Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset vanhemmat eivät vie lasta lääkäriin, jos on niin sairas että konttaa vessaan?

Vierailija
15.05.2018 |

Pienempi sisar ei ole mikään puolustus, teinistäkin pitää olla huolehtia!

Viittaan siis tuohon 15-vuotiaseen poikaan, joka kuoli kotinsa portaikkoon. Vuoden vanhemmat..

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja isä, jonka kanssa oli "läheinen" suhde, asui rapakon takana Amerikassa. Ja nyt valittaa, että äiti ei huolehtinut. Ehkä hänen olisi pitänyt olla myös fyysisesti läsnä? 

Kamalaa pojan puolesta, aivan kamalaa. Mutta minua inhottaa, että äitiä, jonka lapsi on kuollut, joutuu lapsen kuolemasta käräjille. Ei varmaan hänkään halunnut, että lapsi kuolee. Ja oli 2-vuotias hoidettavana, joka oli myös sairas.

Oikeusjärjestelmä ei toimi sillä tavalla että kunhan on tarpeeksi ilävää itsellekin niin ek tuomiota. Mites jos äiti lähtee kännissä rattiin ja ajaa kolarin ja lapsi kuolee, ei tuomiota koska kyllä äidillä on paha mieli jo valmiiksi? Olihan sillä äidillä apunaan myös isäpuoli, miksi kaksi aikuista ei saa huolehdittua kahdesta lapsesta?

Kahdesta sairaasta lapsesta, joista toinen taapero... Ja ei tarvitsekaan toimia noin, mutta kyllä tällaisessa tapauksessa pitää olla humaani. Kohta koko perhe on mielisairaalassa tämän takia. Ensin kuolee lapsi ja sitten saa syyt niskoilleen. Sairasta sekin. 

Ja ei ihminen, joka ei ole terveysalan ammattilainen, välttämättä ymmärrä tuollaisen tilanteen vakavuutta. Itsehän on varmasti tuntenut lapsensa hyvin, paremmin kuin meistä kukaan. Ehkä hän on aikaisemminkin oireillut noin kuumeessa. Käyty lääkärissä ja passitettu kotiin. Ihmiset oireilevat eri tavoilla, vaikka tuo kieltämättä kuulostaakin hurjalta.

No, nyt viimeistään tämän tapauksen jälkeen kaikki osaavat passittaa lapsensa lääkäriin, jos tuollaisia oireita ilmenee. Hyvä se on olla jälkiviisas.

Niin katsos kun on sellainen asia kuin vanhemman vastuu. Tavallisen kaduntallaajan ei tulekaan tietää mikä on sairaalahoitoa vaativa tila ja miten sairaasta lapsesta huolehtia, mutta vanhemman tulee tietää. Jos et itse omaa mitään käsitystä miten kuumeista lasta hoidetaan niin hyvä ihminen sitten kirja käteen tai nettiin etsimään ohjeita! Se lapsi on aikuisen vastuulla, ei niitä lapsia pidä hankkia jos on niin pälli ettei edes tajua tuon vertaa siitä vastuusta.

Niin, eli sinusta äiti teki siinäkin väärin, että meni ylipäätään lisääntymään. Isähän se ei ole pälli tässä, tietenkään, vaikka onkin käytännössä hylännyt lapsensa. Ei sitä tarvitse eron jälkeen asua noin kaukana.

Onnettomuus on tapahtunut, lapsi on kuollut. Se on pahinta, mitä vanhemmalle voi tapahtua. Sen vuoksi pidän vastenmielisena tällaista lynkkausta tätä äitiä kohtaan. Emme me tiedä, millainen tilanne siellä kotona oli. Oliko esim. äiti itsekin sairaana, koska molemmat lapsetkin olivat.

Tietenkin suurin uhri on tässä se poika, mutta niin on äitikin. Hänen lapsensa on kuollut ja täällä te lyötte lyötyä ja viisastelette, että äidin OLISI pitänyt tietää. No, se tässä maassa osataan. Vastenmielistä.

Vierailija
82/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon oksentamisen olisi pitänyt olla syy soittaa terveyskeskukseen. Mun mielestä joka paikassa saa kuulla että päänsärky + oksentelu = vaara.

Vaikka aina ei tiedä miten järjestelmä suhtautuu, minut on teininä passitettu kotiin noin vain, vaikka minulla oli raju sepsis. Hakeuduin hoitoon korkean, sahaavan kuumeen vuoksi, ja tärisin vastaanotolla niin että sain lämpöhuovan. Soitin pari tuntia kotiintulon jälkeen ja hopersin että nyt olo huononee rajusti, sanoivat että flunssaa on, ja minun pitää vain ”sairastaa tauti pois”.

Tästä muutaman tunnin päästä en päässyt enää lattialta ylös, sain soitettua isälle töihin joka vei minut sairaalaan. CRP n. 400. Että sellainen ”flunssa”.

Mulla on samanlainen kokemus. Korkea kuume ilman mitään muita kuin kuumeoireita, siis ei lainkaan flunssaoireita, ei vatsatautia yms. Ihmetytti, soitin terveyspalvelujen neuvontaan. Sanoivat että tällaista on liikkeellä ja pysy vaan kotona. Lopputulos crp n. 500 ja sepsis. Näitä neuvoja noudattamalla on hengenlähtö lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja isä, jonka kanssa oli "läheinen" suhde, asui rapakon takana Amerikassa. Ja nyt valittaa, että äiti ei huolehtinut. Ehkä hänen olisi pitänyt olla myös fyysisesti läsnä? 

Kamalaa pojan puolesta, aivan kamalaa. Mutta minua inhottaa, että äitiä, jonka lapsi on kuollut, joutuu lapsen kuolemasta käräjille. Ei varmaan hänkään halunnut, että lapsi kuolee. Ja oli 2-vuotias hoidettavana, joka oli myös sairas.

Oikeusjärjestelmä ei toimi sillä tavalla että kunhan on tarpeeksi ilävää itsellekin niin ek tuomiota. Mites jos äiti lähtee kännissä rattiin ja ajaa kolarin ja lapsi kuolee, ei tuomiota koska kyllä äidillä on paha mieli jo valmiiksi? Olihan sillä äidillä apunaan myös isäpuoli, miksi kaksi aikuista ei saa huolehdittua kahdesta lapsesta?

Kahdesta sairaasta lapsesta, joista toinen taapero... Ja ei tarvitsekaan toimia noin, mutta kyllä tällaisessa tapauksessa pitää olla humaani. Kohta koko perhe on mielisairaalassa tämän takia. Ensin kuolee lapsi ja sitten saa syyt niskoilleen. Sairasta sekin. 

Ja ei ihminen, joka ei ole terveysalan ammattilainen, välttämättä ymmärrä tuollaisen tilanteen vakavuutta. Itsehän on varmasti tuntenut lapsensa hyvin, paremmin kuin meistä kukaan. Ehkä hän on aikaisemminkin oireillut noin kuumeessa. Käyty lääkärissä ja passitettu kotiin. Ihmiset oireilevat eri tavoilla, vaikka tuo kieltämättä kuulostaakin hurjalta.

No, nyt viimeistään tämän tapauksen jälkeen kaikki osaavat passittaa lapsensa lääkäriin, jos tuollaisia oireita ilmenee. Hyvä se on olla jälkiviisas.

Niin katsos kun on sellainen asia kuin vanhemman vastuu. Tavallisen kaduntallaajan ei tulekaan tietää mikä on sairaalahoitoa vaativa tila ja miten sairaasta lapsesta huolehtia, mutta vanhemman tulee tietää. Jos et itse omaa mitään käsitystä miten kuumeista lasta hoidetaan niin hyvä ihminen sitten kirja käteen tai nettiin etsimään ohjeita! Se lapsi on aikuisen vastuulla, ei niitä lapsia pidä hankkia jos on niin pälli ettei edes tajua tuon vertaa siitä vastuusta.

Niin, eli sinusta äiti teki siinäkin väärin, että meni ylipäätään lisääntymään. Isähän se ei ole pälli tässä, tietenkään, vaikka onkin käytännössä hylännyt lapsensa. Ei sitä tarvitse eron jälkeen asua noin kaukana.

Onnettomuus on tapahtunut, lapsi on kuollut. Se on pahinta, mitä vanhemmalle voi tapahtua. Sen vuoksi pidän vastenmielisena tällaista lynkkausta tätä äitiä kohtaan. Emme me tiedä, millainen tilanne siellä kotona oli. Oliko esim. äiti itsekin sairaana, koska molemmat lapsetkin olivat.

Tietenkin suurin uhri on tässä se poika, mutta niin on äitikin. Hänen lapsensa on kuollut ja täällä te lyötte lyötyä ja viisastelette, että äidin OLISI pitänyt tietää. No, se tässä maassa osataan. Vastenmielistä.

Kyllä, me "lyömme lyötyä" koska kyse ei ollut siitä että paa lääkäri ei olisi tutkinut kipeää poikaa, vaan äiti itse ei huolehtinut kipeästä lapsesta yhtään eikä edes käyttänyt lääkärissä.

Vierailija
84/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sairastettu vuosien varrella ihan näillä oireilla olevia flunssia ja mahatauteja. Kuumetta, oksentelua ja heikkoutta niin, että ei meinaa jaksaa seisoa. Lisäksi kova päänsärky.

Jokainen tauti on osoittautunut joko norovirukseksi tai kuumeiseksi flunssaksi, joka on parantunut muutaman päivän päästä.

Ja olen kyllä kuormittanut terveydenhoitoa ja käyttänyt lääkärissä, missä on todettu, että lapsi, joka ei kykene kunnolla kävelemään, kun olo on niin heikko ja oksentelee ja kuumetta 40 astetta ja päänsärky, on ihan normaali tautia. Ja näin on ollutkin.

Olen itsekin joskus sairastanut ihan samoilla oireilla ja kontannut vessaan. Ja ei ole ollut kuolemantauti, vaan kuumeinen flunssa ja kuumeessa minulla on taipumus oksentaa siinä vaiheessa, kun kuume nousee.

Lapsen isähän tässä USA.sta oli vaatinut syytteen nostoa. 

Lapsella oli ollut 38,5 kuumetta.. ei siis kovin paha kuume.

Lapsi sai kuumetta alentavia särkylääkkeitä.

Vierailija
85/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vertaa tätä ja pikku -Peetua toisiinsa?! Peetun äiti soitti sairaalaan, kun taas tämän teinipojan äitiä ei voinut vähempää kiinnostaa se se että kuumeinen lapsi on huonossa kunnossa.

Vierailija
86/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa pojalta mitattiin  kuume? Huolehdittiinko, että juo ? Kyseltiinkö millainen olo on, vieläkö koskee päähän? Ei. Poika sai selvästi hoitaa itse itsensä, mitä nyt pari särkylääkettä annettiin.

Vierailija
87/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä käsitys tää on että vasta pää kainalossa päivystykseen? Kyllä siihen omaan intuitioon ja äidin vaistoon kannattaa luottaa. Lapsellani oli alle 1-vuotiaana korvatulehduskierre ja tiesin tasan tarkkaan että jos itki yöllä siellä oli tulehdus ja niin olikin. Vaikka hoitajat aikaa varatessa suhtautuivat skeptisesti kun kerroin oireeksi pelkän itkun. Olen myös lähtenyt päivystykseen kun epäilin lapsellani aivopainetta (lapsella ennestään jo shuntti). Oireina itkuisuus ja ruokahaluttomuus ja pullottava aukile. Päivystyksen lääkäri ei ottanut meitä tosissaan koska lapsesta puuttui oireista ominaisin eli oksentaminen. Hakeudumme sitte isomman sairaalan päivystykseen jossa meidät otettiin tosissaan ja sieltä jatkoimme yliopistosairaalaan missä tehtiin kiireellinen shunttileikkaus. Ja mitä omaan sairastamiseeni tulee niin olin kärsinyt kovasta vatsakivusta edellispäivänä. Seuraavana päivänä maha oli kunnossa mutta kosketusarka umpisuolen kohdalta. Lähdin varmuuden vuoksi päivystykseen vaikka tuntuikin tyhmältä kun en ollut yhtään kipeä. Yllätyksekseni tulehdusarvot olivat korkealla ja ultrassa näkyi paksuuntunut umpisuoli. Eli alkava tulehdus siellä oli mutta meni ohi antibiooteilla.

Vierailija
88/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

87 jatkaa vielä että missään nimessä en viitannut tähän Peetun tapaukseen vaan ihan yleisesti.

Vierailija
89/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani olisivat varmaan käyttäytyneet samalla tavalla. Lapsena tipuin puusta kivikkoon, jälkeenpäin oksentelin ja oli hieman sekava olotila, mutta eihän sitä lääkäriin tarvitse mennä kun vuodelepo on paras hoiva. Onneksi ei ollut mitään pahempaa.

90/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela -72 kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuumeista lastani huimaisi eikä tämä pystyisi kävelemään, ainakin soittaisin lääkäriin ja kysyisin tullaanko näytille!  Ei korkeassa kuumeessakaan ole normaalia mennä pitkin seiniä .O

Kyllä mä olen aina mennyt korkeassa kuumeessa pitkin seiniä. Hyvä että olen pystyssä pysynyt edes seiniin tukeutuen. Mutta joo, itse olisin soittanut ambulanssin tai lähtenyt aika pikaisesti päivystykseen nuoren kanssa noilla oireilla.

Kyllä mäkin korkeassa kuumeessa menen pitkin seiniä hädintuskin pystyssä pysyen, mutta silloin on kyse n. 40 asteen kuumeesta. Tällä pojalla oli lehtiartikkelin mukaan kuumetta 38.5 ja silti joutui konttaamaan, koska ei pystynyt enää menemään edes pitkin seiniä. Minusta tuo on hirveän huolestuttavaa juuri siksi, että kuume ei ole mielestäni tuossa vaiheessa kuitenkaan niin korkea, että yksinomaan sillä noin rankat oireet selittyisivät.

Yksilöllistä. Mulla riittää toi 38.5, niin en tahdo tolpillani pysyä. Vaan 40 asteen kuumeessa tunnen oloni paremmaksi. Outoa(?)

Vierailija
91/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä on hylännyt poikansa? Voi hyvää päivää tätä av:n miesvihaa. Isällä on voinut olla hyvä työmahdollisuus siellä USA:sa, hän puhui lapselleen säännöllisesti Skypellä, kävi Suomessa ja lapsi kävi isän luona Jenkeissä. Voisin sanoa että aika monelle teinille Jenkeissä asuva toinen vanhempi olisi paljon kivempi juttu kuin että se etävanhempi asuu vaikkapa Keravalla.

Tajuatko sinä idiootti että ei tässä ole meidän av-raadin mielipide onko vääryys tapahtunut? Asiasta on nostettu SYYTE (!!!) tarkoittaen että esitutkinnan pohjalta syyttäjä on sitä mieltä että lakia on rikottu. Syyttäjä myös tietää kaikki asianhaarat joita me täällä emme tiedä.

Vierailija
92/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tehän olette sellaisia, jotka raahaatte kakaranne lääkäriin yskän takia!!

Meinasin vastata, että en raahaa, mutta raahaanpa. Yskä on yleensä ensimmäinen astmaoire, ja meillä se tarkoittaa sitä, että nyt on aika viedä lapsi lääkäriin tarkistuttamaan annosteluohje. 

Veisin lapseni lääkäriin myös silloin, jos häntä huimaa paljon. Jos hän ei pystyisi kävelemään huimauksensa vuoksi, olisin huolesta sykkyrällä.

Sanomattakin olisi selvää, että kantaisin hänelle ruuan ja juoman sänkyyn, viihdyttäisin häntä ja pitäisin häntä muutenkin silmällä.  Tuntui pahalta lukea, kuinka lapsi oli nähty syövän palan pitsaa yhtenä päivänä ja silloinkin oli pitänyt omin voimin raahautua yläkerrasta alakertaan keittiöön syömään. 

Pienemmän lapsen sairastuminen on pelkkä tekosyy jättää isompi lapsi heitteille. 

Vierailija
93/97 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena päänsärkyä ja kova kuume. Pyysin päästä lääkäriin, mutta vanhempani eivät vieneet. Selvisin, mutta sain useita vuosia tapahtuneen jälkeenkin päänsärkyjä. Tuli mieleen oma kohtalo, kun luin tapauksesta. Tekee mieli kutsua omia vanhempiani taas idioottivanhemmiksi! Jos lapsi pyytää päästä lääkäriin, hän on huomannut tarvitsevansa apua.

Vierailija
94/97 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normi vanhemmat ja normaalia menoa Suomessa miten lapsia hoidetaan ja miten heistä kannetaan vanhempina vastuuta. Paljon kertoo asenteista jo tämäkin palsta, jossa puolustajia näiden edes vastuuttomien - käytännössä lapsensa kuolemantuottamukseen syyllistyneiden vanhempien - löytyy yllin kyllin.

On tämä aika rankka maa monelle lapselle, ja nimenomaan kyvyttömien, surkeiden, rakkaudettomien ja edesvastuuttomien vanhempiensa takia....

Vierailija
95/97 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tuomion tämä uusperhe sai?

Vierailija
96/97 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija