Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina
Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.
No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.
Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Mä kuitenkin ymmärrän, että kaikki eivät ole elämän lotossa saaneet samoja lahjoja. Siksi tuo 3kk, mutta kyllä sen jälkeen voidaan jo ilmaisesta rahasta olettaa jotain vastikkeellisuutta. Sekä aktivoisihan sekin, eikä jäätäisi vain kotiin makoilemaan, lisäksi siitä olisi suuret yhteiskunnalliset hyödyt, jos tuo työ ohjattaisiin oikein.
Sinkkumies
Moni työtön joutuu osallistumaan johonkin työkokeiluun tms. Eikö se ole vastikkeellista? Kaikki tuetut- ja pakkotyöt pitäisi olla tarjolla julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Byää.. miten käy Thaimaalaisille marjanpoimijoille nyt .. Byää ;)
Sinkkumies
80-luvulla olin kesätöissä mansikkatilalla. Silloinkaan aikuiset eivät pystyneet tekemään työtä. Kokeilijoita oli, mutta moni lopetti, vaikka palkka oli hyvä. Oikeissa töissä sain kuukaudessa puolet mansikkamaan palkasta. Thaimaalaiset ovat sitkeenpiä, pienempiä ja usein maatyöläisiä ja siinä tottuneet fyysiseen työhön. Esim vänkään ylipainoinen ei voi olla koko päivää yhden polven varassa. Minä ja ystävättäreni oltiin voimistelijoita ja meille alun jälkeen vain aurinko oli ongelma. Poikiaan ei pellolla silloin näkynyt. Miksiköhän? Thaimaalaiset kun valittaa marjampoiminta palkoista nykyään. Eli taitaa olla muuttunut palkat. Tuskin nyt kukaan saa suhteessa 4000 euron kk palkkaa mansikkatilalla ja vielä verottomana kuin me silloin.
Juuri tätä arvostan, mutta olen hieman eri mieltä noista rajotteista. Usein se rajoite löytyy 90% ihmisten korvien välistä.
Kun ovat eläneet kovempaa elämää, niin huomaavat, että eihän tämä sittenkään mahdotonta ole.
Repectiä kuitenkin sinne!
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
80-luvulla olin kesätöissä mansikkatilalla. Silloinkaan aikuiset eivät pystyneet tekemään työtä. Kokeilijoita oli, mutta moni lopetti, vaikka palkka oli hyvä. Oikeissa töissä sain kuukaudessa puolet mansikkamaan palkasta. Thaimaalaiset ovat sitkeenpiä, pienempiä ja usein maatyöläisiä ja siinä tottuneet fyysiseen työhön. Esim vänkään ylipainoinen ei voi olla koko päivää yhden polven varassa. Minä ja ystävättäreni oltiin voimistelijoita ja meille alun jälkeen vain aurinko oli ongelma. Poikiaan ei pellolla silloin näkynyt. Miksiköhän? Thaimaalaiset kun valittaa marjampoiminta palkoista nykyään. Eli taitaa olla muuttunut palkat. Tuskin nyt kukaan saa suhteessa 4000 euron kk palkkaa mansikkatilalla ja vielä verottomana kuin me silloin.
Minä olin 12-15 vuotiaana kesät mansikanpoiminnassa ja olin tuolloin tilan nopeimpia poimijoita.tuli ostettua VHS-nauhurit jne niillä tuloilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ole tasa arvoisia
joku voittaa geenilotossa ja saa esim älykkyyden ja sinnikkyyden yhdistelmän=tää yh äidin lapsi
Joku voittaa vanhempi lotossa =rikkaat eteenpäin ajavat vanhemmat
Sit on ihan tavis keskiverto syömisestä tykkäävä, lapsista ja eläimistä tykkäävä jolla alttius elintapasairauksiin
Eihän tasa-arvo tarkoitakaan, että ihmiset olisivat samanlaisia. Yhtä pitkiä, yhtä älykkäitä, yhtä kauniita, yhtä sosiaalisia, yhtä suosittuja, yhtä lahjakkaita jne.
Mitä tasa arvo sitten tarkoittaa?
Tasa-arvo tarkoittaa ihmisten yhtäläistä arvoa yksilöinä ja yhteiskunnan jäseninä. Lyhyt ja lihava ei ole ihmisenä yhtään sen vähempiarvoinen kuin pitkä ja laihakaan.
