Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina

Vierailija
16.05.2018 |

Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.

No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.

Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?

Kommentit (616)

Vierailija
321/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on, Sinkkumies, jos auto hajoaa ja korjaamo verottaa useita satasia.

Mutta työttömänä oleva kokenut asentaja korjaa autosi ilmaiseksi?

Viekö ihminen autonsa maksulliseen korjaamoon vai ottaako asennuksen ilmaiseksi?

Miksi on haihattelua ajatella, että ilmaiset palvelut syövät yrittäjien leipää ja työntekijöiden työpaikkoja?

Jos siis skenaariosi olisi mahdollista.

En mä korjauttaisi autani millään työttömällä, kun en saisi mitään takeita siitä, että autoni tulee toimimaan jatkossakin.

Ymmärrätkö, että vähäisiä töitä voidaan teettää kellä vain ja se ei merkitse isommassa mittakaavassa mitään, mutta en mä työttömiä ottaisi taloani rakentamaan.

Sinkkumies

Eli työtön ei voi olla pätevä? Tai pätevä ei olisi työtön?

Vierailija
322/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki työttömät joutuisivat ilmaisen työhön, niin kohta olisi myös toinen aalto työttömiä tulossa ilmaiseen työhön?

Mutta kuinkahan yhteiskunta silloin pyörisi?

Kuten joku Putoushahmo sanoikin, eihän tämä yhteiskunta näin pyöri.

Eläkkeitä ei kertyisi eikä veroja.

Tukia, joidenkin mukaan siis, ei kuuluisi maksaa, täysi kaaos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön = työmarkkinoiden käytettävissä, työkykyinen.

Tikkasen sairaudet: elämäntapasairauksia, itse "aiheutettuja". Kustantaa kalliin harrastuksen lapselleen,

elämänhallinassa ongelmia?

Susanna Koski, kokoomuslainen arvomaailma. On tilivelvollinen äänestäjilleen, jotka kaiketi ovat kokoomuksen kannattajia.

Vierailija
324/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön = työmarkkinoiden käytettävissä, työkykyinen.

Tikkasen sairaudet: elämäntapasairauksia, itse "aiheutettuja". Kustantaa kalliin harrastuksen lapselleen,

elämänhallinassa ongelmia?

Susanna Koski, kokoomuslainen arvomaailma. On tilivelvollinen äänestäjilleen, jotka kaiketi ovat kokoomuksen kannattajia.

Suurin osa kokoomuslaisiakin inhoaa psyko-Suskia.

Vierailija
325/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät ole tasa arvoisia

joku voittaa geenilotossa ja saa esim älykkyyden ja sinnikkyyden yhdistelmän=tää yh äidin lapsi

Joku voittaa vanhempi lotossa =rikkaat eteenpäin ajavat vanhemmat

Sit on ihan tavis keskiverto syömisestä tykkäävä, lapsista ja eläimistä tykkäävä jolla alttius elintapasairauksiin

Eihän tasa-arvo tarkoitakaan, että ihmiset olisivat samanlaisia. Yhtä pitkiä, yhtä älykkäitä, yhtä kauniita, yhtä sosiaalisia, yhtä suosittuja, yhtä lahjakkaita jne. 

Vierailija
326/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on hulvaton! Ihmiset itkee kuinka Koski kohteli halventavasti työtöntä ja samaan syssyyn haukutaan Kosken ulkonäkö, huudetaan katuh*oraksi jne. Ei teitä ainakaan järkevällä argumentaatiotaidoilla ole pilattu.

Koski oli ihan oikeassa ja av-palsta ei onneksi edusta koko Suomen kantaa näihin asioihin. Todella monella muualla foorumeilla ihmiset ovat nähneet tämän työttömän henkilön vähän erilaisena hahmona kuin säälittävänä ja autettavana raukkana. Ahne ja laiska ihminen, joka kokee että yhteiskunnan on maksettava hänen lapsensa kallis harrastus johon monella työtä tekemälläkään vanhemmalla ei ole rahaa. Työhakemuksen täyttökin kerran kuussa on aivan liikaa. Pitäisi saada rahaa siitä että istuu perseellään kotona, seinästähän se raha tulee.

