Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai että perustoimeentulotuki ei riitä pakollisiin menoihin? Höpönlöpöä

Vierailija
16.05.2018 |

Ellei joku sitten tosissaan pidä pakollisina menoinaan vaikka soittoharrastuksen maksuja.

Kyllä tuolla 490e/kk saa aivan varmasti ruoan, tarvittavat vaatteet, hygieniatarvikkeet ja muut vastaavat oikeasti välttämättömän tärkeät menot. Mä maksan kuukausittain netflixiä 10e/kk ja mulla jää senkin jälkeen vielä 40e/kk säästöön taikka muuhun hurvitteluun, vaikka elokuvateatteriin tai ravintolaan.

Ja jos jollain on jotain välttämättömiä erityistarpeita (silmälasit tms.) niin siihen saa erikseen toimeentulotukea.

Te jotka sanotte ettei se summa riitä teillä pakollisiin menoihin niin kertokaa minne teidän rahanne oikein uppoaa?

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää. Eli minä en aktiivimallia täyttänyt ja sain vain 390 euroa toimeentulotukea, kun ei tullut huhtikuulta ollenkaan päivärahaa. Tuossa oli myös sähkölaskua 78 euroa ja asumisen kustannuksia 150 euroa. Sain edellisen kuun loput päiväraha maksut 311€ myöhässä vasta huhtikuun puolella, koska kela kikkaili aktiivimallin kanssa. Todellisuudessa minun toimeentulotuki viime kuulta oli  siis 390-78-150=162 euroa ruokaan kuukaudeksi muuta ei sitten hankitakkaan. Tämän lisäksi en pysty nyt maksamaan tuosta seuraavan kuun vuokraa eli katsotaan, mitä tapahtuu. Mitään ei kela ole viestinnyt vaikka on jo noin 1,5 kk ollut maksut posessa. Tarvehankitaista taitaa olla aika hakea. Ja salettiin laitan siihen uudet vaatteekin ja harrastukseen varatut rahat koska niitä tarvitsen. 

Kela siis viivastytti tahallisesti niitä maaliskuun maksuja jotta ei tarvitsisi maksaa minulle toimeentulotuke ja kun en tajunnut hakea jo maalisukuussa toimeentulotukea johon olisin ollut oikeutettu minua rankaistuiin vähentämällä maaliskuun päivärähät toimeentulotuesta jotka olin jo melkein lainannut ja kulutuin loput niistä tulevaan huhtikuun vuokraan. Tästä lähdin HAEN KAIKEN KOSTOKSI mitä vaan irtoaa. 

VASTAA

LAINAA

Ilmoita asiattomaksi 

ylös0

alas2

Vierailija

23/23

klo 18:53 | 16.5.2018

Näytä aiemmat lainaukset (3)

Vierailija kirjoitti:

Kela siis viivastytti tahallisesti niitä maaliskuun maksuja jotta ei tarvitsisi maksaa minulle toimeentulotuke ja kun en tajunnut hakea jo maalisukuussa toimeentulotukea johon olisin ollut oikeutettu minua rankaistuiin vähentämällä maaliskuun päivärähät toimeentulotuesta jotka olin jo melkein lainannut ja kulutuin loput niistä tulevaan huhtikuun vuokraan. Tästä lähdin HAEN KAIKEN KOSTOKSI mitä vaan irtoaa. 

Siis toukokuun vuokraan meni loput oli tarkoitus sanoa. Moniko teistä eläisi 162 eurolla kuukauden. Selvää on se etten kesäkuun vuokraa nähtävästi pysty maksamaan. Onneksi osaan kalastaa. Ja tosiaan aion jatkossa katsoa hyvin tarkkaa jokainen kuukausi mitä olen oikeutettu saamaan tukea, sekä tarveharkinnan varaista tukea haen ihan automaattisesti tästä lähdin.

Tässä ihan fatkaa mitä minun tapauksessa irtosi. Ei tullut laskelmien mukaan, vaan ihan hatusta ja niin vähän, ettei pärjää, pitääkö tässä nyt alkaa rötöstelemään, jos kerran on kohtaloni mielestänne etten muuhun sovikkaan, vai pitääkö hakea tarveharkinnan mukaan valittaen kelaan? Toinen keskustelu suli, kun tuli konkreettinen esimerkkini elämästä eikä teoreettinen esimerkki kauniista ohjeesta.

162 euroa ruokaan on siis tulot ja et vuokraa pysty maksamaan ensi kuulle. Voiko tässä tapauksessa saada tarveharkinnan mukaan, osaako joku kertoa?

Vaikka miten yrittäisin tuota sepustusta lukea, ei siitä kyllä kukaan ota millään mitään tolkkua. Voisitko aloittaa alusta ja kirjoittaa ton tiivistettynä selkeästi eikä noin, että korjaat ja oikaiset kaiken vuorotellen?

Vierailija
122/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, aika moni joutuu maksamaan osan vuokrasta perustoimeentulotuesta, koska vuokratuki ei ainakaan pk-seudulla riitä vuokraan, eikä halvempia vuokrakämppiä ole tarjolla. Tiedän itsekin useamman, joka kertoo, että tuesta menee pari sataa asumismenoihin. Eli elämiseen jää alle kolme sataa kuussa.

Kuntakohtaiset rajat ovat esimerkiksi täällä stadissa sellaiset, että noiden alle pääsee korkeintaan kaupungin kämpässä. Yksityisiltä markkinoilta vuokrattu luukku on herkästi juurikin sen satasen, pari kalliimpi - ja kaupungin vuokra-asuntoihin on tuhansia ihmisiä jonossa.

http://www.kela.fi/documents/10180/0/Asumismenot+toimeentulotuki+2018.p…

Yhden tiedän, jolla on kallis perussairaus, jonka lääkkeitä Kela ei korvaa lainkaan. Toinen makselee lapsensa velkoja. Kolmannella on omia yritysvelkoja vielä maksettavana.

Jos sinulla toimeentulotuki riittää hyvin, se kertoo vain sinun aika onnekkaasta tilanteestasi. Ei suinkaan kaikkien toimeentulotuella elävien.

Pidän aloituksesi ylimielistä äimistelyä äärimmäisen tyhmänä. Köyhän toimeentulotuella sinnittelevän ei kannattaisi tuolla lailla kaivaa maata omien jalkojensa alta. Jos sitten et olekin oikeasti kokoomuslainen yrittäjä, joka provollaan yrittää motivoida tukien leikkaamista....

Pääkaupunkiseudun asuntomarkkinat ovat kovat, mutta tilanne ei varmasti ole kenellekään pekotetusti pysyvä. Jos jonkin ajan joutuukin maksamaan tuosta yli meneviä vuokramaksuja, niin voipi sen aikaa tehdäkin tiukkaa. Kuitenkin tälläkin hetkellä vaikka täältä: https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot  löytyy 35 pääkaupunkiseudun asuntoa joita voi yrittää hakea ja joiden vuokra on alle 575e/kk (eli siinä on varaa vielä lisäksi 100e verran sähkölle ja vedelle ennen kuin vuokrakatto ylittyy). Sitten sitä sopii myös miettiä että onko valmis maksamaan jostain Helsingin asunnosta paljon muun kustannuksella, vai kannattaisiko muuttaa esim vantaalle jossa yllättävästi hyväksyttävät asumismenot yksinasuvalla saavat olla parikymppiä korkeammat kuin Helsingissä asuvalla.

ap

Katsoitko sä noita asuntoja? Minä katsoin Jaikki 52 Helsingin asuntoa, joissa vuokra max 675. Tulos

- putkiremppa tulossa puolen vuoden - alle vuoden sisään. Uuden asunnon etsimine ja muutto joka maksaa

- n 15 asunnoista vuokra olikin vuorokausihinta

- parikymmentä solua, joista osaa vuokrataan vain opiskelijoille. Poikasoluun ei oteta naista jne. Jos siluhuone on vain 9 neliötä ja vuokra 590, se on hitosti liikaa

- 16 - 17 neliön asuntoja, vuokra se 675 euroa. Järkeä?