Kerro se afrikkalaisen kylän äidille. Darwinismia ei voi koskaan estää, vaikka kuinka me haluaisimme olla sovinnaisia ja joviaaleja ihmisiä. Ei siinä mitään väärää ole, mutta todellisuus ei vain noudata ihmisen lakeja, vaan todellisuuden lakeja.
Sinkkumies
Meillä kaikilla on erilainen todellisuus. Itse katson, että jo hymy vaikuttaa ympäristöön. Osa katsoo toisia ylhäältä alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuitenkin ymmärrän, että kaikki eivät ole elämän lotossa saaneet samoja lahjoja. Siksi tuo 3kk, mutta kyllä sen jälkeen voidaan jo ilmaisesta rahasta olettaa jotain vastikkeellisuutta. Sekä aktivoisihan sekin, eikä jäätäisi vain kotiin makoilemaan, lisäksi siitä olisi suuret yhteiskunnalliset hyödyt, jos tuo työ ohjattaisiin oikein.
Sinkkumies
Moni työtön joutuu osallistumaan johonkin työkokeiluun tms. Eikö se ole vastikkeellista? Kaikki tuetut- ja pakkotyöt pitäisi olla tarjolla julkisella puolella.
Kaikki tämmöinen pelleily pois ja oikeita töitä missä tuntevat edes olevansa hyödyllisiä ja yhteiskunnan jäseniä. Jos työlliset myös hyötyisivät, niin uskon, että kaikki ihmiset lähentyisivät toisiaan ja oppisivat myös arvostamaan toisiaan enemmän.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joku voittaa geenilotossa ja saa esim älykkyyden ja sinnikkyyden yhdistelmän=tää yh äidin lapsi
Sit on ihan tavis keskiverto syömisestä tykkäävä, lapsista ja eläimistä tykkäävä jolla alttius elintapasairauksiin
Eihän tasa-arvo tarkoitakaan, että ihmiset olisivat samanlaisia. Yhtä pitkiä, yhtä älykkäitä, yhtä kauniita, yhtä sosiaalisia, yhtä suosittuja, yhtä lahjakkaita jne.
Tasa-arvo tarkoittaa ihmisten yhtäläistä arvoa yksilöinä ja yhteiskunnan jäseninä. Lyhyt ja lihava ei ole ihmisenä yhtään sen vähempiarvoinen kuin pitkä ja laihakaan.
Kerro se afrikkalaisen kylän äidille. Darwinismia ei voi koskaan estää, vaikka kuinka me haluaisimme olla sovinnaisia ja joviaaleja ihmisiä. Ei siinä mitään väärää ole, mutta todellisuus ei vain noudata ihmisen lakeja, vaan todellisuuden lakeja.
Sinkkumies
Meillä kaikilla on erilainen todellisuus. Itse katson, että jo hymy vaikuttaa ympäristöön. Osa katsoo toisia ylhäältä alaspäin.
Osa katsoo sen läpi.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Minä olin 12-15 vuotiaana kesät mansikanpoiminnassa ja olin tuolloin tilan nopeimpia poimijoita.tuli ostettua VHS-nauhurit jne niillä tuloilla
Minä taas söin ne mansikat ;)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on hulvaton! Ihmiset itkee kuinka Koski kohteli halventavasti työtöntä ja samaan syssyyn haukutaan Kosken ulkonäkö, huudetaan katuh*oraksi jne. Ei teitä ainakaan järkevällä argumentaatiotaidoilla ole pilattu.
Koski oli ihan oikeassa ja av-palsta ei onneksi edusta koko Suomen kantaa näihin asioihin. Todella monella muualla foorumeilla ihmiset ovat nähneet tämän työttömän henkilön vähän erilaisena hahmona kuin säälittävänä ja autettavana raukkana. Ahne ja laiska ihminen, joka kokee että yhteiskunnan on maksettava hänen lapsensa kallis harrastus johon monella työtä tekemälläkään vanhemmalla ei ole rahaa. Työhakemuksen täyttökin kerran kuussa on aivan liikaa. Pitäisi saada rahaa siitä että istuu perseellään kotona, seinästähän se raha tulee.
