Hei tulevien kesähäiden viettäjät! Teidän häänne tulee olemaan tylsät, mutta tässä pari pahinta virhettä, jotka vielä voitte välttää:
1) Älkää istuttako tuntemattomia vierekkäin. Kukaan ei halua tutustua uusiin ihmisiin häissänne, koska seuraavan kerran näitä ihmisiä ei näe kuin korkeintaan jossain teidän lapsen ylioppilasjuhlissa. Ketään ei kiinnosta istua häissä tuntemattomien ihmisten kanssa. Laittakaa tutut vierekkäin. Piste.
2) Pikkutuhmat leikit. Ei.
3) Älkää osallistako vieraita typeriin leikkeihin. Me olemme juhlavaatteissamme, emmekä halua limbota tai vetää hampailla sulhasen sukkia pois. Tehkää noita sitten illemmalla keskenänne.
4) Järjestäkää päivänne niin, että ohjelma on tiivis ja että kahvin jälkeen on luontevaa ja sopivaa lähteä pois. Pitkitetyt hääjuhlat ovat puuduttavia. Jos joku haluaa jäädä, saa jäädä, mutta tiivistäkää se olennainen pariin tuntiin.
5) Teidän häänne ovat täsmälleen samanlaiset kuin kaikilla muillakin, vaikka luulette niiden olevan ainutkertaiset. Ne ovatkin. Teille. Me emme valitettavasti tule muistamaan, minkä väriset lautasliinat teillä oli tai mitä te vannoitte tai olitte vannomatta alttarille (joka on amerikkalaista hömpötystä koko valahomma muutenkin). Keskittykää olennaiseen, älkää tehkö pikkuasioista draamaa. Tärkeintä on se, että teidät vihitään, hääväki saa ruokaa ja kahvia. That's it.
Onnea!
Kommentit (230)
Ensi kesän häävieraille vinkki! Jos odottelusta yms. juhlien jäykkyydestä on pelkoa: ottakaa mukaan 2 kpl jallupulloa häiden teemavärillä tms. koristeltuna ja jättäkää ne heti juhlapaikalle saavuttuanne naisten- ja miestenhuoneisiin salapulloiksi. Tämä on paras häälahja, jonka voitte antaa :D.
En jaksa lukea kaikki viestejä ennen kuin postaan omani, sorry.
Parhaat juhlat joissa olen olleet olivat kyllä varmasti kieltämättä kalliit, mutta pienet ja tiiviit juhlat, paikalla oli äärimmäisen tarkkaan valittu pieni kourallinen ihmisiä. Kirkossa oli kaikki halukkaat, mutta itse hääjuhla oli hienossa ympäristössä, syötiin erittäin hyvää ruokaa ravintolatyyliin monta ruokalajia juomineen, seurusteltiin, juotiin ja pelattiin mitä haluttiin. Sitten oli vielä erikseen viihdepuoli, yön koittaessa morsian vaihtoi lookkia ja lähdettiin ulos rilluttelemaan. Koin itseni arvostetuksi, vaikka olinkin "vain" mieheni avec. No oltiin juu oltu yhdessä ~10v ja sulhanen ja morsian melkein sen saman aikaa. Luulen, että kun juhlat oli tehty niin tarkalla maulla, niin mieheni ei olisi saanut edes tuoda mitään randomia tyttöystävää avecina, jos oltaisiin juuri ennen häitä pistetty lusikat jakoon. Ei siis sillä, ettäkö sillä olisi mitään väliä ollut, että _minä_ en osallistu, mutta varmaankin miehelleni olisi tullut vieno pyyntö saapua mieluummin yksikseen. Ei siis hääparille vieraita ihmisiä paikalle heidän juhliinsa, kiitos.
223 jatkaa vielä;
Sitten oli toinen suureellinen yritys täydellisestä päivästä, koko suku koolle kummin kaimoja myöten, kauhean kuuma päivä, juhlapari myöhässä kirkosta lähtien. Juhlapaikkana sinänsä kiva ympäristö, mutta maalla hevonkuusessa kahden tunnin matkan päässä kirkosta. Tottakai oli näppärä ajatus, että säästetään ja mennään kimpalla, morsian oli näitä järjestellyt (selvisi myöhemmin mikä taka-ajatus). Ja useampiakin sukulaisten kuskaamia kimppa-autoja löytyi. Sitten odoteltiin juhlapaikalla, kun morsiusparille oli jotain viihdettä järjestetty siksi aikaa, että juhlaväki kerkeää kokoontumaan juhlapaikalle. Pari tuntia istuskeltiin sitten siellä juhlapaikan pihalla ilman mitään tarjoiluja taikka varsinaista paikkaa edes istahtaa. Ovet oli visusti lukossa varsinaisiin tiloihin. No pissahätä ei mummoja lukuun ottamatta onneksi tullut kun hiki virtasi, eikä useimmat olleet tajunneet ottaa kuin maks pienen vesipullon. Maksettu oli vissiin vain siitä ajasta kun juhlat on varsinaisesti "käynnissä". Sitten saapuu juhlakalut ponikärreillään. Selviää, että juhlat on muuten sitten alkoholittomat, kaikki ketutti jo valmiiksi ~2h odottelu +35c lämmössä kuivin suin jota oli edeltänyt 2h matka autossa, jota oli edeltänyt pitkän kaavan vihkiminen kuumahkossa kirkossa, jota oli edeltänyt tunnin ylimääräinen odottelu ja useimmilla aikainen aamuherätys, että kerkiää hyvissä ajoin paikan päälle, jotta vihkiminen voisi tapahtua aamupäivällä, jotta keritään suurinpiirtein juhlimaan sään ollessa kauneimmillaan (kuumimmillaan). Sitten on maljat alcofree, sitten jonotellaan sisälle ja vessaan, ruokaa pitäisi nyt...puheita, puheita, puheita ja maljoja pommacilla. Ruoka oli ihan ok, sellaista huoltsikan noutopöytää, jonottaen, sitten oli puheita lisää, kahvit ja kuivakakku, siis konkreettisesti kuivakakku. Oli eurooppalaista muotia nääs silloin. Omalla autolla tulleet karkasivat kakun jälkeen. Sitten oli morsiamen ryöstö ja alkoi latotanssit. Sitten kun kyseli siinä illempana, että mitenkäs noita kyytejä nyt menikään takaisin sivistyksen pariin... Jaa niiin kaikki sukulaiskuskit (eli ne joiden kyydillä oli mahdollista tulla kimppakyydillä, joista morsian oli sopinut) oli muuten siivousvuorossa ja tokihan me kyydillä tulleet jäädään sitten kanssa siivoamaan aamuneljän jäljestä? Eikö vaan, eikös se oo hyvä homma niin ei tartte tyhjänpanttina ootella? Juu ei ollut, taksi hurautti pihaan ja toivotin onnea lähtiessä :D
Jos jälkimmäinen tarina kuulostaa tutulta, niin se onkin, olen ennenkin jakanut tämän saman kokemuksen. Siis sinänsä alkoholittomat häät ei haittaa, kesähäät ei haittaa, maalaishäät ei haittaa, siivouspalvelusten pyyntö ei haittaa kunhan tehdään selväksi jo ajoissa, ettet ole vain vieraana vaan työvoimana. Nyt vaan jotenkin epäonnisesti kaikki huonot puolet osui niin samaan syssyyn myöhästymisten, kuuman sään ja sen kanssa, että sait illemmalla paikan päällä tietää, että kun yhteiskuljetukseen olet lähtenyt niin samalla olet sitoutunut myös siivoamaan. Siitä ei kelleen (paitsi kuskille) oltu kerrottu mitään, jos itse olisin tiennyt, niin kummasti olisi muukin kyyti löytynyt. Nyt se kyyti näyttäytyi sellaisena kivana eleenä, jolla korvataan sitä, että juhla oli todella hankalan matkan päässä. Ei ollut kiva kokemus vieraille. Toivottavasti edes morsiamelle tai sulhaselle, kumpi nyt oli suunnittelua johtanut.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kannattaa yleensäkään mennä naimisiin siksi että saa erota. Turhaa touhua. Luullaan että elämä on jotenkin erilaista ja parempaa. Se mitään muuta. Se on vain askel kohti eroa.
Kaikki eivät asu yhdessä ennen avioliittoa, se kannattaa muistaa.
Satuhäissä ja Unelmahäissä se näkyy, fokus on ihan väärissä asioissa. Jotain pöytäkoristeita askarrellaan viikko ja köynnöstetään juhlapaikkaa pinna kireällä kaiken maailman hörhelöillä. Suuri energia pistetään tällaisiin epäoleellisuuksiin, mutta itse juhlan suunnittelu vetäistään vasemmalla kädellä. Kaaso improvisoi jotain väsähtäneitä jokahäiden ohjelmanumeroita, suurin osa ajasta odotellaan. Mutta kun piti saada niitä käpykoristeita ja pöytäliinaan aforismeja.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea itsekkäitä viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea itsekkäitä viestejä.
Kato oma perse ensin, nyt oon jo sivulla 10 :)
Ehdottomasti parhaat häät joissa olen ollut, olivat illalla järjestettävät aikuisten cocktail-tyyliset häät. Rikas pariskunta järjesti, menyy oli sen mukainen 100+ eur shampanjapulloineen, kaviaareineen, viiriäisineen, hanhenmaksoineen, merikrotteineen kaikkineen. Vieraita alle 50 hlöä. Ei leikkejä, ei mitään nolouksia. Siisti ja tyylikäs tilaisuus joka kesti muutaman tunnin.
Minä olen ollut monissa häissä, joissa on ollut istumajärjestys, mutta missään ei ole ollut pakko istua siinä omalla paikalla koko iltaa. Ihan vapaasti on saanut seurustella muillekin kuin omalle pöytäseurueelle ja peräti istahtaa alas toisten pöytään vaihtamaan kuulumisia, yleensä heti ruokailujen jälkeen.