Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina
Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.
No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.
Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Mites käy, jos työttömät siivoavat ilmaiseksi ihmisten asuntoja, niiille sadoille siivousfirmoille ja heidän työntekijöilleen?
Kuka ihme enää maksaa siivouksesta jos saa vapaasti ilmaista työvoimaa?
Siivousfirmat joutuvat lopettamaan, menevät konkurssiin tms.
Työntekijät jäävät puolestaan työttömiksi ja alkavat vastaavasti siivota ilmaiseksi, siis ilman palkkaa?Ei kerry veroja ja lopulta kukaan pienyrittäjä ei uskalla yrittää mitään, ei ainakaan palvelualaa.
Suomessa on nykyään paljon mökkitalkkareita ja vastaavia jotka työllistävät itsensä ja ehkä jonkun muunkin.
Näitäkään palveluja ei kukaan osta, kun sinkkumies tarjoaa sen ruohonleikkurin ja lapion odottamaqn rappunsa pieleen parveilevia työttömiä.
Tarkoitus on vain itkeä vääjämätöntä vastaan? Ei yksikään työtön tule syrjäyttämään jotain palvelua, jossa ostetaan koko paketti.
Koko ajatus on lähinnä naurettavaa pummien haihattelua.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kroonikkona kaipaisin joustavaa työpaikkaa. Sellaisia ei ole.
Niin. Et ole ymmärtänyt koko käsitettä alkuunkaan. Työntekijän pitää olla joustava ja mukautua työpaikan muutoksiin.
Ei kukaan voi alkaa äidiksesi ja passata sinua halujesi ja tahtojesi kanssa.
Sinkkumies
Niin, kysyntä ja tarjonta ei kohtaa. Mitä neuvot minun tekevän? Nyt ratkaisu on olla pääosin työtön. Pakkotöistä siirtyisin varmasti nopeasti sairaslomalle. Terve työtön tai sairas työntekijä. Mitä voisin tehdä pienimuotoisen yrittäjyyden lisäksi?
Voit alkaa poliitikoksi ja korjata asiat. Esim. maksetaan tehdystä työstä, niin ei haittaa, jos joku on vajaakuntoinen. Silloin vain palkka on pienempi ja yrittäjän riski on vähäinen.
Mahdollisuus palkata uusi työntekijä, ilman että sitä vanhaa ja huonoa on pakko ottaa takaisin ym.
Mitä joustavampi työvoimapolitiikka on, niin sen helpompi ihmisiä on palkata. Tietenkin lieveiolmiöitäkin on, mutta uskon että 95% tästä olisi pelkkää positiivista.
Sinkkumies
Mjoo. Palkan tulisi kuitenkin olla sellainen, että sillä elää ja saa perustarpeet tyydytettyä. Tämän pitäisi olla kaiken lähtökohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on hulvaton! Ihmiset itkee kuinka Koski kohteli halventavasti työtöntä ja samaan syssyyn haukutaan Kosken ulkonäkö, huudetaan katuh*oraksi jne. Ei teitä ainakaan järkevällä argumentaatiotaidoilla ole pilattu.
Koski oli ihan oikeassa ja av-palsta ei onneksi edusta koko Suomen kantaa näihin asioihin. Todella monella muualla foorumeilla ihmiset ovat nähneet tämän työttömän henkilön vähän erilaisena hahmona kuin säälittävänä ja autettavana raukkana. Ahne ja laiska ihminen, joka kokee että yhteiskunnan on maksettava hänen lapsensa kallis harrastus johon monella työtä tekemälläkään vanhemmalla ei ole rahaa. Työhakemuksen täyttökin kerran kuussa on aivan liikaa. Pitäisi saada rahaa siitä että istuu perseellään kotona, seinästähän se raha tulee.
Itse olen joutunut elämään 6kk toimeentulotuella opiskeluaikana kun vaihdon vuoksi opintopisteiden siirtymisessä meni niin kauan että kela katkaisi hetkeksi opintotuen. Kyllä silloin tuli elettyä hyvin kun kaikkien laskujen jälkeen jäi vielä 480€ käteen eli enemmän kuin koko opintotuki edes oli!
Opintotuki on myös toisten rahoilla elämistä. 6kk elää vaikka ilman rahaa, kun tulevaisuudennäkymiä.