Itse olen joutunut elämään 6kk toimeentulotuella opiskeluaikana kun vaihdon vuoksi opintopisteiden siirtymisessä meni niin kauan että kela katkaisi hetkeksi opintotuen. Kyllä silloin tuli elettyä hyvin kun kaikkien laskujen jälkeen jäi vielä 480€ käteen eli enemmän kuin koko opintotuki edes oli!
Opintotuki on myös toisten rahoilla elämistä. 6kk elää vaikka ilman rahaa, kun tulevaisuudennäkymiä.
Susannan huorittelusta näkee, että kaikki evät ole samoilla lahjoilla siunattu. Kuinka huorittelijalta voi olettaa samaa kuin esim.Susanna Koskelta? Kaikki ihmiset ei vain kykene kaikkeen. Jotenkin nekin pitää yhteiskuntaan sopeuttaa.Niin on, mutta minä olen opintotukeni maksanut ensin korkojen kera takaisin kun en voinut elää vuotta seuraavan kesän tuloilla ja valmistumisen jälkeen olen maksanut opintotuen ja toimeentulotuen määrän jo moninkertaisesti veroina. Olen lapseton, en käytä terveydenhuollon palveluita ja olen töissä yksityisellä sektorilla yrittäjänä.
Meidän perheessä oli 8 lasta ja aika köyhiä oltiin, koskaan ei ole vanhemmillani ollut meitä lapsia mahdollista auttaa rahallisesti. Ei puhettakaan että olisi ollut 200€ selloharrastuksia. Kyllä meillä lähdettiin siitä että rahat täytyy itse tekemällä ansaita, itsekin olen ollut kesätöissä 13-vuotiaasta lähtien tehden milloin mitäkin ”paskahommaa”. Kyllä on paljon minun ikäisiäni ihmisiä, joka opiskelivat sen yhden kivan ammatin ja kun töitä ei ollut jäätiin kotiin makaamaan. Tuöevaisuudennäkymänsä voi luoda itse ja kyllä tämä työtön nainen on itse kussut muroihinsa toden teolla, nyt voi olla enää vaikeaa muuttaa kurssia mutta mahdollisuus siihen olisi ollut aika päiviä sitten. Ihmiset valitettavasti joutuvat ottamaan vastuun omista tekemisistään ja valinnoistaan.
Huonoissa oloissa kasvaa katkeria ja kylmäsydämisiä ihmisiä. Siihen nähden selloharrastukset on tärkeitä.
Kukaan ei estä sinua pelastamassa koko maailmaa, jos tämä työtön tarvitsee ainoastaan 150€ lisää hyvää elämään ja sinusta tämä on oikein niin mikset ilmoittaudu vapaaehtoiseksi maksamaan hänelle joka kuukausi 150€?
Avustan harrastuksia pairin säätiön kautta ja suoraan esim ice heartsia ja Hopen kautta. Mielestäni se on tarkeää, varsinkin teini-iässä. Esimerkkihenkilö saa tukea säätiöltä.
Voisitko avustaa minuakin. Töissä jaksamiselle tekisi hyvää pari harrastusta.
Sinkkumies
Katson, että lasten ja teinien harrastukset kantaa pitkälle. Heillä harrastus on intohimo, ei vain rentoutuskeino. Moni haaveilee harrastuksensa mukaisesta työstä.
Aikuiselle harrastus on henkireikä, mutta harvoin yhtä kokonaisvaltainen kuin nuorilla.
Voin lähteä kanssasi esim. parisalsaan.lyön satasesta vetoa että sellon soitto loppuu kun p.llukarvat kasvaa lapselle:)
Onpa kauniisti sanottu. Monella harrastus loppuu lukioon siirtyessä. Mutta siihen asti harrastus suojaa lasta. Koskaan ei tiedä kuka harrastuksesta saa ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...
Diabetes ei rajoita työelämään osallistumista käytännössä mitenkään. Fibro voi toki olla kivulias, mutta harvinaista että se täysin invalidisoisi eikä oireita pystyisi helpottamaan. Keuhkoahtaumataudista en tiedä mitään, joten sitä en kommentoi.
Kylllä on siunaantunut ikävä kasa sairauksia.
Jos ja kun tämä nainen on työkyvytön, niin miksi hänet on edes valittu tähän keskustelemaan? Minusta hänen elämänstä vaikuttaa aika vaivalloiselta.
Vaivalloisuutta voi tosin tulla huonosta kunnosta ja ylipainosta, mutta sairaudet on voineet vaikuttaa liikkumattomuuteen.
