Miten jakaa ruokakulut uusioperheessä???
Miesystäväni on muuttamassa luokseni asumaan, ja olemme alustavasti puhuneet ruoka- ym. kulujen jakamisesta. Tällä hetkellä minulla + 2 kouluikäisellä lapsella menee rahaa ruokaan n. 350 euroa kuussa, eli n. 30 eur viikossa per henki. Miesystäväni ehdotti tämän perusteella että hän maksaisi minulle 30 euroa viikossa (minä hoidan ruokaostokset). Nyt kuitenkin mietityttää, että onko se tarpeeksi.
- Lapset ovat minulla vuoroviikoin, ja viikkoina jolloin lapset ovat isällään, olen syönyt hyvin yksinkertaista ruokaa. Miesystävälle ei taatusti sellainen ruokavalio kelpaa, ja lapsiviikkoinakin todennäköisesti syödään "parempaa" ruokaa -> 30 eur viikossa ei varmaankaan riitä
- Miesystävän palkka on paljon parempi kuin minun: pitäisikö (meidän aikuisten) ruokakulut jakaa jotenkin suhteessa palkkaan?
- Osallistuuko teillä uusioperheissä puolisot lasten ruokakuluihin? Ollaan oltu yli 2 v yhdessä, mutta silti tuntuu että koska lapset ovat minun, minä vastaan heidän kuluistaan.
Tulee pikkuhiljaa sellainen olo että minä jään taloudellisesti tappiolle tässä. Olisi kiva kuulla miten muut jakavat ruokakulut.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei karmeata miksi ylipäätään muutatte yhteen jos lähtökohdat ovat nuo? Meinaatko vaikkapa laskea miehen käyttämät vessapaperit koska olet ne maksanut?
Jos muutatte yhteen ennustan kkovia riitoja raha-asioista.Lähtökohta on se, että molempia kiinnostaa rahansa. Tällöinhän on aivan erinomaisen tärkeää, että muuttavat yhteen, koska se säästää tonnikaupalla rahaa vuosittain.
Näin juuri. Toiset ovat tarkkoja rahoistaan, toiset sitten jäävät erossa puille paljaille kun eivät ole tajunneet huolehtia raha-asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä, tulemme maksamaan puoliksi vuokran, vesimaksut, netin yms. Ja minä saan käyttää miehen autoa, hän maksaa bensat. Tosin en paljon sillä tule ajelemaan. Minä taas hankin vessapaperit, pesuaineet yms. ruokaostosten ohella. Eli kaikki on tarkkaan laskettu, ainoastaan ruokakulujen laskeminen on ollut vaikeaa. Pidän kirjaa kaikista ostoksistani sentilleen, joten muutaman kuukauden päästä kyllä näkee miten paljon ruokaan sitten oikeasti menee.
Tuo on hyvä pointti että mies pääsee valmiiseen asuntoon: minä olen hankkinut jokaikisen kalusteen jota asunnossani on. Miehellä on eronsa jälkeen vain pieni yksiö, missä ei paljoakaan kalusteita. Varmaan myy ne pois.
Mutta vaikeaahan kaikkea on täysin tasan laskea. Mietityttää vielä tuo että pitäisikö kuluja jakaa tulojen suhteessa? Mies on tarkka rahasta, mutta kyllä hänen kanssaan voi järkevästi keskustella asiasta, muuten tästä ei mitään tulisikaan.
AP
"tasan laskea".
Eli kuitenkin olet sitä mieltä että mies maksaa lastesi kuluistakin puolet ja samaan aikaan olet vielä ahnehtimassa enemmän "tulojen suhteessa".
Olet pelkkä loinen.
Paljonko maksat nyt vuokraa?
Paljonko on palkkaeronne?
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa neljänneksen, piste.
Sinähän hyödyt miehestä jo muutenkin taloudellisesti kun asumiskulusi puolittuvat ja silti saat elareita ja lapsilisiä lapsiesi ruokkimiseen.[/quote
Samaa mieltä.
Jos on varaa olla käyttämättä valtion maksamaa lapsilisää siihen tarkoitukseen, mihin se on tarkoitettu ja laittaa niitä lasten tileille, ja on varaa elää ilman elatusmaksua, niin on varaa maksaa lapsensa ruuatkin ihan omasta pussista.
Miehelle on ehdottomasti parempi ettei muuta ap:n kaltaisen loisen kanssa yhteen.
Mies pärjää hyvin yksiössään, eikä maksa turhaan naisen lapsien elämistä ja niiden vaatimaa suurempaa asuntoa. Puhumattakaan ahneen ap:n ruokalaskuja ja kaikkia muita kuluja.
Riippuu siitä, miten suuriruokainen mies on, ja miten hän syö ruokaa.
Meillä mies syö kalliisti ja paljon. Minulla ja kahdella lapsellani meni keskenämme ruokaa 100 e/kk, eli 400 e/kk. Nyt kun asumme neljästään ruokakulumme on 600-900 e/kk. Riippuen siitä, kuka käy kaupassa.
Meillä jako menee niin, että mies maksaa kaiken ruoan, ja minä maksan kaikki laskut. Siis netin, kotivakuutuksen, myös miehen kännykän, miehen matkavakuutuksen.... Mies maksaa vain oman autonsa laskut. Ja asuminen menee puoliksi.
Minusta tuo ehdotus on hyvä, jossa ehdotetaan, että sinä maksat ruoan sillä viikolla, kun lapset ovat teillä, ja mies maksaa ruoan lapsivapailla viikoilla.
En minä ainakaan ymmärrä tätä ajatusmallia miksi kenenkän pitäisi jonkun muut lapsia alkaa elättämään. Lähtökohtaisesti lasten vanhemmat hoitaa jälkikasvunsa ruokkimisen.
Sitten tämä ruokabudjetti 30 € viikossa. Kuullostaa aika pieneltä summalta, muttei se mikään mahdoton ole jos on tottunut syömään vaatimattomasti. Tai jos syö tämän lisäksi vaikka työpaikalla kunnon lounaan arkisin. Tai muuten käy paljon ulkona syömässä.
Ei minusta voi sanoa olevan mitään oikeaa tai väärä tapaa jakaa kuluja. Tärkeintä, että niistä on yhdessä sovittu ja päästy yhteisymmärrykseen. Oli se kompromissi lopulta sitten mikä tahansa.
Jos mies haluaa syödä kolmella kympillä per viikko saisi mun puolestani ihan itse ostaa ja kokkailla ruokansa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heivaa v*ttuun tuo ääliö joka ei ymmärrä mikä on uusioperhe.
Mies joka ei ole valmis ottamaan lapsiasi omaan ruokakuntaansa ja sen täysivaltaiseksi jäseneksi, tulee todennäköisesti myöhemmässä vaiheessa yrittämään manipuloida sinut surmaamaan lapsesi vasaralla heidän nukkuessaan.
Uusioperhettä ei ole, mutta uusperheitä on paljonkin.
Molempia termejä käytetään, mutta uusperhe lienee suositeltavampi muoto.
Pidän mielipiteeni ennallaan, voit vaihtaa mielessäsi sanan "uusioperhe" itsellesi mieluisampaan muotoon "uusperhe".
Niin käytetään, mutta se ei tarkoita, että olisi jotain uusioperhettä. Se on uusperhe.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä, tulemme maksamaan puoliksi vuokran, vesimaksut, netin yms. Ja minä saan käyttää miehen autoa, hän maksaa bensat. Tosin en paljon sillä tule ajelemaan. Minä taas hankin vessapaperit, pesuaineet yms. ruokaostosten ohella. Eli kaikki on tarkkaan laskettu, ainoastaan ruokakulujen laskeminen on ollut vaikeaa. Pidän kirjaa kaikista ostoksistani sentilleen, joten muutaman kuukauden päästä kyllä näkee miten paljon ruokaan sitten oikeasti menee.
Tuo on hyvä pointti että mies pääsee valmiiseen asuntoon: minä olen hankkinut jokaikisen kalusteen jota asunnossani on. Miehellä on eronsa jälkeen vain pieni yksiö, missä ei paljoakaan kalusteita. Varmaan myy ne pois.
Mutta vaikeaahan kaikkea on täysin tasan laskea. Mietityttää vielä tuo että pitäisikö kuluja jakaa tulojen suhteessa? Mies on tarkka rahasta, mutta kyllä hänen kanssaan voi järkevästi keskustella asiasta, muuten tästä ei mitään tulisikaan.
AP
Mies on tarkka rahasta = laskee sentilleen ja vedättää kotiinpäin niinpali kuin kehtaa ja syyllistää sua kaikesta. Sori, mut nähty on. Mulla ehti tuollaiseen mieheen mennä muutama tonni ennen kuin sain sen ulos kämpästäni loisimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mies on tarkka rahasta = laskee sentilleen ja vedättää kotiinpäin niinpali kuin kehtaa ja syyllistää sua kaikesta. Sori, mut nähty on. Mulla ehti tuollaiseen mieheen mennä muutama tonni ennen kuin sain sen ulos kämpästäni loisimasta.
Mitä tekemistä sun miehen tekemisillä on tämän tapauksen kanssa?
"Yksi mies pettää; kaikki miehet pettää"
Muodostuu tilanne näin karrikoidusti sanottuna, istutte kaikki pöydässä ja mies syö aina laadukkaampaa ruokaa ja sinä lasten kanssa kaurapuuroa tai perunoita.
Aivan älytöntä. Lapsien tulee kokea, että ovat rakastettavia ja saavat yhtä hyvää ruokaa, kuin mies ja sinä.
Jos yhteen muutetaan on mieskaverin hyväksyttävä sinun lapsesi kuin olisivat hänen omiaan. Jos tähän ei pysty, niin ette tule olemaan tasavertainen perhe. Vaikka kuinka tarvitset miestä siihen yhteen hommaan ja mieskin naista, niin on se surullista, että lapsia ei kohdella tasavertaisina perheen jäseninä eikä ehkä sinuakaan.
Oikeassa perheessä ei ajatella, että nämä ovat minun rahoja ja nämä sinun rahoja. Perheessä kaikki ovat tasavertaisia ja rahat yhteisen hyvän mahdollistajia. Tosin tuhlari ja saituri sopivat huonosti yhteen- tuskin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies haluaa syödä kolmella kympillä per viikko saisi mun puolestani ihan itse ostaa ja kokkailla ruokansa itse.
Sulla on varmaan miehiä oikein jonoksi asti ovellasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ja elareita tai lapsilisiä en saa. Elaireita ei makseta, lisät menee lasten omille tileille.
Miten niin et saa elareita?
Jos lasten menot maksetaan 50/50 ja viikko-viikko systeemi pitäisi maksaa toiselle elareita?
voivoionvaikeaa kirjoitti:
Muodostuu tilanne näin karrikoidusti sanottuna, istutte kaikki pöydässä ja mies syö aina laadukkaampaa ruokaa ja sinä lasten kanssa kaurapuuroa tai perunoita.
Aivan älytöntä. Lapsien tulee kokea, että ovat rakastettavia ja saavat yhtä hyvää ruokaa, kuin mies ja sinä.
Jos yhteen muutetaan on mieskaverin hyväksyttävä sinun lapsesi kuin olisivat hänen omiaan. Jos tähän ei pysty, niin ette tule olemaan tasavertainen perhe. Vaikka kuinka tarvitset miestä siihen yhteen hommaan ja mieskin naista, niin on se surullista, että lapsia ei kohdella tasavertaisina perheen jäseninä eikä ehkä sinuakaan.
Oikeassa perheessä ei ajatella, että nämä ovat minun rahoja ja nämä sinun rahoja. Perheessä kaikki ovat tasavertaisia ja rahat yhteisen hyvän mahdollistajia. Tosin tuhlari ja saituri sopivat huonosti yhteen- tuskin ollenkaan.
Ensinnäkin, kyseessä ei ole mikään perhe.
Ap tuskin elää millään köyhyysrajalla nytkään, kun ei nosta elareita ja lasten lapsilisätkin on varaa laittaa säästöön.
Lisäksi ap aikoo hyötyä miehestä taloudellisesti muutenkin, kun mies maksaa kaikesta muustakin puolet ja ap ajelee ilmaiseksi miehen autolla.
Mutta ap laskeskelee jo mielessään wc-paperipalojakin.
Eihän tuo pidä paikkaansa, että syötte 30€ / viikko /henkilö. Jos kerran lapset ovat syömässä vain joka toinen viikko. Jos sinulla menee 4 x 30€, se on kuussa 120 ja lapsilla 2 x (30 + 30) = 120, eli yht. 240. Sanoit, että ruokaan menee kuotenkin 350. Joten tuskin mieskään niin halvalla syö.
Aikuinen mies selviää kuukauden 20€ ruokabudjetilla ilman että ravitsevuudesta tingitään. Jos haluaa välttämättä kompensoida siitä että käyt kaupassa puolestaan 30€/viikko summalla ole iloinen. Lapset eivät ole hänen joten miksi yrität kullankaivaa useamman miehen lompakkoa lastesi kuluihin?
Lähtökohta on se, että molempia kiinnostaa rahansa. Tällöinhän on aivan erinomaisen tärkeää, että muuttavat yhteen, koska se säästää tonnikaupalla rahaa vuosittain.