Käveleekö kukaan enää paljain jaloin ulkona? Muistan kun pienempänä 80-luvulla aika moni lapsista ja aikuisista
Kävelivät ilman kenkiä. Eikö edes lapsetkaan enää mökillä tai missään kävele paljain jaloin kesällä?
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävellään kesällä ilman kenkiä. Lapset ja aikuiset. Jalat tykkää.
Mitenkäs jalkojen pesemisen kanssa? Eikö ne jalkapohjat ole aika likaiset etenkin jos kotona on vaaleita mattoja ja sängyssä on puhtaat lakanat?
Kun kesällä on riittävän lämmintä liikun mielelläni semmoisissa kevyissä sandaaleissa, jotka pysyvät hyvin jalassa. Sandaaleja tulee käyttää ehdottomasti ilman sukkia sillä muuten niiden idea menee hukkaan ja sama käyttää vaikka lenkkikenkiä. En minä kyllä miehenä kehtaisi kulkea keskellä kaupunkia paljain jaloin ja käydä jossain kaupassa ellen sitten haluaisi tehdä vähän hippimäistä ja epäsiistiä vaikutelmaa. Kesämökillä tai julkisella uimarannalla on toki luontevaa olla avojaloin ja ilman paitaa.
Mökillä joskus tai kaupungissa esim. aallonmurtajalla. Yleensä en kävele paljain jaloin, kun on niin paljon lasinsiruja sun muuta terävää. Myöskin hiekoitukseen käytetty sepele jää pyörimään kaduille. Se on tosi terävää.
Auringon pehmittämä bitumi pursuaa kivasti varpaiden välistä. <3
Jalkapohjat tulevat mustiksi eikä se lähde pesemällä.
Vierailija kirjoitti:
Siellä kävelen ilman kenkiä, missä koen sen olevan turvallist. Eli lähi leikkikentällä ja nurmikolla. Äidin pihamaalla ja rannalla. Muualla ei viitsi, kun ei ikinä tiedä mikä koiran kakka, lasinsiru tai muu inha ylläri nurmikossa piilee.
Myös naisten virtsa on melko yleisiä (puistoalueilla). En halua klamydiaa varpaisiini .
Luin vasta, että paljain jaloin liikkumisen hyödyt on kumottu. Kannattaa käyttää kenkiä varsinkin juostessa.
Tosin kiinalaisen lääketieteen teoriassa paljain jaloin liikkuminen esim.nurmikolla voi stimuloida meridiaaneja.
En kävellyt ilman kenkiä kovin paljon lapsenakaan 80-90-luvuilla, paitsi rannalla (jossa vietettiin paljon aikaa) ja maalla mummolassa. Olen kasvanut pikkukaupungissa. Mummolassa äiti käveli paljon paljain jaloin, mutta itse en tykännyt siitä, koska pienetkin kivet sattuivat jalkaan, jalat tulivat likaisiksi ja pelkäsin koko ajan, että astun nokkosen tai ampiaisen päälle. Kerran uimarannalla astuinkin ampiaisen päälle ja se pisti isovarpaaseen. Lisäksi minulla on atooppinen iho ja tuntui, että jalkapohkat kuivuivat pahemmin, jos köveli ulkona paljain jaloin. Mieluummin pidin jotkut sandaalit jalassa.
Asun nytkin kaupungissa, eikä täälläkään tee mieli kävellä paljain jaloin muuta kuin rannalla. Tosin hiekkarannalla inhoan sitä, että sitä hiekkaa on joka paikassa, kalliorannalla on ihana kävellä paljain jaloin. Appivanhempien mökilläkin käytetään yleensä feikkicrocseja, koska pihapiiri on aika metsäistä (eli oksia ja neulasia riittää) ja käärmeitäkin on joskus näkynyt. Lapsia ei vielä ole, mutta varmaan antaisin lasten kävellä paljain jaloin turvallisessa paikassa, kuten omalla pihalla tai siistissä puistossa, jos haluaisivat, mutta antaisin myös pitää kengät, jos se olisi mukavampaa.
Kotona kuljen toki kesällä paljain jaloin ja talvella sukkasiltaan, en osaa pitää mitään tohveleita. Kesällä menen myös paljain jaloin kylään, jos olen tullut sinne sandaalit jalassa ilman sukkia, poikkeuksena juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi, en ikinä. Ties mikä punkki jalkaan tarttuu :x niitä ei ollut juuri yhtään kun olin lapsi joten silloin joo olin avojaloin.
**ttua alapeukutatte? Borrelioosi on vakava uhka. En edes hengaile nurmikolla nykyään, leikkaan sen lyhyeksi joo, mutta muuten en mene ollenkaan. Ellei keksitä nurmikolle levitettävää punkkimyrkkyä.
No lähinnä sitä, että punkit muuttu uhaks vasta siinä vaiheessa, kun niitä alkoi näkymään lännemmässä ja lääketeollisuus huomasi hyödyntää ihmisten heikkohermoisuutta. Idässä on punkkeja ja hirvikärpäsiä ollu aina. Oma äitini ja mummoni antoivat siitä huolimatta juosta paljain jaloin mekko päällä pitkin heinikoita. Kertaakaan ei oo punkki ollu kiinni eikä löytyny iholta. Koiralta toki nappaillu irti aina säännöllisesti. Toisaalta eräällä tutulla mummelilla on joka kesä ollut vähintään kerran, mutta ei ole tauteja tullut. Hän itsekin totesi, että täytyisi vaihtaa vaatteet ja käydä suihkussa ulkoilujen jälkeen, mutta ei viitsi. Säännöllisesti kun tämän tekee ja hirvikärpästen aikaan tarkistaa tukan, niin ihan oikeesti kyse ei oo hirvikolaria ihmeemmästä riskistä. Nekin voi täysin estää ainoastaan jäämällä kotiin neljän seinän sisään.
Kolmena peräkkäisenä vuotena, ollut heinäkuussa ruusuinfektio on pakottanut tänä kesänä testaamaan sukkien käyttöä muuna aikana, paitsi nukkuessa ja suihkussa.
Myös sandaalit ovat bannaassa.
Varmaan omalla pihalla tai mökillä. Mä en kävellyt paljoin jaloin lapsena -70-80-luvuilla. On aina ollut sukat ja kengät jalassa.
Exäni isä käveli sukkasilteen pihalle talvella, kun oli miinus -15C ulkona.
Lapsena toki omassa pihassa ja kylätielläkin. Silloin ei ollut varmaan niin suuri pelko lasinsiruistakaan. Nykyisin, kun joskus joudun kävelemään pyöräilyn sijasta olen joutunut havaitsemaan iljettävien räkäklönttien paljouden kaduilla:( Onneksi fillarin selästä en sellaista näekään. Jo senkään takia en todella ainakaan yleisillä teillä tai kaduilla kävelisi paljain jaloin.
Saahan sen liman pestyä, ei siinä mittään, mutta yök! Lasinsirut ovat sen sijaan ehkä jopa vähentyneet. Taidetaan suosia enemmän muita kuin lasipulloja nykyisin. Hyvä juttu etenkin koirien kannalta. Ja toki meidän fillaristienkin.
Ajan autoa paljain jaloin. Ja kaupungissa lyhyitä matkoja, esim. uusi asfaltoitu parkkipaikka, niin saatan autolle jo kävellessä ottaa kengät pois. 😊 Käytän paljon korkokenkiä, on ihana lepuuttaa jalkoja.
Mökillä en kävele maaston takia, mutta omakotitalon pihalla kyllä ja jopa kadulle hakemaan postin. Lapsetkin on välilä ilman kenkiä pihassa, usein johtuu siitä, että kengät ei ole sopivasti takaterassilla tarjolla ja eivät jaksa hakea ovelta.
70-luvulla kun olin lapsi en muista kenkia omistaneeni. Onhan ne sandaalit varmaan joka kevat ostettu, mutta muistikuva on vaan paljain jaloin tai varvastossuilla. Kesan alussa oli herkat jalkapohjat ja mummolan hiekkatie sattui, kesan lopussa sita pitkin juoksi eika tuntunut missaan.
Kyllä sitä 80-luvulla kaikenlaista vedeltiin paljaaltaan
Mun mies kävelee aina kesäisin ilman kenkiä :)
Minä kävelen, festareilla viimeksi nummirockissa.
Katselen maahan ettei oo siruja, neuloja yms. Mut ei oo ongelma kävellä paljain jaloin :)
Nainen VM 89
8-vuotias lapseni oli unohtanut kenkänsä mummon mökille kun oli niin tottunut olemaan avojaloin, joten kävi sitten mummon kanssa mm. Hesburgerilla ja hammaslääkärissä paljain varpain 🤣
Tähän lisäisin vielä, että kesällä valkoiset tai mahd vaaleat lakanat, tummat pilkut erottuu paremmin. Meillä eläimiä joten sohvalla myös kesäisin valkoinen lakana, näkee vähän mihin istuu.