Itse olen sitä mieltä, että hän kelpaisi sairaseläkkeelle ja keskustelemasn olidi voitu ottaa joku työkykyisempi, jolla on vaikka sosiaalisia ongelmia.
Mitä itse henkilöön tulee... Tiedän itsekin juuri sairastelleena, ja toipuneena, että huono fiilis oman kehon kanssa vääntää ajatukset negatiivisiksi. Tulee jotenkin epäreilu olo. En tykännyt siitä olosta yhtään.
Jokainen voi kuitenkin yrittää kaikkensa olonsa parantamiseksi, ja itsekin tein niin.
Mitä tämä nainen om tehnyt ennen kuin sairaudet pahenivat? Sitähän ei kerrota. Minulle tulee kuva, että hänen asenteensa on aina ollut huono. Jos töitä ei saa omalla alalla, niin kouluttaudutaan uudestaan. Oppisopimuksella pääsee heti töihin kiinni.
Propsit kyllä työkokeilussa olosta. Moni ei suostu siihenkään.
Jos hän olisi töissä, niin Naiselle voisi sopia jokin rauhallinen juttu kuten jossain infossa tai kirjastossa työskentely. En vähättele kirjastoalaa, se kiinnostaa itseänikin, vaan siis se olisi sopivan rauhallista monisairaalle.
Noh, tää on mun mutuilua ja aatoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää tuo asenne, että jos minä olen onnistunut, niin kaikkien muidenkin tulisi onnistua. Ei se vaan mene niin. Eikä vääristä valinnoista pidä liikaa syytellä, ne ovat mennyttä, kyllä ihmiset varmaan ilman syyttelyä ymmärtävät jos ovat tehneet huonoja valintoja, mutta nykytilanteeseen se ei auta enää yhtään jos joku saarnaa että mitäs opiskelit tuota alaa, mitäs et ole pitänyt terveydestäsi parempaa huolta. Oleellista on se mikä tilanne on nyt ja kuinka hyvät mahdollisuudet nykyisillä eväillä on menestyä. Ap on pärjännyt hienosti, mutta samalla uponnut siihen menestyksen kuplaan ja ylpeyteen omasta erinomaisuudestaan. Ap:n meriiteillä on varmasti helppo saada niitä töitä jatkossakin, mutta nykymaailmassa ei tarvitse kauaa olla sivussa työelämästä kun työnantajat katsovat kuin spitaalista. Ap:n tarinassakaan ei välttämättä olisi paljoa tarvinnut tapahtua, kun hänkin olisi jäänyt tuon positiivisen kierteen ulkopuolelle.
Sitä kutsutaan aikuisuudeksi kantaa vastuu omista teoistaan.
Otetaan esimerkki.
Kivikaudella toinen perhe pitää ruokavarastoa ja varastoi sinne kuivattua ruokaa pahan päivän varalle.
Toinen perhe ei halua nähdä ollenkaan tulevaisuuteen ja elää kädestä suuhun.
Kun paska iskee tuulettimeen, niin toisella perheellä' _on_ ruokaa, toinen kärsii nälkää.
Kumpi järkevämpää, ja auttaako silloin ruinata muiden ruokia, kun itse ei halua nähdä tulevaisuuteen?
Sinkkumies
Olipa surkea esimerkki. Nykymaailma on vähän monimutkaisempi ja ihmisillä on omat kiinnostuksen kohteensa, ei kaikista voi tulla lääkäreitä tai lakimiehiä, vaikka niille hommia aina riittäisikin. Joku voi opiskella alaa jonka työllisyystilanne muuttuu radikaalisti opiskelujen aikana, joku valmistuu laman aikana ja jumittuu pätkätöihin, joku sairastuu vaikka pitäisikin terveydestään huolta jne. Kaikki ei aina ole omissa käsissä. Vaikutat todella kapeakatseiselta mulkult@ ja besservisseriltä.
Et ehkä ymmärrä minua. Minä kirjoitin jo ketjun alussa, että kaikki on lahjaa.
Toisaalta usein viha sumentaa järjen.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kaltainen tutkinnoilla keulija ja kympin tyttö on vastenmielisin olento mitä maa päällään kantaa. Kunnon kokkariainesta.