Itse olen joutunut elämään 6kk toimeentulotuella opiskeluaikana kun vaihdon vuoksi opintopisteiden siirtymisessä meni niin kauan että kela katkaisi hetkeksi opintotuen. Kyllä silloin tuli elettyä hyvin kun kaikkien laskujen jälkeen jäi vielä 480€ käteen eli enemmän kuin koko opintotuki edes oli!

Opintotuki on myös toisten rahoilla elämistä. 6kk elää vaikka ilman rahaa, kun tulevaisuudennäkymiä.

Susannan huorittelusta näkee, että kaikki evät ole samoilla lahjoilla siunattu. Kuinka huorittelijalta voi olettaa samaa kuin esim.Susanna Koskelta? Kaikki ihmiset ei vain kykene kaikkeen. Jotenkin nekin pitää yhteiskuntaan sopeuttaa.

Niin on, mutta minä olen opintotukeni maksanut ensin korkojen kera takaisin kun en voinut elää vuotta seuraavan kesän tuloilla ja valmistumisen jälkeen olen maksanut opintotuen ja toimeentulotuen määrän jo moninkertaisesti veroina. Olen lapseton, en käytä terveydenhuollon palveluita ja olen töissä yksityisellä sektorilla yrittäjänä.

Meidän perheessä oli 8 lasta ja aika köyhiä oltiin, koskaan ei ole vanhemmillani ollut meitä lapsia mahdollista auttaa rahallisesti. Ei puhettakaan että olisi ollut 200€ selloharrastuksia. Kyllä meillä lähdettiin siitä että rahat täytyy itse tekemällä ansaita, itsekin olen ollut kesätöissä 13-vuotiaasta lähtien tehden milloin mitäkin ”paskahommaa”. Kyllä on paljon minun ikäisiäni ihmisiä, joka opiskelivat sen yhden kivan ammatin ja kun töitä ei ollut jäätiin kotiin makaamaan. Tuöevaisuudennäkymänsä voi luoda itse ja kyllä tämä työtön nainen on itse kussut muroihinsa toden teolla, nyt voi olla enää vaikeaa muuttaa kurssia mutta mahdollisuus siihen olisi ollut aika päiviä sitten. Ihmiset valitettavasti joutuvat ottamaan vastuun omista tekemisistään ja valinnoistaan.

Huonoissa oloissa kasvaa katkeria ja kylmäsydämisiä ihmisiä. Siihen nähden selloharrastukset on tärkeitä.

Kukaan ei estä sinua pelastamassa koko maailmaa, jos tämä työtön tarvitsee ainoastaan 150€ lisää hyvää elämään ja sinusta tämä on oikein niin mikset ilmoittaudu vapaaehtoiseksi maksamaan hänelle joka kuukausi 150€?

Avustan harrastuksia pairin säätiön kautta ja suoraan esim ice heartsia ja Hopen kautta. Mielestäni se on tarkeää, varsinkin teini-iässä. Esimerkkihenkilö saa tukea säätiöltä.

Voisitko avustaa minuakin. Töissä jaksamiselle tekisi hyvää pari harrastusta.

Sinkkumies

Katson, että lasten ja teinien harrastukset kantaa pitkälle. Heillä harrastus on intohimo, ei vain rentoutuskeino. Moni haaveilee harrastuksensa mukaisesta työstä.

Aikuiselle harrastus on henkireikä, mutta harvoin yhtä kokonaisvaltainen kuin nuorilla.

Voin lähteä kanssasi esim. parisalsaan.

Vierailija
327/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelua en ole vielä nähnyt, mutta jo nyt voin sanoa, että ymmärrän kyllä Kosken uutisoidun näkökannan. Toki sen olisi voinut tahdikkaamminkin ilmaista. Jos ihminen ei ole syntymästään saakka vakavasti sairas, hän pystyy kyllä omilla valinnoillaan vaikuttamaan elämänsä suuntaan.