Susannan huorittelusta näkee, että kaikki evät ole samoilla lahjoilla siunattu. Kuinka huorittelijalta voi olettaa samaa kuin esim.Susanna Koskelta? Kaikki ihmiset ei vain kykene kaikkeen. Jotenkin nekin pitää yhteiskuntaan sopeuttaa.Niin on, mutta minä olen opintotukeni maksanut ensin korkojen kera takaisin kun en voinut elää vuotta seuraavan kesän tuloilla ja valmistumisen jälkeen olen maksanut opintotuen ja toimeentulotuen määrän jo moninkertaisesti veroina. Olen lapseton, en käytä terveydenhuollon palveluita ja olen töissä yksityisellä sektorilla yrittäjänä.
Meidän perheessä oli 8 lasta ja aika köyhiä oltiin, koskaan ei ole vanhemmillani ollut meitä lapsia mahdollista auttaa rahallisesti. Ei puhettakaan että olisi ollut 200€ selloharrastuksia. Kyllä meillä lähdettiin siitä että rahat täytyy itse tekemällä ansaita, itsekin olen ollut kesätöissä 13-vuotiaasta lähtien tehden milloin mitäkin ”paskahommaa”. Kyllä on paljon minun ikäisiäni ihmisiä, joka opiskelivat sen yhden kivan ammatin ja kun töitä ei ollut jäätiin kotiin makaamaan. Tuöevaisuudennäkymänsä voi luoda itse ja kyllä tämä työtön nainen on itse kussut muroihinsa toden teolla, nyt voi olla enää vaikeaa muuttaa kurssia mutta mahdollisuus siihen olisi ollut aika päiviä sitten. Ihmiset valitettavasti joutuvat ottamaan vastuun omista tekemisistään ja valinnoistaan.
"En käytä terveyspalveluita"
Oletko valmis sitten maksamaan yli miljoonan, JOS saat syövän tai muun vastaavan pitkäkestoisen taudin, omasta pussistas?
Maksoiko joku koulutuksesi etukäteen vai oliko se maksuton?
Mieti vähän ennenkuin suollat huttua suustasi.
Olet myös tullut maksamaan valtiolle 250 000 € ennen 25-ikävuottasi.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/katso-mita-maksat-yhteiskunnal…
Olisiko perheesi maksanut sen sinusta vai olisiko esim koulutus jäänyt saamatta?
Tottakai niillä sadoilla tuhansilla mitä olen maksanut ansiotuloveroa sekä arvonlisäveroa valtiolle olen oikeutettu saamaan syöpähoitoni julkisella. Sanoin että en käytä terveyspalveluja tarkoittaen että en ole kuluttanut verovaroja muuta kuin pakollisten rokotusten osalta. En ole ikinä ollut sairaalassa ja esimerkiksi matkailuun ja gynekologiaan liittyvät käynnit olen hoitanut yksityisellä.
Koulutukseni olen maksanut osittain itse, opiskelin 4 vuotta bachelor-vaiheeseen ulkomailla omalla rajalla, sitten 2 vuotta maisteriksi Suomessa.
Ja joo, maksan vuodessa ansiotuloveroa ja arvonlisäveroa yli 100 000€ eli 250 000€ on aina nopeasti kuitattu.
Mutta saatko sillä rahalla aikakoneen jolla voit mennä maksamaan koulutuksesi ja vaikka ne rokotukset etukäteen?
Muuten joudut elämään tässä järjestelmässä.
Jossa muuten rikas aina saa enemmän vastinetta veroilleen kuin köyhempi. Siksi et ole muuttanut Suomesta pois.
Kannattaa tarkkaan harkita minkä "halvan verotuksen" ihannemaan itselleen ottaa päämääräksi, niissäkin kun on aina kääntöpuoli.
Tällainen hyvinvointiyhteiskunta toimii kuten mikä tahansa laina, ensin otetaan lainaa ja sitten se maksetaan takaisin. Tällä hetkellä vaan moni tuntuu unohtaneen tämän ja pitää yhteiskunnan antamia etuuksia (ilmainen koulutus, terveydenhuolto, infrastruktuuri, tuet ym.) itsestäänselvyytenä, jota ei täydy korvata millään takaisin. En minä ole minnekään Suomesta muuttamassa, olenko niin väittänyt?
