Työkkärin työtarjouksesta kieltäytyminen
Olen ammatiltani fysioterapeutti ja nykyinen työsuhteeni päättyi vajaa viikko sitten. Olen aktiivisesti hakenut töitä muualta Suomea kun paikkakunnaltani (tarkoitus muuttaa pois, asuntokin jo irtisanottu) ja käynytkin jo useassa työhaastattelussa kuitenkaan vielä ei ole tärpännyt.
Nyt työkkäriltä tuli kirje, että minun pitäisi hakea yhtä työtä jonne on 100km matkaa ja työpaikka on kirjaimellisesti keskellä-ei mitään. Olen jo irtisanonut nykyisen asuntoni enkä sinne työn perässä muuttaisi ikimain. Karenssi pelottaa mutta miten kannattaisi toimia?
- ilmottaisin työkkäriin että olen juuri muuttamassa (osoitteeseen x, ja että tarjotkaa minulle töitä sieltä päin suomea tämän sijaan) ymmärretäänkö tätä työkkärissä ilman että saisin karenssia kieltäytyessä työtarjouksesta?
- vai hakisin ko. paikkaa ja kirjoittaisin hakemukseen reilusti että olen muuttamassa pois koko kyseisestä maakunnasta ettei töihin kulkeminen ja meno yksinkertaisesti onnistu.
Vinkkejä ja neuvoja kaivataan! Latistaa kyllä näin muutaman päivän työttömyyden ja aktiivisen omatoimisen työnhaun jälkeen että heti pakotettaisiin muuttamaan paikkaan x kun alle viikkoon en ole töitä löytänyt vaikka yritys ollut kova.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi niin että pääsin työkkärin tarjoamaan työhön, samalla hain oman alani töitä, joita muutaman viikon kuluttua sainkin.
Koska olin vielä koeajalla niin vaihdoin työpaikkaa viikon kuluessa siitä kun sain tietää tulleeni valituksi.
Toivottavasti et sanonut tuota ääneen. Toinen työpaikka ei ole laillinen sopimuksenpurkuperuste. Tai sitten pitää hyväksyä se, että koeajan aikana työnantaja voi etsiä uuden ja paremman työntekijän tilalle ja todeta, että koeaikana näin saa tehdä.
Mutta koeaikana voi irtisanoutua.
Toki voi, mutta tuossa vaihdettiin työpaikkaa viikon kuluessa, kun lyhin irtisanomisaika on 2 vko, kun työntekijä irtsisanoutuu.
Toinen viikko saikkua tietenkin. Työnantaja voi tietysti purkaa työsuhteen, jos ei ole lääkärintodistusta. Mutta sehän ei ole ongelma.
Viikko saikkua mistä syystä? Työterveyslääkäri ei kirjoita koeajalla olevalle kuin 2 päivää esim. selkäkivuista.
Vaikka mistä syystä, lue tarkemmin, mitä sillä lääkärintodistuksella?
Miksi ihmeessä työnantaja purkaisi työsuhteen, jos voi laittaa työntekijälle laskun kuukauden palkasta sivukuluineen ja uuden työntekijän palkkaamisesta aiheutuvat kulut. Koeaikana lähtö parempaan työpaikkaan ei ole oikeuskäytännön mukaan sopimuksen purkamisen perusteena, joten toinen osapuoli voi vaatia korvauksia. Ja myös saa ne.
Otetaanpa tarina nyt alusta uudestaan.
Ensinnäkään se tarjous ei ole mikään oikea tarjous vain sinulle, vaan kehotus ottaa yhteyttä työnantajaan. Mikä sinut saa ajattelemaan, että sinut valittaisi juuri siihen työhön, vaikka mihinkään muualle et ole ole päässyt? No, ehkä sinä olet ainoa hakija, kun eivät ole saaneet siihen ketään muutakaan ja hätääntyivät kysymään apua työkkäristä.
