Työkkärin työtarjouksesta kieltäytyminen
Olen ammatiltani fysioterapeutti ja nykyinen työsuhteeni päättyi vajaa viikko sitten. Olen aktiivisesti hakenut töitä muualta Suomea kun paikkakunnaltani (tarkoitus muuttaa pois, asuntokin jo irtisanottu) ja käynytkin jo useassa työhaastattelussa kuitenkaan vielä ei ole tärpännyt.
Nyt työkkäriltä tuli kirje, että minun pitäisi hakea yhtä työtä jonne on 100km matkaa ja työpaikka on kirjaimellisesti keskellä-ei mitään. Olen jo irtisanonut nykyisen asuntoni enkä sinne työn perässä muuttaisi ikimain. Karenssi pelottaa mutta miten kannattaisi toimia?
- ilmottaisin työkkäriin että olen juuri muuttamassa (osoitteeseen x, ja että tarjotkaa minulle töitä sieltä päin suomea tämän sijaan) ymmärretäänkö tätä työkkärissä ilman että saisin karenssia kieltäytyessä työtarjouksesta?
- vai hakisin ko. paikkaa ja kirjoittaisin hakemukseen reilusti että olen muuttamassa pois koko kyseisestä maakunnasta ettei töihin kulkeminen ja meno yksinkertaisesti onnistu.
Vinkkejä ja neuvoja kaivataan! Latistaa kyllä näin muutaman päivän työttömyyden ja aktiivisen omatoimisen työnhaun jälkeen että heti pakotettaisiin muuttamaan paikkaan x kun alle viikkoon en ole töitä löytänyt vaikka yritys ollut kova.
Kommentit (63)
Latistaa kun alle viikossa tarjotaan työpaikkaa, täh? Eivät ole ajatustenlukijoita, mistä tietäisivät, että haluat työtä jostain muualta kuin työnhakualueelta. No hoidat asian, että et pääse edes haastatteluun, laitat huonon hakemuksen menemään.
Muutto ilman tiedossa olevaa työpaikkaa ei ole valitettavasti hyväksyttävä syy.
Haet sitä paikkaa. Jos et hirveästi panosta hakemukseen, niin tuskin ovat kiinnostuneita. Jos pyytävät haastatteluun, niin voit sanoa suoraan että hait koska osoitettiin, mutta et ole oikeasti kiinnstunut, koska olet muuttamassa.
Älkää tehkö huonoja hakemuksia tai käyttäytykö työhaastattelussa omituisesti. Olen itse myymäläpäällikkö ja teen rekrytointia myös. Voin aivan hyvin olla jatkossa jonkun toisen yrityksen palveluksessa ja saatamme törmätä uudestaan, sillä Suomi on pieni maa.
Uskon että ainakin haastattelussa olleet muistan myöhemminkin ja sen mielikuvan minkä he ovat itsestään jättäneet.
En näe mitään syytä miksi ei voisi tehdä normihakemusta ja laittaa siihen että olet muuttamassa tms estettä mitä ikinä onkaan.
Karenssia tulee teet mitä hyvänsä.
Miksi et vain ottaisi työtä vastaan ja muuta lähemmäksi sitä? Odotatko silakkaa suuhun vastikkeetta?
Sirkka-mummo, etelä-Helsinki
Haet sitä työtä ihan normaalisti. Myöhemmin, JOS sattuu että vielä työnantajakin tarjoaisi sitä sinulle, mietit asiaa uudelleen ja toteat, että olet mmuuttanut ja tämä ei nyt enää olekaan Työssäkäyntialueellani. Jos siis muuttosi jölkeen huomaat ettei se työssäkäynti tulla oikeassti tosian onnistuisi ja että muitakaan paikkoja ei ole rivissä tarjolla.
Onko sinulla jo tiedossa uusi osoitteesi siellä kauempana? Laita se tietoihisi hakemukseen.
asia on hyvin yksinkertainen: jos työtön ei tottele, työtön saa rangaistuksen
kysyttävää?
Haet paikkaa. Kun haastatellaan kerrot muutosta. Ymmärtävät että olet duunissa muutamia viikkoja max. Eivät palkkaa sua. Ilmoitat että et saanut duunia ja hait. Työkkäriin siis.
Siis aina pitää sitä paikkaa hakea. Mutta sen hakemuksen voi muotoilla niin ettet ole houkutteleva hakija.
sosionomi kirjoitti:
asia on hyvin yksinkertainen: jos työtön ei tottele, työtön saa rangaistuksen
kysyttävää?
työttömäyt älkää hyvöksykö oikeuksienne paukuttamista vaan tehkää kantelu oikeudelle
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla jo tiedossa uusi osoitteesi siellä kauempana? Laita se tietoihisi hakemukseen.
Juuri näin. Asiallinen hakemus, osoitteeksi se 1000 km päässä oleva uusi osoite ja jos kutsutaan haastatteluun, niin kerrot rehellisesti asuvasi aika kaukana. Tosin siinä vaiheessa sinulla on jo uusi työpaikka (olet jo töissä, ei pelkästään luvattu, että syksyllä voit aloittaa), joten on ihan lainmukainen peruste ilmoittaa työnantajalle, että asia ei ole enää ajankohtainen.
Mutta niin kauan kuin olet työttömänä, teet hakemuksia ja käyt haastatteluissa, koska vasta työn aloittaminen / työnhaun päättäminen vapauttaa työttömyysetuutta nauttivan velvollisuuksistaan työttömänä.
Ja mitä kamalaa on siinä, että haet töitä?
Harmittaa, että työkkärissä ei olla ajatustenlukijoita. Miksi ne ei tiedä, että ap aikoo muuttaa, kyllä se pitäisi kristallipallosta nähdä.
Miksi ihmeessä ap ei ole ilmoittanut hakevansa töitä sieltä uuden kotipaikan läheltä? Itsehän sitä Oma asiointi -palvelussa määrittää, mistä päin Suomea on töitä hakemassa, ei sitä työkkäri päätä.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän et sitä vit#tu päätä minne ihminen muuttaa.
Miten työkkärille pitää kuitata tehtävä tehdyksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän et sitä vit#tu päätä minne ihminen muuttaa.
En, mutta vit#tu annan sen karenssilausunnon.
Haet sitä paikkaa vähän nololla hakemuksella. Jos joudut haastatteluun esität vielä nolompaa. Et saa paikkaa.