- 52 asunnosta 7 olisi sellaisia, että voisin tsekata ne. Halukkaita on muitakin ja vuokranantaja valitsee, kenelle asunnon antaa. Ensimmäisenä se ei ole toimeentulotukiasiakas.

Ja itse olen työssäkäyvä omistusasunnossa asuva, joka tietää jotain pääjaupunkiseydun vuokra-asuntomarkkinoista.

-

Hah. Katoinpa ne pääkaupunkiseudun max 575 vuokra-asunnot, niistä 2 täytti seuraavat kriteerit

- ei solu

- ei putkiremontti

- ei autotalliosake

- ei vuorokausivuokra

- ei opiskelija-asunto

Eli ei mitään hajua, mistä kirjoittaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yhden lapsen yh ja saan tukia n. 1600 e/kk (osa toimeentulotukea). Lisäksi lapselle korvattiin tälle keväälle useamman sadan harrastus. Hävettää välillä miten hyvin tuilla pärjää. Toisaalta raha-asioiden miettimiseen kuluu kyllä aika paljon energiaa. 

Kun vielä olisit rehellinenkin. Tuosta yli puolet on vuokratukea. Ja mitään satojen eurojen harrastusta ei sossu aivan satavarmasti kustanna.

Niin, eihän tuossa muuta väitetäkään, tuossahan lukee "saan tukia n. 1600 €/kk (osa toimeentulotukea).

Ihan oikeasti: kyllä sen asumistuenkin voi laskea hyvillä mielin tukiin mukaan. Kun ihminen saa palkkaa (=rahaa tekemästään työstä) niin hän ei yleensä ole oikeutettu asumistukeen tai saa sitä vain hyvin vähän.

Mutta sitten kun on töissä saa pankista lainaa ja voi hankkia sijoitusasunnon, laittaa sen vuokralle ja kappas - sitä kautta ne veroeurot saakin vuokralaisensa asumistukena takaisin omaan taskuun.

Vierailija
124/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpäs laitan tähän esimerkkinä oman toimeentulotukilaskelman, koska sitä monet pyytävät. Tämä on lokakuulta 2017, koska sain töitä enkä ole enää toimeentulotuella. Jotkut etuudet on tainnut nousta jonkin verran tästä esimerkistä. Ainakin perusosat on noussut ja elatustuet.

Tulot

Asumistuki 712e

Työmarkkinatuki 641,28e

Lapsilisä 296,82e

Elatustuki 311e

Menot

Vuokra 954e

Perusosa 536,68e

Perusosa lapsi 341,52e

Perusosa lapsi 282,98e

Maksettava toimeentulotuki 154,08e

Yli yhteensä sain etuuksia 2115,18e. Tästä kun vähennetään vuokra, niin meille jäi käyttöön 1161,18e/kk. Sähkölaskut, kotivakuutus ja lääkkeet ja terveydenhoitolaskut maksettiin Kelasta. Silmälaseihinkin sain maksusitoumuksen.

Ajattele kun hyvätuloinen jää työttömäksi, niin kuinka paljon hän saa työttömyyspäivärahaa. Hän ei tarvitse edes toimeentulotukea. Mutta sitähän ei lasketa tueksi, vaikka se on monin verroin isompi kuin toimeentulotuki. Ja edelleen saa asunnon korkovähennykset. Ne voi laskea tukeen lisäksi.

Vierailija
125/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut tämän ennenkin, riittää hyvin jos on terve ja yksineläjä. Sairaalla ja lapsellisella on kuluja, joita Kela ei välttämättä korvaa, ainakaan nykyään. Riippuu myös sairaudesta, mitä maksetaan ja mitä ei.

Musta terveys ja ruoka pitää korvata.

Huvitus ei.

Vierailija
126/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun perustoimeentlotuki oli 85 euroa+asumistuki. Hyvä että sain vuokran maksettua.

Onneksi enää ei tarvi sillä rahalla elää...