Toiseksi kenellekään ei tule mitään "tarjousta" viikon työttömyyden jälkeen, jos on koulutus johonkin ammattiin. Tuskin olet saanut vielä edes lausuntoa työttömyyskorvausta varten, sillä omavastuupäivätkään eivät ole vielä kuluneet.
Kolmanneksi: tähän aikaan vuodesta fyssareilla on aika helppo löytää kesäsijaisuuksia tai jotain muuta työtä aivan omatoimisesti, eli sinä voit ottaa vastaan työn vaikka ... no, ehkä Muoniossa on sopivasti paikka auki.
Neljänneksi: posti ei enää nykyään kuljeta kirjettä vajaassa viikossa yhtään mihinkään, vaikka sinulle olisi työkkäristä tulostettu kirje heti ensimmäisenä työttömyyspäivänä.
Viidenneksi: omaan työnhakusuunnitelmaan kannattaa aina kirjata "omatoimista työnhakua" niin eivät suotta "tarjoa" mitään.
Mistä te keksitte näitä juttuja? Jokainen työttömänä ollut tietää, että ei siellä niin kiirettä pidetä, että viikossa tapahtuisi yhtään mitään.
Jos ei halua duunia, mutta joutuu sitä hakemaan, niin itse ainakin väsään työhakemukset tästä lähtien tikkukirjaimilla ruutupaperille tavutettuna. Mikäli kuitenkin tulee kutsu sinne haastatteluun jostain kumman syystä, niin sitten kyselen siellä työpaikan suhtautumisesta huumeiden viihdekäyttöön ja saikuttamiseen.
Saikuttamisella taas selviää mistä tahansa yhteiskunnan asettamasta velvoitteesta. Päävaivat varmaan lääkärille vaikeinta poissulkea. Röyhkeys ratkaisee.
Koeaikana voi irtisanoutua tavalliseen tapaan. Tuskin mihinkään työpaikkaan on niin tulinen hoppu, että ei ehdi olla töissä kahden viikon irtisanomisaikaa vaan purkaa työsuhteen.
Kysymys tässä ketjussa päänsä puhki karenssin välttämistä pohtineille:
Miksi te kuvittelette työttömän pääsevän / joutuvan juuri työkkärin "tarjoamaan" paikkaan, vaikka ei pääse yhteenkään niistä 130 paikasta, joita on itse oma-aloitteisesti hakenut?
Jään odottamaan vastauksianne.
Vierailija kirjoitti:
Miten työkkärille pitää kuitata tehtävä tehdyksi?
Kirjaudutaan pankkitunnuksilla omille sivuille, valitaan sieltä tehtävät ja laitetaan rasti sopivimpaan ruutuun. Jos sellaista ei ole vaan tulee esimerkiksi herja "et voi laittaa hakupäiväksi aikaisempaa kuin tarjouksen päiväys", lähetään kirjaamoon sähköposti. Siitä jää todiste itselle, kun kirjoitit tuollaisessa tilanteessa työnhakusuunnitelmaani vedoten "kyllä minä voin hakea töitä milloin haluan eikä minun tarvitse odottaa tarjouksia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi niin että pääsin työkkärin tarjoamaan työhön, samalla hain oman alani töitä, joita muutaman viikon kuluttua sainkin.
Koska olin vielä koeajalla niin vaihdoin työpaikkaa viikon kuluessa siitä kun sain tietää tulleeni valituksi.
Toivottavasti et sanonut tuota ääneen. Toinen työpaikka ei ole laillinen sopimuksenpurkuperuste. Tai sitten pitää hyväksyä se, että koeajan aikana työnantaja voi etsiä uuden ja paremman työntekijän tilalle ja todeta, että koeaikana näin saa tehdä.
Toki voi, mutta tuossa vaihdettiin työpaikkaa viikon kuluessa, kun lyhin irtisanomisaika on 2 vko, kun työntekijä irtsisanoutuu.
Toinen viikko saikkua tietenkin. Työnantaja voi tietysti purkaa työsuhteen, jos ei ole lääkärintodistusta. Mutta sehän ei ole ongelma.
