Millaiset vanhemmat eivät vie lasta lääkäriin, jos on niin sairas että konttaa vessaan?
Pienempi sisar ei ole mikään puolustus, teinistäkin pitää olla huolehtia!
Viittaan siis tuohon 15-vuotiaseen poikaan, joka kuoli kotinsa portaikkoon. Vuoden vanhemmat..
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua. Toi poika oli lapseni koulussa. En tiennyt että taustalla oli tuollainen juttu.
Hain omaa lastani koulusta ja huomasin lipun puolitangossa. Lapsi tunsi pojan hyvin, oli rinnakkaisluokalla. Oli ollut koulussa vielä perjantaina ja kai ihan ok (ei sitä nyt sen kummemmin tietty seuraile jotain rinnakkaisluokkalaisia).
Eli todella nopeasti mennyt. Muistelen, että olisi kuollut sairaalassa, mutta se juttu tuli lapseni kautta. Kotipaikka ja ajankohta täsmää, ei täällä nyt tuolloin useampaa 15-vuotiasta kuollut.
Kuulostaa kyllä aika kammottavalta. Jos mun lapsi konttaisi vessaan, niin olisi lähtenyt viivana päivystykseen. Tosin, olisiko mitään voitu tehdä sielläkään? En tiedä.
Olisit ainakin yrittänyt tehdä jotain lapsesi hyväksi.
Jep, lääkäri/sairaala/whatever voi auttaa vaan jos sinne lääkärin/sairaalan/whatever luo hakeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo juttu oli paljon asiallisemmin kirjoitettu keskisuomalaisessa, iltasanomat pistäny aika reippaasti omiaan.
Pistänyt omiaan? Siis mikä kohta IS:n jutussa ei pitänyt paikkaansa?
Se että teini on konttaillu menemään,
keittiössä oli alkanut huimaamaan niin isäpuoli oli sanonut että tule tänne olohuoneeseen sohvalle pitkäkseen, jos et pysty kävelemään niin voi vaikka kontata.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta itku tuli kun uutisen luin. Itselläni on lapsia joista vanhin yli 20 ja nuorin alle kouluikäinen ja kaikkien terveydestä huolehdin. En vie joka yskästä lääkäriin mutta kova kuume ja päänsärky sekä outo käytös/uneliaisuus laittaa minulle tuntosarvet pystyyn ja kuumeessa meillä otetaan lapsi aina lähelle vanhempien makuuhuonetta nukkumaan että voidaan tarkkailla.
Onhan myös sellainen sääntö että jos kuumeilee yli kolme päivää niin lääkäriin. Kova päänsärky kuumeen kanssa on hälyyttävää ja silloin kannattaa mennä lääkäriin. Samoin petekiat iholla ja niskajäykkyys.
Itselläni tietysi auttaa että olen akuuttisairaanhoitaja koulutukseltani mutta kyllä tämä muistutti taas itseänikin että tarkkana kannattaa olla.
Meillä ei edes ole läheisissä yhtään terveydenhuoltoalalla toimivaa, ja silti tiedän nuo. Ja olen vielä tyyppi joka ei hirveästi hötkyile ja panikoi tällaisten asioiden suhteen, lasten myötä vaan tullut tarkistettua missä vaiheessa pitää huolestua kun on ihan yleistä tietoa että esim. influenssaan kuolee ihmisiä joka vuosi. Lähipiirissäkin on muutama jotka sen takia olleet useamman viikon kanttuvei ja joku sairaalassakin, joten vaikka omalle kohdalle ei ole sattunut mitään vakavampaa, niin tiedossa on että niinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuumeista lastani huimaisi eikä tämä pystyisi kävelemään, ainakin soittaisin lääkäriin ja kysyisin tullaanko näytille! Ei korkeassa kuumeessakaan ole normaalia mennä pitkin seiniä .O
Itse asiassa minä menen pienessäkin kuumeessa, ja olen myös pyörtynyt useamman kerran kuumeen vuoksi. Mutta minulla tämä onkin ilmeisesti aina ollut ominaisuus. Jos tulee äkillisesti yhtäkkiä ensimmäistä kertaa luulisi kenen tahansa päässä hälytyskellojen soivan kiltati kalkati!