Laskennallisesti kun mietitään paljonki tämä sellomamma on käyttänyt yhteiskunnan tukia on sika käsittämätöntä että hän viitsii vielä kerjätä 150€ lisää. Hän on opiskellut ilmaiseksi maisteritasolle asti, synnyttänyt ja kasvattanut 3 lasta joista kaikki saaneet terveydenhuollon ja koulun, työtön on itse saanut tukia vuosia koska ei valmistumisensa jälkeen (90-luvulla) ole tehnyt muuta kuin lyhyitä pätkätöitä, hänellä on ties mitä sairauksia jotka varmasti ovat kuluttaneet terveydenhuollon resursseja ym. Lasku tästäkin henkilöstä on varmasti miljoonan luokkaa. Ja hän on edelleen tyytymätön ja jaksaa valittaa kuinka yhteiskunta ei pidä huolta. Kiittämätöntä minusta.
Vierailija kirjoitti:
Tur vap aikan hakijoiden vastaanottokuluista syntyi Suomeen miljardin euron elvytysvaikutus talouteen ja bkt nousi 0.2 prosenttiyksikköä.
Bkt on vitsi. Juuri tämän takia. Kun leikkaamme vuorotellen toistemme tukkaa ja sama 20 euroa kiertää kädestä toiseen, niin bkt kasvaa.
Eihän se oikeasti mitään kasva.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Asioihin voi ja pitää itse vaikuttaa, usein se kun tilanne nostetaan esille ja osutaan arkaan paikkaan nostattaa tällaisen tunnevyöryn mitä nyt tässä Kosken tapauksessa. Varmasti joitakin mahdollisuuksia olisi myös tälle korkeakoulutetuille jutun henkilölle, tuntuu oudolta ettei kotoa voisi tuolla koulutuksella tehdä yhtään mitään. Konsultointia, asiantuntijatehtäviä vaikka sitten osa-aikaisesti omalta alalta sivuten. Olisi mielenkiintoista tietää onko hän yrittänyt tätä mahdollisuutta vai onko yrittäminen ollut sitä että kun ei työkkärin listoilla ole töitä niin sitten niitä ei ole.
Menikö hänen koulutus siis ihan hukkaan?
Myös se että yksi lääkäri on todennut hänet työkyvyttömäksi ei vielä sano mitään, lääkäritkin on henkilöitä eikä yksi arvio ole välttämättä se oikea. Kelan mielestä hän on työkykyinen vielä. Jos kaikki diabeetikot, astmaatikot ja keuhkoahtaumatautiset olisivat työkyvyttömiä olisi meillä Iso liuta lisää ihmisiä kortistossa tai eläkkeellä.
En nyt väitä tästä tapauksesta, mutta usein nämä sairaudet ovat elintavoilla hyvin pitkälle itseaiheutettuja.Itsekin valmistuin ekaan ammattiin laman jälkimainingeissa eikä töitä sillä alalla silloin juuri ollut kuin kausiluonteisesti. En jäänyt tuleen makaamaan vaan luin myös muutaman muun ammatin lisää eri aloilta eikä työt ole olleet vähissä sen jälkeen.
Tuo ihminenhän on ilmiselvästi masentunut. Masennus on sekä työ- että muuta elämää paljon pahemmin rajoittava ja vaikeuttava asia kuin esim. diabetes tai jopa fibromyalgia. Kumma, että kukaan ei ole ainakaan tähän mennessä asiaa tuonut esille. Ja ilman muuta hän kuuluisi eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on sitten myös pieni määrä työttömiä jotka ovat työttömiä juuri sen ajan että löytyy töitä, vaikka omaa alaa huomattavasti matalapalkkaisempaa. Kaikkien moraaliin ei mahdu se, että voisi elää muiden selkänahasta, kustantaa oma ja lastensa elämä muiden tekemällä työllä.
Näinpä. Muutama vuosi sitten meiltäkin irtisanottiin iso määrä ihmisiä, suurin osa 45-55 -vuotiaita naisia. Siis juuri niitä, jotka ekana kaikissa keskusteluissa on huutamassa, että tämän ikäistä naista ei enää kukaan huoli töihin. Karkeasti meidät voi kaikki jaotella kahteen ryhmään:
1) ne, jotka jäi kotiin odottamaan että joku tulisi tarjoamaan juuri oikeanlaista vakityötä ja oikean suuruista palkkaa (koska heillähän on sentään MERKONOMIN paperit 80-luvulta ja 20 vuotta työkokemusta samassa firmassa! Näillä meriiteillä voi esittää mitä vaatimuksia tahansa!). Samalla oli hyvä valittaa kaikille, jotka pysähtyi kuuntelemaan, että ikärasismi ja kokoomuksen herrat ja yhteiskunnan vika.
2) ne, jotka kääri hihansa ja pisti papereita menemään JOPA vuokratyöfirmoihin, teki aikansa myös vähän p*skempia duuneja ja hyvinkin lyhyitä pätkiä samalla, kun haki parempia hommia.