Viikko saikkua mistä syystä? Työterveyslääkäri ei kirjoita koeajalla olevalle kuin 2 päivää esim. selkäkivuista.
Miksi ihmeessä työnantaja purkaisi työsuhteen, jos voi laittaa työntekijälle laskun kuukauden palkasta sivukuluineen ja uuden työntekijän palkkaamisesta aiheutuvat kulut. Koeaikana lähtö parempaan työpaikkaan ei ole oikeuskäytännön mukaan sopimuksen purkamisen perusteena, joten toinen osapuoli voi vaatia korvauksia. Ja myös saa ne.[/
Miksi ihmeessä yrittäisi pitää luvattomasti työstä pois olevaa työntekijää? Ja lähteä vielä taistelemaan oikeuteen?
Haet sitä paikkaa. Itselläni sama tilanne ja työkkärin täti neuvoi olemaan hakematta, koska olin muuttamassa parin päivän sisällä paikkakunnalta. Seuraus: karenssi. Tein valituksen ja perusteluna oli, että noudatin työvoimatoimiston virkailijan neuvoa. Sitä ei tietenkään ollut papereissa ja sain karenssin. No, sain töitä uudelta paikkakunnalta mutta muistan yhä nimesi, arvoisa valehteleva täti. Se tuli mieleen kun kohtasin tyttäresi, jolla oli sama nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo,samaa mieltä tämäkin rekryihminen tuon myymäläpäälikön kanssa,älä lähde friikkeilemään.Laitat hakemukseen/kerrot haastattelun alussa,että olet aktiivisesti etsimässä työtä x-alueelta (kaukaa työpaikan osoitteesta).Säästät aikaa ja kasvosi,toisin kuin esittämällä typerää.Se jättää muistikuvat haastattelijalle joka tuhraa aikaa miettiäkseen valintaasi ja vaikuttaa jatkossa asiointiin kanssasi jos vielä törmäätte.
Haastatteletteko kaikki hakijat? Turhat ja huonot hakemukset jätetään omaan arvoonsa, niistä parhaista valitaan erinomaiset haastatteluun. Ainakin oikeissa työpaikoissa, täällä palstaleikeissä voi olla eri asia.
Kyllä mä luen ihan kaikki saapuvat hakemukset.Kaikissa henkilö kertoo omalla nimellään mm.työkokemuksen joka merkitsee minulle paljon oikeaa henkilöä valittaessa.Jos fyssari paskailee hakemuksessa,saatan hyvällä työkokemuksella haastatella fyssarin työjän jossa kirjallisella ilmaisulla ei ole merkitystä.Jos siinä hakemuksessa hän kertoo,ettei ole jäämässä yritykseen vaan on aktiivisesti menossa muualle,niin en haastattele vakkarityöhön.
Kaikkien paskailijoiden nimet ja naamat muistan kyllä ;) On eri asia että ihminen määrätietoisesti haluaa toiseen yritykseen ja ilmoittaa sen avoimesti,sellaista arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä työnantaja purkaisi työsuhteen, jos voi laittaa työntekijälle laskun kuukauden palkasta sivukuluineen ja uuden työntekijän palkkaamisesta aiheutuvat kulut. Koeaikana lähtö parempaan työpaikkaan ei ole oikeuskäytännön mukaan sopimuksen purkamisen perusteena, joten toinen osapuoli voi vaatia korvauksia. Ja myös saa ne.[/quote
Seuraava työntekijä kehiin, hakijoita riittää. En lähtisi mihinkään oikeusprosesseihin turhan takia. Takuulla vastaan tulee ammattiliitto lakimiehineen. Tuhlaisin aikaa ja rahaa turhaan. Ja paljon molempia. Työntekijän takia, joka ei halua olla meillä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä työnantaja purkaisi työsuhteen, jos voi laittaa työntekijälle laskun kuukauden palkasta sivukuluineen ja uuden työntekijän palkkaamisesta aiheutuvat kulut. Koeaikana lähtö parempaan työpaikkaan ei ole oikeuskäytännön mukaan sopimuksen purkamisen perusteena, joten toinen osapuoli voi vaatia korvauksia. Ja myös saa ne.[/
Miksi ihmeessä yrittäisi pitää luvattomasti työstä pois olevaa työntekijää? Ja lähteä vielä taistelemaan oikeuteen?
