Miten jakaa ruokakulut uusioperheessä???
Miesystäväni on muuttamassa luokseni asumaan, ja olemme alustavasti puhuneet ruoka- ym. kulujen jakamisesta. Tällä hetkellä minulla + 2 kouluikäisellä lapsella menee rahaa ruokaan n. 350 euroa kuussa, eli n. 30 eur viikossa per henki. Miesystäväni ehdotti tämän perusteella että hän maksaisi minulle 30 euroa viikossa (minä hoidan ruokaostokset). Nyt kuitenkin mietityttää, että onko se tarpeeksi.
- Lapset ovat minulla vuoroviikoin, ja viikkoina jolloin lapset ovat isällään, olen syönyt hyvin yksinkertaista ruokaa. Miesystävälle ei taatusti sellainen ruokavalio kelpaa, ja lapsiviikkoinakin todennäköisesti syödään "parempaa" ruokaa -> 30 eur viikossa ei varmaankaan riitä
- Miesystävän palkka on paljon parempi kuin minun: pitäisikö (meidän aikuisten) ruokakulut jakaa jotenkin suhteessa palkkaan?
- Osallistuuko teillä uusioperheissä puolisot lasten ruokakuluihin? Ollaan oltu yli 2 v yhdessä, mutta silti tuntuu että koska lapset ovat minun, minä vastaan heidän kuluistaan.
Tulee pikkuhiljaa sellainen olo että minä jään taloudellisesti tappiolle tässä. Olisi kiva kuulla miten muut jakavat ruokakulut.
Kommentit (101)
Yhteinen perhe, yhteinen talous. Kaikki muut järjestelyt ovat suolesta ja johtavat juurikin kuvaamasi kaltaisiin ongelmiin. Jos tämä ei tunnu hyvältä kannattaa pitää omat osoitteet ja vetää homma seurustelupohjalta ja taloudet 100% erillään.
Heivaa v*ttuun tuo ääliö joka ei ymmärrä mikä on uusioperhe.
Mies joka ei ole valmis ottamaan lapsiasi omaan ruokakuntaansa ja sen täysivaltaiseksi jäseneksi, tulee todennäköisesti myöhemmässä vaiheessa yrittämään manipuloida sinut surmaamaan lapsesi vasaralla heidän nukkuessaan.
Aikuinen mies syö varmasti enemmän kuin lapset, ja luultavasti enemmän kuin sinä. 30 euroa vk kuulostaa todella pieneltä summalta. Paljon hänellä on itsellään mennyt ruokakuluihin tähän asti? Summan pitäisi suunnilleen vastata hänen omia kulujaan. Kysy häneltä, että haluaako hän syödä ns.paremmin eli pihviä tms. Jos näin, niin hänen pitää olla valmis ne kustantamaan. Asiasta kannattaa keskustella enemmän, ei pidä tyytyä tilanteeseen joka harmittaa kumpaakaan. Se vaan syö suhdettanne.
Hyvä, että pohditte etukäteen. Oletko kysynyt, paljonko miehesi ruokamenot ovat yksinään ollessa? Oma kokemukseni on, että mieheni syö ainakin 1/ 3 enemmän kuin minä, ehkä jopa puolet enemmän.
Ja eniten syö kasvava, urheileva teinipoika :)
Ap lue ne edelliset 5000 viestiketjua aiheesta äläkä aloita uutta!!!!
Lapset on sinun ja sinä vastaat heidän kuluista!
Vierailija kirjoitti:
Miesystäväni on muuttamassa luokseni asumaan, ja olemme alustavasti puhuneet ruoka- ym. kulujen jakamisesta. Tällä hetkellä minulla + 2 kouluikäisellä lapsella menee rahaa ruokaan n. 350 euroa kuussa, eli n. 30 eur viikossa per henki. Miesystäväni ehdotti tämän perusteella että hän maksaisi minulle 30 euroa viikossa (minä hoidan ruokaostokset). Nyt kuitenkin mietityttää, että onko se tarpeeksi.
- Lapset ovat minulla vuoroviikoin, ja viikkoina jolloin lapset ovat isällään, olen syönyt hyvin yksinkertaista ruokaa. Miesystävälle ei taatusti sellainen ruokavalio kelpaa, ja lapsiviikkoinakin todennäköisesti syödään "parempaa" ruokaa -> 30 eur viikossa ei varmaankaan riitä
- Miesystävän palkka on paljon parempi kuin minun: pitäisikö (meidän aikuisten) ruokakulut jakaa jotenkin suhteessa palkkaan?
- Osallistuuko teillä uusioperheissä puolisot lasten ruokakuluihin? Ollaan oltu yli 2 v yhdessä, mutta silti tuntuu että koska lapset ovat minun, minä vastaan heidän kuluistaan.Tulee pikkuhiljaa sellainen olo että minä jään taloudellisesti tappiolle tässä. Olisi kiva kuulla miten muut jakavat ruokakulut.
Peru se muutto.PERU SE MUUTTO. Ihan oikeasti. Jäät tappiolle ja mies käyttää sua hyväksi. Unohda yhteenmuutto, palaa asiaan vasta kun lapset ovat muuttaneet veks. Sitä ennen ei tuo kannata koska menevät yh-korotukset yms. ÄLÄ muuta sen kanssa yhteen, ei tule toimimaan paitsi jos mies maksaa sulle käyvän vuokran sekä ostaa itse omat ruokansa.
MIES ON LOINEN.Älä anna sen vaurastua ja loisia kustannuksellasi, koska sitä se nyt suunnittelee.
Esim. ruokaan menee 400€/kk sinä maksat 300 ja mies 100. Hän vastaa itsestään, sinä itsestäsi ja lapsistasi!
Kulut jaetaan suhteutettuna elätettävien määrään.
Mies maksaa neljänneksen, piste.
Sinähän hyödyt miehestä jo muutenkin taloudellisesti kun asumiskulusi puolittuvat ja silti saat elareita ja lapsilisiä lapsiesi ruokkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
- Osallistuuko teillä uusioperheissä puolisot lasten ruokakuluihin? Ollaan oltu yli 2 v yhdessä, mutta silti tuntuu että koska lapset ovat minun, minä vastaan heidän kuluistaan.Tulee pikkuhiljaa sellainen olo että minä jään taloudellisesti tappiolle tässä. Olisi kiva kuulla miten muut jakavat ruokakulut.
Eiku anna sinä miehelle teidän osuus ja mies ostaa ruoat, niin maksaa sitten oman osuutensa! Ei todellakaan voi laskea miehen osuudeksi samaa 30 € kuin teille muille!
Jos lapset on sulla vain joka toinen viikko, se tarkoittaa, että sulla menee enemmän kuin 30 viikossa ruokaan (mikä kuulostaakin tosi vähältä). Eli kun lapset ei ole sun luona, menee silti 90 viikossa ruokaan. jos lapset lasketaan puolikkaiksi, kun on sun uona vaan puolet ajasta, niin teitä on kaksi koko aikaista syöjää ja rahaa menee 350 kuussa eli 80 viikossa kahdelle eli 40 viikossa yhdelle.
Ymmärrän sen periaatteen, että sä kustannat lasten elämän. Se on helppoa selkeästi lasten kulujen osalta, esim. vaatteet, harrastukset, urheiluvälineet, matkat, puhelimet jne. Ruokaa on vaikea jakaa samalla tavalla ja laskujen jakaminen jatkuvasti pääluvun mukaan on todella hankalaa. ainoa toimiva tapa on maksaa ruoat suunnilleen puoliksi. muuten jääkaapissa on sun ja mun ruokia ja mietitään, kuka saa syödä mitäkin ja se ei pitkän päälle toimi.
Miten sitten kompensoidaan talouteen tulevat elatusmaksut ja lapsilisät? Heität miehelle niistä pari euroa työpaikkalounaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Heivaa v*ttuun tuo ääliö joka ei ymmärrä mikä on uusioperhe.
Mies joka ei ole valmis ottamaan lapsiasi omaan ruokakuntaansa ja sen täysivaltaiseksi jäseneksi, tulee todennäköisesti myöhemmässä vaiheessa yrittämään manipuloida sinut surmaamaan lapsesi vasaralla heidän nukkuessaan.
Uusioperhettä ei ole, mutta uusperheitä on paljonkin.
En ota kantaa tuohon menojen jakamiseen, mutta 30e viikossa aikuisella miehellä vaikuttaa aika pieneltä summalta. Oon nainen ja mullakin menee jo 40e viikossa ja aika pieniruokainen oon.
Vierailija kirjoitti:
Esim. ruokaan menee 400€/kk sinä maksat 300 ja mies 100. Hän vastaa itsestään, sinä itsestäsi ja lapsistasi!
Jos lapset on paikalla vain joka toinen viikko, he eivät syö 1/4 kokonaiskuluista.
Minäkin suosittelen, että jatkatte seurustelua eri asunnoista. On rennompaa, mukavampaa (etenkin lapsille, mutta myös teille), kaikki pienet ja suuremmat arjen ärsytykset jää pois, teille jää vain mukava ja vähän spesiaali yhdessäolo, eikä tarvitse vääntää ja kokea epäoikeudenmukaisuutta raha-asioista.
Toistan vielä, lapsille tuo on ehdottomasti paras ratkaisu. Uusperhe on lapsille riski.
Vierailija kirjoitti:
-vuokra/yhtiövastike?
-vesi?
-sähkö?
-sanomalehtitilaukset?
Odottaako saavansa nuo kuin manulle illallinen?
Jos haluaa syödä 30 eurolla/viikko niin niin sitten sen ruoat maksaa tasan ton eikä mitään yli.
Se on uusperhe, ei uusioperhe.