Vaikea arvata kumman ryhmän edustajat on nytkin töissä ja ketkä on päässeet nauttimaan aktiivimallista, kun eivät ajoissa tehneet tilanteelleen jotain...
Haluaisitko lukea uudestaan minun kommenttini (n. 193) ja tulla sitten asiantuntevasti vähättelemään kokemuksiani ja työnhakuani? Minulla tosin on parempi koulutus kuin "sentään merkonomeilla", mutta samalla tavalla kuin esimerkkisi naiset ryhmässä 2, minä olen hakenut ihan kaikkea, ihan koko ajan. Tietoni ovat lukuisten vuokrafirmojen listoilla. Olen hakenut mm. narikanhoitajaksi, kaupan kassaksi, varastotyöhön, tallentajaksi ja ties mihin muuhun (kuten sinä kutsut) p*askatyöhön. Osa on ollut kahden viikon pätkiä, osa kokoaikaisia. Olisin valmis jäämään mihin tahansa työhön vaikka elämäni loppuun asti enkä edes hakisi jotain parempaa ja jättäisi firmaa pulaan. Minusta saisi luotettavan tekijän.
Osaan tehdä hakemuksia ja minulla on erilaisia versioita ansioluettelostanikin.
Kukaan vaan ei huoli.
Minulla on myös tällaisia kokemuksia. Merkonomin paperit löytyy mutta koska niillä ei tee nykyaikana juuri mitään, opiskelen tradenomiksi. Olen opiskelun ohessa hakenut töitä, työharjoittelupaikkoja, hakeutunut vuokrafirmojen listoille. Olen hakenut päivän kestäneitä työtilaisuuksia tai 10-20 tunnin osa-aikatöitä. Pariin haastatteluun päässyt mutta yleensä saan kieltävän vastauksen sähköpostilla ilman haastattelukutsua. Harjoitteluun pääsin lopulta suhteilla ja tein sen tuttavan firmassa, heillä ei ole varaa palkata työntekijöitä joten sinnekään en työllisty.
Minua ärsyttää tuo asenne, että jos minä olen onnistunut, niin kaikkien muidenkin tulisi onnistua. Ei se vaan mene niin. Eikä vääristä valinnoista pidä liikaa syytellä, ne ovat mennyttä, kyllä ihmiset varmaan ilman syyttelyä ymmärtävät jos ovat tehneet huonoja valintoja, mutta nykytilanteeseen se ei auta enää yhtään jos joku saarnaa että mitäs opiskelit tuota alaa, mitäs et ole pitänyt terveydestäsi parempaa huolta. Oleellista on se mikä tilanne on nyt ja kuinka hyvät mahdollisuudet nykyisillä eväillä on menestyä. Ap on pärjännyt hienosti, mutta samalla uponnut siihen menestyksen kuplaan ja ylpeyteen omasta erinomaisuudestaan. Ap:n meriiteillä on varmasti helppo saada niitä töitä jatkossakin, mutta nykymaailmassa ei tarvitse kauaa olla sivussa työelämästä kun työnantajat katsovat kuin spitaalista. Ap:n tarinassakaan ei välttämättä olisi paljoa tarvinnut tapahtua, kun hänkin olisi jäänyt tuon positiivisen kierteen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti kyllä inhoan asenteita työttömiä kohtaan. Kun töitä ei ole tarpeeksi ja kaikki eivät voi ryhtyä pienyrittäjiksikään, kyllähän se fiksua ja koulutettua ja motivoitunutta ihmistä syö. Yleensä kuitenkin näillä jonkinlaista pätkätyötä edes on työhistoriassa. Ja toisaalta on sairauksia, jotka oikeasti estävät työnteon. Tottakai tähänkin voi aina jotain kärkästä kommentoida, mutta antakaa olla.
Sen sijaan juuri tällaiset tapaukset kuin tämä Ulla-Maija (vai mikä olikaan) sietävätkin saada hieman koskimaista empatiaa osakseen. Toivon, että näitä on vähemmistö.
Kaikista ei yksinkertaisesti ole vain mihinkään. Ehkä yhteiskunta voisi tarjota näille vähän helpompia töitä. Koiran ulkoilutusta ja sen sellaista.
Ärsyttäähän se sitä tietenkin, joka lähtee joka aamu sormet verillä tekemään elantoaan, että toiset vinkuvat, että kotona lojumisesta ei saa enemmän rahaa.