Koska oikeudessa ei tarvitse taistella. Sieltä tulee aika yksiselitteinen päätös sopimusrikkomuksesta ja siitä, että oikeudenkäyntikulut kaatuvat työntekijän maksettaviksi.
Huomaathan, että me keskustelemme nyt koeaikapurusta, joka ei perustu lakiin. Jos taas koeaikana irtisanoo työsopimuksen ja jää samantien pois töistä mennäkseen toiseen työpaikkaan, on prosessi ihan samanlainen eli jos henkilö on ennen irtisanomisajan päättymistä mennyt toiselle työnantajalle, niin sopimusrikkomus se on sekin.
Vierailija kirjoitti:
Haet sitä paikkaa. Itselläni sama tilanne ja työkkärin täti neuvoi olemaan hakematta, koska olin muuttamassa parin päivän sisällä paikkakunnalta. Seuraus: karenssi. Tein valituksen ja perusteluna oli, että noudatin työvoimatoimiston virkailijan neuvoa. Sitä ei tietenkään ollut papereissa ja sain karenssin. No, sain töitä uudelta paikkakunnalta mutta muistan yhä nimesi, arvoisa valehteleva täti. Se tuli mieleen kun kohtasin tyttäresi, jolla oli sama nimi.
Kerro vielä, että jätit vastaamatta selvityspyyntöön. Silloin saa karenssin, koska ei ole suostunut selvittämään tilannetta, vaan luotit, että olet oikeassa ja se riittää. Karenssia kun ei saa ennen selvitysmenettelyä, vaikka todella moni niin luulee. Luulo perustuu työttömän omaan laiskuuteen, ei viitsitä selvittää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään se tarjous ei ole mikään oikea tarjous vain sinulle, vaan kehotus ottaa yhteyttä työnantajaan. Mikä sinut saa ajattelemaan, että sinut valittaisi juuri siihen työhön, vaikka mihinkään muualle et ole ole päässyt? No, ehkä sinä olet ainoa hakija, kun eivät ole saaneet siihen ketään muutakaan ja hätääntyivät kysymään apua työkkäristä.
Toiseksi kenellekään ei tule mitään "tarjousta" viikon työttömyyden jälkeen, jos on koulutus johonkin ammattiin. Tuskin olet saanut vielä edes lausuntoa työttömyyskorvausta varten, sillä omavastuupäivätkään eivät ole vielä kuluneet.
Kolmanneksi: tähän aikaan vuodesta fyssareilla on aika helppo löytää kesäsijaisuuksia tai jotain muuta työtä aivan omatoimisesti, eli sinä voit ottaa vastaan työn vaikka ... no, ehkä Muoniossa on sopivasti paikka auki.
Neljänneksi: posti ei enää nykyään kuljeta kirjettä vajaassa viikossa yhtään mihinkään, vaikka sinulle olisi työkkäristä tulostettu kirje heti ensimmäisenä työttömyyspäivänä.
Viidenneksi: omaan työnhakusuunnitelmaan kannattaa aina kirjata "omatoimista työnhakua" niin eivät suotta "tarjoa" mitään.
Mistä te keksitte näitä juttuja? Jokainen työttömänä ollut tietää, että ei siellä niin kiirettä pidetä, että viikossa tapahtuisi yhtään mitään.
Kuudenneksi: omatoiminen työnhaku ei suojaa työtarjouksilta, niitä lähetetään kaikille ja ne näkyvät myös Oma asioinnissa.
Ja edelleen: työtarjous voidaan lähettää jo ennen kuin asiakkaan työttömyysetuutta on mietitty eli periatteessa samantien, kun asiakas on painanut lähetä-nappia ja tiedot ovat järjestelmässä. Oletuksena kun on, että asiakas on työkkärin asiakkaana saadakseen töitä, siksi niitä tarjotaan.
sosionomi kirjoitti:
asia on hyvin yksinkertainen: jos työtön ei tottele, työtön saa rangaistuksen
kysyttävää?
Koskee ainoastaan kantasuomalaisia uhkailut ja kiristykset. Miksi?182
Kyllä siellä työkkärissä ihan inhimillisiä ja maalaisjärkisiä ihmisiäkin on töissä, miksei voisi soittaa työtarjouksen laittajalle ja selittää tilannetta?
Vierailija kirjoitti:
Teet niin paskan hakemuksen, ettei sua oteta sinne töihin, vetämättä kuitenkaan asiaa liian överiksi, jolloin pystyt välttämään karenssin. Vähän vaikka alkoholin hajua vaatteisiin, niin eiköhän se onnistu sillä.
Noin kannattaa tehdä. Lisäksi mainitset, että sulla on vahva SSRI-lääkitys. Toimii kuin häkä👍
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä työkkärissä ihan inhimillisiä ja maalaisjärkisiä ihmisiäkin on töissä, miksei voisi soittaa työtarjouksen laittajalle ja selittää tilannetta?
Ei siinä inhimillisyys eikä maalaisjärki auta. Eikä selitykset. Niitä kuulevat liikaakin. Paras keino laittaa huono hakemus. Tosin on hyvin epätodennäköistä saada paikkaa hyvälläkään hakemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Muuten totta, paitsi että lausunto maksajalle annetaan samana päivänä, kun ilmoittautuu työnhakijaksi, jos on täyttänyt kaiken tarvittavan.
Tämä koko ketju on ihan keksittyä soopaa. Esittävät toinen toistaan fiksumpia asiantuntijoita keksitylle jutulle, voi tsiisus.
Mä oon suorittanut erään amistutkinnon 80-luvulla. Päivääkään sen alan hommia en oo tehny, vaan jatkoin opintoja ihan toiselle alalle.
Olin työttömänä ja työkkäristä tuli tarjous tästä amisalasta. Tein omasta mielestä heikon hakemuksen, mutta yllättäen mut kutsuttiin haastatteluun. Haastattelussa selvis, ettei hakijoita ollut kovinkaan montaa ja kerroin rehellisesti, etten varmaankaan edes osaa tehdä hommia. Työnantaja rupesi sitten tenttaamaan, että eikö mulla ole työhaluja ja kerroin, että kyllä löytyy ja tulen mielelläni töihin, jos mut valitaan. Valinta ei onneksi kohdistunut muhun.
Työnantaja oli sitten itse ilmoittanut työkkäriin ettei mua valittu, mun ei edes tarvinnut sitä rastia merkata sinne omiin tietoihin. Eli varmaan olis ilmoittanut jos olisin käyttäytynyt eri tavalla haastattelussa.
Mun pointti on se, että näihin pitää aina vastata, vaikka ne olis kuinka älyttömiä tahansa ja haastattelussa ei saa koskaan sanoa ettei työnteko kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten totta, paitsi että lausunto maksajalle annetaan samana päivänä, kun ilmoittautuu työnhakijaksi, jos on täyttänyt kaiken tarvittavan.
Tämä koko ketju on ihan keksittyä soopaa. Esittävät toinen toistaan fiksumpia asiantuntijoita keksitylle jutulle, voi tsiisus.
Eri työkkäreissä on erilaisia tapoja. Osassa lausunto tehdään jo ilmoittautumisesta, osassa odotetaan, että myös suunnitelma on tehty. Lisäksi on ns. automaattilausunnot, jotka syntyvät silloin, kun asiakas on osannut täyttää kaikki tarvittavat tiedot eikä epäselvyyksiä ole.
Kristallipallot ovat nyt huollossa. Aktiivimallin vääntö sai ne pois radaltaan. Toivottavasti tulevat pian takaisin, ettei tule lisää,tällaisia mokia.
Terveisin TE-täti