.

Höpönlöpöä tämä on silti.