Sinkkumies
No jos jostakusta ei oikeasti ole mihinkään, mitä näille pitäisi tehdä? Saunan taakse?
Johan se on kerrottu. Voisivat vaikka ulkoiluttaa töissä käyvien koirat tai tehdä jotain hyödyllistä. Neljässäkin tunnissa kerkeäisi tekemään jo paljon. Tiskaamaan, imuroimaan, käyttämään koiraa ulkona. Olisi vielä kevennetty päivä. Silloin yhteiskuntakin saisi jotain vastinetta sille yli 1000 eurolle kuukaudessa.
Sinkkumies
Työstä on tapana maksaa palkkaa. Palkan lisäksi on lukuisia muita etuuksia, kuten eläke, työterveyshuolto, palkalliset lomat jne. Miksi et palkkaa itsellesi koiranulkoiluttajaa ja kodinhoitajaa? Vai pitäisi ihan ilmaiseksi saada joku tekemään sinulle palveluksia? Ilman lomia, eläkettä, silloin kuin sinulle sopii? Ja koirankaan ei tarvitse tietenkään olla hyvinkoulutettu tai pienikokoinen ja helposti hallittavissa, vaan joka piskin omistaja joka käy töissä, olisi oikeutettu käskyttämään työtöntä useiden kilometrien lenkille oman koiransa kanssa, koska työtön?
Ilmaiset kotisiivoojat kaataisivat nopeasti kotisiivousta tarjovat yritykset, siinäpä sitten olisikin järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomaliainen järjestelmä jossa ei ole nälkäpalkalla katuja lakaisevaa paarialuokkaa on loppupeleissä toimivampi, vaikka joku saisikin elää kädestä suuhun vastikkeettomasti.
Eihän tässä sitä kyseenalaisteta. Kyseenalaistetaan vain se, että olisiko jonkinlainen vähäinenkin vastike oikein?
Sinkkumies
Mielelläni menisin valmistumisen jälkeen työharjoitteluun tai palkkatuella töihin jos pääsisin oman alani töihin. Olen tehnyt jo vuosia ilmaistyötä mutta siitä ei ole ollut työllistymisen kannalta hyötyä. Olen jatkanut opiskelua mutta 40-50 - vuotiaat vastavalmistuneet eivät jostain syystä ole kuumaa kamaa työmarkkinoilla. Ilmaiseksikaan ei huolita. Tällä hetkellä yrityksiin tulvii ilmaista työvoimaa.
Sulle käy huonosti tuolla asenteella. Sanonpahan vain ..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti kyllä inhoan asenteita työttömiä kohtaan. Kun töitä ei ole tarpeeksi ja kaikki eivät voi ryhtyä pienyrittäjiksikään, kyllähän se fiksua ja koulutettua ja motivoitunutta ihmistä syö. Yleensä kuitenkin näillä jonkinlaista pätkätyötä edes on työhistoriassa. Ja toisaalta on sairauksia, jotka oikeasti estävät työnteon. Tottakai tähänkin voi aina jotain kärkästä kommentoida, mutta antakaa olla.
Sen sijaan juuri tällaiset tapaukset kuin tämä Ulla-Maija (vai mikä olikaan) sietävätkin saada hieman koskimaista empatiaa osakseen. Toivon, että näitä on vähemmistö.
Kaikista ei yksinkertaisesti ole vain mihinkään. Ehkä yhteiskunta voisi tarjota näille vähän helpompia töitä. Koiran ulkoilutusta ja sen sellaista.
Ärsyttäähän se sitä tietenkin, joka lähtee joka aamu sormet verillä tekemään elantoaan, että toiset vinkuvat, että kotona lojumisesta ei saa enemmän rahaa.
Sinkkumies
No jos jostakusta ei oikeasti ole mihinkään, mitä näille pitäisi tehdä? Saunan taakse?
Johan se on kerrottu. Voisivat vaikka ulkoiluttaa töissä käyvien koirat tai tehdä jotain hyödyllistä. Neljässäkin tunnissa kerkeäisi tekemään jo paljon. Tiskaamaan, imuroimaan, käyttämään koiraa ulkona. Olisi vielä kevennetty päivä. Silloin yhteiskuntakin saisi jotain vastinetta sille yli 1000 eurolle kuukaudessa.