Huonoista kotioloista huolimatta yksilö voi päättää menestyä koulussa, vaikka se sitten enemmän töitä vaatisikin, ja opiskella itselleen ammatin. Jokainen pääsee johonkin kouluun, jos vaan oikeasti sinne haluaa. Jos töitä ei löydy, voi ammattia vaihtaa vielä aikuisenakin tai ainakin hankkia itselleen täydennyskoulutusta.

Asenne ratkaisee hyvin pitkälle. Näissä keskusteluissa on toivottu, että me kokoomuslaiset saisimme joskus maistaa omaa lääkettämme, jotta ymmärtäisimme, kuinka helppo on syrjäytyä. Lähipiirini kuuluu useita henkilöitä, jotka ovat viime vuosina menettäneet työpaikkansa. On tapahtunut konkursseja ja todettu vaikeita sairauksia. Moraali ei kuitenkaan salli päivärahalla ”lorvimista”, joten työpaikka haetaan nopeasti. Tarvittaessa työnkuvasta, palkasta ja muista eduista tinkimällä. Tärkeintä on tehdä töitä ja elättää itse itsensä, ja myös asuntolainat ym. motivoivat työntekemiseen. Kotoa saatu vahva työntekemisen malli sekä juuret ja siivet vaikeuttavat syrjäytymistä. Periksi ei vaan anneta.

Yhä selvemmin on näkyvissä kahtiajakautuminen niihin, jotka haluavat tehdä töitä, ja niihin, jotka vaativat yhteiskunnan elättävän. Omalle 15-vuotiaalle lapselleni on nyt tarjottu viittä kesätyöpaikkaa (ja ihan ilman meidän vanhempien apua), joista vain kaksi hän ehtii vastaanottaa. Myös kavereideni lapsilla on töitä. Suuri osa ikäluokasta ei ole edes halukas tekemään töitä, ja osa ei edes hae, koska ei kuitenkaan saa. Selvää on, että työhaluiset ja kokemusta keränneet tulevat saamaan töitä myös opiskeluaikana ja sen jälkeen, koska kaikesta työkokemuksesta on hyötyä. Monelle tulee varmaan yllätyksenä myös se, että meitä nykyisiä hyvätuloisia ei ole juuri opiskeluaikana kotoa rahallisesti tuettu, vaikka mahdollisuuksia olisi ollutkin. Kunnia-asia jo tuolloin on ollut itsensä elättäminen omalla työllään, on se sitten ollut mitä tahansa.

Ja joka tapauksessa vähintään omaan painoonsa kykenee jokainen vaikuttamaan, ellei sitten kärsi jostain merkittävää ylipainoa aiheuttavasta sairaudesta. Huolehtimalla itse itsestään ehkäisee sairauksien kehittymistä.

Vierailija
328/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää tuo asenne, että jos minä olen onnistunut, niin kaikkien muidenkin tulisi onnistua. Ei se vaan mene niin. Eikä vääristä valinnoista pidä liikaa syytellä, ne ovat mennyttä, kyllä ihmiset varmaan ilman syyttelyä ymmärtävät jos ovat tehneet huonoja valintoja, mutta nykytilanteeseen se ei auta enää yhtään jos joku saarnaa että mitäs opiskelit tuota alaa, mitäs et ole pitänyt terveydestäsi parempaa huolta. Oleellista on se mikä tilanne on nyt ja kuinka hyvät mahdollisuudet nykyisillä eväillä on menestyä. Ap on pärjännyt hienosti, mutta samalla uponnut siihen menestyksen kuplaan ja ylpeyteen omasta erinomaisuudestaan. Ap:n meriiteillä on varmasti helppo saada niitä töitä jatkossakin, mutta nykymaailmassa ei tarvitse kauaa olla sivussa työelämästä kun työnantajat katsovat kuin spitaalista. Ap:n tarinassakaan ei välttämättä olisi paljoa tarvinnut tapahtua, kun hänkin olisi jäänyt tuon positiivisen kierteen ulkopuolelle.

Sitä kutsutaan aikuisuudeksi kantaa vastuu omista teoistaan.

Otetaan esimerkki. 

Kivikaudella toinen perhe pitää ruokavarastoa ja varastoi sinne kuivattua ruokaa pahan päivän varalle.

Toinen perhe ei halua nähdä ollenkaan tulevaisuuteen ja elää kädestä suuhun.

Kun paska iskee tuulettimeen, niin toisella perheellä' _on_ ruokaa, toinen kärsii nälkää. 

Kumpi järkevämpää, ja auttaako silloin ruinata muiden ruokia, kun itse ei halua nähdä tulevaisuuteen?

Sinkkumies

Olipa surkea esimerkki. Nykymaailma on vähän monimutkaisempi ja ihmisillä on omat kiinnostuksen kohteensa, ei kaikista voi tulla lääkäreitä tai lakimiehiä, vaikka niille hommia aina riittäisikin. Joku voi opiskella alaa jonka työllisyystilanne muuttuu radikaalisti opiskelujen aikana, joku valmistuu laman aikana ja jumittuu pätkätöihin, joku sairastuu vaikka pitäisikin terveydestään huolta jne. Kaikki ei aina ole omissa käsissä. Vaikutat todella kapeakatseiselta mulkult@ ja besservisseriltä.

Vierailija
329/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki työttömät olisivatkin sellaista, joilla voidaan teettää vain joitakin (yksinkertaisia) töitä vain vähäisessä määrin?

Voi mitä hukkaan heitettyä ammattitaitoa menee hukkaan tai vähätellään.

Kokenut asentaja ei voi asentaa vaan hänen kuuluu lakaista vähäinen määrä katua?

Tai kokenut ATK-alan ihminen ei voi tehdä alansa hommia vaan tulee siivota vähäinen määrä ihmisten kotia?

Siksi että ei ole saanut työpaikkaa vaikka on hakenut aktiivisesti?

Työttömyys todella muuttaa siis ihmisen persoonaa ja entistä ammattitaitoa vahvasti?

Vai miten tämä on ymmärrettävä?

Vierailija
330/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, Sinkkumies, että jos jäät jostain syystä työttömäksi, niin sinulla ei voi enää teettää ammattitasoasi vastaavaa ilmaistyötä, vaan se on esimerkiksi siivousta tai ruohonleikkuuta?

Vierailija
331/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoan AV:tä juuri tällaisten keskustelujen takia. On niin masentavaa huomata kuinka paljon kusipäisiä idiootteja Suomeen mahtuu.

Sama juttu täällä.

Sinkkumies

Vierailija
332/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, Sinkkumies, että jos jäät jostain syystä työttömäksi, niin sinulla ei voi enää teettää ammattitasoasi vastaavaa ilmaistyötä, vaan se on esimerkiksi siivousta tai ruohonleikkuuta?

Tietenkin voi. Enhän mä sitä ole kieltänyt, olen mm. sanonut että 3 kk olisi hyvää aikaa etsiä uutta työpaikkaa. Mulla ei ole koskaan mennyt viikkoakaan ..

Sinkkumies

Vierailija
333/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuitenkin ymmärrän, että kaikki eivät ole elämän lotossa saaneet samoja lahjoja. Siksi tuo 3kk, mutta kyllä sen jälkeen voidaan jo ilmaisesta rahasta olettaa jotain vastikkeellisuutta. Sekä aktivoisihan sekin, eikä jäätäisi vain kotiin makoilemaan, lisäksi siitä olisi suuret yhteiskunnalliset hyödyt, jos tuo työ ohjattaisiin oikein.

Sinkkumies

Vierailija
334/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Byää.. miten käy Thaimaalaisille marjanpoimijoille nyt .. Byää ;)

Sinkkumies

80-luvulla olin kesätöissä mansikkatilalla. Silloinkaan aikuiset eivät pystyneet tekemään työtä. Kokeilijoita oli, mutta moni lopetti, vaikka palkka oli hyvä. Oikeissa töissä sain kuukaudessa puolet mansikkamaan palkasta. Thaimaalaiset ovat sitkeenpiä, pienempiä ja usein maatyöläisiä ja siinä tottuneet fyysiseen työhön. Esim vänkään ylipainoinen ei voi olla koko päivää yhden polven varassa. Minä ja ystävättäreni oltiin voimistelijoita ja meille alun jälkeen vain aurinko oli ongelma. Poikiaan ei pellolla silloin näkynyt. Miksiköhän? Thaimaalaiset kun valittaa marjampoiminta palkoista nykyään. Eli taitaa olla muuttunut palkat. Tuskin nyt kukaan saa suhteessa 4000 euron kk palkkaa mansikkatilalla ja vielä verottomana kuin me silloin.

Vierailija
335/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoan AV:tä juuri tällaisten keskustelujen takia. On niin masentavaa huomata kuinka paljon kusipäisiä idiootteja Suomeen mahtuu.

Sama juttu täällä.

Sinkkumies

kommentoisitko tätä:

joku voittaa geenilotossa ja saa esim älykkyyden ja sinnikkyyden yhdistelmän=tää yh äidin lapsi

Sit on ihan tavis keskiverto syömisestä tykkäävä, lapsista ja eläimistä tykkäävä jolla alttius elintapasairauksiin

Mä olin tuohon viimeiseen lauseeseen samaa mieltä. Siitä olen eri mieltä. 

Ei se keskivertous vain tapahdu. Mäkin olen syntynyt keskivertona, mutta olen urheillut koko ikäni ja nostellut puntteja. Jos haluaa jäädä vain marjanpoimijaksi, niin se on aivan oma valinta.

Itseään voi myös kehittää monilla osa-alueilla.

Sinkkumies

Vierailija
336/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tasa-arvo tarkoitakaan, että ihmiset olisivat samanlaisia. Yhtä pitkiä, yhtä älykkäitä, yhtä kauniita, yhtä sosiaalisia, yhtä suosittuja, yhtä lahjakkaita jne. 

Mitä tasa arvo sitten tarkoittaa?

Tasa-arvo tarkoittaa ihmisten yhtäläistä arvoa yksilöinä ja yhteiskunnan jäseninä. Lyhyt ja lihava ei ole ihmisenä yhtään sen vähempiarvoinen kuin pitkä ja laihakaan. 

Vierailija
337/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...

Kyllä tällä työttömällä on diabeteksen, fibromyalgian ja keuhkoahtaumataudin lisäksi myös astmaa ja allergioita:

Tikkanen on sairastanut nuoruudesta lähtien astmaa, allergioita, hänellä on kakkostyypin diabetes ja muutama vuosi sitten hänellä todettiin lihaksissa ja sidekudoksissa kipua aiheuttava fibromyalgia. IS

Iso osa suomalaisista on allergisia mutta silti työssä. Kakkostyypin diabetes on kohta suurimmalla osalla keski-ikäisistä.

Vierailija
338/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiseen lauseeseen asti.

Sinkkumies

Vierailija
339/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tasa arvo sitten tarkoittaa?

Tasa-arvo tarkoittaa ihmisten yhtäläistä arvoa yksilöinä ja yhteiskunnan jäseninä. Lyhyt ja lihava ei ole ihmisenä yhtään sen vähempiarvoinen kuin pitkä ja laihakaan. 

Kerro se afrikkalaisen kylän äidille. Darwinismia ei voi koskaan estää, vaikka kuinka me haluaisimme olla sovinnaisia ja joviaaleja ihmisiä. Ei siinä mitään väärää ole, mutta todellisuus ei vain noudata ihmisen lakeja, vaan todellisuuden lakeja.

Sinkkumies

Vierailija
340/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kaltainen tutkinnoilla keulija ja kympin tyttö on vastenmielisin olento mitä maa päällään kantaa. Kunnon kokkariainesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi