Hei tulevien kesähäiden viettäjät! Teidän häänne tulee olemaan tylsät, mutta tässä pari pahinta virhettä, jotka vielä voitte välttää:
1) Älkää istuttako tuntemattomia vierekkäin. Kukaan ei halua tutustua uusiin ihmisiin häissänne, koska seuraavan kerran näitä ihmisiä ei näe kuin korkeintaan jossain teidän lapsen ylioppilasjuhlissa. Ketään ei kiinnosta istua häissä tuntemattomien ihmisten kanssa. Laittakaa tutut vierekkäin. Piste.
2) Pikkutuhmat leikit. Ei.
3) Älkää osallistako vieraita typeriin leikkeihin. Me olemme juhlavaatteissamme, emmekä halua limbota tai vetää hampailla sulhasen sukkia pois. Tehkää noita sitten illemmalla keskenänne.
4) Järjestäkää päivänne niin, että ohjelma on tiivis ja että kahvin jälkeen on luontevaa ja sopivaa lähteä pois. Pitkitetyt hääjuhlat ovat puuduttavia. Jos joku haluaa jäädä, saa jäädä, mutta tiivistäkää se olennainen pariin tuntiin.
5) Teidän häänne ovat täsmälleen samanlaiset kuin kaikilla muillakin, vaikka luulette niiden olevan ainutkertaiset. Ne ovatkin. Teille. Me emme valitettavasti tule muistamaan, minkä väriset lautasliinat teillä oli tai mitä te vannoitte tai olitte vannomatta alttarille (joka on amerikkalaista hömpötystä koko valahomma muutenkin). Keskittykää olennaiseen, älkää tehkö pikkuasioista draamaa. Tärkeintä on se, että teidät vihitään, hääväki saa ruokaa ja kahvia. That's it.
Onnea!
Kommentit (230)
Jos halutaan valokuvaus vihkimisen jälkeen, niin sitten järjestetään vieraille ohjelmaa. Tai vaihtoehtoisesti ilmoitetaan milloin sopii tulla paikalle juhlaan.
Ulkomailla on ihan tapana järjestää cocktail-tunti tai vastaava kuvauksen ajaksi. Suomessa on aina joutunut odottaa vähintään sen pari tuntia helteessä tai vesisateessa ulkona!
1. Kuvaus
2. Kirkko
3. Onnittelut
4. Ruokailu
5. Puheet
6. Hääkakun leikkaus
7. Häävalssi
Lapsiperheet ja yrmyt sukulaiset saavat lähteä. Juhlat jatkuvat....
Miksi te norsun vittu -naamat edes menette häihin, jos ne lähtökohtaisesti ovat perseestä? Hääpari maksaa kuitenkin teistäkin ruuassa, paikan vuokrassa jne. Jääkää himaan, jos teillä on parempaa tekemistä. Olette epäkunnioittavia hääparia kohtaan.
Musta häissä ja sukujuhlissa on kivaa. Häät kestää pitkälle yöhön ja saa ottaa kuppia samalla kun vaihtaa kuulumisia sukulaisten ja kavereiden kanssa. Mulle on kunnia asia päästä häihin ja mä otan paljon kuvia muistoksi juhlasta. Säästän jokaisesta hääjuhlasta jotain, vähintään kutsun ja jotain muuta pientä.
Parhaat häät on paikassa, josta pääsee helposti ja nopeasti pois. Enkä nyt tarkoita tällä mitään ilkeilyä, vaan ihan oikeasti! Sen takia en missään nimessä halua mitään mökkihäitä. Ne on pienelle, samanhenkiselle piirille, mutta ei sellaiselle hääväelle, jossa on kaiken ikäisiä ja kaiken tyyppisiä vieraita.
Nätit, mukavat häät, mihin voi pukeutua juhlavasti, missä voi nauttia jostain kivasta ohjelmasta ja hyvästä ruuasta, riittää oikein hyvin. Ei mitään saunomisia ja grillailemisia ja uimisia, se on tavallista mökkeilyä ja tarkoittaa yleensä myös aikamoista alkoholinhuuruakin. Ulkotiloissa ei välttämättä ole miellyttävää, aika usein on kylmä, ikävä kyllä. Ja tuollaisesta mökki-illasta on paljon vaikeampi poistua, ellei ole tullut omalla autolla. Auto olisi saatava vielä niin parkkeerattua, että pääsee vaivattomasti lähtemään. En haluaisi nukkua missään mökkitiloissa, missä on mahdollisesti minulle vieraita ihmisiä. Ja juovuksissa olevia.
Ylipäänsä en ymmärrä saunomisen merkitystä juhlissa. Eikö ihminen tule juhliin peseytyneenä ja parhaimpiinsa laittautuneena?
Pidän häistä, jotka on vieraille mahdollisimman vaivattomat. Kun tietää, että voin poistua koska tahansa, sitä saattaa jaksaa ollakin pidempään.
Tärkein ohje puuttui:
-Älkää menkö naimisiin
-Jos on pakko mennä, älä kutsu koko maapalloa, pieni SUKU porukka on just hyvä, muita ei kiinnosta
-Älkää pitäkö 2 ja 3 ja 4 häitä, KETÄÄN EI kiinnosta jos et osaa valita puolioasi
-Itse olen sopinut ajat sitten käyväni, jos pyyntö tulee, 2 parhaan kaverin häissä, missään muissa en tule käymään ja niiden häissä vain kerran....ja he tietävät tämä kyllä hyvin,
-Hääleikit on ehdon EI....erittäin LAPSELLISTA.....siis ERITTÄIN...EI EI EI EI....leikkikää polttareissa, ei hää kutsuilla....
-Mitä lyhyemmät häät sen paremmat.....
Älkää kutsuko sukulaisia, jos ainoastaan odotatte koska suku lähtee ja kaveribileet alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen ainoastaan kohtaa 1 - eivätkö ihmiset siis halua rupatella siinä ruokailun lomassa vieraiden ihmisten kanssa? Minusta se on hauskaa ja virkistävää, aina jaksa samojen ihmisten samoja jorinoita. Puhuttavaa kyllä piisaa: mistä tuntee morsiusparin, yhteisiä tekemisiä hääparin kanssa, matkat, harrastukset, sää, urheilu... Mulla on aina ollut oikein hauskaa vieraiden vieressä. Ja alottaa voi sanomalla, että hei, olen tiina. Tunnen matin ja maijan matin työn kautta ja siitä ollaan pikkuhiljaa tutustuttu. Kukas sinä olet?
En minä ainakana halua. Minä en ole ollenkaan kiinnostunut kuulemaan, mistä joku evvk-Tiina tuntee hääparin tai missä hän aikoo kesällä matkailla. Ventovieras ihminen, jota en suurella todennäköisyydellä tule ikinä enää näkemään uudestaan!
Tuollaiset kuulumiset vaihdetaan tuttujen ihmisten kesken, ei ventovieraiden. Ventovieraan kanssa voisin jutella jostakin ihan yleisellä tasolla, vaikka paikan historiasta, politiikasta tai ilmastonmuutoksesta. Mutta jotakin omien lomasuunnitelmiensa tyrkyttäjää pitäisin anteeksi vaan vähän sekopäiseä suupalttina, enkä nyt ainakaan alkaisi kertoa omasta elämästäni kenellekään, jonka käsitys keskustelusta on laukoa jonninjoutavia kysymyksiä patterillinen.
Onneksi keskustelukulttuuri on rikkaampaa muualla maailmassa. Suomalainen tuppisuisuus ja nurkkakuntaisuus näkyy tässäkin kommentissa. Miten voi sanoa jostain ihmisestä ”evvk” jos ei edes viitsi sitä vähää, että vähän tutustuisi.
Politiikka ja ilmastonmuutos ovat muuten yleensä niitä aiheita joita VÄLTELLÄÄN. Ihan vain vinkkinä jos satut matkaamaan ulkomaille. Sellaiset asiat ovat niin henkilökohtaisia, että asioista puhutaan vasta hyvien tuttujen kanssa. Lomakohteet sen sijaan ovat sopivan geneerisiä, kuten myös lemmikit.