Sinkkumies
Työstä on tapana maksaa palkkaa. Palkan lisäksi on lukuisia muita etuuksia, kuten eläke, työterveyshuolto, palkalliset lomat jne. Miksi et palkkaa itsellesi koiranulkoiluttajaa ja kodinhoitajaa? Vai pitäisi ihan ilmaiseksi saada joku tekemään sinulle palveluksia? Ilman lomia, eläkettä, silloin kuin sinulle sopii? Ja koirankaan ei tarvitse tietenkään olla hyvinkoulutettu tai pienikokoinen ja helposti hallittavissa, vaan joka piskin omistaja joka käy töissä, olisi oikeutettu käskyttämään työtöntä useiden kilometrien lenkille oman koiransa kanssa, koska työtön?
Ilmaiset kotisiivoojat kaataisivat nopeasti kotisiivousta tarjovat yritykset, siinäpä sitten olisikin järkeä.
Mähän maksan siitä jo. Niitä kutsutaan veroiksi, voin pitää verorahani ja ostaa sillä palvelua, sitten tietenkään työttömille ei makseta mitään.
Onko ok?
Sinkkumies
Jos taas rahani ohjataan työttömille, niin vaadin jotain palvelua niistä maksamistani rahoista mitkä työtön minulta saa.
Mikä tässä on vaikeata?
Sinkkumies again
Miten on, Sinkkumies, jos auto hajoaa ja korjaamo verottaa useita satasia.
Mutta työttömänä oleva kokenut asentaja korjaa autosi ilmaiseksi?
Viekö ihminen autonsa maksulliseen korjaamoon vai ottaako asennuksen ilmaiseksi?
Miksi on haihattelua ajatella, että ilmaiset palvelut syövät yrittäjien leipää ja työntekijöiden työpaikkoja?
Jos siis skenaariosi olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan sitä mieltä, että kaikki työllisyyden tukitoimet pitäisi koskea vain julkisen sektorin työpaikkoja. 4 tunnin pakkotyö myös. Yksityisen tuet pois. Tuet vie vain niitä oikeita työpaikkoja, kun tukityöllistetyillä. kikkaillaan.
Moni tuntuu unohtavat, että moni työtön on työttömyyskorvausta vastaan jossain työssä. Eli raha ei ole vastiiketonta, mutta kaikki eivät pääse niihinkään töihin.Mitäköhän julkisen sektorin ihmiset ajattelee siitä rollaattorilla liikkuvasta keuhkoahtaumapotilaasta tai huumeveikosta tai elämää haittaavalla tavalla mielenterveysongelmaisesta ihmisestä, jonka saavat muiden töiden lisäksi niskoilleen neljäksi tunniksi päivässä? Ja heti perään seuraava.
Ketä kiinnostaa mitä meidän palvelijat ajattelevat, joiden palkan me maksamme?
Asiaa kysytään palkan maksajalta, eikä siltä kuka niitä töitä tekee rahaa vastaan.
Sinkkumies
Ymmärsinkö oikein ettei sulla ole mitään sitä vastaan, että työhuoneeseesi tuupataan viikossa 10 eri ihmistä (osalla vaikeita elämänhallinnan ongelmia) ja sanotaan että keksi tolle jotain tekemistä neljäksi tunniksi ja valvo ettei se aiheuta mitään haittaa. Selvästi sulla on töissä aivan liian löysää. Julkinen sektori ei todellakaan tuollaista taakkaa pysty ottamaan vastaan.
No eihän sun äly riitä tähän, mutta en muuta odottanutkaan. Niistä työttömistä löytyisi varmasti nohevia esimiehiä valvomaan näitä vaikeimpia tapauksia, jotka eivät itse osaisi pitää harjaa kädessä.
Heille voisikin jo maksaa oikeaa palkkaa. Lisäksi se tehdyn työn hyöty olisi niin kannattavaa, että tässä jäätäisiin _AINA_ voitolle.
Sinkkumies
Miksi tämä järjestelmä ei ole jo käytössä Suomessa jos se kerram on niin loistava, sillähän poistetaan työttömyys välittömästi. Oi sinkkumies, sinä ainoa älykäs ihminen Suomessa, tee meille palvelus ja ryhdy kansanedustajaksi. Suomi tarvitsee sinua. Ps. täystyöllisyys ei ole kansantaloudelle hyödyksi.
Niin siis sen takia jouduttiin kehittämään mm. lomilta paluu rahat, silloin kun meillä oli vielä älykkäitä päämiehiä johtamassa tätä maata.
