Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ai että perustoimeentulotuki ei riitä pakollisiin menoihin? Höpönlöpöä

Vierailija
16.05.2018 |

Ellei joku sitten tosissaan pidä pakollisina menoinaan vaikka soittoharrastuksen maksuja.

Kyllä tuolla 490e/kk saa aivan varmasti ruoan, tarvittavat vaatteet, hygieniatarvikkeet ja muut vastaavat oikeasti välttämättömän tärkeät menot. Mä maksan kuukausittain netflixiä 10e/kk ja mulla jää senkin jälkeen vielä 40e/kk säästöön taikka muuhun hurvitteluun, vaikka elokuvateatteriin tai ravintolaan.

Ja jos jollain on jotain välttämättömiä erityistarpeita (silmälasit tms.) niin siihen saa erikseen toimeentulotukea.

Te jotka sanotte ettei se summa riitä teillä pakollisiin menoihin niin kertokaa minne teidän rahanne oikein uppoaa?

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työtön saa noin paljon tt-tukea, vaan noin 40e ainakin minä saan tt-tukea, ja sähkölaskun ja terveysmenot jos niitä on. 

Mistähän nää ihme summat on peräisin mitä tällä palstalla näkee. Toki jos ei saa edes työttömyystukea, niin eri asia, mutta työtön saa työttömyystuen, joka on mulla lapsikorotuksineen alle 600e nyt. Ennen aktiivimallia se oli neljäkymppiä enemmän ja meni piirun yli 600euron.

Yksinasuva saa vielä pienempää työttömyyskorvausta, olisiko n. 400e? Ei sillon todellakaan tt-tukea saa monia satoja.

Kyllä on paljon väärän tiedon levittäjiä taas liikkeellä.

Vierailija
42/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun alat listaamaan elämään tarvittavia asioita niin ei todellakaan riitä. Vaatteet, kengät jne. ovat kuluvaa tavaraa ja kodinkoneita hajoilee, pyörään piää vaihtaa renkaita puhjenneiden tilalle jne.

Opintolainat, opintolainan korot, bussilippu, tietokoneen lyhennys, puhelimen lyhennys, muistikorttien lyhennykset, nettiyhteys, puhelinliittymä, pyykkikoneen lyhennys, ja siihen se raha jo menikin vaikka listasta puuttuu paljon tarvittavia asioita ja siksi taas syön kynsiäni ja velaksi..

Pesutupa, kirjaston tietokone.

Hahahahahhhhh!

TAAS yksi idiootti joka luulee tietävänsä paremmin :D

Ei ole pesutupaa!!! Ja vaikka olisikin niin syyt miksi joku tarvitsee oman pesukoneen eivät kuulu sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun alat listaamaan elämään tarvittavia asioita niin ei todellakaan riitä. Vaatteet, kengät jne. ovat kuluvaa tavaraa ja kodinkoneita hajoilee, pyörään piää vaihtaa renkaita puhjenneiden tilalle jne.

Opintolainat, opintolainan korot, bussilippu, tietokoneen lyhennys, puhelimen lyhennys, muistikorttien lyhennykset, nettiyhteys, puhelinliittymä, pyykkikoneen lyhennys, ja siihen se raha jo menikin vaikka listasta puuttuu paljon tarvittavia asioita ja siksi taas syön kynsiäni ja velaksi..

Pesutupa, kirjaston tietokone.

Hahahahahhhhh!

TAAS yksi idiootti joka luulee tietävänsä paremmin :D

Ei ole pesutupaa!!! Ja vaikka olisikin niin syyt miksi joku tarvitsee oman pesukoneen eivät kuulu sinulle!

No sitten ostat itse itsellesi sen koneen. Tai peset nyrkkipyykkiä.

Vierailija
44/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pari nettitrollia trollailee täällä, omaa surkeaa elämäänsä, paeten muiden haukkumiseen ja paremmintietämiseen. Aika säälittävää porukkaa.

Vierailija
45/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

***Me kyllä niin kaikki muut ihmiset tiedetään paremmin minkälaista teidän elämänne on ***

Vierailija
46/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just kävin kaupassa ja lasku oli lähes 80€, kolmen päivän ruuat. Nelihenkinen perhe ollaan, yh tt-tuella. En ymmärrä mistä edes puhutte

Lapsista saa melkeimpä 300e/kk per lapsi. Ensimmäisestä vähän yli ja seuraavista vähän alle. Ei sentään onneksi yksinasuvan tt-tuella tarvitse nelihenkisen perheen elää. 

ap

Olet kyllä täysin kuutamolla. 

Ei todellakaan saa tollasia summia lapsesta, van ne otetaan huomioon sitä laskentaa tehdessä. Idiootti.

Minä saan tt-tukea n.40-60e, riippuen kk, ja olen työtön yh. Missä se 300e on lapsesta, niin, ei missään.