Tän takia Suomi tippuu koko ajan kelkasta kun katsotaan muita verrokkimaita. Suomessa on liikaa vtun tyhmiä ja vtun katkeria ihmisiä. Kympin tyttö on vastenmielisin olento mitä maa päällään kantaa. Parempi olisi toki varmasti meillä kaikilla kun te yläasteen tupakkaa ja amiksia harrastaneet kutosen ja seiskan tytöt pääsisitte asioista päättämään. SIDUKKA ILMAISEKSI KAUPPAAN JA LAPSILISIIN ROIMA KOROTUS!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Kaikki tämmöinen pelleily pois ja oikeita töitä missä tuntevat edes olevansa hyödyllisiä ja yhteiskunnan jäseniä. Jos työlliset myös hyötyisivät, niin uskon, että kaikki ihmiset lähentyisivät toisiaan ja oppisivat myös arvostamaan toisiaan enemmän.
Sinkkumies
Mitä se käytännössä tarkoittaisi? 4 tunnin katujen harjaus ei kuulosta ylevältä vaan pakkotyötä. Itselläni on kokemus, että sairastuessani kroonisesti, minut sanottiin irti tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Sitten tilalle tuli kaksi työharjoittelijaa, jotka olivat sisarfirman palkkalistoilla.
Firman kannalta varmaan hyvä. Työntekijän silmin palkkatuetut saivat työni jota olisin halunnut jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sinkkumies
Työkokeilu on ihan itsen päätettävissä ja työkkärin kanssa sovittavissa. Kukaan ei pakota työkokeiluun, mutta sitä voidaan suositella. Lisäksi siihen pitää itse hakea kyseinen kokeilutyöpaikka ja hakea lupaa suorittaa se. Eihän työkkäri myönnä edes lupaa kaikkeen opiskeluun tai töihin. Hah, ironista.
Tosin ymmärrykseni mukaan työkokeiluun saisi helposti luvan.
Terv. Työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Hän ei eläkään tasa-arvoisessa yhteiskunnassa.
Siellähän payko jälleen selittelee empatiakykyään fb:ssa. Kyllä nyt sukua hävettää kun paykopatia roihahti julkiseksi! Geenit!
Arvoisa sinkkumies, toivoisin ihan asiallista keskustelua mielestäni tärkeästä aiheesta. Kiitän kommenteistasi, mutta eiköhän sun pointtisi ole tullut selväksi.
Ystävällisin terveisin,
AP
Ap on saanut sen työpaikan ja pitää sen väkisin itsellään. Sairas, jolla ei ole työpaikkaa, ei sitä myöskään saa. Ellei sitten ole suhteita.
Ilkeä kommentoisi ap:stä niin, että miksi ahne varaa itsellään sairaana työpaikkaa, kun tuottavampia työttömiä olisi tulossa tilalle.
Ap ahnehtii työpaikan itselleen. Ei hän mikään kunnioitettava ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sinkkumies
Mitä se käytännössä tarkoittaisi? 4 tunnin katujen harjaus ei kuulosta ylevältä vaan pakkotyötä. Itselläni on kokemus, että sairastuessani kroonisesti, minut sanottiin irti tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Sitten tilalle tuli kaksi työharjoittelijaa, jotka olivat sisarfirman palkkalistoilla.
Firman kannalta varmaan hyvä. Työntekijän silmin palkkatuetut saivat työni jota olisin halunnut jatkaa.
Roikut menneissä. Ei ne sua ilkeyttään potkinut pellolle, vaan et ollut yritykselle kannattava. Kyllä siihen aina syy on.
Et sä voi suhtautua bisnekseen tunteella. Ei nämä ole tunneasioita. Siinä naiset menevät aina harhaan.
Sinkkumies
Ajattele nyt jos Al Pacinokin itkisi toisten miesten hartioita vastaan, kun se joutuu lopettamaan ne, koska eivät ole hyviä bisneksille?
Meidän maailmassa irtisanomisesta sentään selviää hengissä.
Sinkkumies
344: Haki töitä kaupoista, mansikanmyynnistä, erilaisiin siivoustöihin, leipomoon ym. ym. Teki hyvän hakemuksen ja hyvän ansioluettelon, ja aloitti haun jo tammikuussa. Te-palvelujen työpaikkavahti oli viritettynä jo joulukuusta lähtien. Hoiti asiat täysin itse, ei kukaan palkkaa, jos äiti tai isä soittaa ja kysyy lapselle töitä.