Sinkkumies
Lomaltapaluurahat voitaisiin poistaa. Joutava muinaisjäänne ajalta jolloin pelättiin että työntekijät karkaavat kesälomalla Ruotsiin. Ei ole tätä päivää vai kuinka todennäköistä on että työntekijä jättää palaamatta töihin lomansa jälkeen?
Olen samaa mieltä, mutta siltikin vuosittain iloinen ylimääräisestä touhutonnista kesäksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää tuo asenne, että jos minä olen onnistunut, niin kaikkien muidenkin tulisi onnistua. Ei se vaan mene niin. Eikä vääristä valinnoista pidä liikaa syytellä, ne ovat mennyttä, kyllä ihmiset varmaan ilman syyttelyä ymmärtävät jos ovat tehneet huonoja valintoja, mutta nykytilanteeseen se ei auta enää yhtään jos joku saarnaa että mitäs opiskelit tuota alaa, mitäs et ole pitänyt terveydestäsi parempaa huolta. Oleellista on se mikä tilanne on nyt ja kuinka hyvät mahdollisuudet nykyisillä eväillä on menestyä. Ap on pärjännyt hienosti, mutta samalla uponnut siihen menestyksen kuplaan ja ylpeyteen omasta erinomaisuudestaan. Ap:n meriiteillä on varmasti helppo saada niitä töitä jatkossakin, mutta nykymaailmassa ei tarvitse kauaa olla sivussa työelämästä kun työnantajat katsovat kuin spitaalista. Ap:n tarinassakaan ei välttämättä olisi paljoa tarvinnut tapahtua, kun hänkin olisi jäänyt tuon positiivisen kierteen ulkopuolelle.
Sitä kutsutaan aikuisuudeksi kantaa vastuu omista teoistaan.
Otetaan esimerkki.
Kivikaudella toinen perhe pitää ruokavarastoa ja varastoi sinne kuivattua ruokaa pahan päivän varalle.
Toinen perhe ei halua nähdä ollenkaan tulevaisuuteen ja elää kädestä suuhun.
Kun paska iskee tuulettimeen, niin toisella perheellä' _on_ ruokaa, toinen kärsii nälkää.
Kumpi järkevämpää, ja auttaako silloin ruinata muiden ruokia, kun itse ei halua nähdä tulevaisuuteen?
Sinkkumies
Mä inhoan AV:tä juuri tällaisten keskustelujen takia. On niin masentavaa huomata kuinka paljon kusipäisiä idiootteja Suomeen mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Miten on, Sinkkumies, jos auto hajoaa ja korjaamo verottaa useita satasia.
Mutta työttömänä oleva kokenut asentaja korjaa autosi ilmaiseksi?Viekö ihminen autonsa maksulliseen korjaamoon vai ottaako asennuksen ilmaiseksi?
Miksi on haihattelua ajatella, että ilmaiset palvelut syövät yrittäjien leipää ja työntekijöiden työpaikkoja?
Jos siis skenaariosi olisi mahdollista.
En mä korjauttaisi autani millään työttömällä, kun en saisi mitään takeita siitä, että autoni tulee toimimaan jatkossakin.
Ymmärrätkö, että vähäisiä töitä voidaan teettää kellä vain ja se ei merkitse isommassa mittakaavassa mitään, mutta en mä työttömiä ottaisi taloani rakentamaan.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on hulvaton! Ihmiset itkee kuinka Koski kohteli halventavasti työtöntä ja samaan syssyyn haukutaan Kosken ulkonäkö, huudetaan katuh*oraksi jne. Ei teitä ainakaan järkevällä argumentaatiotaidoilla ole pilattu.
Koski oli ihan oikeassa ja av-palsta ei onneksi edusta koko Suomen kantaa näihin asioihin. Todella monella muualla foorumeilla ihmiset ovat nähneet tämän työttömän henkilön vähän erilaisena hahmona kuin säälittävänä ja autettavana raukkana. Ahne ja laiska ihminen, joka kokee että yhteiskunnan on maksettava hänen lapsensa kallis harrastus johon monella työtä tekemälläkään vanhemmalla ei ole rahaa. Työhakemuksen täyttökin kerran kuussa on aivan liikaa. Pitäisi saada rahaa siitä että istuu perseellään kotona, seinästähän se raha tulee.
Itse olen joutunut elämään 6kk toimeentulotuella opiskeluaikana kun vaihdon vuoksi opintopisteiden siirtymisessä meni niin kauan että kela katkaisi hetkeksi opintotuen. Kyllä silloin tuli elettyä hyvin kun kaikkien laskujen jälkeen jäi vielä 480€ käteen eli enemmän kuin koko opintotuki edes oli!
Opintotuki on myös toisten rahoilla elämistä. 6kk elää vaikka ilman rahaa, kun tulevaisuudennäkymiä.
Susannan huorittelusta näkee, että kaikki evät ole samoilla lahjoilla siunattu. Kuinka huorittelijalta voi olettaa samaa kuin esim.Susanna Koskelta? Kaikki ihmiset ei vain kykene kaikkeen. Jotenkin nekin pitää yhteiskuntaan sopeuttaa.Niin on, mutta minä olen opintotukeni maksanut ensin korkojen kera takaisin kun en voinut elää vuotta seuraavan kesän tuloilla ja valmistumisen jälkeen olen maksanut opintotuen ja toimeentulotuen määrän jo moninkertaisesti veroina. Olen lapseton, en käytä terveydenhuollon palveluita ja olen töissä yksityisellä sektorilla yrittäjänä.
Meidän perheessä oli 8 lasta ja aika köyhiä oltiin, koskaan ei ole vanhemmillani ollut meitä lapsia mahdollista auttaa rahallisesti. Ei puhettakaan että olisi ollut 200€ selloharrastuksia. Kyllä meillä lähdettiin siitä että rahat täytyy itse tekemällä ansaita, itsekin olen ollut kesätöissä 13-vuotiaasta lähtien tehden milloin mitäkin ”paskahommaa”. Kyllä on paljon minun ikäisiäni ihmisiä, joka opiskelivat sen yhden kivan ammatin ja kun töitä ei ollut jäätiin kotiin makaamaan. Tuöevaisuudennäkymänsä voi luoda itse ja kyllä tämä työtön nainen on itse kussut muroihinsa toden teolla, nyt voi olla enää vaikeaa muuttaa kurssia mutta mahdollisuus siihen olisi ollut aika päiviä sitten. Ihmiset valitettavasti joutuvat ottamaan vastuun omista tekemisistään ja valinnoistaan.
Huonoissa oloissa kasvaa katkeria ja kylmäsydämisiä ihmisiä. Siihen nähden selloharrastukset on tärkeitä.
Kukaan ei estä sinua pelastamassa koko maailmaa, jos tämä työtön tarvitsee ainoastaan 150€ lisää hyvää elämään ja sinusta tämä on oikein niin mikset ilmoittaudu vapaaehtoiseksi maksamaan hänelle joka kuukausi 150€?
Avustan harrastuksia pairin säätiön kautta ja suoraan esim ice heartsia ja Hopen kautta. Mielestäni se on tarkeää, varsinkin teini-iässä. Esimerkkihenkilö saa tukea säätiöltä.
Byää.. miten käy Thaimaalaisille marjanpoimijoille nyt .. Byää ;)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoissa oloissa kasvaa katkeria ja kylmäsydämisiä ihmisiä. Siihen nähden selloharrastukset on tärkeitä.
Kukaan ei estä sinua pelastamassa koko maailmaa, jos tämä työtön tarvitsee ainoastaan 150€ lisää hyvää elämään ja sinusta tämä on oikein niin mikset ilmoittaudu vapaaehtoiseksi maksamaan hänelle joka kuukausi 150€?
Avustan harrastuksia pairin säätiön kautta ja suoraan esim ice heartsia ja Hopen kautta. Mielestäni se on tarkeää, varsinkin teini-iässä. Esimerkkihenkilö saa tukea säätiöltä.
Voisitko avustaa minuakin. Töissä jaksamiselle tekisi hyvää pari harrastusta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ole tasa arvoisia
joku voittaa geenilotossa ja saa esim älykkyyden ja sinnikkyyden yhdistelmän=tää yh äidin lapsi
Joku voittaa vanhempi lotossa =rikkaat eteenpäin ajavat vanhemmat
Sit on ihan tavis keskiverto syömisestä tykkäävä, lapsista ja eläimistä tykkäävä jolla alttius elintapasairauksiin
Tsiisus. Ehkäpä juuri tässä kohtaa hyvinvointiyhteiskunta tulee tasoittamaan näitä eroja. Vielä lisää siinä vaiheessa, kun kyseessä on sairaus tai vammaisuus.
Köyhyyteen liittyy myös häpeä, moni köyhä pitää kulisseja yllä viimeiseen asti. Jotkut leipäjonossa käyvät eivät ole köyhiä, käyvät hakemassa ilmaista ruokaa kun taas köyhälle voi olla noloa hakea ruoka-apua julkisesti.