Vierailija
47/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo summa olisi aivan unelma esimerkiksi kaltaiselleni nuorelle ja terveelle, jolla ei ole perhemenoja, joka on vähään tyytyväinen ja joka asuu keskisuuressa kaupungissa kävelymatkan päässä kaikesta tarvittavasta. Pidemmän päälle en kuitenkaan uskaltaisi jättäytyä toimeentulotuen varaan, jos fiktiivisessä tilanteessa sen varaan joutiisin, vaan haluaisin omilleni mitä pikimmin. En välttämättä tule aina olemaan terve ja sinkku (parisuhde ja deittailu vie yllättävän paljon rahaa, jos ei halua loisia herrasmieheltä toiselle).

Vierailija
48/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työtön saa noin paljon tt-tukea, vaan noin 40e ainakin minä saan tt-tukea, ja sähkölaskun ja terveysmenot jos niitä on. 

Mistähän nää ihme summat on peräisin mitä tällä palstalla näkee. Toki jos ei saa edes työttömyystukea, niin eri asia, mutta työtön saa työttömyystuen, joka on mulla lapsikorotuksineen alle 600e nyt. Ennen aktiivimallia se oli neljäkymppiä enemmän ja meni piirun yli 600euron.

Yksinasuva saa vielä pienempää työttömyyskorvausta, olisiko n. 400e? Ei sill

on todellakaan tt-tukea saa monia satoja.

APUA! No ei TIETENKÄÄN työttömyyskorvausta tai työmarkkinatukea saava henkilö voi saada täysimääräisenä toimeentulotukea, eihän kukaan täällä sellaista väittänytkään! Mutta tässä taas tulee tämä sama näkökulma: Henkilö joka saa esim. asumistukea ja työmarkkinatukea, pitää näitä etuja ns. itsestäänselvyyksinä ja vinkuu sitten että saa toimeentulotukea vain muutaman kympin jolla pitäisi elää koko kuukausi -tyyliin.

Vierailija
49/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinasuva saa vielä pienempää työttömyyskorvausta, olisiko n. 400e? Ei sillon todellakaan tt-tukea saa monia satoja.

Perusosa on yksinelävällä sen 490e, joka pitää jäädä pakollisten menojen jälkeen. Tuo voi koostua eri tuloista, kuten asumistuesta, työttömyystuesta ja lapsilisästä. Mikäli nuo tulot ei riitä kattamaan menoja, niin että käteen jää menojen jälkeen vielä perusosa, niin vaje korvataan toimeentulotukena. Eli ei tietenkään toimeentulotuki ole tuota 490e, vaan perusosa on. Sinulla on käytössä kuukaudessa yksinhuoltajan perusosa + lapsen/lasten perusosat.

Vierailija
50/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just kävin kaupassa ja lasku oli lähes 80€, kolmen päivän ruuat. Nelihenkinen perhe ollaan, yh tt-tuella. En ymmärrä mistä edes puhutte

Lapsista saa melkeimpä 300e/kk per lapsi. Ensimmäisestä vähän yli ja seuraavista vähän alle. Ei sentään onneksi yksinasuvan tt-tuella tarvitse nelihenkisen perheen elää. 

ap

Ei todellakaan saa tollasia summia lapsesta, van ne otetaan huomioon sitä laskentaa tehdessä. Idiootti.

Minä saan tt-tukea n.40-60e, riippuen kk, ja olen työtön yh. Missä se 300e on lapsesta, niin, ei missään.

No kyllä se on laskettu sinne mukaan, niin kuin hyvin tiedätkin, saat varmaan työttömyyspäivärahaa/työmarkkinatukea lapsikorotuksen kera. Ja asumistukea tietysti. Minimissään tukesi on 1496 + asumismenot. Luonnollisesti maksettavasta tuesta vähennetään muut saamasi etuudet, esim. työttömyyskorvaus, lapsilisät ja elarit. Yhteiskunta tukee elämistänne yli 2000 eurolla jokainen kuukausi, eihän sillä kai ole väliä, mistä etuuksista saamasi raha koostuukaan.

Vierailija
51/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainan lyhennyksiin.

Voiko niinkin tehdä? Alkaa nimittäin stressaa työttämänä tuo korkoa kasvava laina.

Hae Kelasta korkoavustusta.

Vierailija
52/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhee :D Tuli mieleen kun olin Kelalla töissä ja asiakkaat lähetteli viestejä, että "Miksi sain vaan 40e toimeentulotukea. Minun kuuluu saada perusosa!!!!!" :D Ihmiset luulee, että heille automaattisesti kuuluu se 490e käteen. Näitä tuli paljon ja joka päivä. Oli hupaisaa!

Mutta siis ihmiset ei ymmärrä, miten perustoimeentulotuki toimii ja miten se lasketaan. Tässä taas yksi esimerkki.

Vierailija
53/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olet itse täysin kuutamolla. Katsopas sitä perustoimeentulotukilaskelmaasi. Sinne on merkitty lapsen perusosa menoksi. Sieltä näet paljonko se on. Sen summan sinä saat lapsesi elatukseesi joka kuukausi. Päälle vielä oman perusosan. Sinullahan on muutakin tuloa tuo toimeentulotuki. Ne tietysti lasketaan mukaan. Mutta menojen jälkeen sinulla jää käyttöön oma ja lasten perusosat.

Vierailija
54/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susanna Koskiko se siellä aloittanut ketjun?

Vierailija
55/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu saa ainakin lääkkeet ilmaiseksi.

Harrastus on sellainen että se maksetaan omalla rahalla ja jos sitä ei ole niin ei voi harrastaa juoksua, hyvä kunto ja ilmaista.

Ei voi vaatia mitään jos elää yhteiskunnan rahoilla. Silti sympatiat vähävaraisten puolella ja itse olen työtön mutta hiljaa kyllä pysyn.

Vierailija
56/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tällä hetkellä erilaisia tukia niin, että käyttööni jää tuo n 490, ja kyllä vaan tiukkaa tekee. Mutta se johtuu siitä, että huostaanotettu lapseni on luonani viikonloppuisin, hänestä saama ylläpitokorvaus ei vastaa kulutusta alkuunkaan, joten arkisin joudun köyhäilemään kunnolla, ettei tarvitse jättää teiniä nälkäiseksi jne.

Ap väitti, että fillariin tai tietokoneeseen voi saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, ihmettelen kyllä, jos jotkut saa, minä en saanut edes huonekaluihin. Silmälasitkin hajosi, niihin voi kuulemma saada harkinnanvaraista, mutta se summa ei kata kokonaiskustannusta. Kyllä, niihin voi säästää. Mutta kun pitää säästää myös vaatteisiin, siihen fillariin, huonekaluihin jne.

Vierailija
57/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastus on sellainen että se maksetaan omalla rahalla ja jos sitä ei ole niin ei voi harrastaa juoksua, hyvä kunto ja ilmaista.

Ei voi vaatia mitään jos elää yhteiskunnan rahoilla. Silti sympatiat vähävaraisten puolella ja itse olen työtön mutta hiljaa kyllä pysyn.

Milläs juokset palajain jaloin ja alasti vai? Pääsee nopeasti putkaan vai pitääkö sitä harrastaa yöllä? Ei toimeentuulotuella ole  varaa kenkiin eikä urheiöluvaatteisiin. Kyse ei ole siitä että mitään vaadittaisiin, vain se mikä on kohtuullista nykypäivänä ja mitä voi olettaa normaaliin harrastukseen kuuluvan. Siltikin tuntuu ettei sympatiasi ole kuin korulauseessa, enkä usko työttämyyteesi mitenkään kun noin kommentoit.

Ymmärryksesi ei näytä kattavan mitä se työtömyys on, ellet sitten ole työtön joka elää perinnöllä ja sijoituksilla. Silloin olet todella kaukana toimeentulotuen asiakkan maailmasta.

Vierailija
58/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Et tietenkään saa koska muut tulot vähentää sitä. Saat asumistukea, työttömyyskorvausta, elatusmaksuja.

Vierailija
59/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs juokset palajain jaloin ja alasti vai? Pääsee nopeasti putkaan vai pitääkö sitä harrastaa yöllä? Ei toimeentuulotuella ole  varaa kenkiin eikä urheiöluvaatteisiin. Kyse ei ole siitä että mitään vaadittaisiin, vain se mikä on kohtuullista nykypäivänä ja mitä voi olettaa normaaliin harrastukseen kuuluvan. Siltikin tuntuu ettei sympatiasi ole kuin korulauseessa, enkä usko työttämyyteesi mitenkään kun noin kommentoit.

Ymmärryksesi ei näytä kattavan mitä se työtömyys on, ellet sitten ole työtön joka elää perinnöllä ja sijoituksilla. Silloin olet todella kaukana toimeentulotuen asiakkan maailmasta.

Ne kengät pitää olla halvat. Kyllä on kokemusta mihin ne rahat riittää .

Tiedän kyllä ettei ne riitä laitteisiin, kodinkoneisiin ja vaatteet on ostettava halvalla.

Ollaan joskus haettu kyseistä tukea. Nyt mieheni on töissä ja rahat riittää mutta kaikki menee.

Tuttu ostaa kaikki vaatteet kirpparilta ja saa toimeentulotukea.

Ei yhteiskunta voi maksaa ihan kaikkea. Kyllä tuttu käy esim. uimassa ja liukuu paljon ulkona.

Vierailija
60/147 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun joku selittää miten asiat menee teoriassa. Esim.halpoihin asuntoihin on hakijoita, ei niitä saa kuin valituissa työssä olevat. Harkinnanvarainen harrastustuki 300 vuodessa. Se ei riitä moneenkaan harrastukseen. Ja tiedän ainakin pari toimeentulotukiperheen lasta, jotka ovat joukkueharrastuksessaan Euroopanmestaruustasolla. Joukkueessa on kaikki kaverit, mutta kilpailumatkat maksaa valtavasti. Kehittyvän huipun on todella vaikea jättää harrastus. Harrastus on alunperin ollut halpa. Kylmää kyytiä lapsille.

Monet unohtavat itse saavansa lapsilisät palkan päälle. TTssa ne ei tule päälle.

Ja en ole itse toimeentulotuella.