Nyt se tuli viimein minullekin, kutsu yksityisfirman työvalmennuskurssille
Ihanaa. Oikein odotan miten kuin taikaiskusta muokkaavat pitkäaikaistyöttömästä työmarkkinamenestyjän.
Kommentit (79)
Nyt on ensimmäinen kurssipäivä takana, tunnin yhteinen infotilaisuus paikalla noin 30 henkilöä. Kurssitus/valmennus/oppiminen kestää korkeintaan 6kk ja ellet tuona aikana aktivoi itseäsi pidemmäksi ajaksi on tuohon puoleen vuoteen sitouduttava kahden kuukauden karenssin uhalla. Tämä puolen vuoden pätkä luultavasti täyttää aktiivimallin ehdot, mutta siitäkään eivät olleet varmoja.
Paljon kuultiin sanahelinää ja paljon luvattiin. Konkretiaa oli melko vähän ja mitään uutta nykyisiin jo olemassaoleviin työnhaku/työllistymiskeinoihin ei oikeastaan ollut. Nyt jatketaan sitten henkilökohtaisilla tapaamisilla, osaamisen kartoituksella, testeillä ja kotitehtävillä.
En odottanut mitään, enkä saanut mitään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ensimmäinen kurssipäivä takana, tunnin yhteinen infotilaisuus paikalla noin 30 henkilöä. Kurssitus/valmennus/oppiminen kestää korkeintaan 6kk ja ellet tuona aikana aktivoi itseäsi pidemmäksi ajaksi on tuohon puoleen vuoteen sitouduttava kahden kuukauden karenssin uhalla. Tämä puolen vuoden pätkä luultavasti täyttää aktiivimallin ehdot, mutta siitäkään eivät olleet varmoja.
Paljon kuultiin sanahelinää ja paljon luvattiin. Konkretiaa oli melko vähän ja mitään uutta nykyisiin jo olemassaoleviin työnhaku/työllistymiskeinoihin ei oikeastaan ollut. Nyt jatketaan sitten henkilökohtaisilla tapaamisilla, osaamisen kartoituksella, testeillä ja kotitehtävillä.
En odottanut mitään, enkä saanut mitään.
ap
Yksittäishaastattelut ja -tapaamiset alkavat nyt. Kaikkea luvattiin ja läpimurtoja pitäisi olla näköpiirissä.
Varokaa vain, pian olen huippupalkkaisessa työssä!
ap
Nyt on sen verran jännää, toivottavasti päivität tietoja meille vielä lisää 🙈
Viisi tapaamista tarkastelujaksona täyttää aktiivimallin ehdot.
Saako tuosta jotain lisätukea rahallisesti?
Vierailija kirjoitti:
Viisi tapaamista tarkastelujaksona täyttää aktiivimallin ehdot.
Saako tuosta jotain lisätukea rahallisesti?
Tämän pitäisi täyttää ehdot. Varmaksi eivät osanneet sanoa.
Ei lisärahaa.
ap
Ensimmäinen haastattelu takana. Puolitoista tuntia tyhjän jauhamista ja samaa pyörittelyä mitä ennen tehtiin te-toimiston kanssa. Tällä yksityisellä firmalla ei ole pääsyä te-toimiston tietokantoihin, joten he ovat täysin asiakkaan kertomusten varassa. Yksityiskohtainen työ-, koulutus- ja työhistoria jää pimentoon, koska sen läpikäymiseen ei ole aikaa. Keskustelimme mun unelmista ja haaveista. Tyrkytettiin, että pitäisi tehdä mitä haluaa, eikä sanallakaan puhuttu siitä mikä on realistista ja mitkä ovat oikeat työllistymismahdollisuudet.
Seuraavaksi on vuorossa psykologin vastaanotto ja kotitehtävien teko. Sitten uusi tapaaminen, jonka jälkeen pitäisi kuulemma jo tapahtua jotain konkreettista. Jäi kuva, että tämän puolen vuoden aikana mut pakotetaan johonkin. Jos en saa töitä tai opiskelupaikkaa niin he tunkevat mut vaikka väkisin työkokeiluun tai harjoitteluun. Se että jäisin lähettelemään työhakeemuksia omaan tahtiin ei ole enää vaihtoehto.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen haastattelu takana. Puolitoista tuntia tyhjän jauhamista ja samaa pyörittelyä mitä ennen tehtiin te-toimiston kanssa. Tällä yksityisellä firmalla ei ole pääsyä te-toimiston tietokantoihin, joten he ovat täysin asiakkaan kertomusten varassa. Yksityiskohtainen työ-, koulutus- ja työhistoria jää pimentoon, koska sen läpikäymiseen ei ole aikaa. Keskustelimme mun unelmista ja haaveista. Tyrkytettiin, että pitäisi tehdä mitä haluaa, eikä sanallakaan puhuttu siitä mikä on realistista ja mitkä ovat oikeat työllistymismahdollisuudet.
Seuraavaksi on vuorossa psykologin vastaanotto ja kotitehtävien teko. Sitten uusi tapaaminen, jonka jälkeen pitäisi kuulemma jo tapahtua jotain konkreettista. Jäi kuva, että tämän puolen vuoden aikana mut pakotetaan johonkin. Jos en saa töitä tai opiskelupaikkaa niin he tunkevat mut vaikka väkisin työkokeiluun tai harjoitteluun. Se että jäisin lähettelemään työhakeemuksia omaan tahtiin ei ole enää vaihtoehto.
ap
Eli he tekevät työtään johon heidät on palkattu ja aktivoivat työttömän. Mikä tässä on vikana?
Tarviiko tuolla helvetin kurssilla siis käydä istumassa 5 päivää viikossa puolen vuoden ajan? Mitä tekemistä siellä keksitään koko ajalle? On taas menoa...
Oma kokemus: viikon uravalmennuksessa piirrettiin joku "elämän perhonen" tms jonka kouluttaja kävi sitten yksitellen läpi jokaisen kanssa, katsottiin mm. värejä ja mitä sisältöä oli perhoseen laittanut...
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko tuolla helvetin kurssilla siis käydä istumassa 5 päivää viikossa puolen vuoden ajan? Mitä tekemistä siellä keksitään koko ajalle? On taas menoa...
Oma kokemus: viikon uravalmennuksessa piirrettiin joku "elämän perhonen" tms jonka kouluttaja kävi sitten yksitellen läpi jokaisen kanssa, katsottiin mm. värejä ja mitä sisältöä oli perhoseen laittanut...
Ei. Ainakin näin alussa tapaamisia on ollut kerran viikossa. Meillä on kaksi tyyppiä, jotka meitä haastattelee ja ohjaa, joten tahti ei ole kovin tiivis. Jatkossa tulee mahdollisesti jotain ryhmäjuttuja ja muuta. Tapaamisten jälkeen tulee kotitehtäviä ja kaikenlaisia testejä, jotka pitää tehdä. 6 kk on se aika, jolloin jotain pitää saada aikaiseksi - ilmeisesti lopulta viimeistään pakolla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli he tekevät työtään johon heidät on palkattu ja aktivoivat työttömän. Mikä tässä on vikana?
Joo, tämä kuulostaa hyvältä. Työttömät pakotetaan pois sohvalta ja pistetään jonnekin edes tekemään jotain rahansa eteen. Tällaiseen toimintaan annan mielelläni verorahojani.
Mut taas pakotetaan lopettamaan opiskelu ( sosionomi amk). Saan toimeentulotukea en peruspäivärahaa ja mun pitäisi lopettaa opiskelu ja erota koulusta, siirtyä työttömäksi. En ymmärrä kun sitten työttömiä vaaditaan opiskelemaan? Olen ymmärtänyt että vain työllistyminen on ok, opiskelu ei. Haen töitä koko ajan mutten ole saanut ( ei hoitoalan kokemusta tai lääkelupia).
Työttömyyskorvaus ei ole sitä että saa vaan lojua kotona. Itse menen työtoimintaan, vaan päivä viikossa.
Huvittaa nämä vastaan pistäjät, mihinkään ei mentäisi.
Näitä nähnyt noissa työkkärin tilaisuuksissa.
Tilastojen siivous on tärkeintä. Mä en tule mun historialla työllistymään kuin tuurilla, mutta kun pakotetaan työkokeiluun jonnekin pajalle juoppojen seuraksi askartelemaan niin taas on yksi työtön vähemmän tilastoissa. Tekisi mieli hakea sairaseläkettä tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus ei ole sitä että saa vaan lojua kotona. Itse menen työtoimintaan, vaan päivä viikossa.
Näitä nähnyt noissa työkkärin tilaisuuksissa.
Suomalainen työtön muutetaan orjaksi. Kyllä tämä on nähty. Ei edes yritetä työllistää vaan ruoskitaan yhä kovemmalla tahdilla. Nöyryytetään ja kohdellaan kuin typerää lasta. Motivaatio on huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vastaavalla kurssilla nyt hetki sitten, ihan ok se oli kaikkineen. Valitettavasti porukasta vahvasti erottuivat he, jotka haluavatkin olla vain kotona, vapaalla, mutta kun oli pakko tulla. Ihan asiallista alusta loppuun. Kesti 3 viikkoa.
Et sinä siitä mitenkään hyötynyt, mutta ilmeisesti olet seurallinen ihminen joka vain nauttii kun pitää mennä istumaan ventovieraiden pariin ja kuunnella jotain hevonkakkaa kolme viikkoa. Myännä pois, olet juoruakka, joka etsi vain juttuseuraa.
Vaikka ei hyötyisikään niin hänellä oikea asenne. Ihan oikein että työttömiä pakotetaan karenssin uhalla.
Olen mielipiteeni muuttanut ja olen itse työtön.
Olen noilla kursseilla ollut ja nyt olen työtoiminnassa.
Joo enää ei riitä että hakee työpaikkoja vaan on oltava jossain, ne voi keskeyttää jos saa työpaikan tai lähtee opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä nähnyt noissa työkkärin tilaisuuksissa.Suomalainen työtön muutetaan orjaksi. Kyllä tämä on nähty. Ei edes yritetä työllistää vaan ruoskitaan yhä kovemmalla tahdilla. Nöyryytetään ja kohdellaan kuin typerää lasta. Motivaatio on huipussaan.
Yksi päivä viikossa ok työmarkkinatukea vastaan joka on nykyään vastikkeellinen eikä sitä saa enää lojumalla kotona.
On turha sanoa että haen töitä jos ollut 10-20 vuotta työtön.
Eräskin ollut kuulemma 45 vuotta työtön, ei siinäenää hakemukset auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä menemättä. Ei noita tarvi huomioida. Kun eivät tarjoa töitä ei työttömän tarvi kiinnostua roskapaperin arvoisista lapuista.
Kuulemma 60 päivää karenssia menemättä jättämisestä.
ap
Sen saa toimeentulotukena. Tosin 20% vähemmän, mutta kuitenkin.
Kaikki ei saa toimeentulotukea eikä asumistukea. Oma puolisoni korkeasti koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Tutkin viestin mukana tullutta materiaalia tarkemmin. Suurin osa oli yleistä huttua, jossa liian monella sanalla ei sanota oikeastaan mitään. Lopussa kuitenkin odotti yllätys: kurssitus voi kestää jopa 6kk! Puoli vuotta luultavasti turhanpäiväistä jaarittelua.
Odotan innolla.
No tavoiteltaisiinkohan tuolla sitä, että työttömät oppivat pysymään päivärutiineissa ja olemalla tekemisissä ihmisten kanssa muutoinkin kuin kerran kuussa työkkärin tädin kanssa.
Kokoomuksen äänestäjä
Trollihan sinä olet, mutta vastaan silti. Kuule sitä haravoimista ja ilmasta työtä on työttömillä teetetty jo vuosikausia, missä bunkkerissa lie elät jos et senvertaa tiedä.
Että neronleimauksesi tuli noin kymmenen vuotta liian myähään, jos ei enemmänkin.