Tuon oksentamisen olisi pitänyt olla syy soittaa terveyskeskukseen. Mun mielestä joka paikassa saa kuulla että päänsärky + oksentelu = vaara.
Vaikka aina ei tiedä miten järjestelmä suhtautuu, minut on teininä passitettu kotiin noin vain, vaikka minulla oli raju sepsis. Hakeuduin hoitoon korkean, sahaavan kuumeen vuoksi, ja tärisin vastaanotolla niin että sain lämpöhuovan. Soitin pari tuntia kotiintulon jälkeen ja hopersin että nyt olo huononee rajusti, sanoivat että flunssaa on, ja minun pitää vain ”sairastaa tauti pois”.
Tästä muutaman tunnin päästä en päässyt enää lattialta ylös, sain soitettua isälle töihin joka vei minut sairaalaan. CRP n. 400. Että sellainen ”flunssa”.
Kuumeisen hoippuminen ja konttaus on syy soittaa päivystykseen. Luulisi kyllä, että jos tila on noin vakava (että kuolema on lähellä) potilaan olemuksessa olisi jotain niin hälyttävää, että jopa hätäkeskukseen tulisi mieleen soittaa. Mutta oliko pojan olemus sekava yms.?
Toinen kysymys on, mitä päivystyksestä oltaisiin sanottu, jos vanhemmat olisivat soittaneet ja kuvailleet pojan tilaa. Olisiko noilla oireilla (kuume, päänsärky, hoippuminen, konttaus) osattu arvioida tilanteen vakavuus ja lähetetty ambulanssi pikavauhtia paikalle?
Harvemmin tulee ajatelleeksi, että kuumetauti voi johtaa kuolemaan muutamassa päivässä nuorella ihmisellä. Jutussa sanottiin, että kuumeen aiheuttanut virus oli johtanut aivosairauteen. Mikähän virus se oli?
edit: Luin jutun uudestaan, ja siinähän kerrottiin pojan "oksenneelleenkin" eli oksentaneen monta kertaa. On tuo kyllä aika erikoinen ja hälyttävä yhdistelmä oireita eikä vaikuta miltään tavallista pahemmalta flunssalta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Meillä on sairastettu vuosien varrella ihan näillä oireilla olevia flunssia ja mahatauteja. Kuumetta, oksentelua ja heikkoutta niin, että ei meinaa jaksaa seisoa. Lisäksi kova päänsärky.
Jokainen tauti on osoittautunut joko norovirukseksi tai kuumeiseksi flunssaksi, joka on parantunut muutaman päivän päästä.
Ja olen kyllä kuormittanut terveydenhoitoa ja käyttänyt lääkärissä, missä on todettu, että lapsi, joka ei kykene kunnolla kävelemään, kun olo on niin heikko ja oksentelee ja kuumetta 40 astetta ja päänsärky, on ihan normaali tautia. Ja näin on ollutkin.
Olen itsekin joskus sairastanut ihan samoilla oireilla ja kontannut vessaan. Ja ei ole ollut kuolemantauti, vaan kuumeinen flunssa ja kuumeessa minulla on taipumus oksentaa siinä vaiheessa, kun kuume nousee.
Lapsen isähän tässä USA.sta oli vaatinut syytteen nostoa.
Vierailija kirjoitti:
No tehän olette sellaisia, jotka raahaatte kakaranne lääkäriin yskän takia!!
Itse asiassa en, mutta tämän jälkeen taidankin raahata.
Naisella uusi mies ja uuden miehen kanssa saatu vauva. Kaikki huomio siihen. Edellisen miehen kanssa saadusta kersasta ei niin väliä. Että sellainen vuoden äiti siellä, ei mitenkään epätyypillinen tapaus tässä maassa. Nyt kävi vain vähän huonommin.
Jos poika olisi käännytetty sairaalasta, olisi syy ollut lääkäreiden. Mutta tässä tapauksessa mihinkään terveydenhuollon ammattilaiseen ei oltu yhteydessä, eikä pojan tilaa tarkkailtu.
Siis oliko pojalla nyt aivokalvontulehdus vai aivoverenvuoto?
Oksentelua voi esiintyä ihan normaalissa influenssassa. On vielä aika tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sairastettu vuosien varrella ihan näillä oireilla olevia flunssia ja mahatauteja. Kuumetta, oksentelua ja heikkoutta niin, että ei meinaa jaksaa seisoa. Lisäksi kova päänsärky.
Jokainen tauti on osoittautunut joko norovirukseksi tai kuumeiseksi flunssaksi, joka on parantunut muutaman päivän päästä.
Ja olen kyllä kuormittanut terveydenhoitoa ja käyttänyt lääkärissä, missä on todettu, että lapsi, joka ei kykene kunnolla kävelemään, kun olo on niin heikko ja oksentelee ja kuumetta 40 astetta ja päänsärky, on ihan normaali tautia. Ja näin on ollutkin.
Olen itsekin joskus sairastanut ihan samoilla oireilla ja kontannut vessaan. Ja ei ole ollut kuolemantauti, vaan kuumeinen flunssa ja kuumeessa minulla on taipumus oksentaa siinä vaiheessa, kun kuume nousee.
Kylläpä tänne eksyi hirveästi ihmisiä joille räkätauti nostaa hirveät oireet ja aina on kuume neljässäkympissä ja oksettaa ja pää räjähtää kivusta. Suurimmalla osalla ihmisistä kuumeeseen ei liity normaalia voimakkaampaa päänsärkyä tai oksentelua. Suurimmalla osalla ihmisistä ylipäätään flunssaan ei liity kuumetta, saati korkeaa sellaista. Huimaus yhdistettynä voimakkaaseen päänsärkyyn on vakava oire, itselläni on migreeniä joka on vienyt sairaalaankin mutta ikinä ei ole huimannut. Ja mikä nyt on kovaa päänsärkyä, pieni päänsärky kuuluu kuumeeseen mutta ehkä sinunkin kannattaisi huolestua jos lapsellesi on oikeasti todella voimakas päänsärky. Aivoverenvuodot ovat lapsillakin mahdollisia.
Lisäksi jos lapsi on syönyt viikonlopun aikana jogurtin ja palan pitsaa ja juonut vain vähän vaikka on kuumeinen niin ei ne vanhemmat ole hoitaneet lasta kunnolla. Korkeassa kuumeessa kuivuu nopeasti ja etenkin kun vielä oksentaa. Dehydraatio vielä laskee yleiskuntoa ja on todennäköisesti nopeuttanut kuolemaa.
Ja sinä vielä jaksat puolustella näitä vanhempia, ei ollenkaan tule mieleenkään mitä se lapsi on ajatellut kuollessaan yksin yöllä portaisiin.
Nykyisenä internetin aikakautena luulisi jokaisen maallikon tietävän, että päänsärky, huimaus, pahoinvointi ja oksentelu voi viitata johonkin aivoissa olevaan ongelmaan. Kun vielä toinen liki konttaa, niin ei ole epäselvää lähdetäänkö heti lääkäriin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tänne eksyi hirveästi ihmisiä joille räkätauti nostaa hirveät oireet ja aina on kuume neljässäkympissä ja oksettaa ja pää räjähtää kivusta. Suurimmalla osalla ihmisistä kuumeeseen ei liity normaalia voimakkaampaa päänsärkyä tai oksentelua. Suurimmalla osalla ihmisistä ylipäätään flunssaan ei liity kuumetta, saati korkeaa sellaista. Huimaus yhdistettynä voimakkaaseen päänsärkyyn on vakava oire, itselläni on migreeniä joka on vienyt sairaalaankin mutta ikinä ei ole huimannut. Ja mikä nyt on kovaa päänsärkyä, pieni päänsärky kuuluu kuumeeseen mutta ehkä sinunkin kannattaisi huolestua jos lapsellesi on oikeasti todella voimakas päänsärky. Aivoverenvuodot ovat lapsillakin mahdollisia.
Lisäksi jos lapsi on syönyt viikonlopun aikana jogurtin ja palan pitsaa ja juonut vain vähän vaikka on kuumeinen niin ei ne vanhemmat ole hoitaneet lasta kunnolla. Korkeassa kuumeessa kuivuu nopeasti ja etenkin kun vielä oksentaa. Dehydraatio vielä laskee yleiskuntoa ja on todennäköisesti nopeuttanut kuolemaa.
Ja sinä vielä jaksat puolustella näitä vanhempia, ei ollenkaan tule mieleenkään mitä se lapsi on ajatellut kuollessaan yksin yöllä portaisiin.
Ja vielä väitetään, että "ei lääkäriin kuitenkaan pääse!".
Minulle tuli influenssan jälkeen niin kovat päänsäryt, että oksensin kivusta. Pääsin nopeasti lääkärin näytille, otettiin tarvittavat kokeet yms.
Että jo omilla oireillani otettiin heti vakavasti, vaikka tosiaan oli "vasta" kovaa päänsärkyä ja oksentelua.
Ja isä, jonka kanssa oli "läheinen" suhde, asui rapakon takana Amerikassa. Ja nyt valittaa, että äiti ei huolehtinut. Ehkä hänen olisi pitänyt olla myös fyysisesti läsnä?
Kamalaa pojan puolesta, aivan kamalaa. Mutta minua inhottaa, että äitiä, jonka lapsi on kuollut, joutuu lapsen kuolemasta käräjille. Ei varmaan hänkään halunnut, että lapsi kuolee. Ja oli 2-vuotias hoidettavana, joka oli myös sairas.
Vierailija kirjoitti:
Silti siellä lääkärissä on käytävä varmistamassa, ettei kyse ole vakavammasta.
Se ei ole "kuormittamista", sitä varten ne lääkärit siellä ovat, että tutkivat oletko vakavasti sairas vai vain rajumman flunssan kourissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin. Selvästikään ei olla tarkkailtu lapsen nestetasapainoa, sillä jos olisi huolehdittu, jutussa olisi kerrottu, että vanhemmat ovat vieneet lepäävälle lapselle juomaa ja syötävää. Nyt keskityttiin kuvailemaan, milloin potilas oli itse käynyt juomassa ja syömässä. Sairasta (kuumeinen ja oksenteleva) valvotaan ja pidetään huolta, että juotavaa ja syötävää on vuoteen tai muun lepopaikan vieressä.
Perusterve teini ei kuole tuolla tavalla, jos potilasta on valvottu ja hoidettu. Jossain vaiheessa olisi pitänyt soittaa ja kysyä neuvoja.
Vaikka jatkuvasti varoitellaan turhista käynneistä, niillä tarkoitetaan suhteellisen hyvävointia aikuisia ja lievästi sairaita lapsia. Ainakin minä ottaisin mieluummin haukut turhasta käynnistä kuin siitä, että lapsi on jäänyt vaille tarvitsemaansa apua.
Vierailija kirjoitti:
Oksentelua voi esiintyä ihan normaalissa influenssassa. On vielä aika tavallista.
Ihan tavallinen influenssakin saattaa vaatia sairaalahoitoa varsinkin jos on noin kädettömät vanhemmat että heidän mielestä hoidoksi riittää särkylääke jonka he olettavat tehovan koska ainakaan potilas ei sen jälkeen pyytänyt lisää tai valittanut kipua. Olisko ehkä ollut aiheellista kysyä yksinkertainen kysymys oliko siitä särkylääkkeestä apua ja vaikka mitä kuume ja todeta tehokkain lääkkeet kuumeeseen vai ei.
Paha mieli tuli pojan puolesta. Levätköön rauhassa.