- ja toimeentulotuen pienuus johtui siitä sinulle maksetusta muusta etuudesta (työmarkkintatuki tms.) Kas kun taas sekin unohtui....

Vierailija
127/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löydä,osaako joku sanoa monta alotuspaikkaa tikkurilan sosionomi linjalle?

Vierailija
128/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yhden lapsen yh ja saan tukia n. 1600 e/kk (osa toimeentulotukea). Lisäksi lapselle korvattiin tälle keväälle useamman sadan harrastus. Hävettää välillä miten hyvin tuilla pärjää. Toisaalta raha-asioiden miettimiseen kuluu kyllä aika paljon energiaa. 

Minä voisin olla kateellinen. Saan palkkaa netto 1400 ja 150 lapsilisä ja lapsen isältä 150. Silti olen totaaliyh. Eli isä ei tapaa lasta eikä osta lahjoja tms.

Niin enkä tunne pärjäävänsä hyvin, vaikka saan n.100 euroa enemmän joka kuukausi.

Joku toinen voi saada yli 2000 ansiosidonnaista. Mutta sitähän kukaan ei miellä tueksi.

Vierailija
129/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa tosi hassulta, mutta... Tilanne toimeentulotuella elävänä osin vähän niinku kansanedustajilla; on asioita, joihin ei mene "omaa" rahaa ollenkaan; lääkäri -ja lääkekulut maksetaan, samoin kelataksikulut, sähkölaskut ja kotivakuutus. Mutta se oma raha onkin sitten vain 350 kuukaudessa (kun asuu "ylikalliissa" kämpässä), eli rahat riittää ruokaan. Muuten pitääkin sitten pitää tiukasti menoja silmällä ja säästää tästä mainitusta summasta koko ajan sukan varteen, jo monesti mainitun yllättävän suuren menoerän kuten tietokoneen tms hajoamisen varalta. Uusi talvitakki tulee ostettua viiden vuoden välein, kengät 2-3 vuoden välein. Ja ne ostetaan säästämällä 350 eurosta. Eli kaikella on puolensa. 

Vierailija
130/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotain voi kasvattaa ihan maassa ja kasvihuoneita ei tarvita.

Kun olin lapsena maalla niin ainakin perunaa, porkkanaa ja mansikkaa oli ihan maassa kasvamassa.

Monella ei vaan ole sitä omaa pihaa tai liian pieni piha.

Myös salaatit onnistuu.

Marjapensaat myös.

Ei saada tukia mutta ollaan riskiryhmässä ja mua pelottaa tulevaisuus.

Haluan pienen kämpän ja tehdään paljon kasvisruokaa.

Nyt ei ole vielä se aika, kun teinit asuu kotona.

Vierailija
131/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut tämän ennenkin, riittää hyvin jos on terve ja yksineläjä. Sairaalla ja lapsellisella on kuluja, joita Kela ei välttämättä korvaa, ainakaan nykyään. Riippuu myös sairaudesta, mitä maksetaan ja mitä ei.

Huvitus ei.

Huvituskin on vähän suhteellista. Ja tietty riippuu myös sen henkilön kulutuksesta ja menoista - osalle jää tt-tuesta säästöön, ap:kin pystyi mielin määrin käymään leffassa jne.

Iltasanomissa soimattiin tätä Annamaijaa kun hän mainitsi, että ainut ylellisyys mitä hän suo itselleen on joskus kahvit R-kioskilla. Ja kauhea soimaus kommenteissa, että "minä olen keskituloinen eikä silti ole varaa missään Ärrällä juoda kahvia vaan kotona keitetään kahvit ja tehdään kaikki ruoka itse." Kävin just äsken hakemassa passin Ärrältä ja odottelin sen aikaviivelukon aukeamista. Katoin huvikseni paljonko se paheellinen kahvi maksaa: iso 1,80 ja pieni 1,40. Tuskin hänkään nyt sitä kahvia Ärrällä kittaa päivittäin, tai edes viikottain. Mutta jos talous on niin tiukalla, ettei edes kertaa kuukaudessa liikkuessaan, kun on hyvä päivä eikä satu, pysähtyä ja käyttää 1,40 kahviin, niin onhan se aikamoista elämää.

Samoin kun sanoi siinä, että välillä ei ollut rahaa ostaa lapselle edes karkkipäivänä karkkia. Ja taas: "ei kuule meilläkään lapset saa karkkia vaikka ollaan hyvätuloisia, sen mukaan pitää elää mihin on varaa". Joo, eihän se karkki pakollista ole ja on varmaan älyttömän vaikea asettua sellaisen ihmisen asemaan, joka joutuu kieltämään lapselta sen satunnaisen karkkipussin siksi, ett siihen ei ole varaa, eikä siksi, että meillä noudatetaan sokeritonta luomuruokavaliota ja emme käytä sokeria.

Mun ainakin on vaikea ajatella tuollaista elämää. Tossa "ei huvituksia" mallissa pitäis mennä johonkin maksusitoumuksiin, joilla saisi ostaa vain tiettyjä elintarvikkeita (alkoholia ja tupakkaahan niillä ei nytkään voi ostaa), "huvitukset", kuten jäätelö ja karkki pitäisi kieltää. Samoin kahvi ja kaakaokin olis kiikun kaakun. Ehkä halvin Kulta Katriina olis sallittu, mutta ei mikään maustettu kahvi jne.

Vierailija
132/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskit kasvaa, kun ikää tulee lisää.

Voi sairastua tai työpaikan menettää.

Pitää olla nöyrä.

Nuoruus ei ole ikuista.

Minäkin olen tehnyt töitä ja aina töitä sain.

Enää en saa koska olen liian vanha.

Vierailija
133/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa tosi hassulta, mutta... Tilanne toimeentulotuella elävänä osin vähän niinku kansanedustajilla; on asioita, joihin ei mene "omaa" rahaa ollenkaan; lääkäri -ja lääkekulut maksetaan, samoin kelataksikulut, sähkölaskut ja kotivakuutus. Mutta se oma raha onkin sitten vain 350 kuukaudessa (kun asuu "ylikalliissa" kämpässä), eli rahat riittää ruokaan. Muuten pitääkin sitten pitää tiukasti menoja silmällä ja säästää tästä mainitusta summasta koko ajan sukan varteen, jo monesti mainitun yllättävän suuren menoerän kuten tietokoneen tms hajoamisen varalta. Uusi talvitakki tulee ostettua viiden vuoden välein, kengät 2-3 vuoden välein. Ja ne ostetaan säästämällä 350 eurosta. Eli kaikella on puolensa. 

Ei sentään kaikki nauti samoista eduista, sillä kaikki toimeentulotukea saavat eivät käy mitenkään paljoa lääkärissä tai syö lääkkeitä...

Vierailija
134/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just kävin kaupassa ja lasku oli lähes 80€, kolmen päivän ruuat. Nelihenkinen perhe ollaan, yh tt-tuella. En ymmärrä mistä edes puhutte

Mitä sinä sieltä ostit?

Meitä on neljä ja laitan kotona kaiken ruoan, myös vanhempien työpaikkaeväät. Lapset teinejä. Lisäksi vielä kaksi koiraa.

Me käydään kerran viikossa kaupassa ja ostetaan noin satasella per kerta. Lisäksi ehkä kerran viikossa täydennetään jotain.

Kuussa menee kaikkinensa noin 600 ruokaan, hygieniaan jne.

Leipää, leikkelettä, juustoja, viikunahilloa, hedelmiä, tomaattia 2kg ruokiin, kurkkua, kanan fileleikkeitä 8 kpl, porsaan ulkofilettä, riisiä, kevätsipulia, purjoa, paprikaa, kermaa, kananmunia, yrttejä, maitoa, tuoremehua, jätskiä.

Leikkeleet, fileet ja yrtit turhia. Yrtit kannattaa kasvattaa itse. Jos on parveke, myös tomaatit ja sipulit.

Ja metsästämällä ja onkimalla hankkia perheelle ruoat. Ja tietenkin sienet ja marjat. Parvekkeella voi kasvattaa myös perunoita ämpärissä. Jos ei ole ämpäriä, pitää seurata mainontaa, missä niitä jaetaan. Liftaamalla pääsee metsään jos ei ole rahaa matkakorttiin tai fillariin.

On se hyvä, että jaetaan köyhille vinkkejä täällä!

Keskituloinen täällä, terve.

Kasvatan itse tomaatit, salaatit, kurkut, yrtit.

Marjoja ja sieniä säilömme myös.

Säästätkö sä oikeasti tolla viljelemisellä? Ja kasvatatko parvekkeella?

Jos vaikka kolmihenkeisellekin perheelle rupeaa kasvattamaan tomaattia parvekkeella, niin  veikkaanpa että halvemmalla saa marketista. Harrastuksenahan se on kiva ja varmasti maistuu hyvältä kun on itse viljellyt.

Mua ainakin nauratti kun täällä kerran joku tarjosi säästövinkiksi, että perunaa pystyy kasvattamaan parvekkeella ämpäreissä.  Haluaisin nähdä sen perheen parvekkeen, jossa ämpäreissä viljellystä perunasta ihan oikeasti tulisi jotenkin säästöä.

Marjat ja sienet erikseen, mutta harvoin niitäkään isoja määriä saa ihan kävelymatkan päästä.

Ostin juuri sellaisen viljelylaatikon. Se boxi maksoi 9,90, mullat maksoi reilu 12 €, pohjakangas joku muutaman euron, siemenistä en tarkkaan tiedä kun sain ne lahjaksi, mutta sanotaan että niihin meni varmaan 12-15 €. Nyt sitten katsotaan mitä tuosta tulee. Toki pelkkään maahan voi laittaa, mutta meillä on ainakin sen verran savinen maa, että en odottaisi henkeä pidätellen kovaa kasvua. Parvekkeelle on pakko hankkia mullat ja astiat erikseen.

Vierailija
135/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt elänyt toimeentulotuella viisi vuotta ja pärjään loistavasti. Muutin pois alkoholistiperheestä, joten jo se että saan ostaa ehjät vaatteet alennusmyynneistä tai kirpparilta on luksusta, puhumattakaan siitä että omistan useammat (ehjät ja kivat!) kengät, saan syödä hyvää ja monipuolista ruokaa. Kela maksaa mun monen sadan euron sairaalamaksut sekä lääkkeet. Aloitin osa-aikatyön, joka vähennetään tuesta, mutta saan kuitenkin esim työvaatteet ja bussilipun tuesta. Lisäksi maksetaan sähköt jne. Kävin lukion myös tt-tuella ja sain kaikki kirjat uusina, sekä myös kirjoitukset maksettiin.

Tarjottiin töistä täysiä tunteja. Palkka on kuitenkin niin pieni, että jouduin kieltäytymään. Täysi palkka ylittäisi juuri ja juuri sen perusosan ja vuokran, enkä saisi siis tukea vaihteleviin menoihin, esim valtaviin sairaskuluihin, jotka vaihtelevat kuukausittain. Jonain kuuna menee vain 40€ lääkkeisiin, kun taas tässä kuussa pamahti 500€ leikkauksesta johtuva maksu.

Tarkoituksena ei toki ole elää loppuelämää näin, heti kunhan paranen vähän enemmän on tarkoitus kouluttautua, ja mennä täysipäiväisesti töihin paikkaan josta saa enemmän kuin 8€ tunnilta. Mutta silti, jos et pärjää tt-tuella, on rahankäytössäsi vakavia ongelmia. Se on totta, että työssäkäyvän elämää ei tällä voi elää, mutta se ei ole tarkoituskaan. Itse näen ystäviä, noin kerran viikossa käyn maksullisessa jutussa kuten syömässä, leffassa, baarissa yms ja muuten yritän halpoja juttuja, kuten kavereilla kahvittelua ja puistossa istuskelua. Olen tuella ostanut myös pelitietokoneen, tvn, älypuhelimen, kaapin täyteen muodikkaita vaatteita, sisustanut asunnon täysin, hankkinut harrastusvälineitä (kuten eräilyvarusteet ja kertoja salille), käynyt kerran ulkomailla. Ruoan teen aina itse, eineksiä en allergioiden takia kykene syömään. Tänään esim tein baataattitomaattikeiton seesaminsiemenillä ja tonnikalalla. Viimeksi söin makaronilaatikon, jonne olin tunkenut ties mitä kasviksia joukkoon.

Ymmärrän toki, että minunlaiselleni joka tulee oloista joissa ei ole yhtään mitään, tämä on pelkkää helpostusta. Tuntuu niin hyvältä, kun saa mennä nukkumaan vatsa täynnä ruokaa ilman heikotusta. Ja ihmiselle joka on tottunut tienaamaan ja saamaan asioita, on vaikeampaa. Itsekin välillä hämmästelen rikkaita kavereitani jotka voivat yhtäkkiä ostaa aivan elämisen kannalta turhaa tavaraa, joka maksaa monta kertaa enemmän kuin tililläni on koskaan parhaimmillaan ollut, mutta sitä se on. En ajattele että koska muut, minullakin olisi oikeus.

Joten oikeasti: tsempatkaa vähän! Ruokaa, vaatetta, koulutusta, sairaskuluja, katto pään päällä, puhdasta vettä... Elämme unelmaa verrattuna 90% muuhun maailmasta.

Vierailija
136/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvitus ei.

Terveydenhuolto on ilmaista mustille ja valkoisille, mutta miksi ruoka pitäisi korvata sadoilletuhansille työnvieroksujille?

Vierailija
137/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvitus ei.

Terveydenhuolto on ilmaista mustille ja valkoisille, mutta miksi ruoka pitäisi korvata sadoilletuhansille työnvieroksujille?

Tuo tuli vähän väärässä muodossa. Tarkoitin siis, että ruokaa ei pidä kustantaa verovaroista tyhjäntoimittajille.

Vierailija
138/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joten oikeasti: tsempatkaa vähän! Ruokaa, vaatetta, koulutusta, sairaskuluja, katto pään päällä, puhdasta vettä... Elämme unelmaa verrattuna 90% muuhun maailmasta.

Noin viidellä sadalla elät kuukaudessa, ja sulla on varaa ostaa vaatteita, sisustaa koko kotisi, käydä ulkomailla jne?

Mä saan sillä rahalla ruokittua itseni ja koirani, viikonloppuisin myös teinini. Maksan siitä myös molempien puhelinmaksut. Joskus jotain vaatetta teinille, mutta en edes itselleni... Emme käy edes ravintoloissa syömässä. Jos on varaa, käymme kerran kuukaudessa leffassa.

Vierailija
139/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihmisestä ja menoista riittääkö se raha vai ei. Esim. miehen eronnut kuusikymppinen veli pärjää hyvin pienellä rahalla, pieni asunto, sopiva yhdelle. edullinen, ja saa suurimman osan vuokrasta siihen asumistukena. Arkena käy joka päivä syömässä työttömien ruokalassa parilla eurolla kupunsa täyteen, ei osta kotiin juuri mitään ruokaa.

Polttaa tupakkaa ja autoon ostaa bensaa parilla kympillä silloin tällöin. Nettiä ei ole, tavallinen kännykkä jossa halpa liittymä. Vaatteita on kaappi täynnä, vanhoja mutta käypiä niin pitkään kun kuluu puhki, sitten voi hakea uusia samanlaisia vanhoja rettuja eurolla työttömien kirppikseltä ja muutaman sadan metrin päässä kotoa on "kirppis" josta saa hakea kaikkea mahdollista lahjoitettua tavaraa ilmaiseksi. Ei lapsia, ei lemmikkejä, ei harrastuksia joihin menisi rahaa, ei käy juurikaan baareissa, ei käy elokuvissa tai muissa huvipaikoissa, ei tee lomamatkoja.

Käy siellä työttömien tuvalla ja illalla katsoo vähän telkkaria, hänelle ihan hyvää rauhallista elämää, mistään ei ole puutetta, tilillä monta tonnia rahaa säästössä. Laskuja tulee vuokra, puhelinlasku, auton vakuutus ja autovero. Päivän lehden lukee veljensä luona.

Vierailija
140/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just kävin kaupassa ja lasku oli lähes 80€, kolmen päivän ruuat. Nelihenkinen perhe ollaan, yh tt-tuella. En ymmärrä mistä edes puhutte

Mitä sinä sieltä ostit?

Meitä on neljä ja laitan kotona kaiken ruoan, myös vanhempien työpaikkaeväät. Lapset teinejä. Lisäksi vielä kaksi koiraa.

Me käydään kerran viikossa kaupassa ja ostetaan noin satasella per kerta. Lisäksi ehkä kerran viikossa täydennetään jotain.

Kuussa menee kaikkinensa noin 600 ruokaan, hygieniaan jne.

Leipää, leikkelettä, juustoja, viikunahilloa, hedelmiä, tomaattia 2kg ruokiin, kurkkua, kanan fileleikkeitä 8 kpl, porsaan ulkofilettä, riisiä, kevätsipulia, purjoa, paprikaa, kermaa, kananmunia, yrttejä, maitoa, tuoremehua, jätskiä.

Leikkeleet, fileet ja yrtit turhia. Yrtit kannattaa kasvattaa itse. Jos on parveke, myös tomaatit ja sipulit.

Ja metsästämällä ja onkimalla hankkia perheelle ruoat. Ja tietenkin sienet ja marjat. Parvekkeella voi kasvattaa myös perunoita ämpärissä. Jos ei ole ämpäriä, pitää seurata mainontaa, missä niitä jaetaan. Liftaamalla pääsee metsään jos ei ole rahaa matkakorttiin tai fillariin.

On se hyvä, että jaetaan köyhille vinkkejä täällä!

Keskituloinen täällä, terve.

Kasvatan itse tomaatit, salaatit, kurkut, yrtit.

Marjoja ja sieniä säilömme myös.

Säästätkö sä oikeasti tolla viljelemisellä? Ja kasvatatko parvekkeella?

Jos vaikka kolmihenkeisellekin perheelle rupeaa kasvattamaan tomaattia parvekkeella, niin  veikkaanpa että halvemmalla saa marketista. Harrastuksenahan se on kiva ja varmasti maistuu hyvältä kun on itse viljellyt.

Mua ainakin nauratti kun täällä kerran joku tarjosi säästövinkiksi, että perunaa pystyy kasvattamaan parvekkeella ämpäreissä.  Haluaisin nähdä sen perheen parvekkeen, jossa ämpäreissä viljellystä perunasta ihan oikeasti tulisi jotenkin säästöä.

Marjat ja sienet erikseen, mutta harvoin niitäkään isoja määriä saa ihan kävelymatkan päästä.

Ostin juuri sellaisen viljelylaatikon. Se boxi maksoi 9,90, mullat maksoi reilu 12 €, pohjakangas joku muutaman euron, siemenistä en tarkkaan tiedä kun sain ne lahjaksi, mutta sanotaan että niihin meni varmaan 12-15 €. Nyt sitten katsotaan mitä tuosta tulee. Toki pelkkään maahan voi laittaa, mutta meillä on ainakin sen verran savinen maa, että en odottaisi henkeä pidätellen kovaa kasvua. Parvekkeelle on pakko hankkia mullat ja astiat erikseen.

Minä bongasin lavat ilmaiseksi, multa tulee omasta kompostorista, hevonkakan saan ilmaiseksi. Ämpäritkin olen saanut ilmaiseksi. Siemenet ei paljon maksa. Pelkkiä tomaatteja tulee 10 kiloa, salaattia en osta touko-syyskuussa yhtään. Retiisit napostellaan sellaisinaan, niitä kasvaa koko kesä. Pohjakankaaksi käy vanhat lehdet tai esim räsymatot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi