Työkkärin työtarjouksesta kieltäytyminen
Olen ammatiltani fysioterapeutti ja nykyinen työsuhteeni päättyi vajaa viikko sitten. Olen aktiivisesti hakenut töitä muualta Suomea kun paikkakunnaltani (tarkoitus muuttaa pois, asuntokin jo irtisanottu) ja käynytkin jo useassa työhaastattelussa kuitenkaan vielä ei ole tärpännyt.
Nyt työkkäriltä tuli kirje, että minun pitäisi hakea yhtä työtä jonne on 100km matkaa ja työpaikka on kirjaimellisesti keskellä-ei mitään. Olen jo irtisanonut nykyisen asuntoni enkä sinne työn perässä muuttaisi ikimain. Karenssi pelottaa mutta miten kannattaisi toimia?
- ilmottaisin työkkäriin että olen juuri muuttamassa (osoitteeseen x, ja että tarjotkaa minulle töitä sieltä päin suomea tämän sijaan) ymmärretäänkö tätä työkkärissä ilman että saisin karenssia kieltäytyessä työtarjouksesta?
- vai hakisin ko. paikkaa ja kirjoittaisin hakemukseen reilusti että olen muuttamassa pois koko kyseisestä maakunnasta ettei töihin kulkeminen ja meno yksinkertaisesti onnistu.
Vinkkejä ja neuvoja kaivataan! Latistaa kyllä näin muutaman päivän työttömyyden ja aktiivisen omatoimisen työnhaun jälkeen että heti pakotettaisiin muuttamaan paikkaan x kun alle viikkoon en ole töitä löytänyt vaikka yritys ollut kova.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanpa tarina nyt alusta uudestaan.
Ensinnäkään se tarjous ei ole mikään oikea tarjous vain sinulle, vaan kehotus ottaa yhteyttä työnantajaan. Mikä sinut saa ajattelemaan, että sinut valittaisi juuri siihen työhön, vaikka mihinkään muualle et ole ole päässyt? No, ehkä sinä olet ainoa hakija, kun eivät ole saaneet siihen ketään muutakaan ja hätääntyivät kysymään apua työkkäristä.
Toiseksi kenellekään ei tule mitään "tarjousta" viikon työttömyyden jälkeen, jos on koulutus johonkin ammattiin. Tuskin olet saanut vielä edes lausuntoa työttömyyskorvausta varten, sillä omavastuupäivätkään eivät ole vielä kuluneet.
Kolmanneksi: tähän aikaan vuodesta fyssareilla on aika helppo löytää kesäsijaisuuksia tai jotain muuta työtä aivan omatoimisesti, eli sinä voit ottaa vastaan työn vaikka ... no, ehkä Muoniossa on sopivasti paikka auki.
Neljänneksi: posti ei enää nykyään kuljeta kirjettä vajaassa viikossa yhtään mihinkään, vaikka sinulle olisi työkkäristä tulostettu kirje heti ensimmäisenä työttömyyspäivänä.
Viidenneksi: omaan työnhakusuunnitelmaan kannattaa aina kirjata "omatoimista työnhakua" niin eivät suotta "tarjoa" mitään.
Mistä te keksitte näitä juttuja? Jokainen työttömänä ollut tietää, että ei siellä niin kiirettä pidetä, että viikossa tapahtuisi yhtään mitään.
Kuudenneksi: omatoiminen työnhaku ei suojaa työtarjouksilta, niitä lähetetään kaikille ja ne näkyvät myös Oma asioinnissa.
Ja edelleen: työtarjous voidaan lähettää jo ennen kuin asiakkaan työttömyysetuutta on mietitty eli periatteessa samantien, kun asiakas on painanut lähetä-nappia ja tiedot ovat järjestelmässä. Oletuksena kun on, että asiakas on työkkärin asiakkaana saadakseen töitä, siksi niitä tarjotaan.
Seitsemänneksi : tarjouksia ei lähetetä kaikille. Minä elämäntapatyötön jos kuka tämän tiedän, kun seitsemässä vuodessa taisi kaksi tarjousta tulla. Yhtä tarjousta kovasti ihmettelin, ja kysyinkin siitä. Olivat katsoneet parhaaksi lähettää tarjouksen minulle, koska heidän lähialueella ei ollut yhtään siihen tehtävään sopivaa työnhakijaa.
Ehkä ne tarjoukset nykyään lähtevät jotenkin automaattisesti "järjestelmästä". Jos minä vielä sen uskon, niin en sitä, että posti olisi tuonut sen perille vajaassa viikossa. Kas kun aloittaja ei hoksannut selittää, että nettipostissa se oli.
Työkkärissä neuvotaan, että hae, koska muuten tulee selvityspyyntö. Tulossa oleva muutto ei poista työnhakuvelvoitetta etenkään nyt, kun työtön voi itse määrittää alueen, josta töitä hakee. Miksi ihmeessä ei laittanut alueeksi sen uuden osoitteen läheisyyttä, jos on joka tapauksessa lähdössä? Ohjeissa sanotaan aika selkeästi, että kerro, mistä haet töitä. Miksi merkitä joku paikka, josta nimenomaan ei töitä halua?