Älä "Tiina" ala nyt neuvoa, vaikka en välitä sinuun tutustuakaan. En välitä tutustua muutenkaan hyvin lyhyttä keskustelua lukuunottamatta joutavia puheleviin ventovieraisiin, joista varmuudella tiedän, että ikinä en tule toiste tapaamaan. Tutustuminen on järkevää vain, jos toinen on hyvin mielenkiintoinen - mitä ainakaan sinä et hölinälläsi viesti - tai toisen kanssa on enemmän tekemisissä.
Ihan vaan vinkkinä: politiikasta voi keskustella hyvin monella tavalla. Jopa uskonnosta saa mielenkiintoisia ja viihdyttäviä keskusteluja aikaan. Voi keskustella yleisellä tasolla brittien kuivan huumorin tapaan ja sitten otsasuoni päässä pullottaen palstaperzukan tapaan.
Vinkki: en tarkoittanut jälkimmäistä...
Ps. Neuvot "ulkomaiden erilaisesta small talkista" (mikä semmoinen monoliitti sittn ikinä onkaan) ihmistä, joka on matkustellut työkseen 27 vuotta. Ehkä en sen takia viitsikään ihan kenen tahansa kanssa keskustella tuntien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tärkein ohje puuttui:
-Älkää menkö naimisiin
-Jos on pakko mennä, älä kutsu koko maapalloa, pieni SUKU porukka on just hyvä, muita ei kiinnosta
-Älkää pitäkö 2 ja 3 ja 4 häitä, KETÄÄN EI kiinnosta jos et osaa valita puolioasi
-Itse olen sopinut ajat sitten käyväni, jos pyyntö tulee, 2 parhaan kaverin häissä, missään muissa en tule käymään ja niiden häissä vain kerran....ja he tietävät tämä kyllä hyvin,
-Hääleikit on ehdon EI....erittäin LAPSELLISTA.....siis ERITTÄIN...EI EI EI EI....leikkikää polttareissa, ei hää kutsuilla....
-Mitä lyhyemmät häät sen paremmat.....
Apua, kuka tuollaisen ihmisen edes kutsuu! Noloa että olet mennyt ilmoittamaan millä ehdoilla tulet, vaikka kukaan ei varmasti halua sua edes kutsua!! Hölmö!
Vierailija kirjoitti:
Miksi te norsun vittu -naamat edes menette häihin, jos ne lähtökohtaisesti ovat perseestä? Hääpari maksaa kuitenkin teistäkin ruuassa, paikan vuokrassa jne. Jääkää himaan, jos teillä on parempaa tekemistä. Olette epäkunnioittavia hääparia kohtaan.
Musta häissä ja sukujuhlissa on kivaa. Häät kestää pitkälle yöhön ja saa ottaa kuppia samalla kun vaihtaa kuulumisia sukulaisten ja kavereiden kanssa. Mulle on kunnia asia päästä häihin ja mä otan paljon kuvia muistoksi juhlasta. Säästän jokaisesta hääjuhlasta jotain, vähintään kutsun ja jotain muuta pientä.
Osallistun läheisteni häihin kohteliaisuussyistä, jotta en pahoittaisi rakkaan ihmisen mieltä. Yritän toki olla niin, että naamani näyttäisi normaalilta eikä norsunv*tulta. Mutta lähtökohtaisesti kaikki isommat juhlat yms ovat perseestä. Varsinkin häät. Sorry siitä.
Mun uudehkot naapurit on menossa naimisiin. Viime kesänä jouduin kuuntelemaan tätä häidenjärjestelyhöpinää takapihalla aina, kun vaan ilmoja oli.
Tänä keväänä sama suunnittelu jatkuu. Mä en oikein ymmärrä, miksi niitä häitä pitää hifistella niin hirveästi.
Vähän aikaa sitten kun käväisin ulkona, oli menossa taas kylttien suunnittelu ja bestmanit. Nämä on käyty läpi moneen kertaan jo. Tottakai on joitain järjestelyjä, mutta nyt siellä taas suunnitellaan jotain vuosisadan häitä noin kymmenen hengen porukalla ...
Ei jaksaisi sitä samaa aihepiiriä kuunnella. Miten näitä suunnitelmia ei saada vietyä päätökseen kai koskaan? Aina pitää kailottaa tätä häähommaa niin että takapihat raikuu. Säätää ja säätää jotain yhdentekevää yksityiskohtaa. Minuutilleen ja sekunnilleen. Ja millä hetkellä mitäkin pitää tapahtua. Valokuvaseinät menossa möykästä päätellen tällä hetkellä. Mässäilyä riittää jonkin hääteeman ympärillä.
Kyseessä nuorehko pariskunta, jonka miespuolisko ärisee tulevalle rouvalleen kaikesta mahdollisesta, kun muita ei ole paikalla. Nöyryyttää ja kohtelee epäkunnioittavasti. Tyttö tottelee. Tekisi mieli sanoa sille, että mietipäs nyt vielä ja luuletko kohtelun paranevan aviossa ollessa.
Ei juhlaohjelmaa ole mielekästä suunnitella niille pahanilmanlinnuille, vaan niille jotka oikeasti haluavat olla paikalla ja pitää hauskaa. Ensiksi mainittujen olisi syytä älytä itse jäädä kotiin. Aika monissa häissä itse käynyt ja aina on ollut mukavaa. Oma tuttavapiiri on onneksi valikoitunut sellaiseksi, ettei omissa häissä näkynyt yhtään ap:n kaltaista mutrunaamaa nurkissa murjottamassa. Tuskin niitä häihinsä kukaan muukaan haluaa, kutsutaan silkasta velvollisuudesta ja toivotaan hartaasti että jättävät tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Varatkaa tilat sellaisesta paikasta, jossa kaikki mahtuvat istumaan sisälle. Kerran matkustettiin satoja kilometrejä pienten lasten kanssa eräisiin häihin, joissa ruokailu oli jossain vanhassa pitopalveluksi muutetussa maalaistalossa. Ulkona satoi ja vieraat melkein tappelivat sisällä olevista istumapaikoista. Yritin saada edes lapset jonkin pöydän päähän syömään, kun eivät osanneet vielä sylissään lautasia pitää, mutta aina tuli joku papparainen ilmoittamaan, että se on hänen paikkansa. Syötiin sitten ulkona kylmässä kesäsateessa jollain rähjäisellä kuistilla. Ruokakin oli jäähtynyt ja kaikilla paha mieli. Lähdettiin aikaisn kotiin.
Uskomatonta!!
Mä olen ollut sukulaisten lasten synttäreillä, jotka on järjestetty tuolla periaatteella: kutsutaan ihan kaikki. Ihmiset seisoo pihalla seinän vierustalla ja yrittää viihtyä. Istumapaikkoja on kuudelle. Kahvikupit on loppu, mutta ei se haittaa kun kahvi on myös.
Lapset mellastaa ja heittelee riehaantuneina pakettejaan. Nehän siinä show'ssa on pääasia.
Ja tämä sama näytelmä toistuu joka vuosi!
Ihmiset eivät välitä tavata muulloin, mutta käsky lastenjuhliin tulee tekstarilla taatusti.
Jossain vaiheessa lakkasin käymästä.
Mutta noin ankeita häitä en ole ikinä nähnyt.
Siksihän vastausta pyydetään ja vierasjoukko on rajattu, että enempää ei kutsuta kuin juhlapaikkaan mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat häät on paikassa, josta pääsee helposti ja nopeasti pois. Enkä nyt tarkoita tällä mitään ilkeilyä, vaan ihan oikeasti! Sen takia en missään nimessä halua mitään mökkihäitä. Ne on pienelle, samanhenkiselle piirille, mutta ei sellaiselle hääväelle, jossa on kaiken ikäisiä ja kaiken tyyppisiä vieraita.
Nätit, mukavat häät, mihin voi pukeutua juhlavasti, missä voi nauttia jostain kivasta ohjelmasta ja hyvästä ruuasta, riittää oikein hyvin. Ei mitään saunomisia ja grillailemisia ja uimisia, se on tavallista mökkeilyä ja tarkoittaa yleensä myös aikamoista alkoholinhuuruakin. Ulkotiloissa ei välttämättä ole miellyttävää, aika usein on kylmä, ikävä kyllä. Ja tuollaisesta mökki-illasta on paljon vaikeampi poistua, ellei ole tullut omalla autolla. Auto olisi saatava vielä niin parkkeerattua, että pääsee vaivattomasti lähtemään. En haluaisi nukkua missään mökkitiloissa, missä on mahdollisesti minulle vieraita ihmisiä. Ja juovuksissa olevia.
Ylipäänsä en ymmärrä saunomisen merkitystä juhlissa. Eikö ihminen tule juhliin peseytyneenä ja parhaimpiinsa laittautuneena?
Pidän häistä, jotka on vieraille mahdollisimman vaivattomat. Kun tietää, että voin poistua koska tahansa, sitä saattaa jaksaa ollakin pidempään.
Oletko ajattellut, että jotkut ihmiset tykkäävät saunomisesta, grillaamisesta, alkoholin juomisesta, mökillä olemisesta ja yön yli jatkuvista juhlista? Ei se ole mikään syy olla järkkäämättä sellaisia, että juuri sinä et niistä tykkää. Sinä päätät millaiset häät järjestät itse, muut päättävät taas omistaan. Jos et tykkää niin ei ole pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä kysyttiin aiemmin jo ketjussa. Minun vastaukseni on viesti nro. 104.
Älkää pilatko ihmisten juhannusta, pitämällä häät juhannuksena!
Voi kun tulisi edes yksi kutsu häihin, aivan sama ovatko ne kesällä vai talvella. Kukaan lähipiirissä ei avioidu. Sitten joku wt kehtaa valittaa, miten tylsiä häät ovat.
Voisko sitä kerran elämässään kunnioittaa toisten juhlaa, olla arvostelematta? Jos ei juhlat kiinnosta, niin voi kohteliaasti kieltäytyä kutsusta. Minusta tämäkin on parempi kuin naama rutussa juhlissa kärvisteleminen.
Kohta 1: Älkää tehkö mitään istumajärjestyksiä, vaan antakaa ihmisten vapaasti valita, missä istuvat ja kenen seurassa. Mikä hääpari on sanomaan, missä kukakin istuu?
Meidät laitetaan tätä metodia noudattamalla aina istumaan samojen sukulaisten kanssa ja ne sukulaiset on jo nähty sataan kertaan ja puheenaiheet alkavat olla finaalissa !
Vierailija kirjoitti:
Ei juhlaohjelmaa ole mielekästä suunnitella niille pahanilmanlinnuille, vaan niille jotka oikeasti haluavat olla paikalla ja pitää hauskaa. Ensiksi mainittujen olisi syytä älytä itse jäädä kotiin. Aika monissa häissä itse käynyt ja aina on ollut mukavaa. Oma tuttavapiiri on onneksi valikoitunut sellaiseksi, ettei omissa häissä näkynyt yhtään ap:n kaltaista mutrunaamaa nurkissa murjottamassa. Tuskin niitä häihinsä kukaan muukaan haluaa, kutsutaan silkasta velvollisuudesta ja toivotaan hartaasti että jättävät tulematta.
Jos kutsuu häihinsä ihmisiä silkasta velvollisuudesta, pitää ymmärtää sekin, jos sinne saapuu ihmisiä silkasta velvollisuudesta.
Sikäli minusta on mielenkiintoista kuinka koville joillekin ottaa se, että kaikki eivät viihdy häissä. Tällaisia ihmisiä on tässäkin ketjussa nimitetty norsunvattunaamoiksi, pahanilmanlinnuiksi, nurkassa murjottajiksi ja vaikka miksi, vaikka kukaan ei ole tainnut kertoa murjottavansa häissä joihin osallistuu. Mistä ylipäätään kumpuaa tuollainen oletus nurkassa murjottavista hapannaamoista? Yleensä aikuiset ihmiset ovat kuitenkin kykeneviä käyttäytymään asiallisesti ja tilaisuuden vaatimalla tavalla, vaikka eivät varsinaisesti täysin rinnoin olostaan nauttisikaan. Tuskin ns. "häävihaajat" tekevät tässä suhteessa poikkeusta.
Eikä tehdä ”lasten pöytää” jossa on sukulaislapset ikähaarukassa 4-17. Itse tämmöisessä te8ninä istuneena mieleen jäi lähinnä ärsytys. Perheet perheinä pöytiin eikä naurettavia jakoja
Etkö sittenkään, jos kaikki muu koristelusta on höttöä ja vaaleanpunaista, mutta lautasliinat Star Warsia?